بستن

با این اطلاعیه عملاً ما را از خواب غفلت بیدار کردید

هفت‌برکه – گریشنا: انتشار و نصب بنر در نماز جمعه لار با شعار «تا لار استان نشود، هیچ بخشی شهرستان نشود.» (خبر در گریشنا) بازتاب‌های زیادی در فضای مجازی داشت. فرهاد ابراهیم‌پور نویسنده اوزی ساکن دبی و مدیر سایت قدیمی ستاره‌های اوز در این یادداشت معتقد است این اطلاعیه نشانه زورگویی نویسندگان آن است و با اطلاعیه مشخص می‌شود دلیل اصلی شهرستان نشدن اوز چیست.

فرهاد ابراهیم پور: هر کسی که این طومار را نوشته است و آن کسانی که زیر این اطلاعیه امضا کرده‌اند آیا کمی به این موضوع فکر کرده‌اند که همین لارستان بزرگ با شهرهای مجاورش بزرگ جلوه می‌کند و اگر این‌‎ها رشد و توسعه پیدا بکنند نه تنها نباید ناراحت شوند بلکه باید خوشحال باشند این چه حرف زورگویانه‌ای است که شما همه بخش‌های لارستان را عملا تهدید می‌کنید که تا لار استان نشود، اوز و جویم و بیرم حق ندارند شهرستان شوند.

عزیزانی که در این اطلاعیه خود را نماینده همه اهالی لار دانسته‌اید و در نماز جمعه این اطلاعیه را به گوش همه رساندید شاید باورتان نشود اما منی که سال‌ها از اتفاق و اتحاد مردم لارستان به خودم می‌بالیدم. در هر جلسه و همایشی که در لارستان برگزار می‌شد مرتب مسئولین و نمایندگان مردم از همبستگی مثال زدنی این شهرستان بزرگ می‌گفتند، اما اکنون با تاسف بسیار باید بگویم خیلی از این حرکت نابخردانه دلخور شدم.

خیلی‌ها در گذشته می‌گفتند که علت عدم ارتقای اوز از بخش به شهرستان، جمعیت اوز و موقعیت اوز و عدم تلاش خود مردم و مسئولین اوز است اما شما با این اطلاعیه عملا ما را از خواب غفلت بیدار کردید که علت عدم ارتقای ما این‌ها نیست بلکه شمایان هستید که نه تنها علاقه‌ای به ارتقای بخش اوز و دیگر بخش‌ها ندارید بلکه با کمال تاسف اعلام می‌کنید که تا لار استان نشود نباید بخش‌ها شهرستان شوند.

چرا فکر می‌کنید بعد از این همه سال کنار هم بودن و با هم داد و ستد کاری و فرهنگی و اجتماعی داشتن، باید مثل زورگوها با اوزی‌ها و اهالی بخش اوز صحبت کنید. هر بار برای نماینده شدن افراد لاری اهالی بخش‌ها کوتاهی نکردند و در بسیاری از دوره‌ها کنار شما بوده‌اند هر چند نماینده‌ها بیشتر فقط برای روز انتخابات نزد ما می‌آمدند. حق انتخاب امری فردی و لازمه دموکراسی است اما چرا این‌گونه و با این کلمات ما را به هیچ می‌گیرید. نکند خود را علامه دهر می‌دانید و همه حق نزد شماست و ما که حدود ۷۰ سال از بخش شدن‌مان می‌گذرد و حق ارتقا به شهرستان حق مسلم و طبیعی ماست از خرد و فهم بویی نبرده‌ایم.

من نمی‌خواهم در این نوشتار این اطلاعیه را به همه لاری‌ها نسبت بدهم هر چند که در بیانیه چنین نوشته شده است  «احتراما امضا کنندگان ذیل، شهروندان لارستان بزرگ به استحضار می رسانیم» این خودجوشی از پیش جوش آمده را خواست همه لاری‌ها نمی‌دانم. به گمان من خواسته اول آن‌ها که لارستان بزرگ استحقاق استان شدن دارد و مسئولین امر از نماینده مجلس گرفته تا مقامات صاحب نفوذ باید لابی‌گری کنند تا این امر در صورت استحقاق محقق شود امری است که می‌باید پیگیری شود و اهالی بخش‌های لارستان نیز از این امر خوشحال خواهند شد. اما این‌که عدم تلاش خودتان یا عدم تحقق خواسته استان شدن لار را منوط به این بگذارید که تا ما استان نشویم هیچ بخشی نباید شهرستان شود، حرف درستی نیست و بیشتر نفاق انگیز است تا اتفاق آور.

قدری بیندیشید، شهرستان لارستان کوچک‌ شده است و شاید کوچک‌تر هم بشود اما همه تقصیر را به گردن دیگران انداختن و مانع ارتقای آن‌ها شدن راه به جایی تمی‌برد. این راه حل نیست. این کار ایجاد بن بست در مناسبات شهروندی و همسایه‌گری و خلل در اتفاق و اتحاد است اگر جایی به حق هستیم و خواسته‌ای داریم راهش سد کردن خواسته دیگران نیست. امیدوارم روزی لار هم استان شود اما نه به قیمت حذف خواسته بخش‌های لارستان که درجهت ارتقا خود تلاش می‌کنند.

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

13 نظر

  1. الحق والانصاف خیلی وقته شهرستانی برازنده اوز شده ، ولی چه میشه کرد وقتی که حق گرفتنی است نه دادنی.
    ان شاالله با تلاش بی وقفه معتمدین اوز هر چه زودتر این مهم محقق گردد.

  2. همگرایی اوز و گراش در رسیدن به خواسته شهرستانی اوز از دالان یک نماینده مجلس غیر لاری میگذرد که نیاز به اتحاد شهرستان ها برای این رسیدن به این انتخاب می باشد.

  3. همین بلایی که الان میخوان سر اوز بیارن تا چندین سال پیش داشتن سر گراش میاوردن ولی با زورگویی نمیشه راه به جایی برد

  4. درود بر اوز کهن

    اوز از دیرباز مستحق شهرستان شدنه این ارتقا طبق قول رئیس دولت گذشته باید انجام میشد که متاسفانه مواجه شد با سنگ اندازی و بدقولی

    باید از ارتقا بخش اوز به شهرستان بسیار خرسند بود چون به پیشرفت منطقه کمک شایانی خواهد کرد مردم شریف اوز مطمئن باشند که گراش همچون گذشته از خواسته آنها حمایت خواهد کرد

    امیداست مسولین و مردم اوز از هیچ تلاشی برای خواسته به حق خود فروگذار نکنند

    امضاء:یک گراشی عدالت خواه

  5. خدا کنه اوز شهرستان بشود و همانطور که گراش شد تا لاری ها دست از غرور بردارند.اخرین بخش مستحق هم جدا بشود و بقیه مال خودتون .کمی توی وزارت کشور باید اصلاحاتی صورت بگیرد تا بفهمیم ما کجا هستیم ولی لار هیچ اداره به اور به خاطر ترس از ارتقا نمی دهد حتی همین دادگاه و اسناد هم نمی دهد .الانم همه می دانند اور شهرستان نمی شود مگر با رضایت لاری ها .اینقدر نفوذ دارند که گفتنش و شدنش اب در هاون کوفتن هست .ولی اوزی ها بدانند ارتقا گراش راهی شده برای ارتقا اوزچون دیگه همه راه ها بن بست رسیده.

  6. با حمایت مردم گراش و اتحاد و همبستگی اوزیها و گرایشها .اوز شهرستان خواهد شد..
    با کنار زدن نماینده لاری..
    خیلی وقته ابی از لار و لاری برا منطقه گرم نشده..
    مثل الان که جعفرپور فقط و فقط بفکر لاره .
    شهرستان های گراش و خنج اصلا نماینده نداره

  7. تفرقه بنداز و حکومت بکن . سر مردم را با مسایل جزی و تعصبات کور گرم بکنید . ببیند مردم دنیا به کجا رسیدن و چه می کنند . انها مرزهای خود را بر می دارند اما زندگی ما به این اختلافات بند شده

  8. با عرض سلام .شهروندان گراش و اوز و مخصوصا اوز که ار رونق بازار کار و اقتصادی افتاده باید با هم بستگی فکری به حال اقتصاد شهری و اشتغال زایی بکنیم .من ۱۳سال پیش که در لار درس می خواندم و بالاری ها بودم باور کنید من حین واقعیت را میگم که لاری ها اگر کسی از گراش خرید میکرد به چشم دیگر بهش نگاه میکردن.یادمه یک سری برای دیدن آثار تاریخی و اشنایی با مذهب از لار به اوز رفتیم برای برگشتن مینی بوس لاری ها میخواست گراش برای خرید پیاده اشان بکند ولی لاری ها با اعتراض که از گراش خرید نمی کنند پیاده نشدند.

    لاری ها فقط به فکر اقتصاد و پیشرفت خودشان هستند .اگر ما گراشی ها از اوز که واقعا بخاطر خلوتی بازار اجناس را عرضه می کنند و مردم با فرهنگ و بدون کینه ای هستند و اوزی ها هم تا سعی و توانشان از لار خرید نکنند و از خود شهرشان اوز و گراش خرید کنند در اقتصاد شهری ترقی ایجاد می شود و اگر با ارتقا اوز باعث تاسیس یک کارخانه سیمان و پتروشیمی از فرماندار شهرستان اوز و گراش شاهد باشیم بسیار خوب هست.

    الان روستاها اوز چه گناهی کرده اند که نباید آباد و ارتقا بیابند.با ارتقا که فرجامش رفاه مردم باشد ما موافقیم وقتی شاهد باشیم که مردم و جوانان اوز در رفاه قرار بگیرند چی از ما کم می شود .امروز دیگر دنیای همیاری و توسعه هست .اوزی که در دهه ۳۰جمعیت بسیار زیادی داشته و اولین بیمارستان در سطح منطقه داشته ولی بخاطر عدم رسیدگی و کمبود امکانات خیلی مهاجرت کرده اند و سال به سال تعداد مهاجرت بیشتر می شود .

    خلوتی اوز برکسی پوشیده نیست و بیشتر در شیراز و بندرعباس و…کوچ کردند.آیا اگر بازار کار و رونق اقتصادی بود این همه کوچ می کردند.من فقط توصیه ام این هست که باید یک منبع اشتغال زایی ایجاد شود و به خود ما بستگی دارد .الان لامردی که تنها از پیوستن روستای لامرد و حسین اباد و کهوردان و بیت العباس و چند روستا پدید آمده هست دارای چه کارخانه های بزرگی هست .باور کنید این شهر با نگاه دولت آباد شده وگرنه فرسنگ ها با گراش و اوز فاصله داشت .الانم خدا رو شکر خیلی ها که به گراش آمده اند گراش را شهری تمیز و زیبا می دانند و دارای ساختمان زیبا و امکانات خوب و کلات را یک تفریح گاه خوب می دانند .

    نگاه دولت متاسفانه به گراش خیلی بد هست که شنیده می شود که توقع ساخت و تکمیل ساختمان جدید فرماندهی انتظامی از مردم گر اش دارند و حتی صد اداره دیگه .

    1. پس چرا هنوز که هنوز است بچه هاتون را برای تربیت بهتر به مدارس لار می فرستید . اقا یا خانم برای حفظ سلامتی و دوری از خطر جاده لطف کنید دانش اموزان را هر روز با سرویس نامناسب روانه لار نکنید . باورکنید لار هیچ خبری نیست تربیت بهتر از خانواده شروع می شود

  9. اشتباه بزرگ مسولین ونماینده ی لار:
    زمانی لارستان بزرگ بود که از جهرم تا بندرلنگه ولامرد جزیی از لار بود که متاسفانه به دلیل بی لیاقتی و ناکارآمدی مسولین ونماینده ی لارکه فقط با زور میخواستند توابع خود را حفظ کنند وتوابع جدا شده چاره ای نداشتند جز اینکه به هر طریقی خود را خارج کنند و متاسفانه در این راه مردم شریف لار نیز فریب مسولین نالایق خود خوردند. ومسولین ناتوانی خودرابا تحریک کردن مردم لار پوشش میدادند. اگر مسولین و نماینده ی لار از مردم منطقه و ترقی دادن کل منطقه حمایت کرده بودند امروز شاهد تحقیر شدنشان نبودند. باید خود مسولین آستین بالا میزدند و بخشهای بزرگ خود رابرای شهرستان شدن حمایت میکردند و امروز نیز در جبران این زحمات مردم منطقه به آنها کمک میکردند که استان شوند. منطقی این است که مردم لار بنر وطوماری که جلو شهرستان شدن بخشهای خود میشود پاره کرده وحتی حمایت کنند. تاآن بخشها نیز به آنها کمک کنند.

  10. سخنی بامسولین گراش :
    شهر به ظاهر زیبای ما که در پشت این ظاهر زیبا کمبودهای فراوان
    با کوچه پس کو چه های با بافت قدیمی و کثیف که در دید مسولین کشوری ما نیست و فقط ظاهر زیبای آنرا مشاهده کرده و هرگز به فکر کمبودهای ما نیستند. مسولین گراش باید هوشیار بوده و نیازهای این شهر را به آنها نشان داده نه ساختمان های زیبا.
    متاسفانه ماتاکنون شاهد این بودیم که کارهای خیرین گراشی را به مسولین نشان داده و نگاه مسولین نیز به بی نیازی این شهربوده وهست لذا خیرین گراشی جور کمک نکردن دولت را به دوش میکشند که این واقعا ظالمانه هست. از مسولیی خواهشمندم کمبود های شهر را به مسولین کشوری نشان دهند نه بیمارستان و حسینیه اعظم وجاهای زیبای دیگر و افتخار کنند. آخه تا کی باید خیرین ماجور دولت بکشند و دولت نسبت به شهرمان بیخیال باشد تاکی مسولین کارهای خیرین ما را به نام خود کرده و افتخار کنند. آخر تا کی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 نظر
scroll to top