بستن

رابطه‌ی شورا و شهردار چطور از هم می‌پاشد؟

هفت‌برکه گریشنا: چالش‌های بین شهرداران و شوراهای شهر، با توجه به اتفاقاتی که در چند روز اخیر در گراش رخ داده است، نیاز به یک بازخوانی تاریخی دارد. بیشتر شوراهای شهر (چه قبل و چه بعد از انقلاب) با فردی که خود به عنوان شهردار انتخاب کرده‌اند، کشمکش‌ها و درگیری‌هایی داشته‌اند که در اغلب دوره‌ها به استعفای شهردار منجر شده است. منشا این چالش‌ها کجاست: اشکالات ساختاری و کمبودهای قانونی، یا برخوردهای فردی و اعمال نظرهای شخصی؟ در چه جاها و زمان‌هایی این چالش‌ها بیشتر نمایان می‌شود؟ چطور می‌توان از تجربه‌های گذشته استفاده کرد و به سلامت از چالش‌های آینده عبور کرد؟

دو شهردار منتخب شورای اول و سوم، مهندس علی‌اکبر مظفری‌فرد و محمد نام‌آور، اولین نامزدهای انجمن شاعران و نویسندگان گراش برای جواب دادن به این سوالات بودند. این دو امروز پنجشنبه، ۱۱ مرداد ۱۳۹۷، در حضور تنی چند از فعالان فرهنگی و اجتماعی گراش در سین هفتاد و دوم انجمن در موسسه هفت‌برکه، تجربه‌های خودشان را از نحوه‌ی ارتباط با شوراهای شهر در ادوار مختلف بازگو کردند و نظراتشان را در مورد روندی که رابطه‌ی شورا و شهردار سالم می‌ماند یا از هم می‌پاشد بیان کردند.

از خلال تجربه‌های مظفری‌فرد و نام‌آور می‌توان به این نتیجه‌گیری کلی رسید که آنچه دینامیک پیچیده‌ی رابطه‌ی بین شورا و شهردار را دچار اخلال می‌کند، اشکالاتی است که در بطن ساختار و قوانین شوراها و شهرداری‌ها وجود دارد؛ اشکالاتی که گاه با حسن نیت و همدلی دو طرف چندان مجال خودنمایی پیدا نمی‌کند و به فروپاشی رابطه شورا و شهردار نمی‌انجامد (مانند تجربه‌ی مظفری‌فرد با شورای اول) و گاه به خاطر عدم درک متقابل و برخوردهای سلیقه‌ای تشدید می‌شود و به استعفای شهردار می‌انجامد (مانند تجربه نام‌آور با شورای سوم، یا تجربه‌ی اخیر فقیهی‌کیا با شورای پنجم). به عبارت دیگر، برخوردهای فردی و اعمال نظرهای شخصی می‌تواند تکمیل‌کننده‌ی مشکل اساسی‌تر در ساختار و قوانین شوراها باشد؛ اگر اعضای شورا و شهردار بتوانند این اختلافات و سلایق شخصی را مهار کنند، می‌توانند بر مشکلات ساختاری و قانونی فایق بیایند.

نشست چندساعته‌ی امروز البته برای بازخوانی تمام این تاریخ کافی نیست. این گزارش به عنوان سندی برای افزودن به تجربیات قبلی منتشر می‌شود. بخشی از جلسه نیز طبیعتا به خاطر استعفای دیروز فقیهی‌کیا از شهرداری گراش، به مرور عملکرد شورای پنجم در این خصوص اختصاص داشت. بخش‌هایی از بحث که در مورد مسائل خاص‌تر بود (همچون عملکرد نام‌آور و مظفری‌فرد در زمان شهرداری خودشان، بحث مدیریت یکپارچه شهری، و همچنین نحوه‌ی تشکیل و ضعیف شدن شورایاران در این دوره شورا) برای حفظ انسجام گزارش در اینجا آورده نشده است.

روایت تاریخی مهندس مظفری‌فرد از دوره‌ی اول شورا

محمد خواجه‌پور به عنوان گرداننده نشست، از دو شهردار سابق می‌خواد ابتدا روایت تاریخی خودشان را از نحوه‌ی انتخاب شدن به شهرداری و سپس نحوه‌ی ارتباطشان با شوراها را بیان کنند.

مهندس مظفری‌فرد، شهردار منتخب شورای اول (بین سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱)، در پاسخ به این سوال می‌گوید: «اعضای اولین شورا در ابتدا تصمیم گرفتند آقای مهروری را که شهردار بود، یک سال ابقا کنند. در واقع آقای مهروری یک سال به شورا کمک کرد تا شورا روی دور بیفتد. بعد از آن هم خیلی با ما همکاری کرد. انتخاب من هم تقریبا همزمان شد با رفتن آقای نام‌آور از شورا به خاطر تحصیل. من تا آخر دوره‌ی شورای اول شهردار بودم. استعفای من از شهرداری به این خاطر بود که کسی حاضر به کاندیدا شدن در انتخابات شورا نبود (به خاطر وقایع دوم تیرماه گراش که منجر به کشته شدن دو تن از گراشی‌ها در درگیری با نیروهای انتظامی شد). حتی من خودم چند نفر را از ثبت نام در انتخابات منصرف کردم، و در نهایت انتخابات شورای دوم برگزار نشد. من می‌توانستم شهردار بمانم. خیلی‌ها هم گفتند حالا که شورا نیست، پس چند سال دیگر هم بمان. ولی من تصمیم گرفتم با مردم همراهی کنم. وگرنه من تداخلی با شورا نداشتم. شورای اول بسیار شورای همدلی بود. چون دوره اول هم بود، بسیار محتاط‌تر کار می‌کردیم.»

اما آیا عدم تشکیل شورای دوم درست بود؟ مظفری‌فرد با نگاهی انتقادی به گذشته نگاه می‌کند: «درست که نبود، ولی مردم به این نتیجه رسیده بودند و صدای اعتراضشان را اینطور رساندند.»

مظفری‌فرد بعد از استعفا از شهرداری، در دوره‌های بعد شوراهای شهر، یعنی دوره‌ی سوم و چهارم و پنجم، به عنوان مشاور و فعال اجتماعی در شهرداری حضور داشته است. به همین دلیل او می‌تواند درباره دلایل تنش‌های بین شورا و شهرداری نظر بدهد. او می‌گوید: «در دوره سوم، حضور من به عنوان مشاور بعد از استعفای آقای نام‌آور از شهرداری شروع شد. در نتیجه دلیل تنش‌های آن دوره را باید از خودشان بپرسید. اما در کل، به نظر من، بیشتر به خاطر اختلاف سلیقه در اجراست. کسی که در کار اجرایی است، بعضی از مسائل را می‌بیند؛ و کسی که بر کار او نظارت می‌کند، تصوراتی دارد و برداشت متفاوتی از مسائل دارد. ما برداشتی از مدیریت شهری نداریم، حتی در شهرهای بزرگ‌تر.»

مظفری‌فرد: مشکل ساختاری در شورا وجود دارد

نقد اصلی مهندس مظفری‌فرد از اینجا شروع می‌شود: «پس به نظر من یک مشکل ساختاری در شورا وجود دارد. ما باید احزاب یا گروه‌هایی داشته باشیم که حوزه‌ی کارشان فقط مسائل شهری باشد و از قبل هم افرادی را برای این کارها آماده کنند. ساختار مستمری که پاسخگوی تصمیماتش باشد. وقتی من از شهرداری رفتم، چه کسی می‌تواند از من بپرسد چرا این کار یا آن کار را کردم؟ یا از شورایی که تمام شده است، چطور می‌شود انتظار پاسخگویی داشت؟ ما سازوکار خوبی در انتخاب افراد شورا و همچنین شهردار نداریم. ضمن این که شیوه‌های کار هم خیلی مهم است. یک شورا بسیار باز عمل می‌کند، مثل اوایل شورای فعلی؛ و یا خیلی بسته عمل می‌کند، مثل (آن طور که من شنیده‌ام) در شورای چهارم.»

مهندس مظفری‌فرد یک مورد از تجربه‌ی کارش با شورای چهارم را به عنوان مثالی در مورد اختلافاتی که ناشی از اختلاف سلیقه بین شورای شهر و شهردار یا مشاورها به وجود می‌آید، بازگو می‌کند: «این نکته را هم بد نیست بگویم: آقای یوسفی به من زنگ زد. ایشان نماینده شورا در بخش حمل و نقل بود. گفت می‌آیی برای مشاوره و راه‌اندازی مجدد این بخش؟ ما شروع کردیم و برنامه‌هایی تنظیم کردیم و با شهردار هم جلسه گذاشتیم، و مجوز یک نیرو را به صورت بدون نام از شهردار گرفتم. بعد یک نیرو را شناسایی کردیم، ولی به مذاق شورا و شهردار وقت خوش نیامده بود. گفتم من این نیرو را گرفته‌ام و توانمند هم هست و دلیلی برای تغییرش نمی‌بینم. یک روز ابلاغیه‌ای از شهرداری آمد که او را بیرون کنید. من هم فورا جواب دارم که چون این اختیار را از قبل داشته‌ام، زیر بار نمی‌روم و اگر اصرار دارید، خودم استعفا می‌دهم. ۱۵ دقیقه بعد جواب آمد که با استعفای من موافقت شده است! البته شاید این هم مطرح شود که این نیرو با آقای یوسفی هم نسبتی داشت، اما من به خاطر این او را به کار نگرفته بودم، و از توانایی‌اش در کارهای قبلی از جمله انجمن نجوم اطلاع داشتم.»

بازخوانی نام‌آور از ارتباط شورای اول و سوم با شهردار

محمد نام‌آور یکی از اعضای شورای اول و همچنین شورای سوم بوده است، و از شورای سوم به ساختمان شهرداری رفت. در نتیجه، تجربه‌ی او از ارتباط بین شورا و شهردار یک تجربه‌ی دوسویه است: او هم شهردار انتخاب کرده است و هم از دل شورا به عنوان شهردار انتخاب شده است.

نام‌آور در مورد تجربه‌اش در شورای اول می‌گوید: «در شورای اول علی‌رغم این که دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی متفاوتی داشتیم، افراد پخته و صبوری بودیم. گاهی موانع قانونی در کار شهردار وجود دارد که افراد شورا به آن توجه نمی‌کنند. من تا مدتی که در شورای اول بودم، یادم نیست که مشکلی بین شورا و شهردار به وجود آمده باشد. من معتقدم که شورای اول با این که تجربه‌ای از قبل نداشت، ولی از جهت این که میزان تنش در آن کمتر بود، شورای موفقی بود. ما کاملا با شهردار همراه و هماهنگ بودیم.»

اما قضیه در مورد شورای سوم متفاوت بوده است. نام‌آور که خود عضو این شورا بود، در مورد نحوه‌ی انتخاب شدنش به شهرداری توضیح می‌دهد: «من طرفدار این بودم که شهردار یک نیروی بومی باشد. من قبل از این به شورا بیایم، تقریبا در تمام امور اجتماعی شهر دخالت داشتم و زندگی‌ام (به قول خانواده‌ام) در جلسات می‌گذشت. نداشتن نیروی پخته و باتجربه در شهر مشخص بود. من گفتم در شهرداری حداقل قانونگذار این اختیار را به شورا داده است که نیروی بومی تعیین شود. دغدغه دوم من، تعیین تکلیف در مساله محدوده است که شهردار در این زمینه مهم است، کما این که در دوره سوم انگار یک اشتباه رخ داده است که باید دوستان جواب دهند. در نتیجه، قرار نبود من به عنوان انتخاب شوم، قرار بود یک بومی انتخاب شود. با بعضی دوستان هم صحبت شد. از جمله با حسین مهروری که از قبل هم شهردار بود. من شخصا رفتم با او صحبت کردم و گفتم به دلایلی این مسئولیت را بپذیر. ولی نپذیرفت. چرا؟ چون شورا به عنوان گروهی که بر کار او نظارت داشت، فکر می‌کرد مشکل‌آفرین می‌شود. پس چون کسی نپذیرفت، خودم گفتم من شهردار می‌شوم. در نهایت هم دوستان به این نتیجه رسیدند که من شهردار شوم.»

نام‌آور: من هم معتقدم مشکلات ساختاری است

اما از میانه‌های حضور نام‌آور در ساختمان شهرداری، زمزمه‌ی وجود مشکلات او با شورا مطرح شد. از نام‌آور می‌پرسیم آیا این مشکلات ساختاری بود یا شخصی؟ او جواب می‌دهد: «شخصی که بعید می‌دانم، گرچه ممکن است شخص خاصی برای انجام بعضی کارها بیشتر فشار وارد کند. ولی من هم با مهندس مظفری‌فرد موافقم که مشکل ساختاری است. من فکر می‌کنم اگر فقط یک ماه شهردار و اعضای شورا جایشان را عوض کنند، حتی فرضی و ذهنی، خیلی از مشکلات برطرف می‌شود، چون با مشکلات آشنا می‌شوند. حتی در همین مسائلی که امروز رخ می‌دهد. شاید مردم فقط کارها را ببینند، و از تخلفاتی که ممکن است صورت بگیرد، خبر نداشته باشند. ولی من و آقای مظفری‌فرد که می‌خواهیم قانونی عمل کنیم، نمی‌توانیم همه کارهایی را که مردم یا شورا می‌خواهند انجام بدهیم.»

در مورد دلیل استعفای نام‌آور، شورای سوم می‌گفت چون او معلم است، نمی‌توانستند او را در مجموعه وزارت کشور نگه دارند و باید به آموزش و پرورش برمی‌گشت. از نام‌آور می‌پرسیم این مساله صحت داشت؟ او جواب می‌دهد: «شورا، البته همه اعضای شورا هم نه، بعضی افراد تحت تاثیر شورا، تصمیم گرفت من استعفا دهم. البته بخشنامه وزارتی از هیات دولت آمد که هر کسی از دستگاه دیگری در جای دیگری مشغول کار است، تکلیفش را مشخص کند؛ اگر می‌خواهد بماند، بماند وگرنه برگردد به دستگاه خودش. ولی دیگر بهانه جور شد که من برگردم به آموزش و پرورش.»

در اذهان عمومی، همیشه این سوال مطرح است که وقتی گفته می‌شود شورا به شهردار فشار می‌آورد، این فشار چطور اعمال می‌شود؟ از نام‌آور می‌خواهیم مثالی در این زمینه ذکر کند. او خیلی ساده جواب می‌دهد: «به من که اینطور فشار می‌آوردند که چند بار از من خواستند استعفا دهم.»

نام‌آور درباره‌ی ارتباطش با شوراهای بعدی نیز می‌گوید: «به‌خصوص در زمان تهیه‌ی طرح جامع، من اصرار داشتم همکاری کنم. نزدیک به ۹۵ درصد طرح هادی در زمان آقای مهروری انجام شده بود و بقیه‌اش به زمان من موکول شد. الآن از هر کسی بپرسید، می‌گویند طرح هادی بسیار بهتر از طرح جامع است. من شخصا رفتم پیش شهردار وقت و به او پیشنهاد دادم که از نظر شهردارها و شوراهای قبل هم برای طرح جامع استفاده کند. شخصا به دو سه نفر از اعضای شورا هم گفتم، ولی خبری نشد. در بحث طرح تفصیلی هم هم به آقای زارع، شهردار قبل، و هم به آقای فقیهی‌کیا گفتم که برای این طرح حتما شور بگیرید، اما در این مورد هم خواستی برای همفکری وجود ندارد.»

نام‌آور در جمع‌بندی کلی صحبتش، مشکلات ساختاری را در کنار مشکلات فردی و سلیقه‌ای قرار می‌دهد: «من احساس نمی‌کنم قانون ضعف دارد؛ من اعتقاد دارم نیروهایی که مردم انتخابشان می‌کنند و فعلا در جایگاه قانون نشسته‌اند، ممکن است برای این کار مناسب نباشند. من در جلسه پرسش‌وپاسخ هم گفتم که شعارهایی که نامزدها می‌دهند، در جزو اختیارات و وظایف شورا نیست اصلا.»

او برای روشن کردن این نظر، اشاره‌ای هم به مشکلات بین شورای پنجم و شهرداری می‌کند: «قانونگذار می‌گوید اگر قرار است نظر شورا به شهرداری اعلام شود، شخص رییس شورا باید با شخص شهردار طرف شود. اما هر روز می‌بینیم فلان عضو شورا با شهردار صحبت می‌کند. یا فلان عضو شورا با کارمند شهرداری ارتباط برقرار می‌کند. این مسائل مشکلاتی به وجود می‌آورد که نتیجه‌اش را می‌بینیم. و مهم‌تر از تنش بین شورا و شهرداری، تنش بین اعضای خود شوراست.»

نوبهار: دو ضعف عمده در قانون شوراها

نوبت به نظرات و سوالات دیگر مهمانان جلسه می‌رسد. عزیز نوبهار، فعال فرهنگی شهر و کارشناس علوم اجتماعی، اظهار نظر می کند: «این نظر شخصی من است که در زمان ریاست جمهوری خاتمی که اصل شوراها زنده شد، نفس تازه‌ای در شهرها دمیده شد. شهرهایی که بیشترین استفاده را کردند، شهرهایی بودند که در آن افرادی به شورا رفتند که برای این کار ساخته شده بودند. در دوره اول، نزدیک به هفتاد نفر در گراش ثبت نام کردند و مردم هم انتخاب خوبی کردند، هرچند از این افراد مجرب‌تر هم بودند.» او به چند نقطه‌ی ضعیف در قوانین شوراها اشاره می‌کند: «ضعفی که در قانون وجود دارد این است که شورا، شورای شهرداری است، نه شورای شهر. نقصی دیگری که به قانون شورا هست این است که وقتی من به فردی رای می دهم، فردا اگر سوالی یا بازخواستی از او داشته باشم، هرچقدر هم رای جمع کنم برای بازخواست او، نمی‌توانم این کار را انجام دهم. در صورتی که مثلا در کالیفرنیا، حدود ده هزار نفر از کسانی که به آرنولد رای داده بودند، طوماری امضا کردند و او را بازخواست کردند.»

دیدگاه در مورد وضعیت کنونی: فشار زمان

برای جمع‌بندی بحث، از دو شهردار پیشین گراش می‌خواهیم بعد از این مرور تاریخی، دیدگاهشان را درباره وضعیت کنونی شهر و ارتباط شورای پنجم با شهردار بیان کنند.

مهندس مظفری‌فرد با یک پیشنهاد کلی برای انتخابات شورا شروع می‌کند: «چه می‌شود اگر به صورت آزمایشی و پایلوت در بعضی شهرها، انتخابات شورا نُه ماه تا یک سال قبل از اتمام دوره‌ی شورای قبل انجام شود و اعضای شورای قبلی بتوانند بدون حق رای در جلسات شورای قبل شرکت کنند؟ این مثل دوِ امدادی می‌شود. اعضای شورای بعد در این یک سال بدون این که مسئولیت داشته باشند، در جریان قرار می‌گیرند، و همچنین فرصت پیدا کردن یک شهردار خوب را دارند.»

اظهار نظر بعدی مهندس مظفری‌فرد، رو به اعضای شوراهای شهر است: «شورا فکر می‌کند چهار سال وقت دارد و تیرهای زیادی در ترکش دارد. اما این اشتباه است. شورا فقط یک تیر در ترکش دارد و آن را هم همان اول شلیک می‌کند: در انتخاب شهردار. اگر در این کار اشتباه شود، دیگر فرصتی برای شورا نمی‌ماند.»

او در جمع‌بندی نظر خودش هم به صورت سربسته نقدهایی را مطرح می‌کند: «من بیشتر کلی صحبت کردم. تا زمانی که این ساختارها درست نشود، متاسفانه همیشه این مشکلات هست. یک سری کارها در شهرداری پیش چشم است. یک سری کارهای خیلی مهم هم هست، ولی کسی نمی‌داند. شهرداری که به این کارهای دوم برسد (مثلا در بحث ساختارسازی و بایگانی)، کمتر است و متاسفانه بهای کمی به این مسائل داده می‌شود.»

شهردار منتخب شورای اول انتقادی هم به صحبت قایدی، شهردار شورای سوم، دارد که زمانی گفته بود: «من گراش را از یک روستا به شهر تبدیل کردم.» مهندس مظفری‌فرد می‌گوید: «من هنوز حرفی که آقای قایدی درباره گراش زد، از دلم بیرون نمی‌رود. این حرف خیلی خلاف واقع بود، ولی تبدیل به یک نقل قول طلایی شد و سر زبان‌ها افتاد.»

و در نهایت، او در مورد وضعیت فعلی شورا بعد از استعفای شهردار، اظهار نظر کوتاهی می‌کند: «در مورد وضعیت فعلی هم امیدوارم گزینه خوبی داشته باشند و زمان از دست ندهند.»

محمد نام‌آور نیز در جمع‌بندی دیدگاهش درباره وضعیت کنونی شورا و فشارهای وارد شده بر شهردار که منجر به استعفای او شد می‌گوید: «شورا به صورت قانونی اجازه عزل و نصب و استیضاح شهردار را دارد. ولی باید دقت شود که حرمت افراد لحاظ شود. متاسفانه ما این مشکل را داریم. ما که نمی‌دانیم، شاید اعضای شورا دلایل محکم و متقنی داشته باشند. ولی به ظاهر شهردار عملکرد خوبی داشت و علی‌الظاهر شورا باید از شهردار حمایت می‌کرد. ولی بالاخره باید جوری با شهردار برخورد کنند که شان شهروندی و انسانی او لحاظ شود. به نظر می‌رسد این اتفاق نیفتاد.»

اظهار نظر نام‌آور درباره‌ی قدم بعدی شورای پنجم هم کوتاه و گویاست: «حالا هم عقل حکم می‌کند که الان شورا یک شهردار قوی‌تر از قبلی بیاورد. آیا الآن شورا چنین فردی را دارد؟»

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

25 نظر

  1. من که حوصله خواندنش را نکردم . اما سوال اینجانب ایا در شهرهای دیگر هم همین وضع وجود دارد. ؟ ایا در کار گروهی و شورایی و جمعی هرکس ساز خودش را می زند ؟

  2. سلام
    واقعا هم اآقای قائدی حتی به نسبت شهردارهای بومی کارای مهمی در سطح شهر انجام دادن که قابل رویت بود (خارج از تعصب ) لطفا اینبار هم غیر از شهردارهای گذشته انتخاب کنید و نیروی جوان و فعال تا دوچار چالش دوباره نشید و فکر شهر و مردم باشید تا منافع شخصی ، دو تا آقایون که تو شورا هستن و هدفشون منافع شخصی هست هم خودشون استعفا بدن تا روند شورا با آرامش پیش بره ، دست خانم ناصری هم درد نکنه که هدفش هر چی باشه منافع شخصی اش نیست

  3. گریشنا این گزارش رو با هدف تطهیر شورای فعلی و عادی جلوه دادن عملکرد شورای پنجم تهیه کرده ،
    بفرمایید کدوم یک از اعضا شورا بیشتر به شما کمک مالی کرده ؟

  4. سلام
    مهندس مظفری با زیرکی تمام به تلاطم، تنش و تغییر رویه شورای پنجم با این جمله ( … گاهی شورا باز عمل کرده … مثل اوایل شورای پنجم … ) به درستی اشاره کرده اند. یعنی در ابتدا باز و خوب عمل کردند. اما وقتی افراد جدید وارد شورا شدند، بسته و فردمحور عمل کردند. این زیرکی جناب مهندس قابل ستایش است.
    آقای نام آور نیز در پایان سخن خود پرسشی معنادار مطرح میکنند که آیا شورا نیروی قویتری را دارد که جایگزین کنند؟؟
    هر دو نفر به نحوی فعالیت شورا را زیر سوال برده اند.

    به نظرم کسی دیگه نمونده که به این شورا انتقاد نکنه. فقط خودشون از خودشون خوششون میاد.
    فردا حتما خودشون هم از خودشون بدشون میاد چون فعلا که به هم پریدن!!! فردا نیز… ! خدا موُ ءَ داد بِرَسِه

  5. لازم نیست میزگرد بگیرد کل جواب در این جمله خلاصه میشود ( خودخواهی و منافع شخصی ) که هر کسی با این نیات تو شورا باشه لعنت خدا بر او باد

  6. یه مشت ادمهای اضافی و کار چاق کن و دلال شدن کارمند شهرداری که با حقوق ١ میلیون تومان حاضر نیستن به هیچ عنوان از شهرداری اخراج بشن که پدر مردم رو در اوردن

    1. سلام. اینها ازمون دادند و از روال کار قانونی استخدام انها طی شده است. وزیر کشور هم نمی تواند انها را اخراج کند.چه برسه به استاندار و مثل گراش.

      1. چند وقت قبل یه نفر گفته بود این کارمند لاری بانکهای گراش باید اخراج بشند و یه نفر گفته بود خواهر من دیپلم حسابداری دارد و می تواند پول بشمارد باید بیاد جای این افراد. تو را بخدا اینها را بنر کنید تو سطح شهر بزنید تا همه بدانند شعور در این شهر در چه حد است.

  7. ولی این را ما گراشی ها باید بدانیم که سواد در گراش نیست که بخواد در این ادارات کار کند. اگه غیر بومی ها نباشند ادارات گراش را باید تخته کرد.

  8. سلام
    در مصاحبه با سخنگوی محترم شورا ادعا شده است خانم جناب فقیهی ،استاد دانشگاه بوده اند.
    میشه بفرمایند بجز چند ساعت حق التدریس در آموزشکده فنی در کجا استاد بوده اند.

  9. خانم یا آقای دانشجو
    تا افراد کارمند در ادارات، ارتقای مدارک تحصیلی شون رو از دانشگاههای آزاد و پیام نور باشه حرف شما صحیح و هیچ راهی برای ورود افراد با سواد وجود ندارد
    اما من افراد گراشی با سواد و دارای رزومه تحصیلی عالی از دانشگاههای مادر سراغ دارم که در گراش هیچ جایگاهی به آنها داده نمیشود
    این فرد دو راه بیشتر ندارد یا از گراش نقل مکان کند و یا اینکه با چشم بستن بر روی رزومه و توان علمی خود به کار بدون ربط به تخصص وعلمش روی بیاورد.

    پس پیشنهاد میکنم همیشه برای حرف زدن از حرفمان اطمینان کامل صد درصد داشته باشیم

  10. سلام
    به والله اگه این خانم ناصری منافعش با رفتن شهردار در خطر نبود این رسوایی و شطایی رو در نمی اورد
    مردم گراش خودشون هوشیار و تیز بین هستن با این نمایش ها نمیشه مردم رو فریب داد
    خدایش مگه میشه چهار عضو شورا اونم مرد از یه زن کمتر همه چی بفهمن که خدایی ناکرده کاری بر خلاف قانون انجام بدن
    انشالله این خانم ناصری سر عقل بیاد

  11. سحر جان اگه یه نفر اینجور حرفی میزنه دلیل براین نیست که کل شهر شعورشون پاینه معلومه که گراشی نیستی ازحرف زدنت معلومه چقد شعور داری

    1. سلام. این یک حقیقت است که اگر بچه ههای غیر بومی در گراش این ادارات را مدیریت نکنند امکان ندارد در گراش کسی از عهده این کار ها بر بیاد. پس چرا نیرو های غیر بومی را نگه داشته اید؟ اگه محتاج نیستید بفرستید بروند شهر خودشان. گراش فعلا محتاج نیرو های غیر بومی هست. و گرنه ما غیر بومی ها به اجبار تو گراش مانده ایم. چون این شهر کارمند با سواد و کاربلد ندارد. و واقعیت است.

  12. در جواب محمد ظاهرا شما نیز یا از بستگان بعضی از اعضا شورا هستید و یا منافعی در رفتن شهردار دارید در جواب شما باید بگویم بله خانم ناصری از خیلی از مدعیان مردی مردتر هستند و هیچ منافع شخصی دنبال نمی‌کنند ظاهرا از حرف حق زدن بدت میاد

  13. یاسی, شورای شهر

    ۱۴ دیدگاه | دیدگاه شما

    عزیز نوبهار گفته:

    اینکه ایشان کنار رفتند قابل پیش بینی بود ولی ما به ایشان رای دادیم چون میدانستبم اهل خدمت صادقانه هستند و بنظرم در اینده شاهد ریزش دیگری هم باشیم چون در بعضی از اعضا روحیه اقتدارگرایی وجود دارد که اقتدارگرایی افت کار گروهی است
    بعنوان دوست و یک شهروند از جناب مهرابی درخواست بازنگری در تصمیم استعفا را دارم چون اگر ایشان کنار بروند رای ما هدر رفته است
    شورا از همگرایی خوبی برخوردار نیست و این از تصمیم در مورد زارعی شهردار اشکار بود
    مااز اعضا محترم شورا انتظار تصمیم درست برای انتخاب شهردار داربم و همچنین به شایعات در مورد بعضی حرفهای اقای شهردار زارعی مبنی بر درخواست های بعضی از اعضا شورا از ایشان پاسخ روشن بدهند تا نور حقیقت بر تاریکی رانت بیفتد و دامن حضرات محترم و محترمه از شایبه ها دور بماند

    ارسال شده در شهریور ۲۹ام, ۱۳۹۶

    همشهری گفته:

    سلام اقای نوبهار
    برای نا هم قابل پیش بینی بود چون قبل از انتخابات بجای این که کاندیدا های شورا از همکاری های قدیم جدید بگن دست به تخریب هم میزدن شورا یعنی هماهنگی هم دلی وقتی قبل از اینکه انتخاب بشن دست به تخریب بزنن مشخصه که بعد نمیتونن با هم کار کنن حتی از سر غرورشون.

    گفتی اقتدار این صفت شامل همه میشه حتی من میخوام تو جمع اقتدار داشته باشم ولی باید دلیل بر توانای خودمم داشته باشم درسته؟
    و اما بعد شورای که هنوز کاری نکرده شما چه جور میگید از هم گرای برخوردار نیست ایا این حرف شما با دلیل مدرکه؟ لطفا خود شما روشن کنید شاید خیلی ها قانع شدن.

    شهردار قبلی مشخص بود تشریف میبره همچون سال های متمادی قبل و همه شهر ها همین مرامشونه ، یعنی اینگفته شما ؟ این شهردار جدید تصمیم نادرسته؟

    یه سوال ایا حرف های که درباره مهند قائدی زدن فراموش کردید ایا حقش بود؟
    بازم ببخشی رک گفتم شاید مددی شد حرفی زده شد در خور فکر و قضاوت مردم.
    یا علی

    ارسال شده در شهریور ۲۹ام, ۱۳۹۶

    سلام
    این نظرات در سال ۹۶ نگاشته شد و شخص محترمی تحت عنوان همشهری نقدی زده بود به نظر بنده و حرکات کنونی اعضا اقتدارگرای شورا تایید نظر ان زمان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

25 نظر
scroll to top