بستن

گراش میزبان ۳۸ شاعر کشوری در جشنواره شعر رضوی

هفت‌برکه گریشنا: امسال همایش هشتمین آفتاب در قالب سومین جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی برگزار می‌شود.

به گزارش هفت‌برکه، ۳۸ شاعر بومی‌سرا از استان‌ها و گویش‌های مختلف کشور روز دوشنبه، یکم مردادماه ۱۳۹۷ به حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) گراش خواهند آمد تا در مراسم اختتامیه سومین جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی شعر بخوانند و جوایزشان را دریافت کنند. این جشنواره شعر از سری برنامه‌های شانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است، و دو دوره‌ی قبل آن در سال‌های گذشته در شیراز برگزار شده بود. اما به گفته امیدبخش، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و دبیر اجرایی جشنواره، به دلیل ظرفیت‌های بالایی که در شهرستان گراش در برگزاری سه همایش هشتمین آفتاب دیده شده است، اجرای مراسم اختتامیه به گراش منتقل شده است. دبیرخانه این جشنواره در اداره کل ارشاد فارس فعال بوده، و امور دریافت شعرها و داوری آنها در این دبیرخانه انجام شده است.

به یمن حضور شاعران و مهمانان جشنواره شعر، و همچنین حضور خادمان حرم حضرت امام رضا(ع) در قالب کاروان «زیر سایه خورشید» در روزهای دوم و سوم مردادماه در گراش، زمان برگزاری چهارمین همایش هشتمین آفتاب به پنج شب خواهد رسید. محمدعلی شامحمدی، مسئول کانون فرهنگی روایت آفتاب و دبیر همایش، در این خصوص می‌گوید: «امسال به خاطر مشکلات بودجه تصمیم گرفته بودیم همایش هشتمین آفتاب را برگزار نکنیم. اما وقتی پیشنهاد برگزاری جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی از طرف اداره کل ارشاد فارس به ما اعلام شد، و همچنین گراش در برنامه سفر کاروان زیر سایه خورشید قرار گرفت، تصمیم گرفتیم همایش هشتمین آفتاب را در قالب این دو برنامه در دهه‌ی کرامت اجرا کنیم.»

دهه‌ی کرامت به روزهای بین سالروز میلاد با سعادت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) و بزرگداشت حضرت احمدبن موسی(ع) (شاهچراغ) اطلاق می‌شود.

           

برنامه جشنواره و همایش

بدین ترتیب، برنامه‌ی همایش در آستانه‌ی دهه‌ی کرامت به این روال خواهد بود: برنامه‌ها از شامگاه ۳۱ تیرماه با مراسم افتتاحیه چهارمین همایش هشتمین آفتاب شروع می‌شود. شب دوم، اول مردادماه، اختتامیه سومین شب شعر ملی رضوی اقوام ایرانی با حضور ۳۸ شاعر ملی از استان‌های سراسر کشور برگزار می‌شود.

روز سوم، دوم مردادماه (یعنی شب میلاد)، به برنامه‌های کاروان زیر سایه‌ی خورشید اختصاص دارد. خادمان حرم شریف امام رضا(ع) از صبح در شهرستان گراش حضور خواهند یافت، و در ابتدا به دیدار با مردم فداغ و سپس دیدار با مردم بخش ارد خواهند رفت. عصر روز سوم، مراسم استقبال مردم گراش از کاروان زیر سایه خورشید و آیین «دلدادگان رضا» شامل غباررویی و ادای احترام به شهدا در گلزار شهدا برگزار می‌شود. شب روز سوم نیز مراسم «بزم نور» و جشن میلاد امام رضا(ع) با حضور خادمین حرم در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) برگزار می‌شود.

روز چهارم، سوم مرداد (یعنی روز میلاد) نیز به برنامه‌های کاروان زیر سایه‌ی خورشید در اماکن مختلف شهرستان گراش اختصاص یافته است. این برنامه‌ها عبارتند از: «پیام رهایی»، دیدار کاروان با زندانیان زندان مرکزی؛ «آرام جان»، عیادت کاروان از بیماران بیمارستان اوز و سپس بیماران بیمارستان گراش؛ «پناه جان»، عیادت کاروان از مدد جویان بهزیستی خانه سالمندان؛ «به رسم ادب»، دیدار کاروان با خانواده‌های شهدا و جانبازان؛ «تولد دوباره من»، دیدار کاروان از کمپ ترک اعتیاد گراش. شامگاه سوم مرداد نیز مراسم «بزم نور» و مراسم شام میلاد امام رضا(ع) با حضور خادمین حرم در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) برگزار می‌شود.

شب پنجم، یعنی چهارم مردادماه، مراسم اختتامیه چهارمین همایش هشتمین آفتاب برگزار می‌شود، اما پایان‌بخش برنامه‌های همایش، برگزاری دعای ندبه در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) در صبح روز جمعه ۵ مرداد خواهد بود.

 

سفر امیدبخش به گراش

امیدبخش، معاون فرهنگی اداره کل ارشاد فارس و دبیر اجرایی جشنواره شعر رضوی، دیروز ۲۵ تیرماه، در سفری یک‌روزه از گراش بازدید، و در جلساتی با فرماندار شهرستان و همچنین دست‌اندرکاران برگزاری همایش آخرین تمهیدات را برای برگزاری بهتر این جشنواره ملی مرور کرد.

او در دیداری که به همراهی مهدی آینه‌افروز، رییس اداره فرهنگ و ارشاد گراش، دبیران کانون روایت آفتاب و مدیران موسسه هفت‌برکه با اصغر فرودی، فرماندار گراش داشت، بر ظرفیت شهرستان گراش و همت دست‌اندرکاران همایش هشتمین آفتاب تاکید کرد و گفت: «تا توجه به انگیزه‌ و همراهی رییس اداره ارشاد گراش و فرماندار محترم، انشالله بتوانیم یک رویداد ملی را به اسم گراش به ثبت برسانیم. با توجه به این که حوزه شعر و ادب هم هست، مطمئن هستم گزارش‌های خوبی که از گراش به شخص آقای وزیر آقای دکتر صالحی، خواهد رسید، می‌تواند در جهت معرفی شهر گراش تاثیرگذار باشد.»

امیدبخش توضیح داد که این جشنواره معتبر از سوی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در مشهد برگزار می‌شود. در مراسم اختتامیه نیز نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، و نمایندگان بنیاد امام رضا(ع) حضور خواهند داشت. او افزود: «تمهیداتی داریم که این برنامه هم از سوی رسانه‌های استان به طور کامل پوشش داده شود، و هم با عنایت صداوسیمای مرکز فارس به صورت زنده پخش شود.»

امیدبخش که در سال‌های گذشته از برگزاری همایش هشتمین آفتاب بازدید کرده بود، جشنواره امسال را فرصتی مناسب برای معرفی گراش و مردمش به تمام کشور قلمداد می‌کند: «قطعا این حسن مطلعی خواهد بود برای این که ما بتوانیم آنچه در گراش تحت عنوان همایش هشتمین آفتاب برگزار می‌شود، به این نمایندگان معرفی کنیم. قطعا وقتی این برنامه را ببینند، می‌توانیم امیدوار باشیم که برای سال آینده، دبیرخانه شعر رضوی را به گراش منتقل کنیم و از مرکزیت شیراز خارج شود.»

فرودی، فرماندار گراش، نیز در این جلسه از تلاش امیدبخش و رییس ارشاد گراش و گروه بزرگ دست‌اندرکاران جشنواره تشکر کرد و گفت: «باعث افتخار شهرستان است که یک رویداد بزرگ فرهنگی و مذهبی و ملی به نام همایش آفتاب که در سال‌های گذشته شکل گرفته، امسال با برگزاری این جشنواره ضعر رضوی تکمیل می‌شود.» او اظهار امیدواری کرد: «وقتی مسئولین استانی و کشوری این جشنواره و فضا و استقبال مردم را ببینند، قطعا تشویق می‌شوند برای سال‌های آینده برای همین همایش هشتمین آفتاب هم تمهیداتی خواهند اندیشید.»

در ادامه جلسه، کلیات برنامه شامل برنامه مراسم، سفر و اسکان مهمانان، تبلیغات و بودجه مورد بررسی قرار گرفت، و مقرر شد در روزهای آینده، یک جلسه با ادارات و ارگان‌های شهرستان، برای هماهنگی کمک‌ها آنها به جشنواره برگزار شود.

جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی

جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی به هدف اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و ادبی مرتبط با سیره اهل بیت(علیهم السلام)، و گرامی‌داشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار حوزه فرهنگ رضوی برگزار می‌شود. موضوعات جشنواره شامل: امام رضا(ع) و خانواده (تعلیم و تربیت، حجاب و عفاف، صله رحم و …)؛ امام رضا(ع) و جامعه اسلامی (ولایت‌مداری، مدیریت، امر به معروف و نهی از منکر و …)؛ امام رضا(ع) و ارتباط با خدا (نماز، روزه، تهذیب و عزت نفس و …)؛ و سیره و زندگی امام موسی کاظم(ع) است.

در فراخوان این جشنواره، از شاعران سراسر ایران با زبان‌ها و گویش‌های مختلف به ارسال شعر دعوت شده است. این زبان‌ها به ۱۱ بخش تقسیم شده است: ۱) لری؛ ۲) بلوچی و ابهری؛ ۳) گیلکی، تالشی و تالی؛ ۴) مازندرانی، استرآبادی و طبری؛ ۵) کردی و گویش‌های وابسته به آن از قبیل اورامانی، کرمانجی، گورانی و زازا؛ ۶) گویش‌های فارس شامل: ۱-۶) لارستانی و گویش‌های وابسته (گراشی، اوزی، فیشوری، اشکنانی، اسیری، فداغی، اهلی، خنجی، بستکی و بندری)؛ ۲-۶) کوهمره‌ای و گویش‌های وابسته (دوسیرانی، کنده‌ای، سمغانی، نودانی، پاپونی، شورابی، بایگانی و …)؛ و ۳-۶) گویش‌های منفرد فارس (سیوندی، عبدویی، کلانی، دوانی، کرشی، کرونی و …)؛ ۷) گویش‌های مرکزی (نطنزی، میمندی، جوشقانی، قهرودی، زفره‌ای، سده‌ای، خرزوقی، کهکی، آمره‌ای، انارکی و …)؛ ۸) گویش‌های سمنانی (سرخه‌ای، لاسگردی، شهمیرزادی، سنگسری، خوری)؛ ۹) خوزی (شوشتری، دزفولی، بهبهانی و …)؛ ۱۰) آذربایجانی (کرینگانی)؛ ۱۱) گویش‌های خراسانی (مشهدی، گنابادی، طبسی و …).

داوران جشنواره در هر کدام از این بخش‌ها سه اثر برگزیده از اول تا سوم را اعلام می‌کنند. افراد برگزیده در مراسم اختتامیه شعر می‌خوانند و جوایزشان را دریافت می‌کنند. به برگزیدگان نهایی به ترتیب، نفر اول در هر گویش زبانی مبلغ ۱۵ میلیون ریال؛ نفر دوم در هر گویش زبانی مبلغ ۱۳ میلیون ریال؛ و نفر سوم در هر گویش زبانی مبلغ ۱۰ میلیون ریال هدایای نقدی تقدیم می‌شود. همچنین به تشخیص هیأت داوران، در صورت انتخاب یک اثر فاخر با تاثیرگذاری ویژه، تا سقف ۳۰ میلیون ریال به صاحب اثر برتر جایزه داده می‌شود. آثار برگزیده جشنواره نیز در کتابی چاپ خواهد شد.

آماده‌سازی دکور جشنواره

محمد رستم‌پور که مانند دوره‌های گذشته مدیریت اجرایی چهارمین همایش هشتمین آفتاب را به عهده دارد، درباره‌ی تلاش دوست‌داران اهل بیت(ع) برای آماده‌سازی دکور همایش و جشنواره می‌گوید: «دکور چهارمین همایش هشتمین آفتاب همچون سال‌های گذشته اجرا می‌شود. شبیه‌سازی صحن انقلاب (صحن سقاخانه) حرم امام رضا (ع) شامل ایوان طلا، ایوان ساعت، نقاره‌خانه، سقاخانه و پنجره فولاد به صورت سه‌بعدی و حجمی طراحی و نصب شده است. تیمی ۲۵ نفره از جوانان گراش، وابسته به شبکه جوانان رضوی آستان قدس رضوی در گراش، از یک ماه پیش بدون هیچ چشمداشتی و به عشق امام رضا(ع)، شبانه‌روز مشغول کار روی دکور هستند.»

به گفته‌ی رستم‌پور، امسال نیز بخش جنبی همایش فعال خواهد بود: «در بخش جنبی این همایش، غرفه‌هایی از جمله غرفه‌ی محصولات فرهنگی و هنری اداره کل نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی، غرفه رادیو هفت‌برکه، مهدالرضا، کبوترانه، نمایشگاه کتاب، اداره بهزیستی و کمیته امداد دایر می‌شود.»

عکس‌های محمدرضا وفایی‌فرد از مراحل آماده‌سازی دکور همایش و جشنواره رضوی را ببینید.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

4 نظر

  1. این همایش همایش هشتمین آفتاب جزبهترین مراسم هایی که در طول سال در سطح شهر برگزار میشه….
    به همه دست اندر کاران این همایش می گوییم خداقوت
    شفاعت امام رضا نصیبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top