بستن

توشه‌ی نیکوکاری برای مسافران قبله

هفت‌برکه عزیز نوبهار: سفر الهی و معنوی حج به دلیل اهمیتی که در اسلام دارد، باید با انگیزه‌ی الهی و به قصد قربت و به صورت هدفمند انجام شود تا حاجی بتواند به مطلوب نظر خود و فیوضات سفر دست یابد.

هر سال موسم حج که می‌شود ده‌ها نفر از همشهریان و هم‌شهرستانی‌های عزیز با استعانت از درگاه خداوند متعال، عازم این سفر نورانی و معنوی حج می‌شوند و در این سیر معنوی کسب برکات می‌کنند. و هر سال هنگام شروع این سفر پربرکت، دغدغه‌ی فکری و ذهنی من این است که چگونه از این سفر حاجیان می‌شود در جهت انجام امور فرهنگی و اجتماعی شهر استفاده نمود و هزینه‌های مختلف این کار را سازماندهی کرد.

حجاج به هنگام بازگشت، به رسم دیرینه و من‌باب استحباب، ولیمه می‌دهند. در مجموع، ده‌ها هزار پرس غذا به ارزش صدها میلیون تومان هزینه می‌شود که بخش اعظم آن، شاید قریب به ۹۹ درصد، نصیب بی‌نیازانی می‌شود که یک وعده غذایی هیچ تاثیری در زندگی آنان ندارد. به حول و قوه‌ی الهی، امسال حدود ۱۱۰ نفر از همشهریان عازم این سفر معنوی هستند. با یک حساب ساده، می‌توان فهمید حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان هزینه‌ی ولیمه و اطعام مهمانان می‌شود.

به همین جهت، پیشنهاد می‌کنم که حاجیان ضمن به جای آوردن مراسم ولیمه و پذیرایی به صورت ساده و معدود به اقوام خویش، بخشی از هزینه‌ی ولیمه یا قربانی و انفاق خود را برای رفع گرفتاری نیازمندان، بیماران، کمک هزینه‌ی جهیزیه و همچنین تهیه یک یا دو باب خانه کوچک اختصاص دهند، که اینها همگی باقیات الصالحات هستند. امیدوارم همه‌ی حجاج محترم در این طرح معنوی که انشالله موجب رضایت حضرت حق است شرکت کنند و دیگر همسفران خود را نیز به این امر خیر تشویق کنند.

به همین منظور، از اصحاب فرهنگ و فعالان اجتماعی، به‌خصوص رییس محترم شورای عمومی فرهنگ شهرستان، امام جمعه گراش، دعوت می‌کنیم که در این امر نیک ما را یاری کنند و در جهت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از طریق تریبون نماز جمعه و ائمه جماعات مساجد همیاری نمایند.

باید بدانیم که به قول معصوم (علیه السلام): حج دو گونه است؛ حج برای خدا و حج برای مردم. پاداش حج‌گزار برای خدا بهشت است و ثواب حج‌گزار برای مردم با مردم است. پس حجی بگذاریم به نام خدا، به یاد خدا، و برای خدا.

 

کارشناس علوم اجتماعی

5 نظر

  1. با سلام.با توجه با لزوم صرفه جویی در مصرف برق از شهرداری یا اداره مربوطه خواهش میکنم در ساعات اواخر شب چراغها و روشنایی اضافه در شطح شهر رو کم کنن.یا بلوار و خیابونهایی که دارای روشنایی کافی هستن خاموش کنن.مخصوصا اواخر شب که رفت و امد کمی هست اما کلی چراغ تو سطح شهر روشنه .

  2. سلام بر عزیز نوبهار
    یکی از مصادیق بارز گناه در گراش که روز به روز هم
    بیشتر میشود اصراف در مهمانی ها و مراسم شادی و مذهبی است
    جنبه خطرناک تر آن که کمتر مورد توجه هست خطر آن برای سلامتی افراد هست
    در گذشته شاید عوام مردم ارزوی لذت خوردن یک وعده غذای سیر را داشتند و اطعام بسیار پسندیده بود امروزه کمتر کسی را سراغ داریم که از افزایش قند کلسترول و چربی و فشار خون و چاقی در رنج نباشد.شاید یکی از علل بالا بودن این امراض در گراش تغذیه نامناسب باشد.انشاا.. خدواند از همه قبول نماید هم حج را وهم صرف هزینه حج برای نیازمندان واقعی را.
    مشت احمد.

  3. به یاری نیازمندان شتافتن بسیار حائز اهمیت است به قول نویسنده فرهنگ کار خیر باید نهادینه شود شاید تهیه یک جهیزیه برای نیازمند کمتر از حج نباشد. میتوانیم با یک کار نیک حج خودرا کامل کنیم.

  4. باسلام پیشنهاد اقای نوبهار رو که شنیدم یاد خاطره ای از شهدا افتادم که قبر شهید بزرگواری رو که همیشه بوی عطر می داد راوی میگه جویاشدم علت چیه؟همرزم شهیدمیگه همیشه بیخبر سرویس های بهداشتی رو واسه رزمنده هابرای رضای خدانظافت می کردو… موقع بمباران به شهادت میرسه اینه جواب معمای ما از اون ور هم میبینیم مسجدی باعظمت ساخته شده اما رونقی نداره!!!! اره روفقا نیت ها خیلی مهمه حساب کتاب خدا اینجوریه.اگه همه همت کنن وبه یاری خدا هزینه سنگین اطعام رو به نیازمندهاو کمک هزینه ازدواج جوونا بشه خیلی بهتر… رفقا دست علی یارتون خدا نگهدارتون یا حق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top