بستن

سفر قطر ۱۲: شاهین‌بازها در کنار هتل بسم‌الله

هفت‌برکه – صادق رحمانی: آقای بهادر برای نهار ما را به رستوران ایرانی پریسا در سوق واقف دعوت می‌کند. الان در رستوران هستیم و طبق معمول رستوران‌های لوکس برای آوردن غذا نیم ساعتی معطل می‌شویم. فرصتی است که با دوستان درباره این رستوران صحبت کنیم.

رستوران بر اساس معماری دوره صفوی ساخته شده و دست کار معماران اصفهان است. آقای بهادر بر اساس شنیده ها می‌گفت: روزی شیخ حمد، امیر سابق در بازدید از بازار واقف به این رستوران نیز سر می‌زند و از صاحب رستو ران درباره وضعیت می‌پرسد، گویا صاحب رستوان بنا را بر گله می‌گذارد و  بیش از حد از ادارات دولتی گله می‌کند. امیر روز بعد به صاحب رستوران می‌رساند که پس از فروش خاک قطر را ترک کند. اما رستوران همچنان پابرجاست و یکی از زیبایی‌های بازار واقف به شمار می‌آید. به یادگار چند عکس گرفتیم.

در بازار واقف باید به فروشگاه همشهری‌های دیگری نیز سر می‌زدیم و با آنان احوالپرسی می‌کردیم، اما اطراف بازار  دیدنی‌های دیگر نیز دارد عرب‌های قطری نیز به شاهین علاقه وافری دارند. بازار پرندگان، به ویژه سوق الصقور؛ بازار فروش شاهین گرم است. در کنار این بازار بیمارستان ویژه‌ی شاهین نیز هست. کمی استراحت می‌کنیم و از بیمارستان بیرون می‌آییم. نوجوانی شاهینی بر دست عبور می‌کرد از او خواستم برای یادگاری عکسی بیندازیم. پذیرفت.

انجمن شاهین‌بازها در کنار انجمن‌های مختلف صنفی در کتارا قرار  دارد.  عمارت این انجمن به شکل کلاهی است که بر سر شاهین می‌گذارند.. درست پشت بازار واقف اصطبل شتران قرار دارد. این اصطبل برای دیدن آزاد است و اصلا در این بخش از بازار قرار داده شده است که واقعیت‌های بازار را در قدیم بازسازی کنند.  مثل خود بازار که پس از تخریب درست به همان صورت قبلی بازسازی شده است.

بازار واقف چند هتل نیز دارد. یکی از آن‌ها هتل بسم الله است. هتل بسم‌الله مثل یک کشتی بزرگ بر دونبش بازار لنگر انداخته است.

ساختمانی با رنگ سفید و تابلویی با همان نقش و نگاری که هفتاد سال پیش بر پیشانی خود داشته است.

صاحب این هتل که رستوران و قهوه‌خانه نیز داشته یک هندی بوده است. دولت قطر همه‌ی این کوچه‌ها و مغازه‌ها و هتل‌ها را خود بازسازی و آن را دوباره در اختیار صاحبان قبلی‌اش قرار داده است و از آنان اجاره‌های اندکی می‌گیرد تا رضایت سرمایه‌گذاران را تامین کند.

خیابان‌های عریض و طویل با اصول مهندسی جدید در دوحه در دست احداث است. ساختمان‌های تازه‌ساز زیادی هم وجود دارد که همچنان خالی مانده است. به گزارش نهادهای اقتصادی جهانی کشور قطر در میان کشورهای دیگر عربی گران‌تر است.

حاج قنبر می‌گوید: دلیل خالی ماندن واحدهای تجاری و مسکونی این است که صاحب ملک بر طبق نظر خودش اجاره می‌دهد و این موضوع گران ماندن اجاره را بیشتر می‌کند. به جز واحدهای آپارتمانی که در ساختمان‌های بلند مرتبه است، خانه‌ها بیش از دو طبقه نیست. ورودی خانه‌ها به طرز زیبایی ساخته می‌شود. معمولا نمای بیرونی خانه‌ها به رنگ سفید است. اتاق  پذیرایی از مهمانان جزو بهترین اتاق‌های خانه است که با مبلمان کلاسیک آراسته شده است. و  معمولا ناهار یا شام طبق سنت با سفره‌ای که بر زمین پهن می‌شود، صرف می‌شود.

هوای زمستانی دوحه، خنک و دلچسب است ما شبی را که مهمان حاج مهدی اسدی فرزند ته تغاری حاج اسد  بودیم ، در حیاط خانه با متکایی در بغل، کباب زدیم. در آن شب چند عکس هم گرفتیم از جمله با علی فرزند مرحوم ناصر معین زاده.

 

در این صفحه گریشنا می‌توانید هر شب ساعت ۱۲ #سفرقطر را دنبال کنید

http://bit.ly/Ger-Qatar

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ سردبیر نشریه افسانه ویِژه گراش شاعر، پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ و ادبیات در جنوب فارس مدیر انتشارات همسایه مدیرعامل موسسه فرهنگی هفت برکه

2 نظر

  1. با سلام ببخشین این خبر های که هر روز یا شب تو سایت میزنین مربوط به الان هستش یا گذشتههه!!!
    اگه الان هستش دوحه ماه رمضون نداره که اقایون به صرف نهار میرن رستوران ؟؟؟!!!

    صادق رحمانی: آقای بهادر برای((( نهار )))ما را به رستوران ایرانی !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top