بستن

سفر قطر ۷: قطر در پی مجد و شرف

هفت‌برکه – صادق رحمانی: وقتی به خیابانهای بیرون از شهر می‌رویم فعالیت‌های وسیع راه‌سازی به چشم می‌خورد آزادراه‌ها و بزرگراه‌هایی که تا سه سال آینده به پایان می‌رسد و و عبور و مرور را روانتر می‌کند.

در پشت شیشه ماشین‌ها و ویترین‌های بزرگ ساختمان‌ها عکس تمیم امیر قطر به چشم می‌خورد. این عکس ها با یک شعار آراسته شده است. «تمیم المجد و الشرف» این شعار محوری ساکنان قطر است که در یک پویش تبلیغاتی از امیر خود در برابر ائتلاف عربی به حمایت برخاسته‌اند. این تصویر در پشت شیشه‌ی اتومبیل گراشی‌های ساکن قطر هم دیده می‌شود. در تابلوهایی که گرداگرد میدان‌ها و راه‌ها به چشم می‌خورد این شعار دیدنی است.

از سال ۲۰۱۳ میلادی، تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی جانشین پدر خود حمد بن خلیفه آل ثانی شده و قدرت را به دست گرفته است. وی مانند پدرش در بریتانیا تحصیل کرده است. او در مدرسه شربورن در دورست درس خوانده و از آکادمی نظامی ارتش بریتانیا (مدرسه نظامی سلطنتی سندهرست) فارغ التحصیل شده است.

او پیش از به دست گرفتن قدرت، جانشین فرمانده ارتش و رئیس کمیته المپیک قطر بوده است و توجه زیادی به سرمایه‌گذاری در ورزش دارد. تلاش‌های تمیم باعث شده است که تا قطر (در رقابتی بحث برانگیز) میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ شود.

با شعار  تحقق روِیه؛ یعنی «چشم‌انداز به تحقق پیوست» فعالیت‌های عمرانی در ساخت ورزشگاه‌ها و ساخت هتل‌های پنج ستاره برای بازی‌های جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ بالا گرفته است. قطر پیش‌تر و بیش‌تر از سایر رقبای عرب خود به فعالیت‌های فرهنگی روی آورده است. شاید به دلیل رفاه و ثروت مردم در قطر، امید به زندگی در این کشور نزدیک به هشتاد سال است.

امروز را با حاج عبدالله در شهر دوحه گشت می‌زنیم. او  در کار اداری و بانک دوحه فعالیت دارد. حاج عبدالله مدیر بخش سرمایه‌گذاری در بورس وابسته به بانک دوحه است. او در لندن همین رشته را خوانده و اکنون از دانش خود سود می‌برد. او ما را به فضاهای فرهنگی دوحه و اول از همه به سمت پردیس‌های بزرگ دانشگاهی و آموزشی می‌برد. برخی از دانشگاه‌های بریتانیا و آمریکا و حتی ژاپنی در این پردیس آموزشی و دانشگاهی شعبه دارند. رو به این مجامع بزرگ ساختمان مدرنی وجود دارد با نام مرکز همایش‌های بین المللی  دوحه. در این مرکز روزانه کنفرانس‌ها و کنگره‌های مختلف علمی برگزار می‌شود. اجاره سالن‌ها برای یک یا چند روز  به توصیه‌ی دولت قطر ارزان است.

علاوه بر فعالیت‌های علمی، کنسرت‌های موسیقی که جنبه‌ی تفریحی و آموزشی نیز دارد در آن جا برگزار می‌شود. ما وارد تالار بزرگ سه طبقه‌ای شدیم که نوازندگان برای کنسرت علمی آموزشی شبانه آماده می‌شدند.

از دیگر سو، شهر دوحه در سال‌های اخیر با رشد و توسعه بسیار سریع و جذب گردشگران توانسته است رقیبی جدی برای دوبی شود و نام خود را به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری در خاورمیانه؛ در سراسر جهان به ثبت برساند.

آسمان‌خراش‌هایی که بر معماری مدرن آن تاکید فراوان می‌شود، خود از مکان‌های دیدنی است. ساختمان‌هایی که در هر شهر یا کشور دیگری دیده نمی‌شود. معماری مدرن ساختمان‌های بلند مرتبه بین کشورهای منطقه رقابتی در انداخته است.

در این صفحه گریشنا می‌توانید هر شب ساعت ۱۲ #سفرقطر را دنبال کنید?

http://bit.ly/Ger-Qatar

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ سردبیر نشریه افسانه ویِژه گراش شاعر، پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ و ادبیات در جنوب فارس مدیر انتشارات همسایه مدیرعامل موسسه فرهنگی هفت برکه

1 نظر

  1. سلام
    لطفا سایت گریشنا رو برای آگاهی و بالا بردن سطح دانسته های مردم در مورد گراش رشد بدید نه داستانسرایی و آشنایی با شخصیت افراد و خیرین با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top