بستن

درِ دادگستری و اتاق من به روی مردم باز است

هفت‌برکه – گریشنا: دادگستری گراش از نظر کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها و وصول هزینه‌های دادرسی در استان فارس نمونه شد.

به گزارش گریشنا سید رحیم روان‌بین رئیس دادگستری شهرستان گراش در آغاز هفته قوه قضاییه در نشستی خبری پاسخگوی خبرنگاران رسانه‌های گراش بود. در این نشست خبری رییس دادگستری گراش در مورد آخرین وضعیت پرونده‌های مهم سال گذشته توضیح داد.

برنامه‌های هفته قوه قضاییه در گراش

روان‌بین ضمن تبریک فرارسیدن هفته قوه قضائیه و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر بالاخص شهید مظلوم دکتر بهشتی، اهم برنامه‌های دادگستری گراش در هفته قوه ‌قضاییه را  درصورت بهبود وضعیت به وجود آمده ناشی از بیماری کرونا؛ دیدار با ائمه محترم جمعه گراش و ارد، دیدار با خانواده معظم شهدا، بازدید از واحدهای تولیدی سطح شهرستان، بازدید از زندان و واحد شوراهای حل اختلاف مستقر در شهر ارد و دهستان فداغ و همچنین غبار روبی و زیارت قبور شهدا، اعلام نمودند.

وی خاطرنشان ساخت؛ رعایت نظم، تکریم ارباب رجوع و تسریع در امور مراجعین سه شاخص اصلی در دادگستری شهرستان گراش می‌باشد و در راستای منویات مقام معظم رهبری، فرمایشات ریاست معزز قوه ‌قضاییه و تاکیدات رئیس کل محترم و محبوب دادگستری استان، حفظ کرامت انسانی و کاهش اطاله دادرسی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در دادگستری گراش می‌باشد.

ایشان اذعان نمودند؛ در همایش فصلی روسا و دادستان های حوزه های قضایی استان فارس که در خرداد ماه سال جاری توسط رئیس کل محترم دادگستری استان حضرت حجت ‌الاسلام والمسلمین حاج آقا موسوی (دام عزه العالی) برگزار گردید از دادگستری گراش به لحاظ کاهش اطاله دادرسی و کسب بیشترین درآمد در وصول هزینه های دادرسی و اجرای احکام تقدیر به عمل آمد.

رییس دادگستری گراش ضمن ابراز همدردی با اهالی محترم دهستان‌های فداغ و خلیلی که در حادثه زلزله اخیر متحمل خسارت گردیدند، تاکید کرد چنانچه افرادی از دهستان‌های مزبور دارای پرونده مطروحه در دادگستری گراش باشند، مساعی لازم جهت معاف نمودن آنها از پرداخت هزینه دادرسی دعوای مطروحه به عمل خواهد آمد. در پایان رئیس دادگستری گراش از همکاران قضایی، اداری و همکاران شورای حل اختلاف نیز به لحاظ تلاش های بی وقفه جهت انجام امور محوله قدردانی کرد.

در دادگستری و اتاق من به روی مردم باز است

گراش‌نیوز: نارضایتی مردم در مورد رعایت حقوق شهروندی در زمان مراجعه به دادگستری وجود دارد. در این مورد از چه طریقی پیگیری می‌توانند پیگیری کنند؟

هیچ مجموعه‌ و شخص حقیقی خالی از عیب و ایراد نیست. اما ضمن این که همه همکاران در سراسر کشور زحمت می کشند ما این ادعا را داریم که دادگستری گراش در آن سه شاخصی که گفته شد تلاش کرده‌ایم بیشتر رضایت‌مندی را به همراه داشته باشیم. علی رغم کثرت کار نسبت به سایر ادارات ، هیچ ارباب رجوعی نیست که توسط همکاران و به ویژه خودم صحبت شان را نشنویم و توضیح کامل ندهیم و بارها عرض کرده‌ام دادگستری و درب اتاق حقیر به روی مردم باز است و فکر نکنم مراجعه کننده‌ای باشد که صحبت هایش را نشنیده ام و فراتر از چیزی که لازم است توضیح نداده باشیم. اما علی رغم همه تلاش‌ها می پذیریم کمی و کاستی وجود دارد و هر چند اجتناب پذیر است، تلاش کردیم این کاستی‌ها به حداقل برسد. با این وجود اگر مراجعه کننده‌ای به هر دلیلی در دادگستری گراش در مورد موضوع مد نظرشان پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نکرد که فرض بسیار ضعیفی است. هم مراجع قضایی شامل حاکم تجدید نظر دیوان عالی کشور و هم مراجع نظارتی وجود دارند که می توانند پاسخگوی این عزیزان باشند.

برای مالکین زمین در محمد آباد پرونده تشکیل شده است

خبرنگار گراش از نقش دادگستری در جلوگیری از افزایش قیمت پرسید و روان‌بین در پاسخ گفت: «دعوای اثبات مالکیت مربوط به اراضی مورد اختلاف بین دو یا چند نفر است که طرح این گونه دعاوی ارتباط چندانی با کاهش یا افزایش قیمت مسکن در سطح شهرستان ندارد. به هر حال تصمیم گیری بر اتخاذ تدابیر لازم جهت کاهش قیمت مسکن و از بین بردن تورم در خصوص مسکن می بایست در سطح کلان از طریق وزارتخانه مربوطه سپس در سطح استان از طریق مدیران استانی  گرفته شود و چنانچه در سطح شهرستان نیز تصمیمات موثری اتخاذ گردد نیازمند تعامل بین دستگاه ها و ادارات مربوطه شامل دادگستری، فرمانداری، اداره راه ، اداره ثبت اسناد، اداره جهاد کشاورزی و اداره منابع طبیعی و بنیاد مسکن می باشد.»

استقرار روستای محمدآباد در جنوب غرب گراش به مشخص شدن وضعیت مالکیت و کاربری زمین‌های مجاور آن منوط شده است. روان‌بین در مورد آخرین وضعیت محمد آباد گفت:‌ « کم کاری برخی ادارات موجب تشکیل پرونده در محاکم می‌گردد. چنانچه اداره متولی نسبت به موضوع محمد آباد، سلطان آباد یا موارد مشابه در زمانی که این ساخت و سازها صورت می گرفت به موقع عمل می‌کردند و جلو ساخت و سازها را می‌گرفتند ما با این وضعیت فعلی مواجه نبودیم. ما با شرایط اقتصادی موجود و مشکلات معیشتی که مردم با اون درگیر هستند، تلاش می‌کنیم افراد بی‌بضاعتی که اغلب از روی نا آگاهی زمین‌هایی را از افراد سودجو خریداری کرده‌اند در چارچوب قانون مورد حمایت قرار بگیرند اما افرادی که از روی سود جویی و منفعت طلبی اقدام به تفکیک این‌گونه اراضی که یا جزو اراضی ملی بوده یا جزو اراضی خارج از محدوده شهر بوده و خارج از ضوابط اقدام به تفکیک و فروش آن نموده‌اند به شدت برخورد خواهد شد. کما این که پرونده‌هایی نیز در این خصوص در حال رسیدگی و متعاقبا تصمیمات اتخاذ شده در مورد این افراد به اطلاع عموم می رسد.»

قاضی در مدرسه: طرحی برای آشنایی دانش‌آموزان با قانون

روان‌بین در مورد پرونده‌های مربوط به جرایم فضای مجازی گفت: «متاسفانه در چند سال اخیر یکی از جرایمی که شکل گرفته و منجر به تشکیل پرونده و ورود به دادگستری شد جرایم رایانه‌ای با جرایم ارتکابی از طریق فضای مجازی است که متاسفانه اغلب توسط قشر جوان و نوجوان صورت می‌گیرد. جرایمی از قبیل کلاهبرداری اینترنتی یا برداشت وجه از حساب افراد یا جرایم ناشی از انتشار تصاویر محرمانه می باشد از جمله این جرایم است.

رییس دادگستری از کاهش پرونده‌های فضای مجازی خبر داد: «به حمدالله در یک سال گذشته جرایم رایانه‌ای در سطح شهرستان کاهش نسبتا محسوسی داشته و توصیه ما این است که همان طور که از هر ابزار و وسیله ای می بایست در جهت صحیح و درست آن استفاده کرد، استفاده از فضای مجازی نیز می‌بایست در این راستا باشد نه از ارتکاب جرم.

روان‌بین طرح قاضی در مدرسه را در آگاهی‌بخشی نوجوانان موثر دانست: «از والدین محترم و همین طور آموزش و پرورش نیز خواهش می ‌نیم در این خصوص اطلاعات و آگاهی لازم را به فرزندان و دانش آموزان آموزش دهند که البته اجرای طرح قاضی در مدرسه که در راستای تعامل با آموزش و پرورش بوده تا حدودی توانسته است به سطح آگاهی دانش آموزان بیافزاید.»

در شهرستان قاچاقچی عمده مواد مخدر نداریم

با توجه به در پیش بودن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر. رییس دادگستری گراش در مورد وضعیت مواد مخدر شهرستان گفت: «ما در سطح شهرستان با فروشندگان مواد مخدر به صورت عمده یا افرادی که مرتکب قاچاق می‌شوند مواجه نیستیم و از این حیث به حمدالله شهرستان وضعیت مطلوبی دارد .اما متاسفانه در سطح شهرستان گراش و توابع آن با فروشندگان خرد مواد مخدر مواجه هستیم. که در این خصوص پرونده‌های متعددی تشکیل و احکامی نیز با مجازات‌های قابل توجه صادر گردیده و در حال اجرا می‌باشد. در مورد افرادی که صرفا مصرف کننده مواد مخدر می باشند تلاش کرده‌ایم با همکاری مرکز ترک اعتیاد گراش شرایط جهت بازپروری و برگرداند آن‌ها به جامعه فراهم شود.»

نماینده قوه قضاییه در شهرستان گراش در مورد عدم برگزاری جشن گلریزان گفت: متاسفانه ما در سطح شهرستان موفق به برگزاری جشن گلریزان نشدیم . ولی زندانیانی که حبس آن ها ناشی از محکومیت مالی یا جرایم غیر عمد بوده بعضا توسط برخی از افراد خیر تامین شده و برخی زندانیان آزاد شده اند. اما کماکان نیز برخی از محکومین جرایم غیر عمد وجود دارند که به لحاظ عدم پرداخت جزای نقدی در زندان به سر می‌برند.»

آخرین خبر از سه پرونده خردادماه

روان‌بین در پاسخ به سوال گریشنا در مورد دو پرونده کشف جسد در خردادماه ۱۳۹۹ گفت: «یک مورد از دو فقره فوت نگرفته که فرد متوفی غیر بومی بود نتیجه تحقیقات آن است که قتلی صورت  نگرفته است. یک فقره فوت دیگر نیز در مرحله انجام تحقیقات می باشد که تا حصول وضعیت علت فوت فعلا پاسخ دقیق و مشخصی در این خصوص نمی‌توان داد.»

رییس دادگستری گراش در مورد برخورد با اراذل و اوباش گفت: «به حمدالله گراش یکی از امن‌ترین شهرستان‌های استان محسوب می‌شود اما موارد نادری وجود دارد که مستلزم برخورد با این افراد می باشد.»

یکی از متهمان درگیری هفته گذشته در خیابان تمیز با استفاده از مرخصی کرونا در بیرون از زندان به سر می‌برد. روان‌بین در مورد این پرونده گفت: «در چند ماه اخیر به لحاظ بروز بیماری ناشی از ویروس کرونا و حسب بخشنامه ریاست محترم قوه قضاییه تلاش گردید زندانیانی که به لحاظ ارتکاب جرایم نه چندان شدید محبوس می باشند مشمول یک سری تسهیلات شامل تعلیق اجرای مجازات، مرخصی پایان حبس، آزادی مشروط یا مشمول عفو گردند. اما اگر مشخص شود افرادی که مشمول برخی از این تسهیلات گردیده‌اند و مورد رافت اسلامی قرار گرفته‌اند، مجددا مرتکب جرم گردند به شدت با آن‌ها برخورد خواهد شد.»

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top