بستن

طرح کمربندی: اولویت شهر، تبلیغاتی، یا آینده‌فروشی؟

هفت‌برکه گریشنا: کلنگ‌زنی فاز اول کمربندی شمالی-شرقی گراش (خبر در گریشنا) سوالاتی را در مورد کم‌وکیف پروژه به وجود آورد. سردبیر گریشنا سوالاتی در مورد عرض و تامین بودجه کمربندی مطرح کرد (در گریشنا) و مهندس سلمان مهرابی، مدیر شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی، در مصاحبه‌ای به برخی از این سوالات جواب داد (در گریشنا). این در حالی است که سخنگوی شورای پنجم همچنان پاسخ این سوالات را به آینده موکول می‌کند.

حبیب‌الله مهرابی، رییس شورای چهارم، نیز در یادداشتی که برای گریشنا فرستاده است، به چند نکته‌ی مهم در این طرح اشاره کرده است. او دلایل شورای چهارم برای ممانعت از اجرای کمربندی را توضیح داده است، و نسبت به عملکرد شورای پنجم نیز دیدگاهی منتقدانه دارد. مهرابی کلنگ‌زنی کمربندی را «تبلیغاتی» می‌داند، و آن را «در شان مردم گراش» نمی‌داند. هشدار او نسبت به آینده‌ی طرح نیز قابل تامل است.

 

متن کامل یادداشت مهرابی را بخوانید.

بسمه تعالی

با سلام

با توجه به برگزاری مراسم کلنگ‌زنی احداث کمربندی شمالی-شرقی گراش در تاریخ پنج‌شنبه ۱۵/۰۹/۱۳۹۷ که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت، اینجانب در حال حاضر به عنوان یک شهروند نکاتی خدمت تصمیم‌گیرندگان و مردم عزیز عرض می‌کنم و قصد دخالت یا مخالفت ندارم.

چرا شورای چهارم کمربندی را اولویت ندانست؟

در شورای چهارم، و در زمان تصدی شهردار گرانقدر و فهیم گراش آقای زارع، مبلغ صد و شش میلیون تومان به منظور مطالعه و نقشه‌برداری کمربندی گراش با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی لارستان به پیمانکار پرداخت گردید. پیمانکار نیز اطلاعات برداشت‌شده را برای پروژه‌ای به عرض ۱۱۰ متر به شهرداری و اداره کل ارائه کرد، ولی شورای چهارم بنا به دلایل ذیل از اجرای کمربندی ممانعت به عمل آورد:

الف) در حال حاضر در مسیر بلوار خلیج فارس، بلوار سرداران و بلوار رسالت به طرف اوز، خودروهای سنگین به جز محموله‌های ترافیکی کمتر تردد می‌کنند. مخصوصا در اثر سهل‌انگاری نماینده وقت مجلس، در زمان اخذ مجوز جاده چک‌چک خیانتی نسبت به این شهر صورت گرفته است: جاده چک‌چک متاسفانه ترانزیتی نیست، بلکه یک جاده روستایی است؛ و بودجه‌ی آن دارای کد ملی نیست بلکه از محل بودجه استانی تامین می‌شود. در نتیجه در افق درازمدت نیز خودروهای سنگین از مسیر جاده چک‌چک به طرف شهر گراش تردد نخواهند کرد. به این دو دلیل، نیاز مبرم به کمربندی جدید احساس نمی‌شود.

ب) در مسیر بلوار خلیج فارس، بلوار سرداران و بلوار رسالت، صدها بنگاه اقتصاد و مغازه‌های بزرگ و کوچک در حال فعالیت و کسب‌وکار هستند. انتقال تردد خودروها از این مسیر به مسیر کمربندی از لحاظ اقتصادی اشتباهی راهبردی محسوب می‌شود، چون موجب انزوای این مسیر و هدایت خودروهای ورودی و خروجی جهت معامله به جاهای دیگر خواهد شد. تجربه تلخ بعضی از شهرهای همجوار گویای این مساله است.

ج) پروژه‌های اولویت‌دار زیادی در سطح شهر وجود داشت و وجود دارد، مانند احداث پارکینگ که باعث رونق کسب‌وکار مردم می‌شود؛ اتصال خیابان ساحلی از یک سمت به خیابان بسیج و از سمت دیگر به شهرک عظیمی و اتصال آن به میدان ولایت که رینگ دور شهر را تکمیل و از ایجاد ترافیک در خیابان امام جلوگیری می‌کند و موجب رفاه بیشتر شهروندان در محلات مختلف خواهد شد؛ تکمیل خیابان دروازه و اتصال آن به خیابان امام در بافت قدیم؛ خیابان معروف به کریمیان؛ خیابان شهدای بیدله و اتصال آن به شهرک عظیمی؛ و خیابان هفت‌برکه و اتصال آن به شهرک رزمندگان؛ و ده‌ها پروژه مهم دیگر.

این پروژه در شان مردم گراش نیست

در صورت اصرار بر اجرای کمربندی، فرموده‌ی استاد مدیریت‌مان را بازگو می‌کنم که همیشه یادآوری می‌کردند: «شما به عنوان مدیر هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، یک علامت سوال در مقابل آن قرار دهید که آیا بهتر از این نمی‌شود انجام داد؟» دلیل دوم ممانعت شورای چهارم از اجرای کمربندی، عدم مطالعه دقیق و نبود پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، فنی و شهرسازی و معماری در طرح بود که با عرض ۱۱۰ متر در نظر گرفته شده بود.

اما اکنون در حرکتی احساسی و روانی، در نگاه نخست نقشه‌برداری می‌شود و در وسط یک رفوژ با تک‌لبه و در دو طرف چند باند عبور و مرور در نظر گرفته می‌شود. بعد هم با برگزاری مراسم و با حضور مسئولان و گزارش‌های آنچنانی، افتتاح می‌شود. ولی این زیبنده این پروژه‌ی عظیم و در تراز مردم فهیم و جوانان خردمند گراش نیست.

اگر از تجربه‌ی کشورهای پیشرفته دنیا استفاده نمی‌کنیم، دست کم در طراحی از تجربه‌ی طرح‌های اجراشده در بعضی شهرهای ایران، مانند بلوار کشاورز تهران، بهره‌مند شویم. از هم‌اکنون باید تمام جوانب، همچون تقاطع‌های مهم همسطح و غیر همسطح، حواشی سبز، کانال سرپوشیده، انتقال تاسیسات شهری، پیست پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، و هرآنچه که یک پروژه‌ی مدرن با افق شهری با جمعیت بالغ بر سیصد هزار نفر نیاز دارد، پیش‌بینی شود و با دقت مورد مطالعه و طراحی قرار گیرد.

این شاید در نگاه اول رویایی و بلندپروازانه باشد، ولی بنده اعتقاد دارم مطالعه و طراحی عالی انجام گیرد و کل دیده شود و بعد جزء به جزء و در فازهای متعدد اجرا شود، تا انشالله موجب ارتقاع سطح فنی و مهندسی منطقه شود و با کاربردهای فراوان و خیره‌کننده و در تراز مردم خردمند گراش و منطقه باشد. باید بیشترین زمان ممکن برای طراحی و مطالعه دقیق، و کمترین زمان ممکن برای اجرا پیش‌بینی شود تا از دوباره‌کاری‌های مرسوم و متداول جلوگیری به عمل آید. امیدوارم غرض از اجرای کمربندی ۲۸ متری، آینده‌فروشی و به قصد تغییر کاربری حریم کمربندی و فروش آن نباشد.

با سپاس فراوان

حبیب‌الله مهرابی

۱۸/۰۹/۱۳۹۷

 

18 نظر

  1. سلام خدمت اقای مهرابی عزیز . ممنون هستیم از زحمات چند ساله شما. اگر قصد کمک به شهر را داشتین از شورا استعفا نمیدادین . الان در منزل نشسته اید و نظر میدهید .

    1. پاسخ این را در نحوه رای دادن مردم جستجو کن!
      در منزل نشستن برای شخصی که چهل سال صادقانه در خدمت مردم بوده اتفاق عجیبی نیست، مهرابی وظیفه خود را در قبال شهر انجام داده و چند برابر هم انجام داده اما شما با ادبیاتی طلبکارانه صحبت می کنید که انگار ارث خود را طلب دارید…
      چرا دلیل انصراف مهرابی و هرمزی را از خودشان نپرسیده اید!؟ نیاز نیست از خودشان بپرسید، میتوانید در اظهارات دو شهردار مستعفی اخیر گراش جستجو کنید…هر دوی آنها دلیل استعفای خود را خواسته های خلاف قانون برخی اعضای شورا عنوان کرده اند؛ انتظار نداشته باشید کسی که چند دهه پاک دست خدمت کرده است، در جو فاسد یک نهاد دوام بیاورد…

  2. اقای مهرابی شما در شورا بودید ولی بدون دلیل با بشت کردن به رای مردم استعفا دادید
    شما فقط میتوانید به عنوان یک شهروند نظر بدهی اون هم مثل ما نه اینکه عکس و مطالب ات تیتر باشد
    این کمربندی خیلی هم لازم است و از همه چیز واجب تر است و هیچ توهینی هم به مردم نیست لطفا سیاه نمایی نکنید
    اگر هم نظری دارید شما میتوانید به شورا مراجعه و نظرتان را ارایه دهید
    ممنون از گریشنا

  3. سلام
    همین کمربندی دقیقا میشه مثل کمربندی لار و لطیفی که ماشین های که می خوان برند سمت هرمزگان و یا در حال برگشت از هرمزگان هستن از مسیر کمربندی رد میشن و باعث شده لار علی الخصوص لطیفی از رونق ماشین و آدمهای عبوری بیفتد که همین امر باعث میشه که هنگام عید نوروز با بنر روی تابلو هارو بپوشانن که مسافران نوروزی شهر لار را دور نزنن و سری به شهر لار هم بزنن

  4. اینکه شورای پنجم متاسفانه مشکلاتی دارد شکی نیست. در جلسه تودیع شهردار اقای زارع ایشان و حضرتعالی به عنوان ریئس شورای وقت فرمودید ۱۸ میلیارد تومان بودجه شهرداری بوده‌است
    اقای مهرابی عزیز مردم حق دارند بدانند این ۱۸ میلیارد تومانی که فرمورید چگونه هزینه و به چه پروژه‌های اختصاص یافت
    لطفا این حق را برای مردم محفوظ بدانید و در یادداشت بعدی هر چه سریع تر نسبت به هزینه کرد این اعتبارات اقدام نمایید که موجب تشکر است

  5. دیگه شورش در اوردین آقای گریشنا از اینا چاپ نکن.باید ساخته بشه من خودم میخا م از ته خیابان دانشگاه برم لار واسه ما خوب هست و نمیخواد نظر بدین.اینقدر بحث نکنید چه میخایین از جون مردم .والا

  6. باسلام
    اقای مهرابی الان خیلی مشکلات زیادی از دوران شورای شهر دارن که باید بر طرف بشه و خدا به دادشون برسه

    1. خدا یار و یاور همگان است و این خداست که باید به داد همه ما بندگان برسد اما دوست عزیز، تاریخ و گذر زمان بهترین قاضی هستند، مهرابی بار ها و بار خواسته تا اگر سندی مبنی بر تخلف شورای چهارم وجود دارد ارائه کنند اما سکوت و خفقان میلیارد های فاسد تهمت زننده دلیلی بر صداقت و پاک دستی ایشان است.
      شما هم اگر سندی دارید ارئه کنید وگرنه خداوند به داد شما برسد آنهم نه امروز بلکه در یوم القسط چرا که تهمت جزایی سخت دارد…

  7. درود بر همگان.

    سپاسگذاریم از جناب مهرابی که نکات مفیدی را پیش روی تصمیم گیرندگان و مجریان طرح گذاشته اند.امیدست که مسایل فنی و همه ی جوانب مورد نیاز در طرح چه انهایی که مهندس سلمان مهرابی بیان فرمودند و چه نکات مفیدی که جناب مهرابی در این یادداشت با توجه به سابقه و اطلاعات کافیشان ارایه داده اند, رعایت شود,نقایص طرح برطرف گردد,و انچه نیاز شهر برای فرداست,انجام پذیرد.

    از دوستان و همشهریان تقاضا دارم در مورد,متن ارائه شده و طرح مورد بحث ,مباحث را گسترش دهند.بله,بنده نیز به کسانی که به جناب مهرابی رای داده اند,حق میدهم که گله مند باشند که چرا استعفا داده اند,اما اینجا جای این موضوع نیست,همانگونه که بنده بدلیل رای دادن به مهندس هرمزی از ایشان گله مند شدم که چرا وارد شورا نشدند.امروزها هر چه بیشتر میگذرد,بهتر متوجه میشوم که,مردم خوب گراش نیازمند تلنگری بودند تا در انتخاب هایشان حوصله ی بیشتری بخرج دهند.شاید هدفشان تلنگر زدن به ما بود که وارد نشدند.ضمن اینکه بنده از بعد تفکرات سیاسی با جناب مهرابی همسو نیستیم,اما نظراتشان و عملکردشان در شورا را مثبت میدانم.
    پس بی شک ایشان و هر شخصی که نکته نظراتی مفید و جامع داشته باشند,میتوانند در هر موردی به دفتر گریشنا ارسال کنند تا بصورت مجزا درج شود.

    صندلی خدمت گذاری به مردم نعمتیست که نصیب هر کسی نمیشود,لذا باید شکرگذار اعتماد مردم بود که سفره ی عبادت را برایشان گسترده اند.خوشا به حال خدمت گذاران واقعی.
    و من الله التوفیق

  8. درود خدا بر شما خادم مردم گراش
    حاج حبیب مهرابی از روزی که شما از شورا رفتید و اتفاقاتی که اعضای فعلی این شورا در حال رقم زدند بیشتر به هوش و درایت شما مبنی بر استعفا از این شورا پی میبریم .

  9. چقدر جالبه کسانی که مخالف اقای مهرابی هستند، هیچکدومشون اسم و رسمی ندارند، جمع کنید این کامنت بازیارو.ماکه میدونیم کی داره مینویسه

  10. بنظر من که اینها حواشی بیش نیست.
    مساله مهمتر جوانان هستن و این وضع مسکن و بازار کار.
    واقعا چی می کشیم از دست زمین خواران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 نظر
scroll to top