بستن

انعکاس شکستن «آیینه گراش» در رسانه‌ها / ناصری محکوم کرد

هفت‌برکه – گریشنا: صدای دریده شدن نشریه‌ی «آیینه گراش» توسط یکی از اعضای شورای شهر گراش در رسانه‌ها پیچید، اما انعکاس این صدا ظاهرا هنوز به خود شورا نرسیده است.

روز سه‌شنبه، ۲۷ شهریور ۱۳۹۷، یکی از اعضای شورای شهر گراش در جلسه‌ای که با حضور چهار عضو تشکیل شده بود، اقدام به پاره کردن نشریه‌ی «آیینه گراش» کرد و سپس آن را در پاکت‌نامه‌ی رسمی شورا قرار داد تا به دست حسین فقیهی، سردبیر نشریه، برسد. حسین فقیهی خبر را به گریشنا رساند، و در ویدیویی که بارها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد، این اتفاق را توضیح داد (خبر کامل در گریشنا). حسین فقیهی در واکنش به این که محتوای نشریه باعث این برخورد شورا شده است، نسخه PDF این شماره «آیینه گراش» را منتشر کرد (از این لینک در کانال تلگرامی گریشنا دریافت کنید.)

 

اکبر باقرزاده، سخنگوی شورا، اظهار نظر رسمی شورا درباره این اتفاق را به روزهای آینده موکول کرد. اما هنوز از واکنش چهار عضو حاضر در جلسه خبری نیست.

واکنش ناصری: محکوم و اعلام برائت می‌کنم

اما فوزیه ناصری، عضو شورای اسلامی شهر گراش که در آن زمان در شیراز حضور داشته، با ارسال بیانیه‌ای برای گریشنا، به این بازتاب‌ها واکنش نشان داده است. او در این بیانیه، این اتفاق را هتک حرمت رسانه و اهالی رسانه دانسته و از آن ابراز تاسف و اعلام برائت کرده است، و از عامل یا عاملین خواسته است از همه مردم بخصوص اصحاب رسانه عذرخواهی کنند. او در پایان نوشته است: «مجددا اینجانب به سهم خود این رفتار غیرمنطقی را تقبیح کرده و از اصحاب رسانه عذرخواهی می‌کنم.»

متن کامل بیانیه‌ی ناصری به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام را تسلیت عرض می‌کنم.

خبر هتک حرمت به رسانه و اهالی رسانه از طرف بعضی از اعضای  شورای شهر گراش در گروه‌های مختلف خبری در فضای مجازی را مشاهده نمودم و به اینجانب به عنوان یکی از اعضای شورای شهر، شوکی بزرگ وارد گردید؛ چون این خبر هر انسان آزاده‌ای را آزرده‌خاطر می‌کرد. بنده ضمن ابراز تاسف، از این حرکت اعلام برائت می‌کنم.

این حرکت، اهانت به یک شخص نبوده، بلکه به جامعه روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه است. امیدوارم عامل یا عاملین این رفتار ناشایست از همه مردم بخصوص اصحاب رسانه عذرخواهی کرده و از این قشر فرهنگی و زحمتکش دلجویی مناسب را بنمایند.

آیا وقت آن نرسیده است که ما اعضای شورای شهر به صورت مسئولانه بنشینیم و یک بار دیگر قوانین و شرح وظایف شورا را مطالعه کنیم؟ آیا حق مسلم شهروندان (که ما با رای آنها انتخاب شده و نماینده آنها هستیم) نیست که پاسخگوی سوالات و شبهات آنها باشیم؟

ما اعضای شورای شهر گراش باید بیاموزیم که اگر انتقادات، سوالات و خواسته‌های مردم ما سازنده است، از آنها به درستی استفاده کنیم و اگر غیر منطقی و یا حتی مغرضانه بود، با سعه صدر و با اخلاق کریمانه و با احترام به حقوق شهروندی، آنها را پاسخ دهیم. نباید هر شخص یا گروهی که انتقاد کرد (همانند انجمن ایکوموس و در راس آن مهندس حامد عبدالهی، که چندین سال است به دلیل دفاع از آثار تاریخی و فرهنگی کهن شهرمان و چندین مورد دیگر) به خود اجازه دهیم که به آنها بی‌احترامی کرده و جوانان شهرمان را منزوی کنیم! مگر شعار همه ما حمایت از جوانان و مهره‌سازی بومی نبود؟ پس چه شد؟

ما اعضای شورای شهر باید بیشتر متوجه رفتارهای خود باشیم. شورای شهر محل انتقام‌های شخصی نیست تا هر روز و هر هفته شاهد شاخ و شانه کشیدن‌های خود باشیم؛ رفتارهایی که در شان یک مقام مسئول نیست.

دردآور است که با گذشت یک سال از انتخاب ما به عنوان اعضای شورای شهر، جوانان شهرمان برداشت‌شان از شورا نسبت به مردم شهر همانند رعیت باشد. ما با مردم شهرمان چه کرده‌ایم؟! [اشاره به یادداشت امیرحسین نوبهار در کانال گریشنا، که در ادامه خواهید خواند.]

اگر ما در همه امور صداقت، درستکاری، اجرای دقیق قانون و شفافیت را سرلوحه‌ی کار خودمان در شورای شهر قرار دهیم، هیچ‌وقت با یک انتقاد و پرسش ساده، اینچنین برآشفته نخواهیم شد و عنان اراده‌مان را به دست احساسمان نخواهیم سپرد.

مجددا اینجانب به سهم خود این رفتار غیرمنطقی را تقبیح کرده و از اصحاب رسانه عذرخواهی می‌کنم.

به امید آینده‌ای روشن‌تر.

با احترام

فوزیه ناصری عضو شورای شهر گراش

امیرحسین نوبهار: این توهین به رکن چهارم مردم‌سالاری است

پس از انتشار خبر در رسانه‌های مختلف، امیرحسین نوبهار، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه شیراز، در یادداشتی که برای گریشنا نوشت، این اقدام را با واژه‌ی «غیرمتمدنانه» توصیف کرد و آن را حمله و توهین به مطبوعات دانست. او در پایان نوشت: «…تک‌تک اعضا از مردم و روزنامه‌نگاران شهر عذرخواهی کنند و متعهد شوند از این پس شهروندان در قبال نقد عملکرد شورا مورد توهین و تحقیر و بی‌احترامی قرار نخواهند گرفت».

متن کامل یادداشت معترضانه‌ی نوبهار را در ادامه بخوانید:

«غیرمتمدنانه» شاید نزدیک‌ترین کلمه برای توصیف رفتار مقام مسئولی است که در پاسخ به نویسنده منتقد، روزنامه را پاره کرده و برای صاحبش ارسال می‌کند.

این که کسی پاسخ اهل قلم را با چنگ و دندان بدهد، یا ناشی از کند بودن قلم و سواد اوست و یا دشمنی با مردم‌سالاری؛ چرا که اینگونه برخورد با مطبوعات به هیچ وجه مساله شخصی نیست، بلکه حمله و توهین به چهارمین بنیاد مردم‌سالاری یعنی مطبوعات به حساب می‌آید.

دریدن صفحات یک مجله از سوی یک نهاد تصمیم‌ساز را باید جدی گرفت. چرا که چنین اقدامی ناشی از درک غلط متصدیان آن نهاد از جایگاه خود و البته شأن مردم است. تصور برخی از نهادهای سیاست‌گذار شهر از جایگاه‌شان، شباهتی به تصورات شاهان قاجار از مقامشان دارد که خود را سایه‌ی خدا بر زمین و ملاک حق و باطل می‌پندارند.

این تصور صرفا به درک اعضا از جایگاه خودشان محدود نمی‌شود، بلکه به نظر می‌رسد برخی در نگاه به مردم هم دچار مشکل هستند. بروز چنین برخوردی از نهاد شورا نشانگر آن است که اصولا در ذهن شورا مفهوم شهروند تعریف نشده‌ است و به جای آن به مردم به عنوان رعیت نگاه می‌شود.

این نوع رفتار البته از شورای شهر تازگی ندارد. شورایی که هنوز به بسیاری از سوالات مردم درباره چرایی رفتن دو شهردار در مدت‌زمان کوتاهِ یک سال، هیچ پاسخی نداده است.

در طول این مدت یک ساله، عدم پاسخگویی به سوالات مردم تبدیل به یکی از ویژگی‌های شورای شهر شده است. هربار که شورا مورد انتقاد قرار می‌گیرد، با لحنی غیر مسئولانه، فرد منتقد مورد حمله قرار گرفته و به جای حل مساله، مطرح‌کننده سوال  هدف جملات نتراشیده قرار گرفته است. به خاطر ندارم در طول این یک سال، پاسخی چارچوب‌مند و  شایسته‌ی مردم از سوی این شورا ارائه شده باشد؛ همچنان که در مورد اخیر، به جای اطمینان دادن به مردم و اصحاب رسانه از پیگیری این برخورد، پاسخ را به بعد موکول کرده‌اند!

هرچند دقیقا معلوم نیست این رفتار زشت از کدام یک از اعضا یا همکاران شورا سر زده، اما مسلما مردم آن را در کارنامه شورای پنجم ثبت خواهند کرد. مگر آن که تک‌تک اعضا از مردم و روزنامه‌نگاران شهر عذرخواهی کنند و متعهد شوند از این پس شهروندان در قبال نقد عملکرد شورا مورد توهین و تحقیر و بی‌احترامی قرار نخواهند گرفت.

بازتاب در شبکه‌های اجتماعی

تنها دقایقی بعد از انتشار خبر دریده شدن نشریه «آیینه گراش» در سایت و کانال گریشنا و صفحه اینستاگرام هفت‌برکه (اینجا) عکس و خبر این اتفاق به ترند اول شبکه‌های اجتماعی در گراش تبدیل شد. صفحات اینستاگرام پر شد از عکسی که نشریه پاره را در پاکت شورای شهر گراش نشان می‌داد، خوانندگان سایت گریشنا نظراتشان را در زیر خبر ابراز کردند، و در گروه‌های واتساپی هم این موضوع مورد بحث و اظهار نظر قرار گرفت. خبر خیلی زود در رسانه‌های منطقه هم پیچید، و سر از شبکه‌های اجتماعی گسترده‌تر همچون توییتر هم در آورد. وجه مشترک تمام نظرات و ابراز نظرها، عجیب و توهین‌آمیز بودن این اقدام بود، و همچنین درخواست از اعضای شورای اسلامی شهر گراش برای توضیح درباره آن. اما این صدایی است که ظاهرا هنوز به گوش اعضای شورای شهر، به جز یک عضو که در جلسه‌ی دریدن نشریه نبوده، نرسیده است.

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

18 نظر

  1. واقعا چرا اعضای محترم شورای شهر بجز خانم ناصری هیچ عکس العملی نشان نداده اند جناب خورشیدی عزیزماهمه به شمابه عنوان یک فردلایق وشجاع رای داده ایم نکند کارهای نسنجیده بعضی ها پای شما نوشته شود

  2. خواهشا نسنجید صحبت نشه برادر. نگاه کن ببینم چه توهین بزرگی به مسوولین مملکت و شهر گراش در قسمت سردبیر شده که حداقل ارفاقی که شده. و گرنه ۶ ماه حبس دارد.

  3. جناب آقای خورشیدی لطفا هر چه سریعتر موضع خود را مشخص کن سکوت تا کی اینقدر پست شورا برایت مهم است ما طور دیگری شما میدیدیم قطعا اگر اعلام نکنید برای دوره های بعدی هیچکس به شما رای نخواهد داد چرا باید یک شیر زن در شورا از حق مطبوعات و حرمت رسانه به تتهایی دفاع کند مگر شما خودت کار فرهنگی و رسانه ای نکردید ما از بقیه اعضا انتظاری نداریم ولی از شما داریم

  4. باسلام خدمت دوستان
    همین مجتب ام رو باید پیگیری بشه که کدوم شخص از فعالان گراش هست یا غیر گراشی که شورای شهرمان را تهدید به گل گرفتن و پلمپ ان کرده هست …….

  5. باسلام
    جناب دانشجو
    اگه مسوولین مملکتی هم عملکردشان مثل اعضای شورای شهر گراش باشه حتما ۶ماه حبس هم برای منتقدین شان کمه .چون همون که میخواد منتقد روببره زندان هم باید مسوولی چیزی باشه بالاخره .
    آزادی بیان وحق مردم و پاسخ به حق مردم وعدالت خواهی واین حرفاهم همش به خاطر به خطر افتادن منافع یه عده ازهمون مسوولین هم که دیگه کشکه وهیچ …

  6. بخدا زشته .یک اتفاقی افتاده و یک نامه و روزنامه پاره شده .شورا اول طبیعتا به فکر خودشونن … و اقای خورشیدی هم به همین قماش پیوسته احتمالا .به نظرم با خودش میگه اگه استعفا بدم خودم زیر سوال میرم صدرصد دفغه دیگه کاندید نمیشه

  7. چه خبره ارتش سایبری راه انداختن برای تهدید کردن منتقدان و خفه مردن مخالفین بر حق این همه حرق حق تلخه برای شما ؟
    واقعا حق مردم گراش همین شورا هستش وقتی مردم سکوت میکنند.
    برای رای گرفتن مردم مردم میکردن حال مردم رو تهدید میکنید شکایت از از منتقدان میکنید
    خلایق هر چی لایق لیاقت مردم گراش هم همین اعضا شورا هستن وقتی جوانها رو نادیده گرفتین رای به پول و شیرین زبونی دادین حالا هم بچشید تا شما باشید کمی فکر کنید نه فقط صحبت شیرین دروغ بعضی از اعضا شورا برای به دست اوردن رای قبول کنید
    مدیر کانال لطف کند بدون هیچ بریدگی متن منو منتشر کنید

  8. وضعیت سه نفر از اعضا که مشخص است اما آقای خورشیدی، شما که با علم انقلابی گری و بسیجی بودن وارد گود شدید و در بنر تبلیغاتی خود عکس امام و رهبری را نصب کردید؛ اگر واکنشی نشان ندهید فقط و فقط نشانگر این است که همه ی این کارها و حرف ها صرفا برای فریب مردم و بازی با احساسات آنهاست!!!

  9. سلام
    جناب اقای خورشیدی ناراحت نشو از این کامنت ها این ها همش از طرفدارهای خانم ناصری هستن که کامنت میزارن و از عامه مردم نیستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 نظر
scroll to top