بستن

فقیهی‌کیا: گراش بهترین مردم دنیا را دارد

هفت‌برکه – گریشنا: مهندس احمد فقیهی‌کیا از هشتم شهریور ۱۳۹۶ تا دهم مردادماه ۱۳۹۷ یعنی حدود یازده ماه شهردار گراش بود. او امروز، پس از این که بارها زمزمه‌های استعفا یا استیضاحش از سوی شورای پنجم مطرح شد، در نهایت تصمیم گرفت از شهرداری گراش خداحافظی کند.

در آخرین ساعات حضور فقیهی‌کیا در ساختمان شهرداری، او با خبرنگار گریشنا در دفتر کار شهردار گفتگویی داشت. شهردار در ابتدای صحبتش گفت خیلی حرف‌ها در سینه دارد، اما صلاح نمی‌داند در روز آخر حضورش در شهرداری، چیزی بگوید که ناراحتی به وجود بیاورد. او می‌گوید: «گراش بهترین، مهربان‌ترین و بامعرفت‌ترین مردم دنیا را دارد. در مدت نزدیک به یک سالی که اینجا بودم، واقعا از مردم خوبی دیدم. خصوصا در جریانی که برای قلبم پیش آمد، اینقدر محبت دیدم که شرمنده مردم شدم. این که این مدت اینجا ماندم و کار کردم به خاطر لطفی بود که از مردم دیده بودم. خیلی از همکاران هم سالم و دوست‌داشتنی بودند که از کار کردن با آنها لذت می‌بردم.»

به اجرای برنامه‌هایم نرسیدم

از شهردار می‌پرسم شما نزدیک به ده ماه در گراش بودید. برآورد خودتان از مجوعه کاری که شهرداری انجام داده و همچنین رضایت عمومی نسبت به کارها چه بوده است؟ فقیهی‌کیا می‌گوید: «در این چند ماه علی‌رغم این که اوضاع اقتصادی کشور بسیار بد بود و اعتبارات دولتی قطع شده بود، اگر آمار درآمدی شهرداری را بگیرید می‌بینید که ما موفق شدیم نسبت به دوره قبل یک جهش درآمدی خوب را ایجاد کنیم. یک جهش نیز در کاهش هزینه‌های پروژه‌های عمرانی با ایجاد رقابت بین پیمانکاران و واگذاری کارها به بخش خصوصی ایجاد کردیم. تعداد زیادی پیمانکار اکنون برای ما کار می‌کنند و بالغ بر چهل پروژه عمرانی همزمان در سراسر شهر در حال انجام است. فکر نمی‌کنم در هیچ شهری چنین حجم عمرانی را پیدا کنید. ما به کارهای زیربنایی پرداختیم و نه کارهای نمایشی.»

او در مورد ظرفیت‌های گراش نیز می‌گوید: «گراش پتانسیل این را دارد که به یک شهر توریستی تبدیل شود. و برنامه من هم این بود. اما باید مشکلات مردم را هم اول حل می‌کردیم. کارهای زیربنایی را انجام می‌دادیم. و بعد به پروژه‌های اشتغال‌زا و زیباسازی و تفریحی-توریستی می‌پرداختیم، مثل مجموعه پارک‌ها و قلعه تاریخی کلات و پنج‌برکه و هفت‌برکه و غیره. که متاسفانه دیگر فرصت نشد به این پروژه‌ها برسیم و فقط کارهای زیربنایی را تمام کردیم. جهش درآمدی، توسعه متوازن، و انجام کارهای فرهنگی و شادسازی مردم، شیوه‌ی کار من در هر جایی است.»

اگر آرامش خاطری فراهم بود

با این اوصاف، این سوال پیش می‌آید که مهندس فقیهی‌کیا چرا از شهرداری استعفا داده است؟ این را می‌شود از بخش بعدی صحبتش کمی درک کرد: «اگر بنده اجازه داشتم مشغول کارم باشم و و آرامشی فراهم شده بود که تمام حواسم معطوف به کار باشد، قطعا حجم کاری که انجام شده است، چند برابر می‌شد. شما یک سوم این کارها را در هیچ شهری پیدا نمی‌کنید، و اگر آرامش خاطری وجود داشت، قطعا کار چندین برابر می‌شد.»

از شهردار می‌پرسم این عدم آرامش از کجا نشات می‌گرفت؟ او می‌گوید: «اجازه بدهید این را دیگر جواب ندهم.» می‌پرسم آیا در نهایت همین عدم آرامش بود که شما را به دو بار استعفا مجبور کرد؟ شهردار باز هم اعلام می‌کند: «در این زمینه تمایلی ندارم صحبتی بکنم.»

سوالات اعضای شورا از شهردار

در نتیجه، اجازه می‌خواهم چند سوال مستقیم‌تر بپرسم، که شاید جواب این سوال‌ها را روشن کند. از شهردار درباره‌ی سوال‌هایی که شورای شهر به عنوان استیضاح شهردار، چند ماه پیش برای شهرداری فرستاده بود (خبر در گریشنا) می‌پرسم، و این که چرا آن سوال‌ها منتشر نشد؟ شهردار جواب می‌دهد: «سوالات متعددی بود. در دو مرحله دوستان از بنده خواستم به سوالات پاسخ دهم، و بنده هم یک بار به صورت کتبی و هر دو بار هم به صورت شفاهی در جلسه شورا دقیق و کامل توضیح دادم. خیلی از سوالات ناشی از اطلاعات غلطی بود که از جوانب مختلف به دوستان شورا داده بودند. و خیلی از سوالات هم در حد سوال بود، نه استیضاح. برای این که بدانند چرا فلان کار انجام شده و چرا فلان کار انجام نشده. بیشتر سوالات هم مربوط به موارد اداری بود تا موارد عمرانی.»

نکته جالب در صحبت‌های شهردار این است که شورای شهر نسبت به کارهای عمرانی ابراز رضایت کرده‌اند: «به زعم خود دوستان، در این دوره پیشرفت و سرعت کارها و کاهش هزینه‌های عمرانی و افزایش درآمد بی‌سابقه بوده است. جواب‌هایی که بنده به سوالات دادم، صد در صد دوستان شورا را قانع کرد.»

چندی پیش، اکبر باقرزاده نیز در گفتگو با گریشنا، این صحبت شهردار را در مورد رضایت اعضای شورا از جواب‌های شهردار تایید کرده بود (خبر در گریشنا). باقرزاده گفته بود: «اتفاقا مهندس فقیهی‌کیا برای تمام مواردی که ما مطرح کردیم، دلیل قانع‌کننده‌ای داشت و همه‌ی اعضا را به نوعی با جواب‌هایش قانع کرد. باید قبول کرد که حجم کارهای در حال انجام هم زیاد است، و بودجه را نیز باید در نظر گرفت.»

پس علت فشار شورا بر شهردار چه بوده است؟ شهردار در جواب به این سوال نیز مردد است: «علت بعضی از نارضایتی‌ها را خودم هم حقیقتا متوجه نشدم! چون خود دوستان اعتقاد داشتند این حجم کار عمرانی و این درآمدزایی بی‌سابقه بوده است. من هم سعی کردم خواسته‌هایی که اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم گراش از من داشتند، تا جایی که مقررات و قانون اجازه می‌داد، انجام بدهم.»

روند استعفاها

شهردار در مورد روند استعفایش نیز می‌گوید: «استعفای من از چند وقت پیش مشخص شد. در واقع وقتی استعفای اولم رد شد، بلافاصله استعفای دوم را نوشتم و چند وقت پیش به آقای خورشیدی تحویل داده بودم. اما دو تا از دوستان خیلی اصرار داشتند که بنده بمانم. و بقیه هم باید به جمع‌بندی می‌رسیدند. تا هفته‌ی قبل سه نفر از اعضای شورا به جد با من صحبت کردند که باید بمانم، اما بعد از آن دیگر با آن نفر سوم صحبتی نکردیم. به هر حال یکی دو نفر از دوستان از من خواسته بودند که به خاطر این که کار شهرداری روی زمین نماند، و حتی به خاطر این که خودم برای افتتاح بعضی این پروژه‌ها در هفته دولت در گراش باشم، اصرار داشتند که من فعلا بمانم تا بالاخره شهردار بعد بیاید و شهردار با شهردار عوض شود. ولی خوب، من خودم امروز صبح به نتیجه رسیدم که بهتر است که زحمتی برای دوستان نداشته باشیم.»

سوال آخر را مستقیم‌تر می‌پرسم: وقتی شورا از کار شهردار راضی بوده، آیا احتمال این وجود دارد که دلیل فشارش بر شورا به این خاطر بوده که تخلفاتی در کار شهردار یا شهرداری مشاهده کرده‌اند و نخواسته‌اند بگویند؟ شهردار با قطعیت جواب می‌دهد: «نه. به هیچ وجه. در بایگانی ما به روی همه باز است. حتی در سوالاتشان هم چنین چیزی مطرح نشده بود. اتفاقا تاکید دوستان هم بر این بود که «برای شهردار بعد، دنبال گزینه‌ای می‌گردیم که مثل شما قانونی عمل کند». این جمله هر پنج نفر دوستان شورا بود.»

مهندس فقیهی‌کیا سوال من در مورد مقصد بعدی‌اش را هم بی‌پاسخ می‌گذارد.

اما این مشخصا تمام ماجرا نیست و ناگفته‌های زیادی در مورد استعفای شهردار وجود دارد. مهندس فقیهی‌کیا از ابتدا نیز گفته بود که مایل نیست در روز آخر حضورش در گراش، همه‌ی ناگفته‌ها را بیان کند. اما مصاحبه ما که تمام می‌شود، فوزیه ناصری، سخنگوی شورای شهر، به شهرداری می‌آید تا در حضور فقیهی‌کیا و کارمندان شهرداری که در اتاق انتظار شهردار جمع شده‌اند، صحبت‌های تندی علیه چند تن از اعضای شورا به زبان بیاورد. مشروح صحبت‌های سخنگوی شورا را تا ساعتی بعد در گریشنا خواهید خواند.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

21 نظر

  1. مشکل شهردار پاکدستی میباشد.اقای شهردار دمت گرم که نون حلال میخوری
    خدانیاره اون روز که یکی از کارمندان شهرداری که شهره عام هستند سرپرست نشود، هرچند چندین گزینه برای شهردار شدن هم اومدن گراش رو دیدند.
    اقای خورشیدی، تکلیف اقای فتحی که مشخصه، شما چرا ساکتید؟تاکی ساکتید؟تا ریاست شورا؟
    اقای حسنی بعد شهریور می مانید در شورا؟و هزارها سوال که همه میدانند

  2. سلام
    ما شهری داریم با مردمانی خوب و قدر شناس که متاسفانه تنها خصلت بدمان قبل از انجام هر کاری در هر اداره ای قول و وعده بیجا به هر مسئول که سر هر منصبی هست میدهیم و فقط انگاره قراره هر کارمندی رو که وظیفه انجام هرکاری که باید انجام بده از خود راضی نگهداریم و بدون حق و ذمه غیر قانونی که نباید بگیرد به زور هم که شده تقدیم شان کنیم که شاید در روزهای اینده در صورت مراجعه برای کارهای مان زودتر و یا بهتر انجام دهد
    همچنان که هر غیر بومی به شهرمان گراش بیاید براایش بهشتی رو دنیا می باشد
    و دل کندن از مردم سخت می شود برایش …………

    و انشالله از این به بعد مردم در جریان همه مسائل قرار گیرن

  3. شما مثلی که خیلی استرس و نگرانی داری از اومدن اون نفری که خاصه عام و خاص واسه سرپرست شهرداری تو که شیشه خرده ای نداری برای چی نگران باشی عزیز …… امیدت باید به خدا باشه نه به خلق خدا شبت رو ارام در پناه حق سپری کن

  4. با سلام.چند بار که با دوستانم در شرکت کار میکنم از شهر قایمیه یا کنار شاهیجان فارس به گراش بر می گشتم راننده ها تا میگفتم گراشی هستم میگفتن شهر قشنگ و زیبایی هست و اکو پارک و دریاچه پارک زیبایی دارد و خیابان هاش هم تمیزه .باور کنین حق شهردار نبود تحت فشار قرارش بدن لعنت بهشون بکنه که اذیتش کردن من مطمئنم برق روزیا در شورا بسیار از شهردار راضی ان و کار و اذیت کار دوتاست.مشخصه کی باهاش لج هستن

  5. سلام. در استانه ماه محرم قرار داریم. لطفا یک جلسه پرسش و پاسخ با شورای هیات های مذهبی برگزار نمیاید و عملکرد این شورا در سطح شهر و استان به اطلاع مردم برسانید. به نظر می‌رسد هیات ها از رضایت کامل نداشته باشند که در این زمینه سازمان تبلیغات نیز باید پاسخ گو باشد

  6. ادم باید چی بگه از دست بعضی اعضای شورا ، اگر شیشه بارتون نیست مثل مرد بیایید با مردم رک و پوست کنده صحبت کنید دلیل این قایم موشک بازی شهردار و شورا ،، یا هم برید کنار تا اون که مرد عمل هست و تو فکر منافع شخصی نیست بیاد کار کنه، اگر هم تو فکر منافع شخصی هستید اون قرانی که بهش سوگند یادت کردید جوابتون بده بحق محمد و ال محمد

  7. مرحبا بر این شیرزن درود بر شرف و غیرتت خانم ناصری که جرأت این رو دارید که حقایق رو بازگو کنید مرد شورا شما هستید ?? آقای خورشیدی آقای فتحی از شما توقع سکوت نداشتیم انگار شما هم از بعضی ها میترسید که سکوت کردید…. این مظلوم کشی است حق شهردار این نبود حتما براتون منفعتی نداشته که مجبور به استعفاش کردید…
    خانم ناصری همچنان ایستادگی کنید
    من خیلی سال قبل یکی از شاگردان شما بودم افتخار میکنم به جرأت و شهامت شما خدا پشت و پناهتان موفق باشید امیدوارم آقای خورشیدی و آقای فتحی هم دست از سکوت بکشند در پناه حق

  8. شورا باید بگه چرا شهردار رو مجبور به استعفا کردند؟ اگه از کارش راضی بودن پس چرا اذیتش کردند؟ چرا نمیذارن کارشو انجام بده. خدا ازشون نگذره اگه کسی بی جهت و بدون دلیل قانع کننده ای مانع شده ادامه کار شهردار شده باشه

  9. اگر اون یه نفر بیاد که همه تخلفاتش میدونن، بلایی بر سر منابع گراش میارن که اون سمتش ناپیدا
    اگردر مسایل شهر باشید میدونید چی میگم

  10. تنها مرد شورا ناصری
    مردم درس بگیرید وقتی به جوانها رای ندادید و بصرف پولداری و شهرت به بعضیا رای دادید، این نتیجه اش هست

  11. با افشاگری‌های که توسط اعضای شورا قبل و اخیر در مورد احتمال رانت و خیانت و سوی استفاده همدیگر را خائن دانسته اند امیدوارم مسولین ذیربط ورود کنند و افراد خائن و سود جو را دستگیر و بسزای اعمال خود برسانند اموال و ثروت آنان شناسایی کنند و چنانچه از راه نامشروع بدست آورده اند به بیت المال برگردد

  12. اقای خورشیدی عزیز.
    چرا سکوت اختیار کردین؟؟؟؟
    این بود مردانگیت؟؟؟
    رای حداکثری مردم این هست جوابش ؟؟؟؟؟؟
    بهت رای دادن که سکوت کنی!؟!؟
    اگه نمیتونی خدمت کنی […]
    اگه شیر زنی مثل خانم ناصری نبود الان معلوم نبود چی میشد..

  13. عبدالعزیز
    اره منم میدونم و زدو بند و منافع باشه ،خانم ناصری بهتر از همه هست ولی نترس همه چی مثل روز روشن میشه و مشخص میشه هر کی خرده شیشه داره خود بخ خود کنار میره و یه کم صبر داشته باش رسانه ای میشه

  14. دراین کش و قوسهای فراوان یه چیزی داره فراموش میشه و اون هم نقش مسبب اصلی این اختلافات و این دوبهم زنی ،کسی که امروز ساکترین عضو شوراست اصلا تخصص دو بهم زنها اینجوری، به هم میریزه خودش کنار وایمیسه .خدا نگذره از کسی رو که این رفتار منافقانه رو داره اون زمان کمتر ولی الان فوق العاده هنرمندانه دوبهم زنی میکنه .حد اقل به شعارتان پایبند باشد ((کمی اخلاص ))

  15. با سلام ب جمع حاضر با شناختی ک از مهندس فقیهی کیا دارم فک می کنم شهردار ینی مهندس فقیهی کیا غد و ی دنده بوده و بدون رأی شورا می خواسته کار خودش بکنه این با کار شورا سازگاری نداره ب هر حال شورا آوردن ک دستور بده و شهردار اجرا کنه

  16. آره آقای محمد شما میگید یکدندگی ولی ما اسمش رو میگذاریم مردانگی.چون آقای فقیهی کیا مردانه جلوی شورا ایستادند و از اخراج نیروهای بیگناه جلوگیری کردند.هرچند خودشون تاوان این مردانگی و انسانیت رو پس دادند.

  17. حسین آقا جوش نیار برادر من
    مهندس فقیهی کیا سکوت نکنه
    خودش بگه ک چرا استعفا داد
    باید از زبون خودش بشنویم ن از زبون خانم ناصری
    این چیزایی ک پنهون می کنن ب ما مربوط میشه
    ی مشکلی ک شهردار داشت ای بود ک چون غیربومی بود از کارمندای شهرداری شناخت نداشت
    کارمندا جای درستی ننشسته بودن
    هر ک هر چ می گفت ک فلانی فلان جا باشه قبول می کرد
    ۱۱ ماه کار کرد باید جای کارمندا عوض می کرد
    مدرکا با شغلی ک کارمندا داشتن جور نبود
    از افراد باتجربه کمترین استفاده میشد

    ما هم ب بد آدمایی رأی دادیم
    منافع شخصیشون اولویت داره تا منافع مردم
    چطور می تونین تو چشم مردم نگاه بکنین
    یکی تون حرف بزنین
    شعارای انتخابات یادتون بیاد
    ببینین چطور تا حالا کار کردین
    کارتون خدا قبول داره
    با مردم رو راست باشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

21 نظر
scroll to top