بستن

عطر شعر و عزاداری گراشی‌ها در جزیره‌ی کیش

هفت‌برکه – گریشنا: مسجد ثامن الائمه(ع) در جزیره کیش میزبان گراشی‌های عزادار امام حسین در دهه اول محرم بود. برنامه‌ی عزاداری در این مسجد را هرساله مداحان و نوحه‌خوانان مدعو گراشی برگزار می‌کنند.

هیات متوسلین به حضرت علی اکبر علیه السلام که از گراشی‌های مقیم کیش تشکیل شده است، در این مسجد سینه‌زنی گراشی اجرا می‌کند. بانی خیر این مسجد حاج یونس مشتاقی است (اینجا و اینجا بیشتر درباره این مسجد بخوانید.) برنامه‌ی عزاداری این هیات در دهه اول محرم شامل سخنرانی حجت الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری و مداحی مصطفی کارگر، شاعر شناخته‌شده‌ی گراشی، به همراه نوحه‌خوانی محمد درستکار و علی‌اکبر امانی از گراش بود.

مصطفی کارگر که در پنج سال اخیر مهمان این هیات در کیش بوده است، درباره‌ی مراسم عزاداری این هیات می‌گوید: «در مسجد ثامن الائمه(ع)، سینه‌زنی گراشی با حضور آقایان و خانم‌ها اجرا می‌شود و غیر گراشی‌ها هم در آن شرکت می‌کنند. هر شب حدود ۵۰۰ نفر مهمان این مراسم هستند.»

این مداح گراشی درباره نحوه اجرای مراسم عزاداری در جزیره کیش در شب و روز عاشورا هم توضیح می‌دهد: «شب عاشورا تمام هیات‌های جزیره به صورت متمرکز در یکی از خیابان‌های اصلی کیش جمع و از جلو جایگاه رد می‌شوند. مسجد ثامن الائمه(ع)، سالن جشنواره‌های کیش و چند بازار بزرگ کیش مثل مرکز تجاری پانیز و زیتون در این خیابان قرار دارد. روز عاشورا هم هیات‌ها در مصلی بزرگ کیش جمع می‌شوند.»

حضور شاعر گراشی در تلویزیون کیش

مصطفی کارگر در پنج سالی که در دهه اول محرم، مهمان گراشی‌های مقیم کیش بوده است، در مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز حضور داشته است. او در دو سال اخیر در برنامه زنده «روضه آفتاب» ویژه‌برنامه دهه اول محرم از شبکه تلویزیونی کیش شرکت کرده است. امسال نیز این حضور ادامه یافته است. کارگر در این زمینه توضیح می‌دهد: «شب دوم محرم امسال از طریق ارتباط تلفنی، در این برنامه شعرخوانی کردم. امسال هم تماس گرفتند و دعوت کردند و شب هفتم محرم مهمان این برنامه بودم. در این برنامه، مختصری درباره عزاداری گراش صحبت کردم و بعد هم شعرخوانی داشتم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top