هفت‌برکه عزیز نوبهار: سفر الهی و معنوی حج به دلیل اهمیتی که در اسلام دارد، باید با انگیزه‌ی الهی و به قصد قربت و به صورت هدفمند انجام شود تا حاجی بتواند به مطلوب نظر خود و فیوضات سفر دست یابد.

هر سال موسم حج که می‌شود ده‌ها نفر از همشهریان و هم‌شهرستانی‌های عزیز با استعانت از درگاه خداوند متعال، عازم این سفر نورانی و معنوی حج می‌شوند و در این سیر معنوی کسب برکات می‌کنند. و هر سال هنگام شروع این سفر پربرکت، دغدغه‌ی فکری و ذهنی من این است که چگونه از این سفر حاجیان می‌شود در جهت انجام امور فرهنگی و اجتماعی شهر استفاده نمود و هزینه‌های مختلف این کار را سازماندهی کرد.

حجاج به هنگام بازگشت، به رسم دیرینه و من‌باب استحباب، ولیمه می‌دهند. در مجموع، ده‌ها هزار پرس غذا به ارزش صدها میلیون تومان هزینه می‌شود که بخش اعظم آن، شاید قریب به ۹۹ درصد، نصیب بی‌نیازانی می‌شود که یک وعده غذایی هیچ تاثیری در زندگی آنان ندارد. به حول و قوه‌ی الهی، امسال حدود ۱۱۰ نفر از همشهریان عازم این سفر معنوی هستند. با یک حساب ساده، می‌توان فهمید حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان هزینه‌ی ولیمه و اطعام مهمانان می‌شود.

به همین جهت، پیشنهاد می‌کنم که حاجیان ضمن به جای آوردن مراسم ولیمه و پذیرایی به صورت ساده و معدود به اقوام خویش، بخشی از هزینه‌ی ولیمه یا قربانی و انفاق خود را برای رفع گرفتاری نیازمندان، بیماران، کمک هزینه‌ی جهیزیه و همچنین تهیه یک یا دو باب خانه کوچک اختصاص دهند، که اینها همگی باقیات الصالحات هستند. امیدوارم همه‌ی حجاج محترم در این طرح معنوی که انشالله موجب رضایت حضرت حق است شرکت کنند و دیگر همسفران خود را نیز به این امر خیر تشویق کنند.

به همین منظور، از اصحاب فرهنگ و فعالان اجتماعی، به‌خصوص رییس محترم شورای عمومی فرهنگ شهرستان، امام جمعه گراش، دعوت می‌کنیم که در این امر نیک ما را یاری کنند و در جهت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از طریق تریبون نماز جمعه و ائمه جماعات مساجد همیاری نمایند.

باید بدانیم که به قول معصوم (علیه السلام): حج دو گونه است؛ حج برای خدا و حج برای مردم. پاداش حج‌گزار برای خدا بهشت است و ثواب حج‌گزار برای مردم با مردم است. پس حجی بگذاریم به نام خدا، به یاد خدا، و برای خدا.

 

Aziz Noubahar 04