بستن

رییس شورای شهر: تصفیه‌خانه خیابان بسیج سه‌ماهه ساخته می‌شود

هفت‌برکه – گریشنا: تصفیه‌خانه پساب شهری با بودجه یک و نیم میلیارد تومانی در انتهای خیابان بسیج ساخته می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر گراش، صبج پنجشنبه اول آذرماه ۱۳۹۷ با امضای قرارداد بین شرکت مجری، سرمایه‌گذار و شهرداری گراش، احداث تصفیه‌خانه پساب شهری گراش آغاز شد. طبق قرارداد، این تصفیه‌خانه با جدیدترین تکنولوژی تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. حاج محمد موغلی با آورده یک میلیارد و دویست میلیون تومان سرمایه‌گذار این طرح است و سیصد میلیون تومان نیز سهم آورده‌ی شهرداری است.

حسنی: تصفیه‌خانه سه‌ماهه ساخته می‌شود

علی‌اصغر حسنی، رییس شورای اسلامی شهر گراش، در این مورد گفت: «پس از برگزاری جلسه‌های متعدد و رایزنی با شرکت مجری طرح برای اجرای جدید‌ترین متد تصفیه فاضلاب و اعلام آمادگی حاج محمد موغلی به عنوان سرمایه‌گذار، این پروژه سرانجام محقق شد.»

حسنی در مورد شیوه اجرای طرح گفت: «آب فاضلاب شهری در ابتدا در مخزنی به گنجایش ۹۰۰ متر مکعب ذخیره و از آنجا وارد سیستم تصفیه‌خانه می‌شود. سپس آب تصفیه‌شده در مخزنی سرپوشیده با حجم ۵۰۰ متر مکعب ذخیره خواهد شد. پساب باقی‌مانده نیز دوباره به مخزن اول باز خواهد گشت که دوباره بخشی از آن قابل تصفیه خواهد بود و به طور کل ۷۰ درصد آب فاضلاب تصفیه شده و ۳۰ درصد پساب نهایی دفع خواهد شد. آب تصفیه‌شده به میزان ۵۰ درصد سهم شهرداری و ۵۰ درصد سهم سرمایه‌گذار خواهد بود. آب تصفیه شده سهم شهرداری به چرخه آبیاری فضای سبز باز خواهد گشت.»

رییس شورای شهر گراش در مورد زمان آغاز پروژه گفت: «کلنگ این پروژه دو هفته‌ی دیگر به زمین زده خواهد شد و پیمانکار متعهد شده ظرف سه ماه پروژه را به بهره‌برداری برساند. این پروژه پس از کلنگ‌زنی فاز اول کمربندی گراش، دومین پروژه‌ی میلیاردی شهرداری گراش در آذرماه خواهد بود.»

رییس شورای چهارم: تکلیف موافقت‌نامه قبلی چه می‌شود؟

قرارداد تصفیه‌خانه گراش در حالی منعقد شد که پیش از این در تیرماه سال گذشته، در انتهای دوره شورای چهارم، خبر مشارکت سازنده گراش‌لند در ساخت تصفیه‌خانه گراش منتشر شده بود. (خبر در گریشنا) در طرح پیشین قرار بود از پنج برکه به عنوان مخزن استفاده شود و طرح با مشارکت ۵۰۰ میلیون تومانی غلامحسین عابد آغاز شد.

انتشار خبر قرارداد جدید تصفیه‌خانه، واکنش حبیب مهرابی، رییس شورای چهارم، را به دنبال داشت. مهرابی گفت: «طی تفاهم‌نامه‌ای که در دوره شورای چهارم با خیر تنظیم شد، مقرر شد که تصفیه‌خانه با مبلغ پانصد میلیون تومان در انتهای خیابان بسیج که زمین محل احداث نیز از آقایان نام‌آور خریداری گردید احداث شود و مبلغ یک‌صد و پنجاه میلیون تومان به حساب شهرداری واریز شد و صد در صد آب تصفیه شده که سرمایه بزرگی‌ست نیز متعلق به شهرداری بود.»

مهرابی با چند سوال، طرح جدید را به چالش می‌کشد: «اولاً چرا با وجود واریزی پول به حساب شهرداری، این طرح تاکنون ساخته نشده که شهرداری مجبور شود با افزایش قیمت‌ها پنجاه درصد آبی که قادر است فضای سبز شهر را متحول کند از دست بدهد و برای تامین آب فضا‌ی سبز متاسفانه از آب شرب استفاده شود؟ دوم، تکلیف تفاهم‌نامه چه خواهد شد؟ سوم، با توجه به افزایش سرانه فضای سبز و نیاز مبرم به آب، اگر علاوه بر پانصد میلیون تومانی که ذکر شد، بقیه سرمایه‌گذاری توسط شهرداری انجام بگیرد و صد در صد آب متعلق به شهرداری باشد، کاملا منافع شهرداری در حال و آینده حفظ می‌شود. حفظ صلاح و صرفه شهرداری در دراز مدت ضروری است. چهارم، بحث شش میلیارد تومان که پیش از این مطرح شده بود برای اجرای طرح فاضلاب شهری هست و طرح جدید صرفا یک تصفیه‌خانه محدود است.»

باقرزاده: طرح قبلی به ضرر شهرداری بود

سخنان حبیب‌الله مهرابی، رییس شورای پنجم، واکنش اکیر باقرزاده، سخنگوی شورای پنجم، را در پی‌ داشت. باقرزاده در پاسخ نوشت: «پیرو صحبت‌هاى آقاى مهرابى در رابطه با ساخت تصفیه‌خانه، بخشى از پول گرفته شده توسط خیر در زمان شوراى چهارم گرفته شده که می‌توانستید استارت کار را بزنید و کار را شروع کنید. اما متاسفانه این کار انجام نشده بود و در زمان شوراى پنجم که اینجانب با خیر جلسه‌اى داشتم، ایشان خیر نبودند، بیشتر دنبال منافع خود بودند و بیشتر به ضرر شهردارى بود. در هر صورت شوراى پنجم هر سرمایه‌گذارى که حاضر باشد در قالب مشارکت با شهردارى شریک شود استقبال مى‌کند.»

مرتضی فتحی دیگر عضو شورای پنجم با تشکر از زحمات شورای چهارم بابت پیگیری خرید زمین برای تصفیه خانه فاضلاب خیابان بسیج گفت:«زحمات گذشتگان را پاس بداریم. اگر خودمان را درگیر فرع کنیم، از اصل باز می‌مانیم. هفته آینده هم کلنگ‌زنی کمربندی داریم و باید عملگرا باشیم. رهبر انقلاب مکزیک. پانچو ویلا، می‌گوید: وقتی برای خدمت به مردم کمر می‌بندید، توقع قدرشناسی نداشته باشید، صرفا برای خدمت به مردم تلاش کنید، تاریخ قاضی عادلی است و خدا، ناظر بر اعمال ماست.»

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

4 نظر

  1. این کارها که به نفع سرمایه گذار هست بسیار خوب هست.طرح نیروگاه خورشیدی هم پروژه ای به نفع سرمایه گذار هست .طرح هایی مثل ساخت تونل که اگر به نفع سرمایه گذار باشد مثل تونل گراش صحرای باغ با قرار دادن عوارضی بین این راه که گفته می شود مسافت به طرف بندرعباس را نزدیک می کند خیلی عالی هست .مثلا همین جاده خرم آباد و اندیمشک با کمک دولت و خیر خرم آبادی ساخته شده هست و با ساخت دو عوارضی که به حساب خیر می رود باعث جلوگیری از تصادفات و کوتاهی جاده شده هست.باید از خیران حمایت شود و درقبال کار نیک شان یه منفعت شخص دریافت کند چون طرف برای پول و ثروتش زحمت کشیده هست و با این روش خیلی خیران حاضر به همکاری هستند .

  2. با سلام و خسته نباشید خدمت شواری شهر عزیزم.
    پدر و مادر حاج محمد موغلی بیامرزد که سرمایه گذاری کردن تا از شر فاضلاب اخر خیابان بسیج راحت شویم.

  3. امیدواریم این کار ارزشمند به مراتب برسه . هرچند که باید بگویم متد جدید در تصفیه شیوه ی اسمز معکوس می باشد . ممبران های استفاده شده در این روش تا چندی پیش هر عدد زیر پانصد هزاز تومان بود اما اکنون بالای هفت میلیون تومان شده . انتی اسکالن قبلا لیتری یازده هرارو پانصد تومان اما اکنون حدود پنجاه هزار تومان . این افزایش قیمت در سایر قطعات و سایل مصرفی و تعمیراتی هم در نظر بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top