بستن

از تغییر نام خیابان‌ها تا دوچرخه‌سواری بانوان در لیست آسیب‌های اجتماعی

هفت‌برکه – گریشنا:  کارگروه آسیب‌های اجتماعی گراش برای بررسی دو موضوع فضای مجازی و آسیب‌های آن و ممانعت از توزیع و مصرف مشروبات الکلی تشکیل شد.

هر کدام از اعضای کارگروه، تعریف متفاوتی از آسیب اجتماعی داشتند. سرگرد دهقان، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش، برگزاری کنسرت مختلط، تغییر نام خیابان فلسطین به حافظ و فعالیت انجمن دوچرخه‌سواری بانوان را در حال حاضر مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی سطح شهر دانست که می‌بایست به آن توجه و مانع از آن شد.

آسیب‌های اجتماعی از نظر فضلی، بخشدار مرکزی، دسته‌بندی گسترده‌تری داشت. او با اشاره به این که در گراش آمار دقیقی از آسیب‌های اجتماعی نداریم، گفت: «آسیب‌های اجتماعی زیادی وجود دارد که آسیب‌زا هستند. آسیب‌هایی مانند همسرآزاری، کودک‌آزاری، طلاق جنسی، تکدی‌گری، ضرب و شتم، انحرافات جنسی که بیشتر اوقات از دید ما پنهان می‌ماند اما در جامعه وجود دارد.»

دیدگاه اعضای کارگروه در مورد مقابله با مشروبات الکلی پیش از این در گریشنا منتشر شد. در بخش دوم، موضوعات دیگر مطرح شده در جلسه دوم دی‌ماه ۱۳۹۷ را مرور می‌کنیم. جلسه‌ای که نشان داد هنوز در گام اول یعنی تعریف «آسیب‌های اجتماعی» هم توافقی وجود ندارد.

امام جمعه: اگر فساد زیاد شود همه مقصر هستیم

حجت‌الاسلام محمدباقر بخشایش‌پور، امام جمعه‌ی گراش، بعد از سخنان مقدماتی قاسم فرسوده، معاون فرماندار و مدیر این جلسه، گفت: «جسم و روح هر کدام بیماری‌هایی دارد. شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در بروز امراض کشنده روح موثر باشد. ما باید از خودمان و خانواده‌مان شروع کنیم. آسیب‌ها همیشه وجود دارد و ما دشمن زیاد داریم اما کوتاهی از ما مسئولین است. البته همه وظایف بر گردن نیروی انتظامی و اطلاعات هم نیست. اگر فساد در جامعه بیشتر شود، همه ما در آن مقصر هستیم. جامعه هدف این دو بیماری که برای آن تشکیل جلسه داده‌ایم دانشگاه و آموزش و پرورش است که نقش پررنگی در انسان‌سازی و جامعه‌سازی دارد. جامعه اگر آگاه شد سعی می‌کند خودش را از آسیب دور کند.»

امام جمعه گراش با اشاره به این موضوع که در تمام جلسات صرفا حرف از انجام کار مطالعاتی است، گفت: «حالا دیگر دشمن وارد خانه شده و ما حالا گرفتار این غده سرطانی شده‌ایم اما چند راه وجود دارد. اول این جمع پرمغز و تصمیم‌ساز در برخورد با این مساله بسیج شود و به آن اهمیت دهد و بی‌تفاوت از آن نگذرد و به روش‌های مختلف اقدام به آگاهی‌سازی کند. قانون باید اصلاح شود و گاهی اوقات نقد به دستگاه قضایی نیز وارد است. ما آگاه به تکلیف هستیم، مقید به انجام وظیفه نیز بیش از گذشته باشیم.»

رییس دادگاه: شناسایی مجرمین اینترنتی سخت است

رحیم روان‌بین، رئیس دادگاه گراش، با طرح این موضوع که با پیشرفت جوامع و کشورها ارتکاب جرایم راحت‌تر شده است، گفت: «در گذشته اگر شخصی اراده می‌کرد که سرقت کند، نیازمند به یک برنامه‌ریزی دقیق بود. اما امروزه با وجود فضای مجازی و اینترنت شیوه جرم تغییر کرده است و محدود به زمان و مکان خاص نیست. به واسطه دسترسی به اینترنت و فضای مجازی، سرقت‌ها به شکل و راه و روش آسان‌تری ممکن شده است. کلاهبرداری و سرقت رایانه‌ای از جمله جرایمی است که مجازات آن از جرایمی که در فضای حقیقی رخ می‌دهد کم‌تر نیست که برخی موارد مجازات آن شدید‌تر از فضای حقیقی است. درصد ارتکاب جرایم فضای مجازی زیاد شده است. به طور متوسط شاید حتی روزی یک نفر به عنوان کلاهبرداری رایانه‌ای شکایت می‌کند.»

پیچیده بودن پرونده‌های اینترنتی و سخت بودن روند شناسایی مجرمین فضای مجازی، موضوع دیگری بود که روان‌بین از آن صحبت کرد: «از آنجایی که افراد باهوش و باسواد که بیشتر آن‌ها در رده سنی جوان و نوجوان قرار دارند به جرایم اینترنتی دست می‌زنند، با وجود پیگیری و کمک‌های پلیس فتا، به سختی می‌توان آن‌ها را شناسایی و دستگیر کرد. پرونده‌های اینترنتی برداشت از حساب و سرقت رایانه‌ای و اعمال منافی عفت قابل توجه است و کاهش این گونه جرایم نیازمند ورود افراد متخصص است.»

فرمانده سپاه: آسیب‌های فضای واقعی خوراک فضای مجازی است

سرگرد مجتبی دهقان، فرمانده سپاه، صحبت‌هایش را با این جمله آغاز کرد: «یک ساعت از جلسه گذشته و هیچ کسی نه آسیبی از جامعه را گفت و نه راه حلی مطرح کرد.»

او گفت بهتر است از آسیب‌هایی که در سطح جامعه داریم و هیچ کسی حرفش را نمی‌زند در این جلسه حرف بزنیم و ادامه داد: «نمی‌دانم بعضی‌ها چه فکری می‌کنیم. ۱۴۴۰ سال از اسلام دارد می‌گذرد و ۴۰ سال از انقلاب اسلامی ما می‌گذرد ولی هنوز بعضی از ما دنبال خاموش کردن نور خدا هستیم. همین جمعی که هستیم کاری به دیگران هم نداشته باشیم. نگوییم جوان‌ها و نوجوان‌ها همچین کاری می‌کنند. ما خودمان هم گاهی دنبال خاموش کردن نور اسلام هستیم. آسیب فضای حقیقی که خودش خوراک فضای مجازی قرار می‌گیرد. اگر در فضای حقیقی این اتفاقات رخ ندهد در فضای مجازی نمی‌تواند این مسائل رخ دهد. و متاسفانه از طرف کسانی دارد این امر محقق می‌شود که جیره‌خور نظام و انقلاب هستند و صدقه سر شهدا و پای سفره شهدا نشستیم. حقوق‌بگیر این نظام هستیم. وقتی خودمان در فضای حقیقی جامعه. ما خودمان مروج و مشوق و تشویق زمینه فساد و گناه را داریم فراهم می‌کنیم، در سطح جامعه چه انتظاری داریم جوان در سطح فضای مجازی چنین اشتباهی انجام ندهد؟»

او در ادامه با محکوم دانستن برگزاری جشنواره موسیقی گفت: «دنبال راهکار می‌گردیم در فضای مجازی وقتی ما می‌آییم به اسم برگزاری جشنواره موسیقی در شهرستان به نوعی تحریم عدم برگزاری کنسرت مختلط را دور می‌زنیم و می‌رویم جشنواره موسیقی در شهرستانی راه می‌اندازیم که همه‌اش بی‌فرهنگی و بی‌حجابی و برهنگی و عریانی اختلاط خوانندگی زن و مرد در یک جشنواره با یک جمعیت انبوهی برگزار می‌کنیم و بعد افتخارمان این است جمعیتی سالن را پر کرده است. بعد توقع داریم در سطح جامعه ما یک همچنین مشکلاتی در فضای مجازی رخ ندهد؟»

فرمانده سپاه: به چه حقی هشتگ راه می‌اندازند؟

فرمانده سپاه خواهان برخورد با برخی هشتگ‌ها در فضای مجازی شد: «دختر فلان شخص و یا زن فلان کارمند بیاید در فضای مجازی هشتگ راه بیاندازد برای بی‌حجابی و بی‌بندوباری و باز بودن جلو مانتو. بگوید افتخار من این است که موهایم بیرون باشد؛ افتخار من این است مانتوم جلو بازه؛ و افتخار من این است که من چادر در گراش به سرم نمی‌ذارم. این را در فضای مجازی نشر کردن چه برخوردی با این آدم صورت می‌گیرد؟ اصلا به چه حقی  همچین کسی می‌آید همچین پیامی را در فضای مجازی منتشر می‌کند که چقدر همین شخص در فضای مجازی به خاطر این کارش باید مجازات شود. اصلا خبر دارید؟ چه حقی دارد این فرد در فضای مجازی هشتگ راه بیاندازد و افرادی را هم با خودش همراه کند؟ این‌ها درد جامعه است. آیا ما داریم فکری به حال این دردها در سطح جامعه می‌کنیم؟»

دهقان پیگیری راه‌اندازی انجمن دوچرخه‌سواری زنان و دختران را نیز از جمله آسیب‌های این شهر عنوان کرد و افزود: «وقتی خواهری در فضای مجازی همچین هشتگ‌هایی راه بیاندازد، پشت سرش هم دوچرخه‌سورای زنان و دختران در پارک و ورزشگاه را بیایند دنبال کنند یا شکایت مصلح را به غیر مصلح ببرند و بگویند ما جا نداریم، می‌رویم در اوز دوچرخه‌سواری دختران را راه‌اندازی می‌کنیم. این‌ها آسیب سطح جامعه است.»

فرمانده سپاه: تغییر نام بلوار فلسطین و رسالت بی‌تقوایی است

او تغییر نام خیابان فلسطین به حافظ و تغییر نام بلوار رسالت را از دیگر آسیب‌های مهم شهر دانست و گفت: «متاسفانه به اسم این که فلان محله متعلق به فرهنگیان است، اسم خیابانی که نماد مقاومت، نماد ایستادگی، و نماد محور مقاومت است که به اسم فلسطین است، بیاییم برداریم، اسم گل و بلبل روش بگذاریم و اسم حافظ بگذاریم. آقا مگر ما کم فرهنگی شهید دادیم؟ در هشت سال دفاع مقدس ۴۶۰۰ شهید فرهنگی ما داریم. سی و شش هزار شهید دانش‌آموز ما دادیم. این یعنی چی؟ تغییر نام خیابان از فلسطین به نام حافظ چه چیزی را عوض می‌کند؟ جز این که بخواهد نماد مقاومت نماد ایستادگی و نماد پیروزی و سربلندی دنیای اسلام را حذف کند؟ اگر این آسیب نیست شما می‌خواهید اسم آن را چه بگذارید؟ با این کار می‌خواهید چه چیزی را ثابت کنید؟ یا جلوتر برویم و بیایم اسم بلواری که نماد ماموریت پیامبر عظیم الشان اسلام است، بلوار رسالت را تغییر نام دهیم. هر چی دنیا از روز اول از آدم تا خاتمش مدیون رحمت پیامبر عظیم و شان اسلام است و این ماموریتی که خداوند به پیامبر اسلام داده به اسم رسالت عوض کنیم یک اسم دیگر بگذاریم. خوب بابا جان، ما هم قبول داریم، بله خیرین بزرگوار هستند و احترام دارند؛ باید هم از آن‌ها تکریم شود. ولی به چه قیمتی تکریم شدن؟ برداشتن چه اسمی؟ بعد اسمش را بگذاریم نوگرایی نوین. می‌خواهیم چی را ثابت کنیم با این قضیه؟»

دهقان تغییر نام خیابان‌ها را نوعی بی‌تقوایی دانست: «بعضی وقتها آدم حس می‌کند بی‌تقوایی می‌خواهد آدم این کارها را انجام دهد. اگر بی‌تقوایی نبود آدم اینجور کارها را انجام نمی‌داد. چرا ما اصلا فکر این‌ها نیستیم و گله‌مندی مردم را اصلا ما نمی‌شنویم؟ این‌ها آسیب‌های جامعه است. اگر آسیب‌های اجتماعی این‌ها نیست، شما یک اسمی برای آن پیدا کنید. هر کسی می‌تواند غیر اسم آسیب اجتماعی برای آن پیدا کند بگوید تا ما هم بلد شویم. چه اقدامی صورت می‌گیرد با این‌ها؟ فکری به حال این قضیه باید شود. یا اصلا نیت‌شان این است که امثال نماد اسلام و قران و مقاومت از صحنه روزگار حذف شود که برای نسل آینده ما چیزی باقی نماند. داستان فتح اندلس را بخوانید و ببنید چگونه اندلس اسپانیا فعلی چطور شد که اسلام از آن خارج شد. مشروب و مواد را در آن رواج دادند و اسلام از آنجا برچیده شد. این اتفاق آرام ارام در سطح فضای ما انجام می‌دهند. یک روز موسیقی، یک روز مشروب، یک روز به مقدسات توهین کردن. همین طور آرام آرام جلو می‌رود.»

آموزش و پرورش: داریم تلاش خودمان را می‌کنیم

«ساختار فضای مجازی به گونه‌ای است که مدیریت آن سخت است و این طبیعت ساختار این فضا است.» این حرف را رضایی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان گراش، می‌زند و ادامه می‌دهد: «آسیب که زیاد است، اما اصل قضیه این است که ما چکار باید انجام دهیم. این درست است و قطعا آقای دهقان در کنار دیگر دوستان زحماتی دارند می‌کشند؛ ولی طبیعت ساختار فضای مجازی به گونه‌ای است که مدیریت آن هم سخت است. این که ما فکر کنیم با یک نسخه بتوانیم در این جلسه این اوضاع را جمع کنیم و مدیریت و اشراف کافی بر فضای مجازی داشته باشیم، قطعا این گونه نیست. در چارچوب کاری آموزش و پرورش بحث فرهنگ‌سازی و بالا بردن نگرش دانش‌آموزان و بالتبع آن اولیا در حیطه وظایف ما است.»

او در ادامه با نگاهی به برنامه‌های آموزش و پرورش در جهت مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، اشاره می‌کند: «آموزش و پرورش و به ویژه جوانان و نوجوانان هستند که جامعه هدف آسیب‌ها هستند. شاید ما نتوانیم از پس آن بربیایم. منتهی با کمک دیگر دستگاه‌ها تلاش خود را داریم می‌کنیم. خیلی جاها ما حتی عدول از قانون داریم برای خدمات‌رسانی به دانش‌آموزان در بحث آگاهی‌بخشی و باز کردن فضای ذهنی دانش‌آموزان تا با آسیب‌های که بیخ گوششان است، آشنا شوند. از جمله کارهایی که ما انجام می‌دهیم بحث قاضی در مدرسه است که با کمک آقای روان‌بین چند جلسه در مدارس اجرا شد.»

رضایی با تایید وجود آسیب‌ها در مدارس معتقد است اوضاع به نسبت شهرهای دیگر نگران‌کننده نیست: «علت بیشتر جرم‌ها عدم آگاهی است. کاری که یک نفر در فضای مجازی دارد انجام می‌دهد یک جرم است؛ من فکر می‌کنم جرم نیست، ولی وقتی به یک دانش‌آموز آگاهی دادند، در مدیریت فضای مجازی که در اختیارش است بهتر عمل می‌کند. به طور کلی به نسبت ۲، ۳ سالی که در خدمت شهرستان هستم اوضاع گراش به نسبت شهرهایی مثل شیراز خیلی اوضاع نگران‌کننده‌ای ندارد. و این جا یک موضوع کوچک هم به هر حال موضوع مهمی قلمداد می‌شود. به نظر می‌رسد گرایش بچه‌ها در بحث فضای مجازی و مشروبات الکلی مواد مخدر به نسبت دارد بیشتر می‌شود. این بازخوردی است که ما داریم می‌بینیم در سطح مدارس و جامعه و این باز به علت شایع شدن آن در سطح جامعه است.»

زارعی سرپرست و کارشناس فضای مجازی از لار نیز در این جلسه صحبت و راهکارهایی را ارائه داد.

بخشدار مرکزی: اول باید آمار گرفته شود

فضلی، بخشدار مرکزی گراش، موضوع را از دو جهت اهمیت و ضرورت مساله و ارائه راه‌حل مورد توجه قرار داد و گفت بهتر است تعریف بهتر و مصداقی‌تری از آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم و ادامه داد: «بنده هم چند راه‌حل دارم. ضرورت‌هایی که باید انجام شود اول این است که به نظر من بهتر است تعریف بهتر و مصداقی‌تری از آسیب‌های اجتماعی شود. تا گفتیم آسیب اجتماعی، سریع یاد مواد مخدر می‌افتیم و مشروبات الکلی. در حالی که خیلی از آسیب‌های اجتماعی که آسیب‌زا هستند از این موارد بیشتر است و از دید ما پنهان است که باید به آن توجه کنیم.»

بخشدار مرکزی گراش از جمع‌آوری آمار در بخش روستایی خبر داد: «ما آمار درستی از آسیب‌های شهرستان گراش نداریم. در بخش مرکزی با همکاری اداره بهزیستی اطلاعاتی را در این زمینه جمع کردیم و در حال جمع‌آوری هم هستیم. ما ۱۲ روستا داریم. ۱۲ فرم در ده سرفصل تهیه کردیم و پرسیدیم آقای دهیار شما در این روستا فرار از منزل چند تا داشتید؟ انحرافات جنسی چند تا است؟ اگر ما این آمار را در بخش مرکزی یا بالتبع در شهرستان بتوانیم جمع کنیم، برای آینده می‌توانیم به راهکارهای بهتری برسیم. برای جمع‌آوری آمار، سه اداره‌ی بهزیستی، شورایاران آینده و دادگاه می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند. فرم‌هایی را در این زمینه به آن‌ها بدهیم در حدی اطلاعات را جمع‌آوری کنند و دادگاه هم می‌توانند در این زمینه اطلاعاتی به ما بدهند.»

به نظر فضلی بودجه مقابله با آسیب‌های اجتماعی بسیار کم است: «کار مهمی می‌خواهیم شروع کنیم باید بودجه‌ای به خاطرش در نظر بگیریم. با دست خالی که نمی‌شود به مصاف تهاجم فرهنگی رفت. ادارات توانمند در این زمینه داریم. شورای محترم زحمت بکشند ۱۰ میلیارد گذاشتین برای زیرگذر، الان ۱۰۰ میلیون بگذارید برای روگذری که به این شکل خطر آفرین است. هیچ اشکالی ندارد. مطمئن باشید ما هزینه می‌کنیم و نفع آن چند برابر است. شهرداری محترم و حوزه علمیه در حد توان خودشان، بخشداری‌ها و خیرین در این زمینه کمک کنند. از طرف دیگر جلسات مشاوره نیز خیلی مهم است. من همین الان اعلام آمادگی می‌کنم پلیس فتا تشریف بیاورند روستاها هزینه رفت و آمد را هم پرداخت می‌کنیم. اما زحمت بکشند و اطلاع‌رسانی بکنند.»

بخشدار مرکزی در جواب به صحبت‌های رئیس سپاه گراش گفت: «ما قبول داریم دغدغه‌های شما از سر دلسوزی است، اما بحث این است که این رفتارها و آسیب‌ها معلول هستند. ما دنبال علت این آسیب‌ها هستیم. دنبال راه حل آن هستیم. علت خیلی از آن خودمان هستیم. بالاخره ما این جا در شهرستان تاثیرگذاریم. شورای فرهنگ عمومی داریم. اگر موسیقی ما به انحراف رفته، امام جمعه تازه تشریف آوردند. نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که همه راه‌ها اصلاح شود. ولی در شورای فرهنگی بنشینیم و برای موسیقی که مورد تایید اسلام است و مطلوب ما است تعریف درستی داشته باشیم و فرهنگ موسیقی سنتی را بیاوریم در جامعه. به جوان نشان دهیم و بگوییم موسیقی مورد تایید ما این است.»

اداره بهزیستی: شرح وظایف من را تعیین کنید تا جوابگو باشم

بیست دقیقه‌ی پایانی این جلسه به رئیس اداره‌ی بهزیستی، نماینده‌ای از دانشگاه علوم پزشکی، دکتر فتحی و باقرزاده از شورای شهر، مجال صحبت داده شد.

غلامی از اداره‌ی بهزیستی با تایید صحبت‌های فضلی، گفت: «در بحث آسیب‌های اجتماعی، فرم‌هایی را برای آقای فضلی تهیه کردیم. این اطلاعات مبنای تصمیم‌گیری در شهرستان خواهد بود. قرار نیست این اطلاعات به جایی ارائه شود. امیدوارم این آمار به دست بیاید و مبنای برنامه‌ریزی کوتاه مدت، بلند مدت برای شهرستان باشد.»

رییس اداره بهزیستی خواهان فعالیت ادارات بر اساس شرح وظایف خود شد: «دو سال است که من خدمت مردم گراش هستم من همیشه این نکته را گفتم اگر بنشینیم دور هم و یک شکایت و گله‌ای بکنیم، دردی از ما دوا نمی‌شود. من مسئول هستم و باید جوابگو باشم. الان بیایم عینی و عملیاتی بگویم چیکار کنم. در حوزه آسیب‌های اجتماعی هیچ کدام نیستیم که شرح وظایف نداشته باشیم. همه ما شرح وظایفمان مشخص است و این که هر کسی از کسی دیگر شکایت کند راه به جایی نمی‌برد. در جلسات بعدی شرح وظایف من غلامی را تعیین کنید. اگر دفعه بعد به این شکل باشد من دلیلی برای حضور در جلسه نمی‌بینم. از من بپرسید شما در فلان حوزه چکار کردید؟ چون من الان دغدغه دارم. من دارم در محلات مختلف با یک نیرو بحث آگاهی‌سازی را انجام می‌دهم. در بحث عمل و اجرا قطعا به تنهایی دچار مشکل می‌شویم. شرح وظایف من نوعی را مشخص کنید، سری بعدی که آمدم مشخص شود من این کار را انجام دادم یا ندادم.»

مسئول اداره‌ی اطلاعات در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «همه دوستان سیاست ابلاغی خودشان را می‌دانند و برنامه‌هایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی دارند. ولی هر کدام ظرفیت‌هایی دارند. هر مجموعه‌ای بر اساس سیاست‌های خودش و  بر اساس ظرفیت‌هایی که دارد یک اتاف فکر برای خودش باید تشکیل دهد. مثلا اگر به آموزش و پرورش نگاه می‌کنیم، همه وظایف روی دوش مدیر و معلم خلاصه نمی‌شود. باید به صورت کارگروه اجتماعی یک سری وظایف را برای خودش تدوین کند. پیشنهاد من این است که ظرفیت‌سنجی کنید. از ظرفیت‌ها در قالب کارگاه‌های آموزشی مناسب با سیاست‌های خودتان یک کار عملی انجام دهید. مطمئن باشید همزمان با همدیگه به نتیجه می‌رسید.»

دلخوش به نمایندگی از دانشگاه علوم پزشکی در این کارگروه حضور داشت. او در این جلسه گفت: «در دانشگاه موضوعات مختلفی برای آسیب اجتماعی وجود دارد در بخش آموزش، درمان، بهداشت، کارمندان مسائل متفاوتی وجود دارد. برخی آسیب‌های اجتماعی پیوست فرهنگی دارد. اگر قرار باشد جلسه‌ای باشد که ما به نتیجه برسیم باید به تمام بخش‌ها توجه شود. مشکلاتی که من با آن درگیر هستم در بحث دانشجویی یک موضوع است در درمان چیز دیگری است و…  اما ریشه‌ی تمام بدبختی‌های ما عدم نظارت است.»

دکتر فتحی، عضو شورای شهر، مطالعه پیرامون موضوع و ارائه راهکار و پیشنهاد برای مسئولینی که در جلسه حضور داشتند را الزامی دانست و ادامه داد: «بهتر است ما از قبل در مورد موضوع مطالعه داشته باشیم و پیشنهاد و راهکاری هم داشته باشیم. بهزیستی در رابطه با مواد مخدر مهارت خاصی دارد. در بحث کنسرت نیز پیشنهاد من این است وقتی قرار است کنسرت برگزار شود یک نفر به عنوان سخنران در مورد مضرات موسیقی هم صحبت کند. در موضوع مصرف مشروبات الکلی چیز که برای بدن آسیب می‌رساند نوع شدید شراب است. ما در مجالس دینی به دلیل قبحی که دارد به این معضلات نمی‌پردازیم. از لحاظ پزشکی مصرف این قبیل مشروبات بیشترین ضربه را به بدن می‌زند و بهتر است مباحث پزشکی آن را بیشتر باز کنیم.»

باقرزاده، عضو دیگر شورای شهر، که از صحبت‌های فضلی پیرامون بودجه‌ی زیرگذر ناراضی به نظر می‌رسید، در دفاع از بودجه‌ی زیرگذر گفت: «پول زیرگذر از بخش عمران برداشت می‌شود. یعنی اگر آن پول را خرج نکنیم به نیروی انتظامی یا دادگستری تحویل داده نمی‌شود که کاری را انجام دهند. در بحث مشروبات الکلی مشخص است. باید یک کارگروه تخصصی و آمار دقیق در مورد آن داشته باشیم. ما برای زیر گذر دو سه زیرگروه داریم ولی هیچ کارگروه خاصی برای آسیب‌های اجتماعی نیست که مشخص شود این کارگروه مشخصا به چه ارگان‌های مرتبط می‌شود.»

مشکلات زیاد و فرصت کم

افشار، کارشناس اجتماعی آموزش و پرورش، که او نیز از روند برگزاری این جلسه ناراضی بود، گفت: «سال‌ها است که جلسات به همین شکل اجرا می‌شود. مسئولین با یک گفت‌وگوی کلیشه‌ای جلسات را اداره و به پایان می‌رسانند و به تبع این گونه جلسات خروجی مناسبی نخواهد داشت. من دیشب آسیب‌های اجتماعی جدی که آموزش و پرورش و قشر نوجوانان و جوان در حال حاضر با آن روبه‌رو است را آماده کرده بودم که در جلسه مطرح کنم و راهکارهایی هم داشتم اما دیدید که هیچ فرصتی برای صحبت ما نبود و تریبون به مسئولین دیگر که شاید زیاد به موضوع مرتبط نبودند اختصاص داده شد.»

زینب کوزلی، مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دیگر فردی بود که در این جلسه حضور داشت، او در پایان این جلسه به خبرنگار هفت برکه گفت: «به عنوان مربی کانون برای گرفتن ایده و راهکار در این جلسه حاضر شدم، اما متاسفانه دست خالی از جلسه بیرون می‌روم.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

30 نظر

  1. دوچرخه سورای فساد میاره؟
    باید له حال این شهر خون گریه کرد مسئولینش اینها هستن

    فساد یعنی اینکه مادر پدر بخاطر پول نداشتن بچه خودشون رو توی کوچه رها کنند
    فساد یعنی اینکه شما بشینید حرف برنید از جیب مردم خرج جلسه گرفتن کنید توی اتاق گرم بچه های از سرما به خود بلرزد
    فساد یعنی اینکه ریس و کارمند اداره ای زیر میزی بگیره بخاطر یک امضاء
    فساد یعنی اینکه شخصی برای درمان بچه یا زنش دستش جلو دیگران دراز کنه یا کلیه اش بفروشه
    فساد یعنی اینکه همسال شماها کاری کردین شخصی مثل من هزار نفر دیگه از مسجد نماز زده شدیم
    فساد یعنی اینکه یک ساعت از خونه جرات بیرون رفتن نداشته باشم بخاطر دزدهای محترم
    ؛ زمانى که زنى بدکاره را نزد عیسى میبرند و از او میخواهند اجازه دهد تا سنگسارش کنند؛عیسى میگوید:

    “کسى بین شما هست که گناه نکرده باشد تا اولین سنگ را بزند

  2. یکی از اسیب های اجتماعی گراش داشتن کارگروه اسیب های اجتماعی ناکارامد است که کارگروه فعلی کارگروه کارامدی خواهد بود ان شاالله.
    باید نظر اعضای این کارگروه به نظر سنجی گذاشته شود تا نظر مردم را جویا شد.باید دید چند درصد مردم گراش موافقن تغییر نام بلوار از فلسطین به حافظ اسیب اجتماعی است؟
    یا کارناوال عروسی ؟یا دوچرخه سواری بانوان اسیب است؟

    سوال دیگر این است چرا اینگونه جلسات توسط ارگان های مرتبط مانند بهزیستی مدیریت نمی شود؟یا شبکه بهداشت؟
    فرمانداری میتواند برگزار کننده باشد ولی بهتر است مدیریت جلسه دست افراد کارشناس از ارگان های مربوطه باشد.

    تجربه نشان داده است اینگونه جلسات صرفا برای پرکردن گزارش به ارگان بالادستی است و نتایج ملموسی از ان بدست نمی اید.از صحبت های گفته شده در ان جلسه صحبت های اقای فضلی بنظر مفید و منطقی می اید.اینکه به کارشناسان وقتی کافی برای صحبت داده نشده از ضعف های دیگر این جلسه ست.

    با این حال باور کنیم افزایش اسیب های اجتماعی شاید ارزوی دشمن باشد ولی هیچکس به اندازه ی مسولین کم سواد و کم کار و قوانین منسوخ در افزایش اسیب های اجتماعی تاثیر ندارد.
    کار دشمن دشمنی است و برای هر معظلی میتواند نقشه داشته باشد ولی با این حرفا نمیتوانیم ضعف های خود را لاپوشانی کنیم.

    اخرین سوال
    تک تک افراد حاضر در جلسه چقدر در مورد اسیب های اجتماعی مطالعه دارند؟چقدر با امار و با امادگی وارد اینگونه جلسات می شوند؟برای اینگونه جلسات ایا نقشه راهی طراحی شده و مشخص است از کجا باید به کجا برسیم؟طبیعی است مسولی که مطالعه کافی ندارد محبور است نقشه دشمن را دلیل اسیب های اجتماعی بداند.

  3. خیابان رسالت به نام پدر گراش و مرد گراش نامگذاری شده … رسالت به نام بزرگ مرد گراش امام بزرگ مرد حضرت شیخ احمد انصاری نامگذاری شده و من شخصا هروقت این نام را می بینم یک فاتحه نثار ایشان می کنم و از گریشنا خواهش می کنم در ورودی بیمارستان و یکی از میادین مجسمه این بزرگ مرد ساخته شود و قسم می خورم که ایشان در تمام نقاط ایران کار خیر انجام داده اند و خودش می خواستند ناشناس بمانند .مجسمه و پارک و همه چیزای لازم به نامش خواهیم کرد .همانطور که خیابان الله قلی خان عده ای اعتراض کردند و لی نشد اگر اینکار نشود انسانیت و مردانگی و اسلام مرده هست .

  4. اخه معضل اجتماعی، تغییر نام بلوار رسالت؟برهنگی تو کنسرت شما دیدی؟مطمئنی اونشب کنسرت گراش بودی؟

  5. اینا هم حوصلشون سر میره هی اسم خیابونا رو عوض میکنن!اون روز رد شدم دیدم رو تابلو نوشته حافظ/ آقا این خیابون چندین ساله اسمش فلسطین بوده خوبه از فردا منم اسم این شخصی که اینو تغییر داده صداشون بزنم سعدی!! چ گیری کردیم!!

  6. دوچرخه سواری زنان فساد در سطح جامعه است….!!
    واقعااا متاسفم تو شهری زندگی میکنم که مسئولینش یه ورزش رو فساد تلقی میکنن
    خداهم اینقدر سخت گیر نیست که اینا میگن!

  7. درود بر همگان
    این مبحث یکی از مهمترین مباحثی ست که تاکنون گریشنا باب صحبت را گشوده است اما آنچه دیدم این بود که هیچکدام از بزرگواران تعریف کامل و جامعی از آسیب اجتماعی نداشتند و بجز جناب بخشدار فهیم و دلسوز بخش مرکزی که نکات بسیار مفیدی اشاره کردند، برخی دوستان آسیب اجتماعی را نیز بر اساس برداشت های سلیقه ای و یا ایدیولوژیکی تعریف کرده بودند و دوستانی که مستقیما مسئول بررسی این مقولات هستند و درگیر آن میباشند نیز، متاسفانه مجال صحبت پیدا نکردند,و این از خصوصیات بارز اکثریت جلسات های رسمی مرسوم در کشور حتی است و جای تاسف دارد.
    لذا لازم دیدم برای آگاهی خودم و همشهریان عزیز, تعریفی که بروس کوین از آسیب اجتماعی و رفتار انحرافی دارد در اینجا بیاورم،”یک رفتار انحرافی با توجه به هنجارهای موجود در فرهنگ تعریف میشود.رفتار و عملی که در یک موقعیت یا فرهنگ خاص قابل قبول باشد، ممکن است در جاهای دیگر ناروا و غیر قابل قبول باشد.”
    آسیب اجتماعی به هر نوع عمل فردی یا جمعی اطلاق میشود که در چارچوب اصول اخلاقی و قواعد عام عمل جمعی رسمی و غیر رسمی جامعه محل فعالیت کنشگران قرار نمیگیرد و در نتیجه با منع قانونی یا قبح اخلاقی و اجتماعی روبرو میگردد.لذا هر نوع عملی که کجروان آن را از دید قانون و جامعه برای فرار از تعقیب قانونی و قبح اخلاقی مخفی نگه میدارند,آسیب اجتماعی میباشد,مثلا,ریاکاری,تظاهر به دینداری,رباخواری,رشوه,زدوبندهای اداری برای نقض قوانین و یا دور زدن قوانین که در جامعه ی امروز ما شیوع پیدا کرده است و بنده معتقدم که بصورت سیستماتیک وجود دارد نیز یک بلای بزرگ یا همان آسیبی اجتماعیست که ما با آن درگیریم و جامعه را دچار یاس,ناامیدی و سردرگمی کرده است,هر چند مراجع قانونی و بزرگان حاکمیتی در کشور,این موضوع را رد میکنند و این خود بزرگترین اشتباه میباشد که چشم بر این آسیب جامعه سوز بسته اند.

    -انواع آسیب های اجتماعی-

    آسیبهای نوپدید;
    این نوع آسیب ها که از نامش نیز پیداست,ناشی از رشد فناوری های جدید است که از طریق ماهواره.فضای مجازی، بازی های رایانه ای، موبایل به جامعه و مخصوصا جوانان و نوجوانان آسیب وارد میکند .

    سرقت و دزدی و اختلاس:
    یکی از اساسی ترین علل روی آوردن فرد به دزدی محیط احتماعی نامناسب است.در همین شهرستان خودمان محیطی وجود دارد که ساکنانش با اکثریت آسیب های اجتماعی تعریف شده از جمله سرقت و طلاق و روسپیگری و اعتیاد با آن درگیرند. (قابل توجه مسیولان شهرستان).
    فقر مادی، عاطفی و فرهنگی، زاغه نشینی و بیکاری نیز از دیگر علل بروز این آسیب فراگیر میباشد.یکی از دلایل دیگر رشد این معضل که مختص جامعه ی ایران میباشد،نگاه جامعه به عملکرد مسئولان و مدیران ارشد و جز حکومتی از بالا تا به پایین است که علنی و شیک با تغییر نام این کار قبیح, قبح این کار زشت ریخته شده است و نام اختلاس بر آن نهاده اند تا مَثَل ،”الناس علی دین ملوکهم”در این مقوله بشدت نمود پیدا کند.

    انحرافات جنسی و روسپیگری:
    که نیازمند توضیح نیست و متاسفانه در زیر پوست جامعه بشدت رواج دارد.و هر کس بخواهد کتمان کند,خیانت به جامعه میکند.

    طلاق و ازدواج مجدد:
    جامعه شناسان طلاق را یکی از آسیبهای اجتماعی تلقی میکنند و بالا رفتن امار طلاق در جامعه را اختلال در اصول اخلاقی و دگرگونی در هنجارهای اجتماعی میدانند که علل گوناگونی دارد که منجر به افزایش امارهای طلاق و ازدواج مجدد میگردد.عدم توافق اخلاقی،سوءظن، انتخاب نادرست در هنگام ازدواج، بیکاری، مشکلات مالی، و بالا رفتن انتظارات مردم از زندگی زناشویی و بدنبال عشقورزی بودن و نه اینکه صرفا شریک زندگی همدیگر بودن از مهمترین علل افزایش پدیده ی طلاق میباشد.

    خودکشی:
    خودکشی نیز دیگر آسیبی است که با دیگر آسیب های اجتماعی در ارتباط است.فقر,ناکامی عاطفی,عدم امید به آینده,بیکاری,اعتیاد و مهمتر از همه گسستن رشته های عاطفی یک فرد با جامعه و خانواده مهمترین دلیل خودکشی در افراد است.که طی سالهای اخیر روبه فزونیست و بیشتر در بین جوانان رایج است.

    وابستگی های شدید و اعتیاد به مواد و دارو:
    علل گرایش به این نوع اسیب ها نیز از مسایل اجتماعی.اقتصادی گرفته تا سیاسی و حتی مسایل روانی فردی در جامعه گسترده است و یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی جامعه ی امروز ایرانی است که به آن بشدت گرفتاریم .
    اینها کلی ترین مباحث و مقوله های مطرح از نظر جامعه شناسان در آسیب شناسی اجتماعی میباشد.
    امیدواریم که مسئولان متصدی و برگزار کننده ی این جلسات که ضرورت جامعه ی امروز ما نیز میباشد,بجای کلیشه ای دنبال کردن و برگزار کردنِ این جلسات,در پی پربار کردن و نتیجه بخش بودن آن باشند و از روانشناسان و جامعه شناسان متخصص د  این امر دعوت بعمل آورند.
    چندی قبل,مهندسِ جوان حامد عبدالهی, تلاشهایی در امر آسیب شناسی با برگزاری جلسات مشاوره و دعوت از متخصصین امر,داشتند ولی متاسفانه با عدم حمایت مواجه شدند.جا دارد به نوبه خود از ایشان تشکر کنم.
    و من الله التوفیق

  8. جناب دهقان به کجا چنین شتابان؟ معضل ما پرداختن به همین مسایل جزیی است که موجب غفلت از آسیب های بزرگی همچون فقر است. به نظرم آسیب اجتماعی همین طرز فکر برخی مسئولین حاضر در این به اصطلاح کارگروه هست که بر ما حکومت می کنند!

  9. می‌تونه بهترین سکانس یه فیلم هارر باشه. یه فیلم آخرالزمانی. یا هم دارین جوک می‌گیم ما خانم‌ها بهتون بخندیم. که این‌جا مجمع بهترین کمدین‌های سال گراشه. که من موندم غیر گراشی‌ها دارن چی می‌گن این وسط. بذارین ما زن‌ها که سال‌هاست از شما مردها جلو زدیم نفس بکشیم بابا! لج‌تون گرفته تهدید نکنید دیگه! دنیا به ما زنهای گراشی داره افتخار میکنه. پزشک مهندس هنرمند ادیب ریاضی‌دان خلاصه تو همه‌ی رشته‌ها حرف واسه گفتن داریم در سطح جهانی. شما هم سال‌ها زدین تو سر ما نتونستین جلومونو بگیرین هی گفتین اون بیرون گرگ هست ما مردها شما رو لت و پار می‌کنیم! نتونستین و نمی‌تونین. حالا بیایین من رو خفه کنین دوست من رو خفه کنین دوست دوست من رو خفه کنین. نمی‌تونین. همه‌ی زن‌ها رو که نمی‌تونین خفه کنین. اقای دهقان. اقای غیر گراشی. اقایون مجمع. اقایون. شما هیچ وقت نمی‌تونید همه‌ی زنها رو خفه کنید. هیچ وقت.

  10. خیلی جالبه در باره خیلی مسئله های بی مورد صحبت کردن به غیر صحبت درباره مردم
    این وسط فقط صحبتهای جناب بخشدار درست بود بقیه مثل اینکه توی جامعه نیستن تا بدونند مشکل مردم چیه .
    بعضی از صحبتها موجب دوری مردم از مسئول میشه که متاسفانه بعضی از اشخاص بدون درک زمان صحبتهای میکنند که مردم از خودتون دور میکنید کاری کنید مردم در برابر صحبت شما مقاومت نکنند هرگز هیچ شخصی نمیتونه تفکرات سلیقه ای خودش رو به دیگران دیکته کنه.
    تا جامعه ما زن مرد رو به یک چشم نبینه هیچی از این جامعه درست نخواهد شد

  11. آخه کجای این مسائلی که شماذکرکردید فساد به بارمیاره جناب؟تمام دغدغه شماتغیرنام بلوار و دوچرخه سواری بانوان و اجرای جشنواره موسیقی هست واقعا؟
    کجای جشنواره های موسیقی بی بندوباری و بی حجابی و عریانی بوده ؟
    متاسفیم برای این طرز فکر… ،متاسفیم .

  12. اینارو از کجا در میارین!!! یعنی دوچرخه سواری زن چ مشکلی داره !!! برهنگی در کنسرت خخخخخخخ!! وات د فاز یا سیدی؟؟؟
    من فکر میکنم اینا پیش خودشون میگن ما که از این کارا نکردیم چرا این جوونا بکنن /:
    یه پیشنهاد:یه سیم اینترنت به خودتون وصل کنین دکمه ی آپدیت رو بزنین پلیز

  13. … حافظ چی؟؟اسم ب این خوبی،باید تعصب و افتخار کنید ب این اسم!حس خیلی خوبی هم میده!چه اشکاااالی داره دخترا هم مث پسرا یکم طعم زندگی و آزادی و خوشحالی رو بچشن!هیچ جای دنیا تبعیض جنسیتی ب این شکل دیده نمیشه!…
    !برید ب چیزای اساسی گیر بدین،کنسرت گذاشتن و دیدن پیشرفت شهروندای این شهر براتون جلوه بدی داره؟برید کنسرتای شهرای دیگه رو ببینید!چراااا اینقد دخترای این شهرو توی مچالتون گرفتین؟چرا ب عقاید شخصی یه شخص بالغ اهمیت نمیدین؟چرا باید هرچی بالابالا ها میگن بگیم چشمممم؟؟با این کاراتون یروز میبینین هیشکی نمونده تو این شهر فکسنی با این طرز اداره و تفکراتتون،خواهشا یکم بشینین فکر کنین!!

  14. آخه نه اینکه توی گراش هیچکس هیچ مشکلی نداره…هیچ خلافی نمیشه…واقعا برگزاری کنسرت و دوچرخه سواری بانوان و تغییر نام بلوار یک فاجعه است…مسولان هرچه سریعتر باید رسیدگی کنن!
    واقعا درکشون از آسیب اجتماعی همینقدره؟
    فقط همین؟
    من چی میتونم بگم به جز افسوس خوردن؟
    چرا فکر پیشرفت نیستن چرا نمی‌خوان قبول کنن که الان مثل قدیم نیست ؟چرا فکر میکنن با این کارا میتونن ذهن و افکار مردم رو تغییر بدن و متوجه نیستن که ذهن و افکار مردم خیلی وقته تغییر کرده
    و فقط با این کارا دارن مردم رو زده میکنن.

  15. اصلا یک تعریف جامع و کامل از اسیب شناسی رو تحویل بدین ممنون میشیم.شما به کلماتی ک به کاربردین دقت کردین ؟این چ حرف هایی هست ک به قشر خانوم به قشرهنرجوبه قشرورزشکارنسبت دادین ؟!ببخشید ما داریم برمیگردیم ب یونان باستان و سفسطه گری و صوفساطائیان بااین حرفا ها شک و شبهه هایی ک برای مردم بوجود میارین،چ خبره ؟ اصلا چرا تمام اعضای این جلسه اقا هستن ؟ همین خودش باعث ناحقی کردن به خانوماست،اگه زن و مرد رو دریک صنف میبینید ، پس کو؟ مگه چه اتفاقاتی افتاده توی جشنواره موسیقی که یک خانوم باپوشش کاملا سالم حضور داشته و همخوان بوده؟همین شهرهای همجوار به جزهمخوان تک خوان خانوم هم داشتن ، چنین حرف های زشت و بی ادبانه ای نثارشون نشده!

  16. هرچقدر هم که میخوایید دستتونوبزارید بیخ گلوی خانوم ها و سعی کنیدازهمه جاسانسورمون کنید،از توی خیابونا روی صحنه ، همه جا،هرچقدرکه میخوایید ازمابخواییدهیچ اوازی نخونیم و همه جا ساکت بمونیم و هیچ نظری ندیم ومارو پشت پرده هاقایم کنید !
    هرچقدرمیخواییدجمله ی همیشگی هیس روبه کارببرید
    اماتا کِی ؟ تاکجا؟ شمافکرمیکنیدبااین حرفا ما اروم میگیریم و ساکت میشینیم ومیترسیم؟
    مانمیخواییم حق مُسَلممون رو به اسم قانون اونم ازنوع نقض کنندش ازماگرفته بشه
    اخرش یه روزی تموم این هیس شنیدن ها رو روی در ودیوارشهربالامیاریم و میریزم دور این عقایدتلقین شده رو ..

  17. آخه کجای جشنواره موسیقی آسیب اجتماعیه؟ شما جنابان خودتون در جشنواره موسیقی حضور داشتین و برهنگی و عریانی رو دیدید که این حرفا رو میزنید؟؟اینارو از کجا میارید آخه؟؟یعنی نمیخواید یه ذره پیشرفت کنید و از این جهان سومی بودن دربیاید؟؟به لطف شما جهان سومی هم نیستیم جهان دهمی هستیم..این موارد به قول شما آسیب اجتماعی فقط تو گراش به عنوان آسیب اجتماعی شناخته میشه تو شهرای دیگه کاملا عادیه..چرا دخترا نباید پی علاقه شون برن؟؟چون توی گراش زندگی میکنن؟؟چرا به خاطر اجرای موسیقی روی صحنه باید همچین حرفایی بهشون بزنید؟؟اونم توی یه مجمع عمومی…آخه کجای دنیا همچین لقبایی به هنرجوی موسیقی میدن؟؟

  18. دوچرخه سواری بانوان شده آسیب اجتماعی؟!!! دوچرخه هم ممنوع؟
    یعنی تو قرن٢١ همچنان دارین از حذف زنان از جامعه و اجتماع حرف میزنین؟ تا کی؟
    هیچ خانمی در جلسه ی کارگروه اسیب های اجتماعی حضور نداشت که ذره ای ، برای لحظه ای ، صدایِ زنان باشه؟ یعنی حتی ورزش کردن بانوان هم شده آسیب ؟!

    هشتگ راه انداختن ، میپرسید به چه حقی؟ واقعا به چه حقی؟ بانوان حتی اختیار پیج شخصی خودشون رو هم ندارن لابد
    (هرکی شبیه ما زندگی نمیکنه، یه آدمه که نگرش و فکرش با ما متفاوته ، نه دشمنمونه و نه مقابلمون قرار داره)

    اما راجع به جشنواره موسیقی که نمادی از بی حجابی و برهنگی بوده ! درسته ، به راستی هرچیزی که باعث خوشی و شادی بشه ، زیر مجموعه ای از فساده. ما عادت نداریم به شادی کردن ، به حالِ خوب داشتن . بس که به غم و اندوه عادتمون دادن و حصارِ نباید و نه کشیدن دورمون.

    فلسطین ، حافظ
    حافظ ، چه انتخاب و جایگزین خوبی

  19. مسئولین گرامی شما اصلا تو جامعه هستین که دارین دختران وزنانمون رو می کوبید ماتو همایش موسیقی بودیم اما کسی رو لخت و عریان ندیدیم چرا آبروی بچه های ما رو توجای عمومی میبرید مگه مسلمان نیستید چرا بچه های ما رو از دین واسلام زده می کنید این کارو نکنید چوبشو خودتون می خورید

  20. واقعا متاسفم برای چنین طرز فکری ؛از کی تا حالا ورزش دوچرخه سواری فساد میاره؟! طرز فکر شما خرابِ! واقعا جای تاسف داره!روی صندلی گرم و نرم نشسنین سر ماه حقوق میگیرین خبر از فقر گرونی بیچارگی مردم ندارید انوقت معضل تون شده دوچرخه سواری بانوان و اسم خیابون و کنسرت مختلط 😡!زیادی جو گیر شدین😏.یا علی

  21. درودی هماره
    با توجه به واکنشهای بعضا تند همشهریان و مخصوصا جریحه دار شدن غرور و احساسات جامعه ی بانوان عزیز که الحق و الانصاف قسمت اصلی فلسفه ی آفرینش که زایش و تربیت نسل های آینده را بی منت عهده دارند و باید پذیرفت که,کم لطفی و بی مهری در حقشان به وفور شده است,لازم دیدم مطلبی را به اشتراک بگذارم تا سوء تفاهم برطرف شود و دیدگاه های شخصی و سطحی را بنام دین و ارزشهای برآمده از دین تلقی نگردد.متنی نسبتا طولانی نوشتم و خواندنش زمانبر است, اما شاید مقبول نظر خوانندگان بیفتد.امیدوارم.

  22. درودتان بیشمار

    وقتی صحبت از آسیب اجتماعی به میان میاید باید جامعه را با دیدگاهی جامعه شناسانه بررسی و تفکیک کنیم تا بتوانیم عوامل تاثیرگذار بر رفتار جوامع بشری را مشخص کنیم.
    اساسا انسانها چرا به زندگی اجتماعی روی اورده اند؟
    جواب این سوال، تامین امنیت میباشد که هدف اصلی بشر برای انتخاب زندگی اجتماعی است.
    لذا تامین امنیت برای بشر، نیازمند شکل گیری جامعه است و جامعه نیز تنها در تحت لوای فرهنگ شکل پذیر خواهد بود.اما فرهنگ چیست و چگونه شکل میگیرد؟
    فرهنگ وامدار وجود ارزشها در یک جامعه است.انسجام و دوام یک جامعه به وجود ارزشهای قوی حاکم بر آن وابسطه است.جامعه چیزی جز ارتباطات و کنش و واکنشهای افراد که تاثیرپذیر از ارزشهای موجود در جامعه است و شکل میگیرد نیست.
    در واقع ارزشها،معنی بخش خوبی ها و بدی ها در امور و رفتار افراد یک جامعه است و کیفیت رفتارهای فردی و جمعی در جامعه را مشخص میکند.اینجاست که به مضررات نادیده گرفتن ارزش در یک جامعه پی میبریم.
    اساسی ترین علل نادیده گرفتن ارزشها در یک جامعه را میتوان،
    _عدم شناخت و آگاهی افراد یک جامعه نسبت به ارزشها،
    _ تخلف خواص و نخبگان و بزرگان قوم نسبت به ارزشهای جامعه،
    _فقر و تنگدستی و وضعیت بد معیشتی افراد در یک جامعه،
    _تعارض در هنجارها (یعنی فرد آنچه را که در خانواده و تعالیم دینی اصیل و نه تحریف شده آموخته است را با آنچه در جامعه ی بیرون از خانواده می یابد در تعارض و دوگانگی میبیند که شامل خرده فرهنگ های معارض نیز میشود).
    و در مرحله ی پایانی و پس از بررسی و برطرف کردن عوامل قبلی که باعث بروز انحراف از ارزشها میشود میتوان به
    _نبود یا کمبود نظارت های اجتماعی نیز به عنوان یکی از علل رفتن افراد یک جامعه به سوی انحرافات ارزشی که قوام و دوام و یا زوال یک جامعه را در پی دارد، برشمرد.
    سوال:
    چرا ارزشها در جامعه توسط برخی نادیده گرفته میشود و علت این کجروی ها و ناهنجاریها چیست؟
    ما ناگزیر به زندگی اجتماعی هستیم.فرهنگ ما بنیان جامعه ما را مستحکم میکند و ارزشهای فرهنگی ما نیز بنیان فرهنگ ما را قوی میگرداند.وقتی یک جامعه از افراد و اقوام و ملل مختلف تشکیل شده است بلاشک ارزشهای انها نیز بدلیل تفاوت های فرهنگی باید متفاوت باشد.این مهمترین موضوعیست که تصمیم گیرندگان قوم و کارگروه اخیر در شهرستان باید مدنظر داشته باشند تا انسجام جامعه ایرانی و در اینجا شهرستان، تقویت بیشتری شود.
    اساس ارزشهای یک فرهنگ در یک جامعه از کجا تولید و یا مشخص میشود؟
    اگر ارزش گذاری ارزشها از ناحیه حاکمان و کارگزاران در اجتماع و افراد ذینفوذ در مجاری قانون گذاری ترسیم و مورد اجرا گذاشته شود، چون متعلق به گروه و تفکر و طیف و سلیقه ی فردی و خاص میباشد، شمولیت همگانی نخواهد داشت و برای یک برهه زمانی خاص شاید ارزش تلقی شود ولی کلی و همگانی و ماندگار نخواهند بود.چون ارزشهای اجتماعی ریشه اش در ذوق و سلیقه ی افراد دارد و نیازمند مقبولیت عامه قرار گرفتن میباشد.لذا اکثرا مقطعی و در بازه ی زمانی کوتاه ارزش محسوب میگردند.
    برخی دیگر ارزش گذاری ها نیز گرچه پایه ی دینی دارند اما تحریف شده هستند .این نوع ارزشها که برامده از دینی تحریف شده بدست انسانهای قدرتمدار، متظاهر و زیاده خواه تولید میشود نیز نمیتواند ماندگار باشد و مورد مقبولیت عام قرار گیرد.تکلیف این نوع ارزشها نیز مشخص است.گرچه در برهه ای زمانی و مختصاتی جغرافیایی اندکی و عده ای خاص به عنوان ارزش تلقی بشود اما شمولیت عام و جهانی نخواهد داشت.دسته ی بعدی ارزشها که ریشه در دین ناب دارد مانند ارزشهای دین مبین اسلام که از کانال پیامبر عظیم الشان اسلام و ایمه ی اطهار سلام الله علیها بما رسیده است.برای همیشه ارزش تلقی میگردد و شمولیتی ابدی و جهانی خواهد داشت.عدالت با همه ی تعاریفش.ظلم ستیزی.مبارزه با فقر و حمایت از مظلومان و مستمندان، دروغ نگفتن، غیبت نکردن، دزدی نکردن، حفظ نوامیس، حق گویی و حق طلبی ، آزادگی وآزادی خواهی و دیگر ارزشها، مفاهیمیست که همگان انرا قبول دارند و در هر مکان و زمانی ارزش تلقی میگردد.و هم در قانون تعریف مشخصی دارد و هم در اخلاق و رفتار جامعه مقبول افتاده است.هر کدام از این ارزشها چه بخواهد توسط قوانین حکومتی و چه از طریق بدعت گذاری های اقلیت های فکری هر گروه و جمع و دسته ای بخطر بیفتد و یا تحت الشعاع قرار بگیرد ولو تحت لوای اب و رنگ دین و مذهب باشد، ارزش تلقی نمیشود و ضد ارزش است و بی شک برگرفته از دین و مذهبی تحریف شده استخراج شده و طیفی و سلیقه ای و برداشتی اشتباه از دین است.
    مسیولان و حاکمان یک جامعه باید بدانند ، هر گاه اکثریت جامعه در مقابل موضوعی عکس العمل نشان دادند و دستوری را نپذیرفتند ، بی شک آن دستور با فطرت پاک انسانی و احکام ناب دینی در تضاد و تعارض میباشد و شایسته است، این فرامین و دستورات اشتباه را تصحیح و با ارزشهای واقعی و ناب جامعه تطبیق دهند.برابری و مساوات در حقوق اجتماعی در اسلام و هر مکتب الهی یک اصل است و ارزش تلقی میگردد.کسی نمیتواند به هیچ عنوان حتی تحت عنوان دین، آزادی و برابری و مساوات را که از بدیهی ترین ارزش ها در جامعه اسلامی میباشد، محدود و یا نابود کند .بی شک این عمل،محکوم به شکست است.
    والسلام

  23. والا ادم می مونه چی بگه …
    اخه دوچرخه سواری؟؟؟؟؟؟ ینی با دوچرخه سواری هم ؟؟؟؟؟
    استغفرالله

  24. سلام
    جالبتر از همه این بحث ها اینکه کامنت ها یک مطلب بلد کردن بدون در نظر داشتن هدفش

    ههههههه


    راستی ؟!
    چند درصد این عزیزان به فکر کراش هستن که کامنت بلد شده مینویسن ؟؟؟؟
    چرا خود شما عزیزان نظر خاصی درباره نا هنجاری ها ندارید اگه صاحب نظر هستید!!!!
    پس خود کرده را تدبیر نیست
    وسلام

  25. اسیب اجتماعی
    بیکاری جون ها
    چشم هم‌چشم همه افراد جامعه

    چه جور دخل و خرج کردن و تفریح جون هاست

    اگه من سر کار بودم هیچ‌وقت پول زحمت کشیدن خرج نا هنجاری نمیکردم

    یه درصد فکر کنید که چه راحت دوتا جوان از هم جدا میشن اون اول زندگی، قبلا ها از ترس که بود به رو خودشون نمیاوردن ولی حالا شده پرستیک باید متاسف بود

  26. کدوم خیابون توی فلسطین به اسم ایرانه که این همه سنگ اونو به سینه میزنید…. حااافظ افتخار ملی و جهاااااااااااانی ایرانه

  27. سعی میکنید زنان را دفـن کنید ، غافل از اینکه ما بذر هستیم🌱
    آسیب های شهرما دوچرخه سواری بانوان نیست ،که این ورزش و تفریحی سالم محسوب میشود.همونطور که خودتون نوشتید ، زنان دوچرخه سوار بعد از اینکه اینجا برای چیزی که منع قانونی نداره اما بهشون اجازه داده نشده گفتن میریم اوز. میبینید؟ دیگه یکجا نمیشینن که براشون تصمیم بگیرن.
    کنسرت مختلط هنرجویان هم آسیب شهرمون نیست چون هنر و هنرمند پروری باعث افتخار شهرم خواهد بود.که برعکس این نوع نگاهی که برهنگی را دیده خود میتواند آسیب محسوب شود.
    تغیر اسم بلوار فلسطین به شاعری ایرانی هم نیست چون حافظ افتخار و نمادیست برای سرزمینم، ایران.

    (( آسیب شهر ما دیدگاه هایی ست که باید تغیر کند. ))

    آسیب از نظر من تا به امروز یک چهارچوب تقریبا مشخصی داشت،میتوانستم با رو در رو شدن ،شنیدن و خوندن بعضی اتفاقات ، در ذهن خودم،برای خودم، بررسی کنم.
    اما الان برام سوال شده که تعریف آسیب چقدر میتونه در ذهن آدم ها ، متفاوت باشه؟!
    آسیب را تعریف کنید. ( نمره اش باشد به اندازه ی تمامِ لحظاتی که حقوق اولیه و لذت انجام کارهای معمولی رو از ما زنان سلب کردید)

  28. شادى و موسیقى لبخند میاره انرژى مثبت میسازه عشق میافرینه
    شب کنسرت بى حیایى نبود شبى بى تکرار بود واسه تاریخ گراشم
    سخنان ایشان توهینى بود به جامعه موسیقى شهرم
    به اساتیدى که از جون مایه میگذارن
    اولین چیزى که یک غیر بومى به یک شهر مینگره فرهنگ اون شهره
    دوچرخه سوارى بانوان بى فرهنگى نیست
    احترام به حق قشنگ ترین خلقت خداست
    حافظ سعدى مولوى خیام عطار نیشابورى و ٠٠٠٠
    یعنى ایرانم سرزمینم
    گراش هم جزئی از ایرانه
    شیخ احمد انصارى هویت شهرمونه گراشى که الان میبینم مدیون عشق اوست مدیونه دستهاى پر خیر و برکتش هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

30 نظر
scroll to top