ابوذر رنجبر بعد از دو سال حضور در گراش، آشنایی کاملی با فضای گراش پیدا کرده است. در آستانه هفته قوه قضاییه، در میان حجم زیاد کارها و پرونده‌ها، فرصتی پیدا می‌شود که ۲۰ دقیقه پاسخگوی سوال‌های ما و مردم باشد.

هر چند این گفتگو به بهانه هفته قوه قضایییه است، اما قاضی جوان معتقد است به دلیل حجم زیاد کارها برای آن‌ها تمام هفته‌های سال، هفته قوه قضاییه است. سعی می‌کنیم پرسش‌هایی را که سال گذشته پرسیده‌ایم تکرار نکنیم. خوشبختانه تعداد پرونده‌های حساس گراش انگشت‌شمار است و با پرسش از سرنوشت این پرونده‌ها که حساسیت عمومی داشته است شروع می‌کنیم.

Dadgah Abozar Ranjbar 1

جناب رنجبر، سرنوشت پرونده قتل اسدی‌لاری بعد از گذشت یک سال به کجا رسید؟

یک متهم دستگیر و به عنوان قتل عمد محکوم شده است و پرونده در حال حاضر به شیراز ارسال شده است.

متهم اعتراف هم کرده است؟

قرار نیست همیشه متهم اعتراف کند. با شواهد و دلایل حکم محکومیت صادر شده است.

دیگر قتل سال گذشته برادرکشی افغان‌ها بود. در این پرونده چه حکمی صادر شد؟

حکم این پرونده نیز به عنوان قتل صادر شده است. اولیای دم مقتول رضایت داده‌اند اما جنبه عمومی جرم را نیز در نظر گرفتیم و متهم در حبس است.

در یک سال اخیر دو مورد مرگ مشکوک در برکه داشته‌ایم. دختری در آغصه و یک مرد در گراش. آیا این موارد خودکشی بود؟

این پرونده‌ها معمولا خودکشی است. اما اگر اولیای دم شکایت داشته باشند، تحقیقات گسترده‌تر انجام می‌شود. در این دو مورد هم به درخواست اولیای دم پرونده همچنان در مرحله تحقیقات است.

در سرقت دختربچه از طلافروشی هم خبر دستگیری منتشر شد؟

این پرونده با توجه این که شامل چندین مورد سرقت بود، به لار ارسال شد و بررسی و صدور حکم در لار انجام شد.

به جز سرقت‌های منزل، دو پرونده سرقت به عنف منزل بیشتر حساسیت داشت. پرونده‌های منزل کریمیان در خیابان دروازه و منزل غلامی در خیابان آبیاری. این پرونده‌ها به نتیجه رسید؟

در پرونده کریمیان چند متهم دستگیر شدند اما پرونده به نتیجه نرسید. در پرونده غلامی، خوشبختانه همین هفته سه نفر سارق دستگیر شده‌اند و به جرم خود اعتراف کرده‌اند. پرونده دوباره به جریان افتاده است و در مرحله صدور رای قرار دارد.

ساختمان دادگستری گراش در کنار فرمانداری در دست ساخت است. چه زمانی این ساختمان آماده خواهد شد؟

من هر هفته پیگیر وضعیت ساختمان جدید هستم. ساختمان خیلی خوب پیش رفته است و قول داده‌اند حداکثر تا آخر تابستان تحویل دهند. با توجه به ضرورت، یک طبقه به ساختمان اضافه شده و این بخش هم آماده خواهد شد.

یک سوال تکراری هم داریم که چرا در نامه‌ها از عنوان دادگاه بخش گراش استفاده می‌شود؟

امیدواریم با احداث ساختمان دادگستری این مساله حل شود. حداکثر تا پایان سال این مساله حل می‌شود.

سال گذشته و امسال جشن گلریزان برگزار شد. نظر شما در مورد این مراسم چه بود؟

راضی نیستم. فلسفه گلریزان این نیست که صرفا یک آماری بدهیم و باید به طور عملی نتیجه داشته باشد. روال این است که پولی که جمع می‌شود به حساب ستاد دیه واریز شود تا معادل سه برابر آن زندانی آزاد شود. اولویت اصلی ما هم گراش است، اما اگر نبود چه اشکال دارد زندانی‌های دیگر هم آزاد شوند؟ در ضمن نظر من این بود که کارگروه‌هایی تشکیل شود و گلریزان محدود به این جشن‌ نباشد و در طول سال و به طور مدام ارتباط باشد که این کارگروه به شورای اختلاف در صلح و سازش پرونده‌ها کمک کند و در بحث پیشگیری از جرایم هم همکاری داشته باشیم. اما این کارها انجام نشد و به اهداف مورد نظر نرسیدیم.

آماری از طرف زندان منتشر شد که تعداد زندانیان از ۲۵۰ نفر در زندان قدیم، در ساختمان جدید با اضافه شدن زندانیان لامرد و مهر به ۸۵۰ زندانی رسیده است. آماری از زندانیان گراش می‌توانید ارائه کنید؟

تعداد زندانیان گراش زیاد نیست. تعداد زیر ۱۰۰ نفر است. از این افراد ۵ یا ۶ نفر هستند که از طریق گلریزان می‌توان آن‌ها را آزاد کرد.

ذهنیتی وجود دارد که در مناطقی که اتباع افغانستان بیشتر هستند، جرم‌خیزتر است. آیا آمار شما این را تایید می‌کند؟

از زندانیان موجود بیش از ۸۰ درصد اتباع ایرانی هستند. ولی به صورت کلی‌تر معتقدم این بحث اتباع خارجه باید حل شود. وجود اتباع بیگانه هزار مشکل امنیتی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد می‌کند. در بخش قضایی یک مساله وجود دارد. کسی که مجوز ندارد و به صورت غیرقانونی در کشور حضور دارد، وارد دادگاه می‌شود و می‌خواهد شکایت کند. آیا ما باید شکایت را بپذیریم و مثل افراد عادی برخورد کنیم؟ من نظرم منفی است. باید افراد غیر مجاز برای پیشگیری از خیلی مسائل طرد بشوند و محدودیت‌های خاصی اعمال شود. قضیه افراد دارای مجوز البته جداست.

امسال در بخشی هم بوده که ما افزایش جرم داشته باشیم؟

در جرم خاصی محسوس نیست. فقط کشف مشروبات الکلی افزایش زیادی داشته است. کشفیات خوبی انجام شده است و مجازات سنگین و برخورد قضایی هم در نظر گرفته‌ایم، اما می‌بینیم دوباره چند نفر دیگر وارد می‌شوند. در این مورد باید اقدامات پیشگیرانه بیشتر شود و مطالعه آسیب‌شناسی لازم است تا عوامل اصلی را ریشه‌کن کنیم.

در مورد خرده‌فروشان مواد مخدر، این گلایه وجود دارد که برخوردها به قدر کافی شدید نیست.

بر خلاف مشروبات که دست ما برای احکام سنگین باز است، در مورد مواد مخدر، مجازات بر اساس وزن ماده کشف شده است. بخشی از این انتقاد درست است. گاهی متهم اشتهار هم دارد، ولی چیزی که کشف می‌شود کم است و راهکار قانونی برای برخورد وجود ندارد.

در مورد طلاق، بهزیستی آماری داد که ۵۲ پرونده به این اداره ارجاع شده است. آیا تمام موارد طلاق به بهزیستی ارجاع می‌شود یا این فقط بخشی از پرونده‌های طلاق است؟

این بخشی از پرونده‌ها است. البته آمار گراش نسبت به کشور پایین‌تر است.

آیا می‌توان از نظر قضایی کاری برای کاهش پرونده‌های طلاق انجام داد؟

در طلاق عوامل زیادی موثر است. این مساله فقط به دادگاه مربوط نیست. اگر عوامل را بتوانیم کنترل کنیم، طلاق هم کاهش پیدا می‌کند. ما تلاش می‌کنیم که بین افراد صلح و سازش برقرار کنیم ولی متاسفانه شاید از ۱۰۰ مورد، ۵ مورد هم منتهی به سازش نمی‌شود.

یک سوال هم شهروندان ارسال کرده‌اند. آیا در پرونده تصادفات موردی بوده است که شما، شهرداری یا اداره راه را به خاطر وضعیت جاده‌ها مقصر معرفی کنید؟

بله. در این موارد نظر کارشناس را لحاظ می‌کنیم. مورد بوده که اداره راه را ۳۰ درصد مقصر دانسته‌ایم. در اداره‌های دیگر هم بوده که ما حکم محکومیت ادارات را صادر کرده‌ایم.

برنامه‌ خاصی برای هفته قوه قضاییه دارید؟

در این هفته برنامه‌های دیدار با مردم را داریم، به زندانیان سر می‌زنیم و برنامه‌های مرسوم انجام می‌شود. البته به نظر من انجام کار مردم فقط مربوط به این هفته نیست و در طول سال در خدمت مردم هستیم. برای ما همه‌ی هفته‌های سال، هفته قوه قضاییه است. سعی ما این بوده که مردمی که به دادگاه مراجعه می‌کنند، شاید به خواسته‌های‌شان نرسند، ولی جواب‌شان را بگیرند و کار مردم حل بشود.

دست تنها بودن شما کار را سخت نمی‌کند؟

کار را سخت می‌کند و گاهی از هفت صبح تا نیمه شب در دادگاه هستیم. سعی می‌کنیم کارها را در خارج از وقت ادارای انجام دهیم تا کار مردم زمین نماند. اگر قرار بود فقط به وقت اداری اکتفا کنیم، اصلا نمی‌شد.

متوسط طول دادرسی در کشور ۹۰ روز است. طول دادرسی پرونده‌های شما چقدر است؟

کمتر از یک ماه است. البته این زمان از زمان تشکیل پرونده است. ممکن است تشکیل پرونده کمی زمان ببرد اما اگر پرونده ثبت شد، در کمتر از یک ماه حکم صادر می‌شود.

نکته‌ای که به نظرتان لازم است با مردم در میان بگذارید.

می‌خواستم اهمیت رعایت قانون را به مردم یادآوری کنم. در هر موضوعی ناچاریم قانون را رعایت کنیم ولو این که به ضررمان باشد. احترام به قانون کمک می‌کند که در جامعه فساد به وجود نیاید. هر چه جامعه قانونمندتر باشد در همه زمینه‌ها پیشرفت می‌کند و من این را قلبا اعتقاد دارم.

ما هم به عنوان نگهبان قانون، هر جا قانون‌شکنی باشد برخورد می‌کنیم. این طور نیست که افراد در برابر قانون مسئولیتی نداشته باشند و دست به بی‌قانونی بزنند. کسی که قانون را رعایت نمی‌کند، اول به خودش ضرر می‌رساند.