هفت‌برکه – گریشنا: جوانان و نوجوانان برگزیدگان بخش اصلی ششمین سوگواره عکس عاشورایی گراش بودند.

13970818 Sogvareh6 1

نمایشگاه عکس عاشورایی از ۱۲ تا ۱۷ آبان‌ماه در نگارخانه آبشار اندیشه برپا بود و روز جمعه ۱۸ آبان‌ماه آیین پایانی ششمین سوگواره عکس عاشورایی گراش با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان عکاسی، خورشیدی و ناصری دو عضو شورای شهر و آیینه‌افروز رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش در سالن دفاعیه دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد.

این مراسم با ۴۵ دقیقه تاخیر آغاز شد. مهدی آیینه‌افروز در گزارشی از برگزاری این سوگواره گفت: «امسال سوگواره در سه بخش  برگزار شد. در بخش آزاد و ویژه نذری ۲۷۶ عکس ارسال شده بود ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. در بخش  اینستاگرام ۲۷۶ ارسال شد که نسبت به پارسال نصف شده است.»

آیینه‌افروز در مورد کیفیت عکس‌های نمایشگاه امسال گفت: «البته باید اشاره کرد هنرمندان نامدارتر شهر امسال شرکت نداشتند تا مجال برای دیگر عکاسان فراهم شود.
در سال‌های اخبر تعداد عکاسان زیاد شده است اما من کمتر عکس‌هایی دیده‌ام که دارای دید شاخصی باشد. الان عکاسی از نظر ابزار آسان شده است و به خاطر همین اهمیت دید هنری افزایش پیدا کرده است.»

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد سابقه انجمن فیلم و عکس گفت: «انجمن فیلم و عکس گراش در خانه فرهنگ تشکیل شد و از آن زمان به صورت انتخابی بود و برنامه‌های خوبی اجرا می‌شد. با تغییر سیاست‌های اداره کل باید یک نفر به عنوان نماینده هنرمندان همان رشته از طرف اداره شهرستان معرفی شود. این فرد رییس انجمن و نماینده شهرستان در انجمن استان خواهد بود.»

آیینه‌افروز در مورد دیگر برنامه‌های این انجمن گفت: «انجمن فیلم و عکس سه برنامه مهم در شهرستان دارد. این سوگواره با پیش‌نهاد خود هنرمندان آغاز شد. نمایشگاه پلک آفتاب هم کلید خورده است و برای اسفندماه در نظر داریم. انجمن فیلم و عکس مدیریت بزرگترین اتفاق فرهنگی جنوب کشور یعنی جشنواره فیلم کل را هم برعهده دارد. کارگردان‌ها و فیلمسازانی که در جشنواره فیلم کل حاضر بودند همیشه از این جشنواره به نیکی یاد کرده‌اند.»

مهدی آیینه‌افروز با گلایه از شورای اسلامی شهر گفت: «ما در حرف از اهمیت فرهنگ صحبت می‌کنیم. روضه ۱۴۰۰ ساله سیدالشهدا اگر پشتوانه مالی نداشته باشه همین اثرات را ندارد. در برنامه‌های فرهنگی هم قسمتی عشق و علاقه است ولی برای برنامه‌ها بودجه‌ای هم در نظر گرفته می‌شود. ما دوست داریم شورای شهر به عنوان نماینده مردم در این مورد کمک کند و من در این مورد گلایه دارم. ما دوست داریم در این قضایا همه مشارکت داشته باشند. در این یکی دو سال شورا، ما نتوانستیم با شورا ارتباط خوبی داشته باشیم.»

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت موسسات فرهنگی هنری نیز یاد کرد: «بنیاد نوبهار، موسسه هفت‌برکه، بنیاد کهن پارسیان از موسسات فرهنگی ما هستند و زمانی که برنامه‌ها در اختیار این موسسات است خیال ما در اداره راحت است. در برنامه‌ها انجمن‌ها هم دوست داریم آنقدر حمایت باشد که انجمن‌ها بتوانند با خیال راحت کارشان را بکنند‌ نه که این که دربه‌در به دنبال هزینه‌های برگزاری باشند.»

مصطفی خورشیدی نایب رییس و مسئول کمیته فرهنگی شورای شهر دیگر سخنران این برنامه بود. بعد از سخنرانی خورشیدی برگزیدگان سوگواره معرفی شدند.

در بخش اصلی

مقام اول: زهرا محسن زاده
مقام دوم: فرشته امانی
مقام سوم مشترک:  امیرحسین گراشی و علی رایگان

در بخش نذری

مقام اول بخش نذری: یوسف منوچهری
مقام دوم بخش نذری: حمید بهرامی
مقام سوم بحش نذری: زهرا محسن زاده

اینستاگرام

در بخش اینستاگرام عکس‌های برگزیده با رای بازدیدگان نمایشگاه انتخاب شدند. از میان ۲۷۶ عکس منتشر شده در اینستاگرام، ۱۰۰ عکس به نمایشگاه راه یافتند و پنج عکس برگزیده تندیس جشنواره را دریافت کردند.

رتبه اول اینستاگرام: حامد جوکار با ۷۲ رای
رتبه دوم اینستاگرام: سحر عظیمی با ۵۴ رای
رتبه سوم اینستاگرام: رضا حسنی با ۵۲ رای
رتبه چهارم اینستاگرام:  نازنین کشاورز با ۵۰ رای
رتبه پنجم اینستاگرام: فاطمه جابر فدایی با ۳۴ رای

برگزیدگان شش دوره برگزاری سوگواره عکس عاشورایی گراش را می‌‌توانید مرور کنید. نکته جالب این که چهار برگزیده بخشی اصلی همگی برای نخستین بار است که در سوگواره برگزیده می‌شوند.

برگزیدگان ششمین سوگواره: زهرا محسن‌زاده – فرشته امانی – امیرحسین گراش – علی رایگان (خبر در گریشنا)

برگزیدگان پنجمین سوگواره: مسلم پورشمسی – مهرزاد مالدار – عبدالرضا راستگو – سعیده حسین‌پور (خبر گریشنا)

برگزیدگان چهارمین سوگواره: مهرزاد مالدار – مسلم پورشمسی – نازنین قزلی (خبر در گریشنا)

برگزیدگان سومین سوگواره: مسلم پورشمسی- فاطمه ابراهیمی- جواد آب‌افکن (خبر در گریشنا)

برگزیدگان دومین سوگواره: محمدعلی نورانی – عبدالرضا راستگو – راضیه جنگجو (خبر در گریشنا)

عکس‌های برگزیده نخستین سوگواره عکس عاشورایی (خبر در گریشنا)