بستن

شورای کشاورزی به دنبال راه‌حل‌های کم‌آبی

هفت‌برکه – گریشنا: ساماندهی چاه‌های غیر مجاز، تغییر الگوی کشت، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، جایگزین کردن بذر کم آب و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری مهم‌ترین راهکارهایبررسی شده برای غلبه بر کم آبی در شورای کشاورزی شهرستان گراش بود.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری گراش دومین جلسه شورای کشاورزی گراش به‌منظور هماهنگی و بررسی میدانی مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان به ریاست اصغر فرودی فرماندار گراش و با حضور دکتر توکلی مشاور استاندار فارس در بخش کشاورزی، بخشداران بخش‌های تابعه، دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها و کشاورزان شهرستان چهارشنبه  در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

با برخی چاه‌های مجاز هم باید برخورد شود

فرماندار گراش در این جلسه استفاده از سامانه نوین آبیاری را راهکار اصلی مقابله با کم آبی عنوان کرد و اظهار داشت: باید با برنامه‌ریزی و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی آبیاری در بخش کشاورزی منابع آبی شهرستان را مدیریت کنیم در غیر این صورت با خطر جدی کم آبی رو به رو خواهیم شد.

اصغر فرودی با بیان این که توسعه کشت گلخانه‌ای گامی اساسی در جهت مقابله با پدیده خشکسالی است، افزود: کشت گلخانه‌ای به دلیل فراهم کردن امکان کنترل متغیرهای محیطی و استفاده بهینه از سیستم نوین آبیاری یکی از بهترین راه‌ها برای توسعه بخش کشاورزی و افزایش میزان تولید محصولات شهرستان گراش است.

وی با اشاره به وجود ۲۵۰ حلقه چاه غیر مجاز در گراش بر لزوم برخورد سریع و جدی‌تر با چاه‌های غیرمجاز شهرستان تاکید کرد و گفت: بایستی با چاه‌های مجازی که تغییر کاربری داده و در حال فعالیت هستند برخوردی مشابه چاه‌های غیرمجاز داشته باشیم.

رئیس شورای کشاورزی شهرستان گراش با بیان این که در دو سال گذشته ۷۴ حلقه چاه آب غیر مجاز در سطح شهرستان مسدود شده است، اضافه کرد: عدم آگاهی عمومی از تاثیرات منفی برداشت‌های غیرمجاز آب، تاثیرات شدید و جبران‌ناپذیری را به سفره‌های آب زیرزمینی شهرستان وارد کرده است که باید برای پیشگیری از حفر و برداشت آب از چاه‌های غیر مجاز تلاش بیشتری شود.

کشاورزان از وام و بیمه استفاده کنند

فرماندار گراش با تاکید بر اینکه برندسازی محصولات کشاورزی این شهرستان در دستور کار قرار گیرد، افزود: نباید محصولات تولید شده در این شهرستان به نام دیگر شهرستانها ثبت شود و باید تلاش کرد تا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد شغل برای جوانان و رونق کسب و کار با استفاده از تمامی ظرفیت‌های شهرستان برندسازی برخی محصولات کشاورزی در دستور کار قرار گیرد.

فرودی خواستار استفاده کشاورزان از تسهیلات ویژه دولت برای سرمایه‌گذاری و رونق بخشیدن به بخش کشاورزی شد و افزود: سال زراعی ۹۶-۹۵ در سطح شهرستان ۱۸۴ هکتار سیستم نوین آبیاری تحت فشار با پرداخت یک و نیم میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به کشاورزان اجرا شده است و برای سال جاری ۴۲۰ هکتار در دست اقدام و ۲۴۰ هکتار با اعتباری جمعا بالع بر ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در دست مطالعه است.

وی با بیان اینکه بیمه کشاورزی پشتوانه‌ای برای جبران خسارت کشاورزان است، تصریح کرد: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر یکی از برنامه‌های مهم و توسعه محور در این حوزه است و با اجرای صحیح آن کلیه شاخص‌های کشاورزی در مزرعه ارتقا پیدا می‌کند و در این راستا بخشداران، اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران،  کشاورزان را از مزایای بیمه آگاهی بخشند و امسال باید تلاش کنیم تا ۶۰۰ بیمه شده با توجه به حمایت و تسهیلات مناسب دولت در این زمینه داشته باشیم.

رئیس شورای تامین شهرستان گراش از به کارگیری اتباع بیگانه غیر مجاز در حوزه کشاورزی هشدار داد و افزود: به کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز توسط کشاورزان تخلف است و بر اساس قانون با کارفرمایانی که اقدام به به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز کنند، برخورد می‌شود.

فرماندار گراش در این جلسه ضمن بررسی مشکلات حوزه کشاورزی اجرای طرح‌های ابخیزداری، تکمیل ساخت ساختمان اداری جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، تسریع در ارائه خدمات جهاد کشاورزی و تسهیلات دولتی خواستار شد.

مشاور استاندار: خام فروشی توجیه اقتصادی ندارد

مشاور استاندار فارس در امور  کشاورزی در این جلسه با بیان اینکه کشاورزان نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور دارند، افزود: لازمه ارتقای سطح سلامت جامعه پیاده سازی سند تحول ساختار کشاورزی در کشور است

دکتر امیر رضا توکلی با تاکید بر اینکه خام فروشی ضعیف ترین شکل تولید است و در استان فارس این معضل به شدت احساس می‌شود، خاطر نشان ساخت: خام فروشی محصولات کشاورزی هیچ توجیه اقتصادی ندارد و این امر یکی از دلایل افزایش آمار مهاجرت و بیکاری در مناطق روستایی این استان است.

وی با بیان اینکه چرا در استان فارس باید یک و نیم میلیون تن مرکبات تولید شود ولی یک کارخانه کنسانتره محصولات نداشته باشیم که این محصولات را فراوری و بعد به بازار عرضه کنیم. چرا ما باید تولید کنند ۵۰۰ هزار تن انگور باشیم ولی کارخانه تولید کشمش صادراتی در استان نداشته باشیم؟

وی با اشاره به اینکه گلخانه‌ها باید صادارت محور باشند،گفت: اگر امروز برای کشاورزان برنامه داشتیم دیگر بی‌کاری نخوایم داشت و خوشبختانه استاندار فارس در این زمینه دغدغه دارد و پیگیر امور کشاورزان و خواستار تحول در این زمینه است

دکتر توکلی در این جلسه قول داد از برنامه راهبردی و تدوین سند چشم انداز توسعه در بخش کشاورزی شهرستان گراش حمایت کند و برای جذب اعتبارات مورد نیاز در این زمینه پیگیر شود

درخواست‌های کشاورزان

در ابتدای این جلسه مهندس علی جوکار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گزارشی از عملکرد خود در حوزه‌های مختلف کشاورزی ارایه کرد و فرماندار گراش از وی به دلیل توسعه کشت گلخانه‌ای و گسترش استفاده از روش نوین آبیاری تقدیر کرد.

در این جلسه رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هوشیار و حجت السلام برزگر نماینده کشاورزان شهر گراش، قاسمی رئیس شورای بخش مرکزی به نمایندگی از کشاورزان روستاهای تابعه این بخش، کهنسال به نمایندگی از کشاورزان بخش ارد مسایل و مشکلات این حوزه را بیان کردند.

حفظ امنیت تاسیسات کشاورزی در اراضی، تمدید پروانه چاه، پرداخت به موقع خرید تضمینی محصولات کشاورزی، تعیین تکلیف سند برخی از پلاک‌های ثبتی،اجرای طرح‌های ابخیزداری و کنترل سیلاب در روستاها و مناطق شهری، برگزاری کلاس‌های اموزشی، تسریع در روند واگذاری زمین جهت سرمایه گذاری و اطلاع رسانی از تسهیلات و وام‌های دولتی در جهت حمایت از کشاورزان از مهمترین موضوعاتی بود که توسط کشاورزان بیان شد.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

6 نظر

  1. روشهای نوین آبیاری و پلمپ کردن چاههای غیرمجاز,جلوگیری از کشت محصولاتی که نیاز به آب فراوان دارند و سرمایه گذاری در زمینه صنعت بهترین گزینه برای جلوگیری از هدر رفتن آب میباشد

  2. اونایی که چاه غیر مجاز دارن با دادن پول و رشوه از چاه هاشون اب میکشن ..
    اینا هم دور هم جمع میشن و فقط شعار میدن..
    مسولین شهر فقط بلدن یقه فقرا رو بگیرن..
    مثل خراب کردن دیوار باغها..
    فقط مال فقرا و بی پارتی ها خراب کردن مال پول دارها دست هم نخورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top