بستن

طومار در لار، علیه احتمال شهرستان شدن اوز

هفت‌برکه – گریشنا: موضوع تقسیمات کشوری از موضوعات همواره چالش‌برانگیز در جنوب استان فارس بوده است. این هفته نیز نمازجمعه شهر لار با پیام «تا لار استان نشود، هیچ بخشی شهرستان نشود.» به پایان رسید.

به گزارش آفتاب لارستان همزمان با اتمام خطبه های نماز جمعه ۱۴ دی‌ماه شهر لار، تعدادی از نمازگزاران به آنچه روند شهرستان شدن بخش های باقیمانده لارستان بدون ارتقای لار خواندند، اعتراض کردند.

این موضوع در چند پارچه نوشته و یک طومار که در ورودی سالن اصلی مسجد جامع نصب شده بود نیز خودنمایی می کرد.

در متن این طومار که خطاب به وزارت کشور و استانداری فارس و به عنوان «خواسته مردم» نوشته شده آمده است:

«احتراما امضا کنندگان ذیل، شهروندان لارستان بزرگ به استحضار می رسانیم که تاکنون هرچه خواستیم و نوشتیم به شما مسئولین و مقامات محترم کشوری که اکنون شهرمان لار و لارستان بزرگ استحقاق استان شدن را دارد و تقاضا نمودیم که نسبت به ارتقای لارستان به استان اقدام گردد متاسفانه نه تنها پیگیری و اقدامی ننمودید که به دنبال آن لارستان کوچک و کوچکتر گردید. آخر این بی عدالتی ها و بی توجهی به خواسته های به حق شهرندان لارستانی تا به کی؟ تا چه وقت ما را از خواسته هایمان محروم می کنید؟

ما مردم ولایتمدار شهرستان لارستان بزرگ خواهان عدالتیم و پیروان همیشگی ولایت لذا از مقام محترم استاندار معزز فارس قاطعانه خواهانیم تا وقتی که لارستان به استان ارتقا پیدا نکند هیچ بخشی از آن به شهرستان تبدیل نگردد. در این راستا خواهان پیگیری مجد تا حصول نتیجه و اعلام آن از سوی شما مسئولین و مقامات استانی و کشوری می باشیم.»

گفتنی است این طومار را افراد و گروه های متعددی امضا کرده اند. امام جمعه لارستان ذیل آن بر ضرورت رضایت همگان در تصمیمات اشاره کرده، رئیس حوزه علمیه، اعضای شورای اسلامی شهر لار، رئیس شورای شهرستان نیز موارد مندرج در طومار را تایید کرده و گروه‌های مختلفی از جمله یاوران شورای محلات و هیئت‌های مذهبی محلات نیز آن را امضا کرده‌اند.

به گزارش هفت‌برکه در میان شش بخش لارستان، بخش اوز شانس بیشتری برای ارتقا به شهرستان دارد. در سال‌های اخیر چندین‌بار خبر شهرستان شدن اوز منتشر شد و حتی سال ۱۳۹۰ محمود احمدی‌نژاد در سفر به اوز گفت: «به یاری خدا در سفر چهارم هیئت دولت به استان فارس به شهرستان اوز سفر خواهیم کرد.» 

این نخستین‌بار نیست که اعتراض به شهرستان شدن بخش‌های لارستان در نماز جمعه شهر لار مطرح می‌شود. به جز رخدادهای سال ۱۳۸۸ که اعتراضات از نماز جمعه به خیابان‌های لار کشیده شد، در سال ۱۳۹۱ نیز در آغاز اولین دوره نمایندگی جعفرپور، بعد از صحبت‌های او در شهر اوز، نمازگزاران لار خواهان توقف پیگیری وعده شهرستان شدن اوز شدند.

تقسیمات کشوری در جنوب استان فارس همواره چالش برانگیز بوده است از جمله جدا شدن مُهر از لامرد در سال ۱۳۸۰ و جدا شدن گراش از لارستان در سال ۱۳۸۸ همراه با تنش و درگیری بود.

30 نظر

  1. مقصر خود ما اوزی ها هستیم که پشت نماینده لاری گرفتیم .
    وگرنه هیچ وقت از لار دلسوز اوز و اوزیها نبودن و نیستن..

  2. اگر شهر بی مرز گراش به لار متصل بشه پیشرفت بهتر و زودتری خواهد داشت چون همزمان، مرکز استان میشیم. من از ایده لاری ها حمایت می کنم.

  3. اقایاخانم گراشی که به نظرلاری هستین نه گراشی این قضیه چه ربطی به گراش داره فعلا مشکل بین شمالاریها واوز است بیخودی پای گراش را وسط نکشیدماصدسال دیگه هم نمیخواییم بالار یکی بشیم ما تازه اززیراسارت شماها بیرون اومدیم ومستقل شدیم انشالله که هیچ وقت هم لار استان نشه که مابیاییم دوباره زیرنظرشما

    1. محمود جان اینقدر تند نرو. من گراشی هستم و نسل جدید با افکار نسل قدیم زیاد فاصله دارند. ببینید بنگاه دارهای املاکی گراش در نظر دارند مسیر لار گراش رو قطعه بندی کنند یا کردند و در اینده نه چندان دور این دو شهر بهم متصل میشن پس بهتره از الان، گراش هم اولویت های خودش رو مطالبه کنه.

  4. مردم شریف لارستان بزرگ لطفا وقتی شما تبدیل به استان نمی‌شوید مانع پیشرفت بقیه‌ی بخش‌هایتان نشوید
    و من الله توفیق

  5. شمالاریها اینقدر تنگ نظرهستین که نمیخوایین پیشرفت دیگر مناطق وبخشها را ببینیدوفقط وفقط لارستان به اصطلاح بزرگ رامیبینیدکه دیگر آن هم کوچک شده ازبس ازپیشرفت اونها جلوگیری میکنیدوفقط خودتان رامیبینید ومن متعجب هستم متعجب هستم مسولیین و امام جمعه شما چرا باشماهاهمراه شده اند

  6. این لاری ها فقط به فکر پیشرفت خودشون هستن نه منطقه حتی اون نمایندشون هم تاحالا هیچ کاری واسه منطقه نکرده ولی آقای حسنی بود که فرمانداری ویژه به لار داد وواقعا برای منطقه زحمت کشید

  7. مردم بخشهای لارستان وشهرستانهای گراش وخنج باید برای انتخابات مجلس سال ۹۸متحدبشوندونماینده اغیرلاری را انتخاب کنند تا باعث پیشرفت کل منطقه بشیم انشالله یا اینکه درخواست بدهیم به مقامات بالاتر که نماینده گراش وخنج وانشالله شهرستان اوزدرابنده نزدیک ازلارستان حدابسع

  8. درود بی پایان

    آنچه بیش از همه در این حرکت پوپولیستی عوامانه بچشم میخورد,اینست که,در لار,پیش دستی کرده اند و تبلیغات زودهنگام انتخاباتی مجلس که سال بعد میباشد را پیش از موعد شروع کرده اند,
    این طومار در واقع با هدف تلنگر زدن به لاری ها برای انسجام بیشتر میباشد تا از عواقبِ به مجلس رفتنِ غیرِ لاری,همه را آگاه کنند,وگرنه,تا به حال,در کجا و به چه شهری,با طومار,ارتقا سیاسی داده شده است?

    انها فرض شان اینست که,بخشها و دیگر شهرستانهای گراش و خنج,نمیتوانند,به اءتلاف برسند و متحد شوند,پس کافیست ,در شهرلار,اتحاد و انسجام شکل بگیرد,کافیست تا باز هم یک لاری به مجلس برسد.
    این طومار,اثراتی دارد,برای لار,اثری مثبت جهت اتحاد بیشتر و برای دیگر مناطق ۳ شهرستان,چالشیست که میتواند با اتدکی تلاش و تحمل دیدگاه های یکدیگر,به فرصتی استثنایی برای ما بدل گردد.کافیست,بزرگان شهر,عاقلانه و منطقی فکر کنند.

    والسلام

  9. واقعا باید با این نوع نگرش لاریها تاسف خورد!!!!
    مگه اوز و بقیه بخش ها چه گناهی کردن که پیشرفت نکنن..
    ما مردم گراش از شهرستان شدن اوز حمایت میکنیم و همچنین دیگر بخشها..
    لار تا تنگ نظر باشد استان نشود.
    به امید روزی که جهرم مرکز استان شود چه از لحاظ جمعیت چه از لحاظ بزرگی به پای جهرم نمیرسه لار…
    لارستان بنظر خودتون بزرگ میادد…

  10. سلام
    میشه اینو از زاویه دیگه ای بهش نگاه کرد همه چیز در منطقه لارستان آرومه و دلیلی برای مشاجره و پیگیری استان شدن نیست ، کافیه به صورت صوری بحث شهرستان شدن اوز رو پیش کشید تا با با بهانه ی جدیدی بشه برای استان شدن فشار بیشتری آورد.
    گراش در این قضایا بی طرف بمونه بهتره .

  11. دارن جو تنش ایجاد می کنند مگر همین در کازرون میخواست قایمیه شهرستان شود مردم با ریختن به خیابان در کازرون نگذاشتن شهرستان بشود دیگه فکر نمی کنم بخشی شهرستان بشود مگر اوز و یا بخش های دیگر برای پیشرفت با گراش یکی بشوند و به مرور جدا بشوند.هر نامه ای به وزارت کشور برود جمعیت را بهانه می کنند و روز به تنهایی نمی تواند شهرستان بشود مگر با رضایت لاری ها .

  12. نگاه کنید اگر بحث قدمت هست مگر بیدشهر و توابع اش گلار و کوره و کهنه و…از جویم جدا نشد برای بخش شدن اوز و بعد بنارویه جدا شد .جویم از همه قدمتش بالاتره و واقعا به جهرم نزدیک تر از لار هستیم و بعد مسافت در نظر بگیرید.البته در تقسیمات کشوری تنها نفوذ و برش مهم هست و بس.ولی جویم با بنارویه و بیدشهر و گلار و کوره و و اسلام آباد که جز جویم بود شهرستان می شود .تنها راه ارتقا بخش ها این هست مثلا فیشور یا بیدشهر بخش شود و خود به خود ارتقا صفر میشه .اگر فیشور و بیدشهر بخش شود کار تمام میشه .همانطور که جویم تجزیه شد.اونا هم میگن که با ارتقا بخش ها لار استان میشه خوب فیشور و بیدشهر بخش کنید اوز شهرستان آیا میشه

  13. اصلا من تعجب میکنم چرا پای گراش وسط میکشندچون ربطی به گراش نداره بحث برسر شهرستان شدن اوز است ربطی به گراش نداره اینهایی که تو گروه به نام گراش مینویسندوتوزمین لار بازی میکننداصلا گراشی نیستندومیخوان جوگراش رامتشتج کنند

  14. تجربه نشان داده برای شهرستان شدن ، همه مولفه ها هم که داشته باشی ، تا پاراف نماینده نباشه ، راه بجایی نخواهی برد . اوز با سابقه ۷۰ ساله بخشداری اگر بخواهید برای انتخابات مجلس مثل این چند دهه اخیر سیستم ” محافظه کاری ” در پیش داشته باشید وتا لحظه آخر تبلیغات انتخابات صبر کنید که ببینید باد از کدوم طرف می آید و غش کنید به آن سمت ، راه بجایی نخواهید برد.

    ۷۰ سال سابقه بخشداری دارند ، ۷۰۰ سال دیگر هم صبر کنند ، باز همین آش است و همین کاسه.

    تنها راه شهرستان شدن اوز ائتلاف با گراش است . گراش که به قول معروف ” خرش از پل گذشته ” ، اوز هست که برای شهرستان شدن نیاز به گراش و آراء گراش دارد .

    هر چند قبول دارم که در انتخابات ۲ دوره گذشته مجلس ، کاندیداهای گراش واقعا آماتور و خودخواهانه وارد کارزار شدند ولی جا دارد که بزرگان ، فرهیختگان و علما اوز برای انتخابات پیش رو ترس و محافظه کاری کنار گذاشته ، برنامه ریزی دقیق و فکری اساسی کنند.

  15. ۱-بهتر از این نمیشه زور گفت!!
    فرهاد ابراهیم پور/ مدیر سایت ستاره های اوز: هر کسی که این طومار را نوشته است و آن کسانی که زیر این اطلاعیه امضا کرده اند آیا کمی به این موضوع فکر کرده اند که همین لارستان بزرگ با شهرهای مجاورش بزرگ جلوه می‌کند واگر این‌‎ها رشد وتوسعه پیدا بکنند نه تنها نباید ناراحت شوند بلکه باید خوشحال باشند این چه حرف زورگویانه ای است که شما همه بخش های لارستان را عملا تهدید می‌کنید که تا لار استان نشه اوز وجویم وبیرم حق ندارند شهرستان بشه.
    عزیزانی که در این اطلاعیه خود را نماینده همه اهالی لار دانسته اید و در نماز جمعه این اطلاعیه را به گوش همه رساندید شاید باورتان نشود اما منی که سال‌ها از اتفاق و اتحاد مردم لارستان به خودم می بالیدم ودر هر جلسه وهمایشی که در لارستان برگزار می‌شد مرتب مسئولین و نمایندگان مردم از همبستگی مثال زدنی این شهرستان بزرگ می‌گفتند اما اکنون با تاسف بسیار باید بگویم خیلی از این حرکت نابخردانه دلخور شدم .

    خیلی ها در گذشته می‌گفتند که علت عدم ارتقای اوزاز بخش به شهرستان، جمعیت اوز و موقعیت اوز و عدم تلاش خودم مردم ومسئولین اوز است اما شماها با این اطلاعیه عملا ما را از خواب غفلت بیدار کردید که علت عدم ارتقای ما این‌ها نیست بلکه شماها هستید که نه تنها علاقه ای به ارتقای بخش اوز و دیگر بخش ها ندارید بلکه با کمال تاسف اعلام می‌کنید که تا لار استان نشود نباید بخش ها شهرستان شوند . چرا فکر می‌کنید بعد از این همه سال کنار هم بودن و با هم داد وستد کاری و فرهنگی و اجتماعی داشتن، باید مثل زورگوها با اوزی‌ها واهالی بخش صحبت کنید .هربار برای نماینده شدن افراد لاری اهالی بخش ها کوتاهی نکردند و در بسیاری از دوره ها کنار شماها بوده اند هر چند نماینده ها فقط برای روز انتخابات بیشتر نزد ما می آمدند . حق انتخاب امری فردی ولازمه دموکراسی است اما چرا این‌گونه و با این کلمات ما را به هیچ می‌گیرید .
    نکند خودرا علامه دهر می‌دانید و همه حق نزد شماست و ما که حد.ود ۷۰ سال از بخش شدنمان می‌گذرد و حق ارتقا به شهرستان حق مسلم وطبیعی ماست از خرد وفهم بویی نبرده ایم . من نمی خواهم در این نوشتار این اطلاعیه را به همه لاری‌ها نسبت بدهم هرچند که در بیانیه چنین نوشته شده است (احتراما امضا کنندگان ذیل، شهروندان لارستان بزرگ به استحضار می رسانیم) این خودجوشی از پیش جوش آمده را خواست همه لاری‌ها نمی‌دانم . به گمان من خواسته اول آن‌ها که لارستان بزرگ استحقاق استان شدن دارد و مسئولین امر از نماینده مجلس گرفته تا مقامات صاحب نفوذ باید لابی گری کنند تا این امر در صورت استحقاق محقق شود امری است که می باید پیگیری شود و اهالی بخش های لارستان نیز از این امر خوشحال خواهند شد.
    اما این‌که عدم تلاش خودتان یا عدم تحقق خواسته استان شدن لار را منوط به این بگذارید که تا ما استان نشویم هیچ بخشی نباید شهرستان شود، حرف درستی نیست و بیشتر نفاق انگیز است تا اتفاق آور. قدری بیندیشید، شهرستان لارستان از قبل کوچک شده است و شاید کوچکتر هم بشود اما همه تقصیر را به گردن دیگران انداختن و مانع ارتقای آن‌ها شدن راه به جایی نمی‌برد. این راه حل نیست این ایجاد بن بست در مناسبات شهروندی و همسایه گری وخلل در اتفاق و اتحاد است اگر جایی به حق هستیم و خواسته ای داریم راهش سد کردن خواسته دیگران نیست . امیدوارم روزی لار هم استان شود اما نه به قیمت حذف خواسته بخش های لارستان که درجهت ارتقا خود تلاش می‌کنند .

    واکنش مدیران سایت ستاره اوز و گراش انقلابی نسبت به طومار منتشر شده در نماز جمعه لارhttp://awazemrooz.ir/

  16. در قضیه شهرستان شدن گراش خدایی اش بیشترین سود لاری ها بردند چون هم اقای حسنی برایشان فرمانداری ویزه گرفت هم یک قدم به استان شدن نشان نزدیک تر شدند.من تعجب میکنم که لاری ها به نفع شان است شهرستان بیشتر داشته باشند ولی نمی فهمند
    مگه گراش چه تقصیری داشت که همه ریختید تو خیابان و لار را تعطیل کردید و مرگ بر ….گفتید ایا منطقه باید تا ابد زیر سلطه شما باشد؟
    لطفا یک لاری جواب دهد

  17. به امید شهرستان شدن اوز و جویم و بیرم و کوچک و کوچکتر شدن لار ..
    حق اوز شهرستانی هست ..
    با حمایت گراشی و اوزی ها اوز شهرستان خواهد شد انشالله

  18. این استراتژی قبل از انتخابات هست برای متحد کردن و اجماع متعصبین جاهل علیه منطقه، وگرنه با طومار حلوا تقسیم نمیکنند، ولی با همه این تفاصیل اوز، حقش همین بود من به شخصه سابقه سه دوره فعالیت در ستادهای انتخاباتی دارم در هر سه دوره قاطبه اوز با لار بود و جالبتر قول همکاری می دادند و پشت پرده با کاندیدای لار بودند واین ثمره خوش خدمتی ست

  19. دکتر امیر حمزه مهرابی : شهرستانی حق اوز است
    ادامه خبر را در گراش انقلابی بخوانید.👇👇

    bit.ly/2Fbl43O

    🔔 تازه ترین اخبار و تحلیل های خبری را در ” گراش انقلابی “بخوانید
    🔸واتساپ : yon.ir/zUeDj
    🔹تلگرام : yon.ir/5dLnv
    🔸سروش : yon.ir/09PM9
    🔹ایتا : yon.ir/t9m3z
    🖥 سایت : Gerash-Enghelabi.ir

  20. ما گراشی ها با توجه به زورگوی های لاری ها در طول تاریخ و مواضع نا حق شان در قبال منطقه .و زیاده خواهی هاشون در طول تاریخ سخت و سفت بشت اوز ایستاده ایم و خواهان شهرستان شدن اوز و استقلال اوز و از زیر سیطره در امدن این شهر خوب هستیم

  21. من شخصا با استان شدن لار بشدت مخالفم و لار اسحقاق استان شدن را ندارد و اکثر مردم اوز حاَضر نیستند از استان فارس با مرکزیت شیراز پر افتخار جدا شوند و زیر پوشش استان لار با افکار عقب مانده و تنگ نظرانه و کینه ورزانه که از دیرباز مانع پیشرفت اوز و سایر بخشها شده اند برویم و اقدامات طومار نویسان و سخنان نماینده لارستان اقای جعفر پور در مجلس و مخالفت امام جمعه لار در تحریک نمودن مردم لار عللیه اوز و تماس با استاندار فارس برعلیه ارتقای اوز محکوم میکنم و امیدوارم در پیشگاه مردم اکز همیشه شرمنده و دچار عذاب وجدان الهی و مردمی باشند

  22. چرا قرارگاه پلیس راه شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان که در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته است مستقر شده باشد؟
    چرا قرارگاه امداد رسانی هوایی (اورژانس هوایی) شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم که هر دو در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته اند مستقر شده باشند؟
    چرا اداره کل راه و شهرسازی شهرستان های جنوبی استان فارس (لارستان + گراش + لامرد + مهر + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان که در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته است مستقر شده باشد؟
    چرا …
    چرا …
    چرا …
    چرا …
    این که شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم محل استقرار ادارات کل خدمات رسانی به شهرستان های جنوبی استان فارس ( قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) می باشند اشتباه بزرگ غیر قابل جبرانی است چون از هر طرف که فاصله زمینی و هوایی بین شهر خنج مرکز شهرستان خنج تا شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم از مسیر راه جدید دیگ اشکن) + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند +خنج) را که محاسبه کنید از حدود ۳۹ کیلومتر تا ۴۹ کیلومتر می شود اما شهر لار مرکز شهرستان لارستان و شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم در گوشه ای از جنوب استان فارس با فاصله ای بیش از دویست کیلومتری شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) قرار گرفته اند. متاسفانه کسانی بر شهرستان های جنوبی استان فارس و استان فارس و کشور ایران حکومت می کنند که آسایش مردم عادی (اکثریت مردم) شهرستان های جنوبی استان فارس برایشان مهم نیست اگر بود به جای شهرهای لار مرکز شهرستان لارستان شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم بایستی شهرخنج مرکز شهرستان خنج به عنوان محل استقرار ادارات کل برای خدمات رسانی به مردم شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) قرار می گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

30 نظر
scroll to top