بستن

محرم ۹۷ گراش -۲: خادمی امام حسین(ع) در لباسی متفاوت

هفت‌برکه – گریشنا: هر ساله با شروع ماه محرم و برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های پذیرایی در سطح شهر کار دستکش سفیدها و کارگران خدمات شهری چندبرابر می‌شود. رادیو هفت‌برکه در دهه محرم به سراغ این موضوع رفت و با پیمانکار خدمات شهری شهرداری گراش، یکی از فعالان محیط زیست و رییس شورای هیات‌های مذهبی گراش گفتگو کرد.

سعیده حسین‌پور و مجید افشار نیز بخشی از کوشش‌های مردمی برای پاکسازی محیط‌های شهری برای برپایی بهتر عزاداری را به تصویر کشیده‌اند. افراد که عزاداری امام حسین (ع) را در لباسی متفاوت اقامه می‌کنند.

جلال زارعی، مسئول خدمات شهری و فضای سبز شهرداری در مورد حضور فعالیت پاکبان‌ها در دهه محرم گفت: «برنامه ما برای دهه اول محرم و ظروف یکبار مصرف که در زمان عزاداری در سطح شهر ریخته میشود به این شکل است که بچه‌های خدمات قبل از اینکه مراسم شروع شود تمامی سطل‌های زباله سطح شهر را تخلیه می‌کنند و سطل‌هایی هم که نیاز به شستشو دارد با آب غیر شرب شستشو می‌شود و یا جابجا می‌کنند.»

مهندس زارعی در مورد فعالیت‌های قبل و بعد از مراسم گفت: «بعد از این‌کار مسیر عزاداری که از خیابان تمیز تا بلوار معلم است هر دو طرف جدول و پیاده‌رو رو تمیز می‌کنند و در مواقعی هم با آب شستشو می‌دهند که بوی بد جدول عزاداران را اذیت نکنند. کوچه های فرعی هم هر شب جارو زده می‌شود و بعد از این که دسته‌ها به مساجد برگشتند مجدد کار تکرار می‌شود.»

مدیر پاکبان‌های گراش از همکاری‌های مردمی هم تشکر می‌کند: «تشکر ویژه دارم از بچه‌های محیط زیست که در این شب‌ها به کمک بچه‌های خدمات شهری آمدند و با این کار هم فرهنگ‌سازی میکنند و هم به بزرگترها یاد می‌دهند که زباله نریزند.»

یکی از فعالان محیط زیست حاج عباس پرهیزگار است. چهره او و دوچرخه‌اش برای مردم گراش آشناست. حاج عباس در مورد سازماندهی این فعالیت می‌گوید: «اولین بار استارت این کار را حسین عباس‌پور را زد که ما هم کمکش کردیم. امسال او خودش اینجا نیست و در دبی است که ما این کار را ادامه می‌دهیم. هر شب انجام دادیم و مردم را هم تشویق می‌کنیم که در خیابان ظروف یک بار مصرف را نریزند. همه این کارها به خاطر امام حسین است. وقتی مهمان‌ها یا اهل تسنن رد می‌شوند این زباله‌ها را ببیند نگویند که از این طرف عزاداری می‌کنند و از طرف دیگه خیابان‌ها را کثیف می‌کنند.»

اما آیا نمی‌شود خود مسئولین ایستگاه‌های صلواتی از ریختن زباله جلوگیری کنند. علی اکبر فتحی، رییس شورای هیات‌های مذهبی گراش می‌گوید: «برای ایستگاه‌های صلواتی شناخته شده در سطح شهر کلاس‌های اخلاق موکب‌داری برگزار کردیم و رعایت بهداشت، رعایت مسائل امنیتی و ترافیکی، پاکیزگی و نظافت شهری را به آن‌ها گوش زد کرده‌ایم.»

فتحی اما همچنان از وضعیت مدیریت ایستگاه‌های صلواتی راضی نیست: «اگر امروز می‌بینیم بعضی ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌ها در جهت مسائل ترافیکی رعایت نمی‌کنند و پسماند و زباله شهر را نازیبا کرده است به دلیل عدم مدیریت بعضی ایستگاه‌های صلواتی هست. تاکید شده است ظروف یک بار مصرفی که بعد از پذیرایی در کوچه و خیابان رها می‌شود جمع اوری شود تا چهره شهر نازیبا نشود. از مردم درخواست داریم که ظروف یک بار مصرف را بعد از پذیرایی شدن داخل کیسه‌های زباله و سطل‌های زباله بریزند. رانندگان عزیزی هم هستند که ظروف را در خیابان می‌اندازند که بسیار کار نازیابیی است و با فرهنگ ما مغایرت دارد.»

هر ساله در ماه محرم مساله تمیزی محیط‌های عزاداری مطرح می‌شود. مساله‌ای که بیش از هر چیز نیازمند رعایت تک‌تک شهروندان هستند اما در هر حال پاکبان‌های شهرداری و فعالان محیط‌زیست در کنار هم نگذاشتند این چهره نازیبا چندان دوام بیاورد و صبح‌ خیابان شهر آماده یک روز تازه بود.

 

 

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

2 نظر

  1. با سلام و احترام… متأسفانه مردان سینه و زنجیر زن ما.. به محض آشامیدن نوشیدنی های ایستگاه های مختلف.. لیوان و ظرف را در خیابان و کوچه و جدول ها رها میکنن..
    ایستگاه‌های مربوطه باید همزمانی که سینی ها را جلو مردم و دسته های عزاداری می‌گیرند.. پلاستیک زباله رو هم جلو مردم بگیرند تا از ریختن آشغال و لیوان و غیره.. در سطح شهر. جلوگیری شود..
    شب عاشورا که خیابان گراش.. بیشتر به زباله دان شبیه بود تا یک خیابان شیعه نشین..
    جای بسی تأسف ? ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top