بستن

جزییات طرح هندی‌ها برای ساخت کارخانه فرآوری بذر پنبه در اَرَد

هفت‌برکه – گریشنا: اصغر فرودی، فرماندار گراش، از حضور سرمایه‌گذار هندی برای توسعه بخش تولید در این شهرستان استقبال کرد. هندی‌ها طرحی را برای ساخت کارخانه تولید بذر پنبه و گرفتن روغن از دانه‌های روغنی در ارد به فرمانداری گراش و وزارت جهادکشاورزی ارائه کرده‌اند.

هندی‌ها با فرماندار گراش دیدار کردند

به گزارش روابط عمومی فرمانداری گراش، فرماندار از آمادگی گراش برای حضور سرمایه‌گذاران و مشارکت آنها در اجرای طرح‌های اقتصادی شهرستان خبر داد و گفت: «مدیریت شهرستان تلاش دارد که در زمینه تامین فضاهای مورد نیاز و ارایه مجوزهای لازم، همکاری و پشتیبانی لازم را انجام دهد و نگرانی سرمایه‌گذاران را مرتفع کند.»

هفته گذشته دو تن از مدیران یک شرکت هندی به همراه اعضای شورای اسلامی شهر ارد با اصغر فرودی فرماندار گراش دیدار کردند. فرودی گفت: «یکی از برنامه‌های مدیریت شهرستان برای توسعه متوازن و همه جانبه شهرستان، مشارکت بخش خصوصی است و گراش آمادگی استفاده از حضور سرمایه‌گذاران در پروژه‌ها و طرح‌های خود را دارد.»

وی با بیان اینکه شهرستان گراش ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه گذاری دارد که باید از آن استفاده بهینه شود، اظهار داشت: «خوشبختانه زیرساخت و بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری در بخش تولید و صنعت در این منطقه فراهم است و دولت تدبیر و امید در خصوص ارائه تسهیلات، سرمایه گذاران را به خوبی حمایت می‌کند.»

فرآوری بذر پنبه، گام اول سرمایه‌گذاران هندی

این سرمایه گذاران به دنبال اجرای طرح‌های کشاورزی از جمله کشت پنبه و فرآوری این محصول تولیدی در بخش ارد شهرستان گراش هستند. بر اساس طرح ارائه شده به فرمانداری گراش، مرحله نخست با سرمایه ۱۶ میلیارد تومان اجرا می‌شود و پس از اجرا باعث اشتغال ۷۲ نفر خواهد شد.

شرکت خدمات حمایتی نوین کشاورزی آرکا AANSS شریک ایرانی شرکت هندی Ferro Oil Teck در ایران است. دکتر قاسم فتحی به همراه دیگر اردی‌ها در شرکت ارکا فعالیت دارند و دکتر فتحی مدیر فنی این شرکت است. دهم تیرماه ۱۳۹۷ جلسه نهایی‌سازی پروژه فرآوری بذر پنبه در ایران با حضور مدیران شرکت Ferro Oil Teck در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

دکتر فتحی در مورد این سرمایه‌گذاری به خبرنگار گریشنا گفت: «شرکت هندی در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی به ویژه پنبه و دانه‌های روغنی فعال است. ما در سال چهار هزار تن مصرف بذر پنبه در کشور داریم که بخشی را وارد می‌کنیم و بخشی به صورت سنتی تولید می‌شود. این شرکت یک تکنولوژی پیشرفته آمریکایی را در هندوستان بومی‌سازی کرده است. تفاهم‌نامه بین شرکت ایرانی و شرکت هندی برای مشارکت طولانی‌مدت جهت انتقال تکنولوژی روز دنیا در زمینه فراوری بذر پنبه و استحصال روغن از تخم پنبه و سایر دانه‌های روغنی و پوسته برنج و تولید خوراک دام با سرمایه گذاری ۵۰ میلیون دلار منعقد شده است که فاز اصلی آن در استان‌های برنج‌خیز شمال کشور قابل اجراست.»

دکتر فتحی، مدیر فنی شرکت آرکا، در مورد تمایل به سرمایه‌گذاری در ارد گفت: «چند پروژه را در ایران دنبال می‌کنیم و دوست‌ داریم پروژه تولید بذر را در منطقه خودمان انجام دهیم. امنیت سرمایه‌گذاری در شهرستان ما عالی‌ است و حتی مردم هم می‌توانند در این سرمایه‌گذاری مشارکت کنند. مزیت دیگر این است که به بندرعباس برای صادرات و اتصال به خطوط راه‌آهن نزدیک هستیم.»

دکتر فتحی در مورد زمان‌بندی اجرای پروژه گفت: «برنامه ما ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ است که در سال ۲۰۱۸ فاز فرآوری بذر را آغاز می‌کنیم که در کشور بی‌نظیر و کاملا منحصر به فرد است. این پروژه با ظرفیت دو تن در ساعت عملیات تصفیه و یک تن در ساعت فرآوری و بسته‌بندی شروع می‌شود. برنامه اولیه ما این است که در سال دو هزار تن بذر فرآوری شده پنبه تولید و نیاز استان فارس و سایر مناطق کشور را تامین نماییم و تا سال ۱۴٠٠ شاهد صادرات سه هزار تن بذر با استادارد جهانی به آسیای میانه باشیم.»

دکتر فتحی درباره همکاری با سرمایه‌گذاران گفت: «استاندار فارس دستور تخصیص ٢ میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی جهت اجرای این پروژه و طرح بسته‌بندی خرما با ظرفیت هزار تن و ١٢ هزار تن شربت و شیره خرما و احداث سردخانه ٣٠٠٠ تنی در بخش ارد را صادر کرده است. یکی از مشکلات، کندی روند صدور مجوز و اتلاف وقت از سوی بعضی از ادارات است که امیدواریم با ورود و دستور مسئولین ذی‌ربط در روند کارها تسریع شود.»

 

خبرنگار همکار هفت‌برکه از سال ۱۳۸۶ کارشناس روابط عمومی فرمانداری گراش

5 نظر

  1. حالا که تو کشور خشکسالیه و بحران آب هست.شما برین کشاورزی کنین.خیلی خوبه مخصوصا منطقه پر بارش جنوب

  2. تو سایت نگاه کردم شهرهای جنوبی که دارای سازمان تامین اجتماعی هستن اسم خنج و حتی بخش خفر جهرم هست ولی گراش نیست.علت حد نصاب نرسیدن چیه .باید پیگیری بشه ما از خنج و حفر که کمتر نیستیم دیگه

  3. باید این مساله به جوانان که مغازه دار هستن گوشزد بشه که هر شخصی میتونه خودش را بیمه تامین اجتماعی کارفرمایی کنه و هزینه اش نسبت به زیر مجموعه قرار گرفتن کمتر هست و برای آینده هر شخصی خیلی مفید هست که علاوه بر حقوق بازنشستگی مزایا دیگری هم دارد الان بیمه تامین اجتماعی گراش شعبه اقماری دارد که زیر نظر لار هست ولی شهرهای مانند قادر آباد فارس و پاسارگاد و حفر و خنج و…که کوچیکتر از گراش هستند به صورت سازمان جدا اداره می شوند ولی گراش مانند بیرم و جویم شعبه اقماری لار هست

  4. نمیدانم چرا تا اسم سرمایه گذارخارجی میاد همه بغکر اعطا تسهیلات ارزی میفتیم ولی یادمان میرودکه همین نزدیکی ها صنایعی هستند که نیاز به وام دارند ولی گیر هزاران کاغذبازی هستند و کارشان دراستانه تعطیلی است
    اقایان همین صنایع موجود را حمایت واقعی کنیم و دست از شعار بردارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top