بستن

در گراش؛ پسرها از دخترها بیشترند

گریشنا: جمعیت شهرستان گراش ۴۷ هزار نفر است و بیش از ۳۰ هزار نفر در گراش زندگی می‌کنند.

مرکز آمار نتایج آمارگیری آبان‌ماه سال گذشته را بر اساس شهرستان‌ها اعلام کرد. در این آمارگیری جمعیت ایران ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر است. از این تعداد چهار میلیون ۵۹۶ هزار و ۶۵۸ نفر در استان فارس زندگی می‌کنند. یعنی شش درصد جمعیت ایران در استان فارس زندگی می‌کنند.

شهرستان‌های پرجمعیت

شیراز حدود یک میلیون و نیم جمعیت دارد. در میان ۲۹ شهرستان استان فارس بعد از مرکز استان شهرستان‌های مرودشت، کازرون و لارستان پرجمعیت‌تر از  شهرستان‌های دیگر هستند. گراش با ۴۷ هزار و ۵۵ نفر بیست و سومین شهرستان استان فارس است و شش شهرستان جمعیتی کمتر از گراش دارند. در میان شهرستان‌های جنوب فارس لارستان ۲۲۶ هزار نفر، جهرم ۲۰۹ هزار نفر، داراب ۱۸۹ هزار نفر، لامرد ۸۳ هزار نفر، مهر ۵۹ هزار نفر، گراش ۴۷ هزار نفر و خنج ۴۱ هزار نفر جمعیت دارند.

پسرها بیشتر از دخترها

یکی از آمار جمعیتی جالب نسبت پسران به دختران است. در کل کشور به ازای هر ۱۰۰ دختر، ۱۰۲ پسر زندگی می‌کنند. در گراش برای در برابر هر ۱۰۰ دختر ۱۰۶ پسر وجود دارد. در استان فارس سروستان با نسبت ۱۱۱، لارستان با نسبت ۱۰۹ و گراش با نسبت ۱۰۶ بیشتر نسبت پیر به دختر را دارند.

خانواده‌های سه نفر و نصفی

بٌعد خانوار، تعداد افرادی است که یک خانواده را تشکیل می‌دهند. در گراش هر خانواده تقریباً ۳.۶ نفر هستند که این آمار با میانگین افراد خانواده در استان فارس مشابه است. سه شهرستان جنوب فارس پرجمعیت‌های خانواده‌های را در میان شهرستان‌های استان فارس دارند. در خنج هر خانواده از ۴.۵ نفر، در مهر ۴.۲ نفر و در لارستان ۴.۱ تشکیل شده است.

۳۵ درصد روستایی

۶۵ درصد جمعیت شهرستان گراش در شهر گراش زندگی می‌کنند. البته اگر دو روستای بزرگ ارد و فداغ به شهر تبدیل شوند نسبت جمعیت شهرنشین شهرستان گراش به حدود ۹۰ درصد می‌رسد و بعد از شیراز در استان دوم خواهد بود.

۷۷۰۷ نفر اضافه

در آمارگیری سال ۱۳۸۵ جمعیت بخش گراش ۳۹ هزار و ۳۴۸ نفر اعلام شد. با توجه به آمار جدید جمعیت شهرستان گراش ۷۷۰۷ نفر اضافه شده است. در این مدت گراش سالانه به طور متوسط ۱.۲ رشد جمعیت داشته است. جمعیت شهر گراش در این مدت از ۲۷ هزار و ۵۷۴ نفر به سی‌هزار و ۵۹۳ نفر رسید.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ سردبیر نشریه افسانه ویِژه گراش شاعر، پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ و ادبیات در جنوب فارس مدیر انتشارات همسایه مدیرعامل موسسه فرهنگی هفت برکه

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top