بستن

۴ میلیارد کالای قاچاق سال گذشته در گراش ضبط شد

هفت‌برکه – گریشنا: لوازم خانگی و مواد غذایی مهمترین کالاهای قاچاق کشف شده در شهرستان گراش است. با هدف حمایت از کالای داخلی، برخورد با کالای قاچاق شدیدتر خواهد شد.

به گزارش هفت‌برکه، جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ریاست اصغر فرودی، فرماندار گراش، صبح روز سه‌شنبه هشتم خردادماه ۱۳۹۷ در فرمانداری برگزار شد.

فرماندار گراش در مورد کشفیات کالای قاچاق در سال گذشته گفت: «در سال گذشته چهار میلیارد تومان کشف کالاهای قاچاق در سطح شهرستان داشته‌ایم که رقم بالایی است. بخش اصلی کشفیات مربوط به مواد غذایی به ویژه نوشیدنی‌ها و لوازم برقی منزل بوده است. البسه در رده بعدی قرار دارد.»

اصغر فرودی فرماندار گراش گفت: «مبارزه با قاچاق کالا تاثیر زیادی در اقتصاد سالم و رونق اقتصادی جامعه دارد. برای مبارزه با قاچاق مهمترین کار اجرای سیاست‌های صحیح اقتصادی و بستن مرزهاست که در سطح کلان توسط دولت و نیروهای نظامی و انتظامی انجام می‌شود.»

فرماندار در مورد رویکرد امسال در مبارزه با قاچاق کالا گفت: «با توجه به نامگذاری امسال به عنوان حمایت از کالای داخلی، همه دستگاه‌ها در امر مبارزه قاچاق کالا همکاری کنند. امسال برنامه تشدید کنترل‌ها در مبادی ورودی و تشدید بازرسی‌ها در سطح شهرستان را خواهیم داشت. تشویق عرضه‌کنندگان کالاهای داخلی در مبارزه با قاچاق موثر است.»

بخشی از نگرانی فرماندار در مورد لوازم بهداشتی و آرایشی قاچاق بود: «در حوزه لوازم آرایشی باید سه کار را انجام دهیم. اول فرهنگسازی است تا مردم تا حد امکان فرهنگ اسلامی را رعایت کنند. دوم بازرسی‌ها است که با کالای غیر مجاز و غیر بهداشتی برخورد شود. و سوم باید بتوانیم کالای جایگزین را معرفی کنیم. در غیر این صورت مبارزه ما کامل نخواهد بود.»

کشف ۹۷۵ میلیون تومان کالای قاچاق در دو ماه

فرسوده، معاون فرماندار گراش، بر حمایت از کالای داخلی تاکید کرد: «ناحیه مقاومت بسیج نهادی بود که در مورد تبلیغ مصرف کالای داخلی عملکرد خوبی داشته است. برگزاری نمایشگاه تولیدات کالاهای داخلی می‌تواند در گسترش فرهنگ مصرف کالای داخلی موثر باشد. در این مورد پیگیر بودیم که در ماه مبارک رمضان نمایشگاه برگزار شود ولی در هر حال این نمایشگاه به زودی برگزار می‌شود.»

سرهنگ دوم ابوالحسن مزارعی جانشین فرماندهی انتظامی گراش در مورد اقدامات انجام شده است گفت: «از ابتدای سال، در دو ماه گذشته بالغ بر ۹۷۵ میلیون تومان کالای قاچاق کشف و ۲۰ نفر در زمینه قاچاق دستگیر شده‌اند. ۲۳ پرونده در زمینه قاچاق تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۳ درصد افزایش داشته‌ایم. ایست بازرسی فداغ هر شب در جاده حضور دارد و ایست بازرسی ارد به صورت مقطعی برقرار است. اگر دستگاه قضایی همکاری بیشتری داشته باشد جا برای افزایش کشفیات وجود دارد.»

سرهنگ مزارعی در پاسخ به خبرنگار در مورد نارضایتی عمومی از ضبط موتورهای سنگین به ویژه در منازل گفت: «موتورگیری در منزل با همکاری دستگاه قضایی و بر اساس گزارش‌ها مردمی است. در این مورد نیروی انتظامی مجری قانون است.»

سرگرد دهقان فرمانده ناحیه مقاومت بسیج گراش گفت: «اگر فرهنگسازی انجام شود کار نیروی انتظامی و نظامی کاهش خواهد یافت. مهمترین کار نخریدن کالای قاچاق است. باید فضای امن برای کالای ایرانی ایجاد شود و کالای ایرانی را در رسانه‌های ملی و محلی تبلیغ کنیم. در این زمینه رسانه‌های باید کار جهادی در زمینه تبلیغ کالای ایرانی انجام دهند.»

قاچاق سوخت در حالا گسترش است

فرماندار گراش با تقدیر از مهندس حسنیان رییس ناحیه لارستان شرکت توزیع پخش فرآورده‌های نفتی  گفت: «در موضوع کمبود بنزین که مساله‌ای سراسری بود هماهنگی خیلی خوب وجود داشت و مشکلی پیش نیامد. از بابت سوخت تمهیدات اندیشیده شده است و مشکلی نخواهیم داشت.»

مهندس مسعود حسنیان از احتمال افزایش قاچاق سوخت گفت: «در سال ۹۲ و ۹۳ اوج قاچاق سوخت بود و دوباره موضوع اختلاف قیمت به وجود آمده است و قاچاقیان فعال شده‌اند. این سرمایه، سرمایه کل مردم است و باید آن را حفظ کنیم.»

رییس توزیع سوخت منطقه از برخورد مستقیم با قاچاق خبر داد: «من در همه جایگاه‌ها حضور خواهم داشت و دوربین‌ها را چک خواهیم کرد اگر راننده‌ای با دو یا چند کارت سوخت‌گیری کند. کارت توقیف می‌شود و یک میلیون‌تومان جریمه تعلق می‌گیرد.»

مهندس حسنیان در مورد نوع سوخت قاچاق شده گفت: «در مورد بنزین هنوز مورد خاصی نداریم و بیشترین قاچاق در بخش نفت گاز و نفت سفید است. با توجه به آب و هوای منطقه سهمیه نفت سفید باید تعدیل شود. کاهش سهمیه می‌تواند در کاهش قاچاق موثر باشد.»

آیا کالای قاچاق از فروشگاه‌ها جمع‌آوری شود؟

فضلیت بنی‌زمانی کارشناس معاونت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی گراش گفت: «در زمینه قاچاق دارو جلسه توجیهی با داروسازان برگزار شده است. در زمینه مواد بهداشتی کاملا کالاهای با کیفیت داخلی داریم اما در زمینه لوازم آرایشی هنوز مردم به کالای خارجی اعتماد بیشتری دارند. برای کالای قاچاق چون در زمان انتقال نظارتی وجود ندارد از نظر بهداشتی نیز قابل تایید نیست.»

بنی‌زمانی در مورد جمع‌آوری کالای قاچاق گفت: «بازدیدها ما تاکنون ارشادی بوده است و باید همکاری از طرف تعزیرات باشد تا اقدام به جمع‌آوری کنیم. چندین سال آموزش داده شده است و از امسال باید اقدام به جمع‌آوری کنیم.»

آهنعلی حسین‌شیری به نمایندگی از اتاق اصناف گفت: «ما به کسبه گفتیم کالای خارجی غیر مجاز موجود در مغازه را مصرف کنند و کالای جدید خریداری نکنند. بازدیدهای ما نشان می‌دهد که میزان کالای قاچاق در فروشگاه‌های شهرستان کمتر شده است. خیلی از کسبه کالای خارجی با فاکتور تهران دارند که در مورد تشخیص قاچاق بودن آن‌ مشکلاتی داریم.»

صادق ایزدی رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گراش گفت: «رویکرد اداره صنعت برخورد با قاچاق در انبارها و توزیع‌کنندگان اصلی است. وحدت رویه به این شکل است که فعلا با توزیع‌کنندگان خرد به صورت تذکر برخورد کنیم.»

قاچاق دام و امنیت غذایی

فرماندار گراش در این جلسه «جلوگیری از قاچاق دام هم در مبحث اقتصادی مهم است و هم در مبحث بهداشتی و امنیت غذایی اهمیت دارد. زیرا برخی کالاهای قاچاق مانند دام و مواد غذایی سلامت مردم را تهدید می‌کند.»

دکتر کوروش ایزدی رییس دامپزشکی شهرستان گراش در مورد قاچاق دام گفت: «بخش اوز به دلیل وجود افغانستانی‌ها به مرکز دپوی دام قاچاق تبدیل شده است. این دام بیشتر از طریق بستک وارد منطقه می‌شود و باید نیروی انتظامی مسیر این قاچاق را مسدود کند. همکاری بیشتر بین شهرستانی می‌تواند در این زمینه موثر باشد.»

 

 

 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

  1. خوب خدارا شکر جلسات برگذار میشه
    و مشکلات اقتصادی ما همشون حل شده

    یک عمریه دارن کالای خارجی میگیرن
    بقول خودشون فرهنگ سازی میکنند

    ایا اقتصاد ما بهتر شده !!!
    ارزش پولمون چی!!!

    بغیر خسارت زدن بمردم عادی و کاسبین بدبخت
    هیچ نتیجه ای نداشته

    ای کاش جلو قاچاق بران واقعی میگرفتن . اونا که میلیارد ها حق من و امثال ما بردن
    ای کاش جلو مواد مخدر میگرفتن که برعکس تمام اجناس داره ارزون میشه وریشه جوانان ما را نابود میکنه

    حرف زیاده ولی کو گوش شنوا ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top