هفت‌برکه – گریشنا: مخالفت‌ها با درخواست واگذاری ۴۰۰ هکتار زمین برای اجرای طرح پرورش شترمرغ تا فرمانداری گراش کشیده شد.

فرماندار گراش اعلام کرد تاکنون زمینی واگذار نشده است و اگر قرار است طرح اجرا شود، باید در ابعاد کوچک‌تری باشد. شورای شهر گراش نیز به شدت با این واگذاری مخالفت کرده است و بیشتر ادارات شهرستان نیز مخالف اجرای طرح به این شکل هستند. این مخالفت‌ها از زمان مطرح شدن این طرح وجود داشته است، اما مالک این طرح با پیگیری از تهران و شیراز توانسته است مجوزهای اولیه را کسب کند و طرح در انتظار واگذاری زمین است.

برای درک بزرگی این طرح، در نظر بگیرید که محدوده‌ی شهری گراش ۱۶۰۰ هکتار، یا کل مساحت دانشگاه علوم پزشکی گراش ۱۷۰ هکتار است. بدین ترتیب، طرح شترمرغ در صورت اجرا، یک‌چهارم شهر گراش و بیش از دو برابر دانشکده علوم پزشکی مساحت خواهد داشت. طرح پیش‌نهادی در سمت غربی جاده تنگ آب تا نزدیکی روستای کنار زیارت در دامنه‌ی کوه سیاه قرار دارد.

Shotormorgh

فرماندار گراش: زمینی واگذار نشده/ با این متراژ مخالفیم

صبح چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ جمعی از معترضان جلو فرمانداری حضور داشتند. هشت نفر نمایندگان این جمع با حضور در دفتر فرماندار گراش، توضیحات او را شنیدند و این تجمع ساعت ۱۲ با وعده تهیه طومار، حضور در استانداری و جهاد کشاورزی فارس به پایان رسید.

به گزارش گریشنا، فرماندار گراش در پاسخ به معترضانی که در دفتر او حضور داشتند گفت: «این یک طرح بزرگ در حد ملی است و در سازمان جهاد کشاورزی تصویب شده است. کارهایی انجام شده است اما تاکنون هیچ زمینی واگذار نشده است. در جلساتی که برگزار شده، ما با این مساحت برای واگذاری مخالفت کرده‌ایم و مانند شما مخالف هستیم.»

فرماندار گراش در مورد راهکار فرمانداری گفت: «وظیفه ما این است که از سرمایه‌گذار حمایت کنیم و دست هر کسی که بخواهد کارآفرینی کند را می‌بوسیم. در اینجا هم پیش‌نهاد داده‌ایم که زمینی با مساحت کمتر در حد ۱۰ هکتار واگذار شود و در صورتی که طرح موفق بود و نیاز به توسعه داشت، به شکل فازبه‌فاز واگذار شود. از نظر ما واگذاری نزدیک به ۴۰۰ هکتار به صورت یک‌جا به مصلحت شهرستان نیست.»

فرودی در مورد تداخل این طرح با طرح پارک جنگلی تنگ‌آب گفت: «طرح شترمرغ در طرح پارک جنگلی قرار ندارد، اما بخشی از توسعه جنگل‌کاری با این طرح تداخل دارد و این یکی از دلایل مخالفت ما با این متراژ واگذاری است. برای طرح پارک جنگلی تنگ‌آب زحمات زیادی کشیده شد و سال گذشته بودجه دو میلیاردی از تهران به آن اختصاص پیدا کرد. منطقه تنگ‌آب سرمایه ملی است و از آن حفاظت می‌کنیم.»

Farmandri ShotrMorgh

شورای شهر گراش: واگذاری این زمین‌ها اشتباه بزرگی است

شورای شهر گراش در شهریورماه ۱۳۹۷ در نامه‌ای به شدت با طرح پرورش شترمرغ حاج عبدالله جعفری مخالفت کرده بود. با مطرح شدن دوباره طرح، فعالان محیط زیست این هفته یک بار دیگر راهی شورای شهر شدند.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر گراش، مصطفی خورشیدی نایب رئیس شورای شهر ضمن گفتگو با مراجعین اعلام کرد: «شورای شهر حامی و حافظ منافع شهروندان است و این موضوع را کما فی السابق به جد پیگیری خواهیم کرد.»

خورشیدی در توضیح دلایل مخالفت شورای شهر گفت: «واگذاری این اراضی اشتباهی بزرگ است چون مراتع دام متعلق به روستاییان است و در آینده برای گسترش روستاها به این زمین‌ها نیاز است. نکته‌ی بعد این که با توجه به تعداد زیاد شترمرغ‌ها، بوی نامطبوع آنها موجب آزار شهروندان و حتی به دلیل نزدیکی زیاد به شهر بحران زیست محیطی را در پی خواهد داشت. مسیل‌ها و آبراه‌ها و جذب آب‌های سطحی نیز دستخوش تغییرات می‌شوند.»

نایب رییس شورای شهر تداخل با طرح جنگل‌کاری را از دلایل اصلی مخالفت شورا اعلام کرد: «و از همه مهمتر اینکه با طرح بزرگ جنگل‌کاری و احداث بزرگترین تفرجگاه و جنگل مصنوعی گراش که در آینده‌ی بیست‌ساله، گراش را به قطب گردشگری جنوب تبدیل می‌کند، در تضاد است. لازم به ذکر است برای اجرای طرح جنگل‌کاری تاکنون نزدیک به ۶۰ هکتار از این اراضی با گونه‌های منطقه‌‌ای همچون کنار، نهال‌کاری شده است. سئوال اینجاست که چرا طرح پرورش شترمرغ بر روی زمین‌هایی اجرا می‌شود که دو سال قبل با حضور استاندار وقت جناب مهندس تبادار و معاونت محترم وزیر، به پروژه‌ی پارک جنگلی گراش اختصاص یافته است و چه دست‌های پنهانی قصد به شکست کشاندن آرزوهای دیرینه‌ی مردم غیور گراش را دارند؟»

shora 1398

جعفری: به علت گستردگی طرح از وزارتخانه مجوز گرفتیم

حاج عبدالله جعفری با ایده احداث مجتمع بزرگی به نام برادرش، شهید باباحسن جعفری، این طرح را دنبال می‌کند. او درباره دلیل مساحت زیاد زمین درخواستی می‌گوید: «این طرح ملی است و ابعاد آن هم ملی است. شما نمی‌توانید غذای مورد نیاز یک کودک یک‌ساله را با یک مرد تنومند مقایسه کنید.» جعفری توضیحات بیشتر در مورد جزییات این طرح را به آینده نزدیک موکول کرد. عبدالله جعفری در حال حاضر مجری یک طرح آبخیزداری به مساحت حدود هزار هکتار در شهرستان خنج است.

مخالفان مسائل مختلفی را در اعتراض به این طرح بیان می‌کنند. متراژ بالای طرح، تداخل با طرح پارک جنگلی،تداخل با مرتع روستای کنار زیارت، مسائل زیست محیطی مانند بو، نحوه تامین آب طرح، منبع مالی تامین طرح بخشی از سوالاتی است که مخالفان امیدوارند برای بررسی طرح پرورش شترمرغ مورد توجه قرار گیرد.

عبدالله جعفری در توضیح مکتوبی برای گریشنا، به بخشی از انتقادات پاسخ داد: «هیات مدیره مجتمع کشت و صنعت و دامپروری باباحسن در راستای رهنمودهای و فرمایشات مقام معظم رهبری قصد دارند طرح زنجیره کامل پرورش شترمرغ که مراحل کارشناسی و اخذ تاییدات و مصوبات اولیه آن به علت ظرفیت بالا و گستردگی آن طی پنج سال در وزارت جهادکشاورزی انجام شده را اجرا کنند.»

جعفری در مورد مزایای اصلی طرخ نوشته است: «این طرح موجب توسعه پایدار و مولد درمنطقه و ایجاد تعداد ۶۰۰ فرصت شغلی مستقیم و بیش از ۲۰۰۰ شغل غیر مستقیم و تامین قسمتی از پروتئین مورد نیاز می‌گردد. این طرح از منابع مالی مجریان انجام خواهد گرفت.»

رییس هیات مدیره مجتمع در مورد تداخل با محدود تنگ آب نوشته است: «محدوده اجرای این طرح ارتباطی با طرح جنگل‌کاری و محدوده تاریخی تنگ آب ندارد و مخالفت با اجرای این طرح توسط افراد ناآگاه و مغرض و مخالف توسعه شهرستان و رهنمودها و فرمایشات مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد.»