بستن

رییس اداره برق: قطع برق از تهران مدیریت می‌شود

هفت‌برکه – گریشنا: شروع فصل تابستان و برنامه قطعی روزانه برق در سراسر کشور از جمله در شهرستان گراش، بهانه‌ای بود تا سومین نشست خبری سال ۹۷ روسای ادارات با خبرنگاران به قدرت‌الله فانی، رییس اداره برق شهرستان گراش، اختصاص پیدا کند.

یکشنبه ۲۴ تیرماه ۹۷ نشست خبری با حضور مهندس قدرت‌الله فانی، رییس اداره برق شهرستان گراش، در سالن فرمانداری گراش برگزار شد.

حجت عابدی، روابط عمومی فرمانداری، در ابتدای جلسه با اشاره به اینکه نقادی رسانه‌ها برای مدیران یک مزیت است، گفت: «مدیران باید از این فرصت استفاده کنند. در شهرستان گراش الحمدالله ارتباط خوبی داریم و رسانه‌ها به عنوان بازوی توانمند نیروهای اجرایی به میدان آمده‌اند. نقدها منصفانه است و از آن‌ها تشکر می‌کنیم. در بخش‌هایی که ما غفلت کرده‌ایم موضوع را متذکر شده‌اند و باعث شده است مشکلی از مردم حل شود. تعامل مردم و رسانه‌ها باید تقویت شود و از اولویت‌های مسئولین باید تعامل با رسانه‌ها باشد. اگر مسئولین پاسخگوی مردم باشند بهتر می‌توانند رسیدگی کنند.» عابدی در پایان افزود: «در جلسات نشست مسئولین و رسانه‌ها از سوی روابط عمومی فرمانداری با هدف اجرای سیاست‌های دولت تدبیر و امید، خدمات نظام به مردم معرفی شود و در این جلسات باید بتوانیم بیشتر از گذشته در خدمت مردم باشیم. مهندس فانی از مدیران دلسوز شهرستان هستند که همیشه پاسخگو بود‌ه‌اند.»

گزارش رییس اداره برق

رییس اداره برق شهرستان گراش قبل از شروع سوالات خبرنگاران از عملکرد سال ۹۶ اداره برق گزارش داد: «۷۰ درصد شبکه با هزینه ۴۸۰ میلیون تومانی بهسازی شده است. و سال گذشته ۳۲۰ میلیون تومان برای گسترش شبکه هزینه شد. رتبه نخست در بخش وصول طلبات را در استان داشته‌ایم. در بخش کاهش تلفات شبکه به فراتر از هدف رسیده‌ایم. تلفات ما ۶.۸ است. برای کاهش پیک بار، استان فارس در کشور رتبه دوم را کسب کرده‌ است.»

رییس اداره برق گراش در بحث صرفه‌جویی در مصرف گفت: «صرفه‌جویی در هر زمان خوب است. چه روشنایی بلوارها و چه مصرف خانگی باید رعایت شود. نکته مهم این است که در ساعت‌های اوج بار، باید کاهش مصرف داشته باشیم. شهروندان در ساعت‌های ۱۱ صبح تا پنج بعد از ظهر رعایت کنند. به خاطر همین، ادارات حتما ساعت یک و نیم تعطیل باشند. مسئولیت به ما واگذار شده است که حتی از ادارات هم بازدید کنیم. در بحث فرهنگسازی که مقوله مهمی است ما طرح همیار برق را در مدارس اجرا کردیم. دانش‌آموزان اگر بتوانند مصرف برق را در منزل کاهش دهند، جوایزی دریافت می‌کند.»

برنامه خاموشی برق از این به بعد منظم اجرا می‌شود

محمد خواجه‌پور، مدیر سایت گریشنا می‌پرسد: آیا خاموش کردن طبق برنامه کار سختی است که حتی برنامه‌ای که خود شرکت برق می‌دهد هم اجرا نمی‌شود؟

مهندس قدرت‌الله فانی، رییس اداره برق گراش، پاسخ می‌دهد: «ما گراش را به ده منطقه تقسیم کرده‌ایم که یک منطقه بیمارستان است. ما تبعیضی قائل نیستیم، ولی تنظیم به صورت لحظه‌ای است و از زمانی که دستور از تهران صادر می‌شود تا خاموش کردن نیم ساعتی وقت داریم و باید سریع تصمیم بگیریم. در روزهای اول کمی اشتباه رخ داد و دلیلش هم این بود که یک اشتباه در نوشتن برنامه‌ها رخ داده بود که بعدا اصلاح شد. الان برنامه‌ای که اعلام شده است ترتیبش کاملا درست است. فقط ساعتش مشخص نیست و دلیل این که طبق ساعت انجام نمی‌شود این است که لحظه‌ای و با توجه به میزان بار تصمیم گرفته می‌شود. اگر مقدار قطعی با مقدار پیشرفت برنامه یکی باشد، طبق برنامه پیش می‌رود، ولی اگر با مقدار پیشرفت برنامه یکی نباشد، برنامه کمی جابجا می‌شود. الان در حال حاضر خاموشی در مناطق گرمسیری مانند گراش به جای دو ساعت، یک ساعت و ۱۵ دقیقه است.»

شیدا شرقی، خبرنگار هفت‌برکه: دلیل اینکه در بعضی از مناطق، برق بیش از یکبار در روز قطع می‌شود چیست؟

فانی: «بعضی روزها میزان قطعی بیش از چیزی هست که به ما اعلام شده است و ما مجبوریم این برنامه را یک دور دیگر هم اجرا کنیم. شاید یک منطقه هم صبح و هم بعد از ظهر قطع شود.»

حسین فقیهی، سردبیر نشریه آیینه گراش: از بدشانسی شماست و من معتقد هستم که شما زحمت زیادی کشیدید. برنامه خاموشی چگونه تنظیم می‌شود؟

فانی: «قبل از فصل گرما پیش‌بینی می‌شد که پنج هزار مگاوات کمبود برق داشته باشیم. علت آن خاموشی در نیروگاه‌های آبی بود تا ذخیره آب باقی بماند. همین‌طور خرابی‌ها در فصل گرما بیشتر می‌شود. مرکز دیسپاچینگ ملی در تهران پایداری شبکه را بررسی می‌کند و نیاز به قطع را به ایستگاه‌های انتقال مانند ایستگاه جاده گراش لار منتقل می‌کند و آن‌ها هم به ایستگاه‌های فوق توزیع مانند ایستگاه کنار حوزه منتقل می‌کنند. با توجه به تعمیداتی که دیده بودیم، اگر امسال خاموشی سراسری نداشتیم، در سطح شهرستان مشکلی وجود نداشت.»

به باغ شهرها مشروط برق می‌دهیم

خواجه‌پور: در حال حاضر برق‌رسانی به باغ‌شهرها و مکان‌های خارج از محدوده مجاز است؟ شرایط آن چیست؟

فانی: «از سال ۱۳۹۶ قانونی در مجلس مصوب شد، به نام قانون استفادکنندگان غیر مجاز. به اداره برق اجازه داده شد یک انشعاب غیر دائم واگذار شود. طبق ماده چهار این قانون به دستگاه‌های خدمات‌رسانی مثل اداره برق و آب اجازه داده شد که بتوانند به اماکنی که فاقد مجوز هستند با اخذ یک تعهد یک انشعاب غیردائم واگذار کنند. بر اساس همین قانون، ما اجازه پیدا کردیم که اماکن خارج از محدوده انشعاب بدهیم. هرچند تعهد می‌دهند که طبق قانون اگر ساختمان‎‌‌های مربوطه دستور قلع و قم را گرفتند، این انشعاب‌ها جمع‌آوری خواهد شد. محدودیت قانونی تا زمانی که این قانون پابرجاست نداریم.»

خواجه‌پور: چرا اداره برق تیرهایی که به دلیل عقب‌نشینی به وسط کوچه افتاده است را جابجا نمی‌کند. وظیفه جابجایی این تیر برق‌ها با شهرداری است یا اداره برق؟

فانی: «جابجایی در معابر طبق تصویب‌نامه هیات وزیران در سال ۶۴ آمده است که پرداخت هزینه جابجایی شبکه در خیابان‌ها بر عهده دستگاه اچرایی است که طبق این قانون وظیفه شهرداری است در شهر، در روستا هم وظیفه دهیاری است. اما مشکل اینجاست که شهرداری این را قبول نمی‌کند و هنوز تعیین تکلیف نشده که باید چه کاری انچام شود. باید مذاکره و تعامل شود تا ببینیم وضعیت بودجه به چه شکل است و این مشارکت چطور اتفاق خواهد افتاد.»

خواجه‌پور: بعد از روشنایی بلوار امام حسین، کدام‌یک از معابر شهر گراش را در برنامه دارید؟

فانی: «بعد از روشنایی بلوار امام حسین، روشنایی بلوار شهدا در حال اجرا شدن است. یک موافقت‌نامه بین شرکت فارس و شهرداری گراش امضا شد که طبق آن قرار شد تعدادی از خیابان‌ها و بلوارها روشنایی آن‌ها انجام شود که طبق این لیست سعی می‌کنیم تا آخر تابستان روشنایی را انجام دهیم. بلوار امام حسین، بلوار شهدا، بلوار فلسطین، بلوار کوثر، بلوار دانشجو، خیابان شهدای گمنام، خیابان ساحلی و خیابان ارتباطی بین شهرک ایمان و فرهنگیان که در این موافقت نامه هستند، این هزینه را شهرداری پرداخت کرده است که تا پایان سال انجام می‌شود.»

خواجه‌پور: در گفتگوی قبلی، شما از احتمال جابجایی اداره برق گفتید. آیا این اداره جابجا می‌شود یا برنامه‌ای در این مورد ندارید؟

فانی: «هنوز زمینی برای اداره تهیه نشده است. این زمین باید توسط خود اداره برق تهیه شود.»

خواجه‌پور: با وجود گذشت ۹ سال از شهرستان شدن گراش، چرا مدیریت برق فداغ به گراش منتقل نمی‌شود و زیر نظر بیرم است؟

فانی: «چون فداغ هنوز بخش نشده است و دفتر اتفاقات ندارد، تا دفتر اتفاقات هم احداث نشود، مدیریت برق باید از یک گروه سیار استفاده کند، فاصله زیاد بین گراش و فداغ مدیریت را سخت می‌کند و کیفت پایین خواهد بود. برای اینکه ضرری به مردم فداغ زده نشود، فعلا برنامه بر این شد که از بیرم تامین شود. ان شاالله بعد از این که بخش شد، این وضعیت تغییر خواهد کرد.»

خواجه‌پور: ایستگاه برق واقع در بلوار خلیج فارس مگر در محدوده گراش نیست؟ مدیریت آن با چه کسی است و چرا تابلوی درست و حسابی ندارد؟

فانی: «ایستگاه‌های ۲۳۰ کیلو وات ایستگاه‌های انتقال است که در شهرستان اداره نمی‌شود و مستقیما زیر نظر برق منطقه فارس است. نه در لار دفتری دارد و نه در گراش. فعلا به خاطر حساسیت تغییر نکرده است، اسم این ایستگاه ۲۳۰ کیلووات لار است. اگر بخواهند تغییر بدهند باید هزینه زیادی در کل سیستم‌های وزارت نیرو اتفاق بیفتد.»

خواجه‌پور: برق گراش از چه نیروگاه‌هایی تامین می‌شود و مصرف برق شهرستان چقدر است؟

فانی: «ایران یک شبکه برق یکپارچه دارد که کل نیروگاه‌ها به این شبکه وصل می‌شود. نمی‌شود گفت برق گراش از کدام نیروگاه تامین می‌شود، ولی نزدیک‌ترین نیروگاه که ما را تامین می‌کند، نیروگاه بندعباس و جهرم است. میزان مصرف گراش حدود ۳۵ مگاوات در لحظه پیک مصرف در تابستان است. که تا الان هم به حد پیک نرسیده‌ایم و الان در تیرماه ۳۳ مگاوات هستیم. که باتوجه به جمعیت مصرف، کمی از استاندارد ملی بالاتر هستیم.»

پنل‌های خورشیدی به‌صرفه است

خواجه‌پور: آیا استفاده از پنل‌های خورشیدی در خانه‌های شخصی، صرفه و توجیه اقتصادی دارد؟

فانی: «بازگشت سرمایه پنل‌های خورشیدی بین چهار تا چهار سال و نیم است که اگر به هزینه اقتصادی آن توجه کنیم معقول است. و هزینه درآمد مستقیما از شیراز به حسابشان واریز می‌شود و با شرایط موجود، به افرادی که تمایل به نصب داشته باشند توصیه می‌کنم. چون نرخ خرید برق با توجه به نرخ تورم و ارز است و سالانه نرخ خرید افزایش پیدا می‌کند.»

شیدا شرقی: در حال حاضر پنل‌های خورشیدی در خانه‌های شخصی داریم؟ آیا برای نصب این پنل‌ها اداره برق وامی می‌دهد؟

فانی: «در حال حاضر هشت واحد نیروگاهی در گراش فعال است که ظرفیت آن‌ها ۸۷ کیلو وات است. نصب پنل در منازل شخصی، هیچ تسهیلات دولتی ندارد. اگر وامی به نصب این پنل‌ها در لار هم داده می‌شود از طریق یکی از بانک‌ها است و گرنه اداره برق هیچ وامی برای این کار ندارد.»

فاطمه یوسفی، خبرنگار هفت‌برکه: سال قبل چند منطقه گراش کد روستایی دریافت کرد. الان برق‌رسانی این روستاها در چه مرحله‌ای است؟

فانی: «به تعدادی از این روستاها مثل میلویه، شمس آباد و پشت‌پری سال ۹۶ برق‌رسانی انجام شد. فقط تعدادی روستای دیگر مانده است که امسال به روستای امیدیه برق‌رسانی انجام خواهد شد، ولی با روستاهای فداغ چون اسکان فصلی داشتند، امسال موافقت نشده است. محمدآباد شرایط خاصی پیدا کرد که موفق نشدیم در شرایط روستایی برق را به روستا بدهیم، و از طریق انشعابات برق غیردائم، برق را به روستا دادیم.»

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

7 نظر

  1. کاشکی بعضی از نور های اضافی که شب روشنه خاموش میکردن تا خیلی ظهر وقتی استراحتشون گرمای نشن (ریسه های خیابان به چه مناسبته ؟لامب های بعضی اداره ها و موسسه ها به چه مناسبته ؟
    وووو

  2. خدا لعنتشون کنه.با این همه انرژی که صادر میکنن و ملتو اذیت میکنن خدا کنه توی گوررر نتونن بخوابن.گرمای شصت درجه منطقه خودمون واقعا ظلم بزرگیه در حق ملت این خاموشی برق.ایران کم کم دیگه ویرانه‌ای ازش باقی نیست.

  3. نیروگاه که به سمت لار هست و جز محدوده گراشه مگر زمانی که می خواستند بسازند یکی از گراشی ها رایگان قطعه زمینش را در اختیار شرکت برق قرار نداد الان معنی ندارد اسم لار بر روی ان نوشته بشود.بعد از هشت سال شهرستانی نه محدوده مشخصه و هنوز گیر هستیم.

  4. اینکه مدیریت محترم اداره برق چقدر در این زمینه اختیار دارد، نمیدانم اما میدانم شعار صرفه جویی، شعاری کاملا سودجویانه و در جهت افزایش منافع مسئولین مملکتی و حکومتی است.
    جایی صرفه جویی مفهوم دارد که انرژی منابع ملی باشد، ایرانی که مسئولینش انرژی را از ملت دریغ میکند و به نفع شخص یا اشخاصی صادر میکند، منافع ملی محسوب نمیشود، منابع حکومت محسوب میشود.
    ما صرفه جویی کنیم، انرژی را از خود دریغ کنیم تا سود آن به نفع مسئولین و به جیب آقا و آقازاده ها وارد شود.
    چرا و به چه قیمت؟

    لطفا به هوش باشیم…

  5. سلام
    میخواستم یه سوال از شخص فانی بپرسم، اقا این مراسم هشتیمن افتاب که هر ساله گرفته میشه ،با این همه تجملات و نور و نورپردازی چقد از برق یک شبانه روز گراش رو مصرف میکنه؟ ظلم نیست؟ که یک حسینه بیاد چل چراغون بشه بعد تو روز دو بار برق نداشته باشیم و یخچال و وسایل برقی به فنا بره؟ شما که مسلومنید بگید درسته؟

  6. بازم میگم بر باعث و بانی این اوضاع و گرانی و فقر و تنگدستی در کشورمون لعنت…خدا ازتون نگذره.
    اسپیلت ۲۴ هزار خونمون موتورش در اثر همین بی برقی‌ها سوخته؛کی جوابگوئه.با این اوضاع و احوال توی خرج خودمون موندیم چه برسه به تعمیر وسایل خونه.
    ژن خوبا رو باید از دَم به رگبار بست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top