بستن

معتادان سابق مهمان ویژه شورای مبارزه با مواد مخدر گراش

هفت‌برکه – گریشنا: برای نخستین بار سه تن از معتادان سابق در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گراش از روزگار سخت خود در دوران اعتیاد گفتند.

به گزارش هفت‌برکه دومین جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر گراش یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ به ریاست قاسم فرسوده معاون فرماندار گراش برگزار شد.

معاون فرماندار گراش با اشاره به تشکیل کارگروه‌های بررسی معضلات اجتماعی گفت: «ما در بحث مواد مخدر تا حدودی موفق عمل کرده‌ایم. در بحث مبارزه از طریق نیروی انتظامی، سپاه و دادگستری خوب عمل شده است هر چند انتقادهایی در مورد ضعف‌های قانونی و آزاد شدن خرده‌فروشان بعد از دستگیری وجود دارد. در بحث درمان دانشکده علوم پزشکی کلینک راه‌اندازی کرده است و در بحث پیشگیری با برگزاری همایش‌ها چه در مرکز شهرستان و چه در مراکز بخش فعالیت‌های خوبی داشته‌ایم.»

حضور من در این جلسه معجزه است

برای نخستین بار سه نفر از معتادین سابق مهمان جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر بودند تا مشکلات ترک اعتیاد به صورت دقیق‌تر بررسی شود.

قاسم فرسوده در مورد سابقه گروه NA در گراش گفت: «آن زمان که در بخشداری بودیم جلسه‌ای داشتیم و چند نفر از معتادان صحبت کردند. استقبال نشد و حتی برخی از افراد با تمسخر برخورد کردند. اما خودشان کار را به پیش بردند و ما هم حمایت کرده‌ایم. انصافا هم موثر هم بوده‌اند.»

احسان اکبری که ۱۳ پیش ترک کرده است به نمایندگی از انجمن NA گفت: «در کشور یک میلیون و دویست هزار نفر عضو انجمن NA داریم. در ابتدا فکر می‌کردم بیماری من جنبه جسمی دارد ولی بعد در انجمن فهمیدم از یک بیماری رنج می‌برم و بخش عمده‌ای از آن مسائل روحی و روانی است. تا معتاد خسته نشده باشد به سراغ درمان واقعی نمی‌رود.»

اکبری از راه‌اندازی یک محل جدید برای برگزاری جلسات معتادان گمنام خبر داد: «در شهر در حال حاضر دو گروه جلسه داریم. جلسه دوم از بیست روز پیش در گلزار شهدا آغاز شده است و حدود ۲۵ نفر عضو داریم.»

این معتاد سابق در مورد وضعیت فعلی مواد مخدر در گراش معتقد است: «الان گراش خیلی خوب شده است. قبلا هرویین و شیشه مثل نقل و نبات توزیع می‌شد اما الان کار تهیه سخته شده  است افراد برای تهیه به شهرهای اطراف می‌روند و جای خسته نباشید به نیروی انتظامی و دیگر ارگان‌های دست‌اندرکار دارد.»

علی محکمی از همکاران کانون ترک اعتیاد نیز از تجربه خود گفت: «این برای من معجزه است شاید خراب‌ترین آدم در شهرستان به خاطر مواد مخدر من خودم بودم و الان در جمع مسئولین شهرستان گراش هستم. می‌شود برگشت اما حمایت لازم است. در نظر گرفتن کار برای افراد که از اعتیاد برگشته‌اند لازم است. باید همه ادارات دست به دست هم بدهند. ما معتادها دغدغه هم و زبان هم را بهتر می‌فهمیم و به خاطر همین آمده‌ایم کمک کنیم.»

صحبت‌های نصراله شبان از همکاران کمپ ترک اعتیاد از بقیه موثرتر بود. او گفت: «بنده یک معتاد هستم و چون بار اولم است که در این جلسات شرکت می‌کنم و نمی‌دانم از کجا شروع کنم؟ من یک کارتن‌خواب و انگل جامعه بودم. خودم به خاطر ده تا دود می‌رفتم روی پشت‌بام و باغ مردم. اجبار در مصرف مجبورم می‌کرد.»

نصراله شبان با رضایت از ترک اعتیاد گفت : «الان صبح تا صبح شکر خدا می‌کنم. من معتادی بودم که نمی‌دانستم مسجد چیست، برگشته‌ام و شده‌ام یک آدم مومن. من را به اندازه یک هزاری قبول نداشتند. ارزش سیب و گرجه از من بیشتر بود. خدا خواست و خودم خواستم. من تا عمر دارم مدیون آقای فرسوده و آقای اکبری و آقای سبزواری هستم. اگر ما در سال یک نفر را هم به زندگی برگردانیم کار بزرگی است. از نیروهای بسیج که من را دستگیر کردند تا نیروی انتظامی که از من اعتراف گرفتند و راهی زندان کردند تشکر می‌کنم. اگر جلو من را نمی‌گرفتند شاید کارم به قتل می‌رسید. زمانی که به فاز شیشه رسیدم از ساختمان سه طبقه پریدم پایین»

کمپ ترک اعتیاد در مسیر تازه

یکی از موضوعات اصلی این جلسه آغاز دوره جدید فعالیت کمپ ترک اعتیاد گراش بود. حسین فقیهی مدیرمسئول جدید این کمپ به همراه محکمی و شبان دو نفر از همکاران کمپ در جلسه حاضر بودند.

معاون فرماندار گراش در مورد سابقه کمپ ترک اعتیاد گفت: «کمپ گراش پیش از این فاقد مجوز بود. بهزیستی مدعی بود که باید تعطیل شود ولی اصرار ما این بود که مجوز صادر شود. غلامی رییس اداره بهزیستی پیگیری کردند و مجوز کمپ فعلی صادر شده است.»

فرسوده با ارائه آماری از معتادانی که در این دوره شرکت کرده‌اند گفت: «سال ۹۶ تعداد ۶۳ نفر بومی و ۲۷۱ نفر غیر بومی در کمپ حضور داشته‌اند. در دو ماه اول سال ۱۳۹۷ هم ۱۳ معتاد بومی و ۵۳ نفر غیر بومی در دوره ترک اعتیاد شرکت کرده‌اند.»

شبان از همکاران کمپ ترک اعتیاد گراش در مورد روش ترک اعتیاد گفت: «قانون ترک اعتیاد ۲۱ روز حضور در کمپ و بعد هم حضور مدام در جلسات انجمن‌ها است.»

حسین فقیهی مدیر مسئول کمپ ترک اعتیاد گراش گفت: «برخی نیازهای ساده در کمپ وجود دارد. یک سری وسایل ورزشی نیاز داریم که شهرداری یا اداره ورزش و جوانان می‌توانند کمک کنند. در بحث پزشکی دندان‌های افراد تحت پوشش ما خراب است ولی اگر تخفیفی داده شود می‌توانیم در این مورد همکاری کنیم.»

حسین فقیهی با اشاره به سکسوتراپی گفت: «مباحث زناشویی در گرایش به اعتیاد موثر است. یکی از موارد طلاق همین بحث بستر نامناسب است که باید به آن توجه کرد.»

فرسوده: مبارزه با مواد مخدر باید اجتماعی شود

معاون فرماندار گراش در بخشی از جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از روحانیون و وعاظ برای مقابله با اعتیاد دعوت به همکاری کرد: «مشکل اعتیاد و شرب خمر از معضلات در حال گسترش شهرستان است. مبلغین مذهبی بسیار می‌توانند کمک کنند و از امام جمعه درخواست کرده‌ایم جلسه‌ای تشکیل دهد تا بتوانیم از فرصت ماه رمضان برای فرهنگسازی استفاده کنیم.»

فرسوده اجتماعی کردن را تنها مسیر ممکن برای مبازره با مواد مخدر اعلام کرد: «در بحث اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر رسانه‌های خیلی می‌توانند کمک کنند. در این بحث رسانه‌ها با محوریت اداره ارشاد همکاری کنند.»

معاون فرماندار گراش بر اهمیت وجود پژوهش برای برنامه‌ریزی مناسب تاکید کرد: «پژوهش‌های مربوط به مواد مخدر از طریق استان حمایت می‌شود. افراد و انجمن‌ها می‌توانند طرح‌های پژوهشی خود را ارائه کنند و بعد از بررسی در مرکز استان فارس بودجه مورد نظر به آن‌ها اختصاص داده می‌شود.»

مزارعی: قانون دست ما را در برخورد شدیدتر بسته است

سرهنگ مزارعی جانشین فرماندهی انتظامی گراش در گزارش عملکرد نیروی انتظامی گفت: وضعیت نگران‌کننده‌ای نداریم ولی باید وضعیت را حفظ کنیم. ۵ محله در شهرستان پاکسازی شده است و ۵ خرده‌فروش هم دستگیر شده‌اند. در سال جاری نزدیک ۴۲ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف کرده‌ایم و یک باند شامل ۵ نفر با سه دستگاه خودرو که مواد مخدر را از شهرهای همجوار به گراش حمل می‌کردند در اردیبهشت‌ماه امسال دستگیر شدند.»

مزارعی در مورد برخورد شدیدتر با معتادان گفت: «در مورد دستگیری معتاد با تغییر قانون دست ما بسته است و آ‌ن‌ها را به کمپ‌ها معرفی می‌کنیم. در این مدت نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش دستگیری معتاد داشته‌ایم.»

مزارعی بر استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: «تنها راه برون‌رفت ما از گسترش مواد مخدر حمایت از سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد است. ما می‌گوییم مواد مخدر ام الجرایم است که اگر تلاش کنیم همین مقدار کمی هم که در شهرستان داریم خیلی کمتر خواهد شد.»

مساح: سن اعتیاد به ۱۲ سالگی رسیده است

علیرضا مساح معان فنی معاونت بهداشت بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش بر بحث آموزش تاکید کرد و گفت: «چون سن اعتیاد به ۱۲ سالگی رسیده است و ما باید حتی قبل از این سن آموزش بدهیم. چون اگر فرد به جوانی رسید دیگر کنترل قضیه سخت است.»

قاسم فرسوده معاون فرماندار گراش گفت: « قلیان و سیگار راه اصلی ورود به اعتیاد است و بخشی از پیشگیری و فرهنگ‌سازی کاهش مصرف قلیان و سیگار است. دانشکده علوم پزشکی فعالیت‌های خوبی داشته است ولی باید ادامه پیدا کند. متاسفانه دو تا از رستوران‌های سنتی دوباره شروع به سرو قلیان میوه‌ای کرده‌اند که دانشکده علوم پزشکی باید در این مورد برخورد کند.»

مساح برای برخورد با استفاده از قلیان در رستوران‌های سنتی گفت: «در بحث قلیان اگر جایی وجود دارد ظرف ۴۸ ساعت تعطیل خواهیم کرد.»

کارشناسان نظر می‌دهند

در این جلسه کارشناسان ادارات مختلف در مورد راهکارها و فعالیت‌های انجام شده در مبارزه با مواد مخدر نظر دادند.

محسن افشار کارشناس آسیب‌های اجتماعی و سلامت در مورد برنامه‌های اجرا شده از سوی مدیریت آموزش و پرورش گراش گفت: «بحث فرزندپروری به صورت روزانه در مدارس انجام می‌شود. طرح «والدین پیشگام» را داریم که والدین را آموزش می‌دهیم و بعد یکی از والدین منتخب برای بقیه والدین آموزش می‌دهند. کتابچه آموزشی نیز با توجه به مقاطع تحصیلی مختلف تدوین شده است ولی چون تعداد مشاورین ما کم است تنها در مدارس متوسطه اول انجام می‌شود.»

افشار بر نقش ورزش در بهداشت و پیشگیری از اعتیاد تاکید کرد: «در بحث ورزش باید دیدگاه بهتری داشته باشیم که توجه به ورزش می‌تواند در بحث بهداشت و پیگشیری موثر باشد.»

درویشی کارشناس مددکاری اجتماعی بیمارستان گراش در گزارش از کمیته بازپروری و درمان گفت: «پیگیری بیمه افراد تحت درمان را در دست کار داریم تا هزینه درمان معتادین کمتر شود.»

ملکی کارشناس بهزیستی در مورد فعالیت کمیته پیشگیری گفت: «بهزیستی با کمک هلال‌احمر و انجمن روانشناسی به مدت هفت شب میز روانشناسی در پارک شهر مستقر می‌کند. در طول سال هم چهار برنامه شامل چاپ مقاله در نشریات محلی، برگزاری همایش و دوره‌های آموزشی در روستاها با کمک کمیته امداد، دانشکده علوم پزشکی در مورد دوره‌های پیشگیری و دوره‌های آموزشی اعلام آمادگی کرده است و زمین ورزشی در روزهای جمعه یک نوبت به انجمن NA اختصاص داده شود.»

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top