بستن

اولین جلسه‌ شورای ترافیک در سال ۹۷ نیمه‌تمام ماند

هفت‌برکه – گریشنا: اولین جلسه شورای ترافیک شهرستان گراش در سال ۱۳۹۷ به مرور مصوبات سال (و سال‌های گذشته) اختصاص داشت. این جلسه در روز چهارشنبه ۲۲ فروردین با کمی تاخیر شروع شد، و به خاطر غیبت اعضای اصلی (از جمله شهردار گراش) نیمه‌تمام ماند: قاسم فرسوده مصوبات را ورق زد، و اعلام کرد به دلیل این که بیشتر این مصوبات باید با حضور شهردار بررسی شود، جلسه به هفته‌های بعد موکول می‌شود.

لزوم معرفی یک سخنگو برای شورای ترافیک

اصغر فرودی، فرماندار و رییس شورای ترافیک شهرستان گراش، جلسه را شروع کرد، اما حضور مهمانانی از استانداری باعث شد او ادامه جلسه را به معاونش، قاسم فرسوده، بسپارد. فرماندار با تبریک سال نو و تشکر از اعضای شورا برای کمک به حل مشکلات ترافیکی شهرستان شروع کرد و گفت: «در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری در تلفات جاده‌ای در سطح شهرستان داشته‌ایم.» فرماندار دستور کار شورای ترافیک برای سال آینده را نیز مشخص کرد: «کاهش تصادفات درون‌شهری و روستایی».

فرسوده نیز در ابتدای سخنانش به عنوان رییس جلسه گفت: «ما انتظار داریم در شروع سال جدید، انگیزه بیشتری از اعضای شورای ترافیک شاهد باشیم.» او به بحث‌هایی که شهروندان در شبکه‌های اجتماعی درباره‌ی شورای ترافیک راه می‌اندازد نیز اشاره کرد و گفت: «مردم می‌گویند این شورا فقط تقاطع‌ها را می‌بندد و سرعتگیر می‌اندازد. به نظر می‌رسد معرفی یک سخنگو برای پاسخگویی به شهروندان لازم است.»

 

بحث میدان شهید برزگران

یکی از اصول در شورای ترافیک، اصل ماندگاری اصلاح میدان شهید برزگران است. بحث درباره اصلاح این میدان تمام نمی‌شود، و از سالی به سال بعد انتقال می‌یابد. در اولین جلسه‌ی شورای ترافیک در سال ۱۳۹۷ نیز این بحث مطرح شد، و بعد از کش‌وقوس فراوان، قرار شد هیاتی برای «بازدید از میدان» بروند و نتیجه را در جلسه بعد اعلام کنند.

فرماندار درباره لزوم اصلاح این میدان صحبت کرد: «یکی از معضلاتی است که سال‌های سال است حل نشده است و تصمیماتی در این خصوص گرفته شده اما شهرداری در این خصوص کاری نکرده است و نیاز به هم اقدامات درازمدت و هم اقدامات فوری دارد.» فرماندار تاکید کرد: «این باید به جد در دستور کار شورا و شهرداری قرار بگیرد.»

نجفی، نماینده شهرداری گراش، از رد شدن یک طرح و وجود یک طرح دیگر سخن گفت. مصطفی خورشیدی، نماینده شورای شهر، توضیح داد: «طرحی از شورای چهارم موجود بود، که با توجه به تاسیساتی که در جاده وجود داشت، نمی‌شد آن را اجرا کرد. طرحی داده‌ایم که میدان را ببریم جلوی پمپ بنزین، و یک زیرگذر به سمت بلوار شهید منفرد و یک زیرگذر به سمت لار احداث کنیم. مسیر آب رودخانه بندوشیخ نیز در سال‌های قبل تغییر پیدا کرده است، و منتظر یک باران هستیم تا دوباره وضعیت رودخانه را بررسی کنیم.» خورشیدی در نهایت تاکید کرد: «جایی که الآن میدان است، از لحاظ استراتژیکی مهم و حساس است و باید طرح بزرگی برای آن آماده شود.»

و فرماندار در جواب گفت: «الآن چهار سال است که ما درگیر این طرح هستیم. باید ابتدا یک طرح کوتاه‌مدت در این قسمت اجرا شود، و بعد طرح بلندمدت که هزینه‌بر است. ما هم بودجه می‌گذاریم.» رنجبر، نماینده پلیس راهنمایی و رانندگی، نیز تاکید کرد: «این میدان یکی از نقاط حادثه‌خیر است و از همه موارد ترافیکی اولویت‌دارتر است.» و خورشیدی نیز وعده داد: «در اولویت اول شورا قرار خواهیم داد.»

جمشیدی، رییس بنیاد مسکن، به بلوک‌های سیمانی که چندی پیش در ادامه بلوار معلم گذاشته شد تا ورودی خیابان شهید محقق را ببندد اشاره کرد و از علت جمع‌آوری آنها پرسید. محمدکاظم جعفری، دبیر شورای ترافیک، در جواب گفت: «چیزی که اجرا شد با چیزی که در شورای ترافیک مصوب شده بود متفاوت بود. ما خودمان معترض شدیم که این کار غیرفنی است و باید جمع‌آوری شود.»

سرهنگ بابایی، فرمانده انتظامی شهرستان گراش، نیز که تازه به جلسه آمده بود، مشکل اصلی را در تقاطع بلوار معلم و خیابان شهید محقق دانست و گفت: «اگر این بلوار را دو سه متر جلوتر ببرید، هم دوربرگردان و هم خیابان شهید محقق پوشش داده می‌شود. مشکل ما خروجی از شهید محقق است، و نه ورودی به آن.» و خورشیدی نیز اضافه کرد: «اگر ما خیابان کنار بنگاه جاوید را بکوبیم و عقب‌نشینی بدهیم و ورودی بندوشیخ و خیابان شهید محقق را از آنجا بگذاریم، این مشکل حل می‌شود.»

در نهایت، همانطور که ابتدای این بخش اشاره شد، هیاتی برای «بازدید میدانی از میدان شهید برزگران» عازم شدند تا نتیجه را در جلسه بعد شورای ترافیک به شور بگذارند.

 

بریدگی‌ها و سرعت‌گیرها

بستن تقاطع‌ها و بریدگی‌ها و انداختن سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌ها موضوعی است که زودتر به چشم عموم می‌آید و واکنش‌هایی را هم در پی دارد. در اولین جلسه شورای ترافیک در سال ۱۳۹۷، درباره‌ی سه بریدگی در سطح شهر صحبت شد.

بریدگی بلوار رسالت، روبه‌روی آتش‌نشانی، که به خاطر تعطیلات نوروز بسته شده بود، قرار است بازگشایی شود. سرهنگ بابایی، فرمانده انتظامی شهرستان گراش در این خصوص گفت: «این بریدگی که به خاطر مسافرت‌های نوروزی بسته شده بود، تا هفته آینده باز می‌شود. در حال جانمایی برای بلوک‌های سیمانی‌ای هستیم که در این بریدگی قرار داده شده است.»

درباره‌ی بریدگی حادثه‌ساز بلوار سعادت، روبه‌روی ناحیه سپاه، نیز بحث زیادی شد. در جلسه‌ی قبلی شورای ترافیک درباره‌ی خطرساز بودن این بریدگی صحبت شده و مصوب شده بود که نرسیده به بریدگی، «سرعت‌کاه» نصب شود، اما به خاطر نزدیک بودن تعطیلات عید، شهرداری با هماهنگی با فرماندهی انتظامی، اقدام به نصب «سرعت‌گیر» کرده است. نتیجه بحث در این مورد این بود که باید طرح بهتری برای کل بلوار شهید سعادت اجرا شود، چون به گفته خورشیدی، نماینده شورای شهر، فاصله‌ی بین بنگاه جاوید تا بلوار صیاد شیرازی نیز یکی از نقاط حادثه‌خیز گراش است.

ایجاد یک بریدگی جدید در بلوار رسالت، نزدیک به میدان شهید بهشتی، نیز در جلسات قبلی شورای ترافیک مصوب شده است. قرار شده است در بلوار رسالت، ورودی از سمت اوز و نرسیده به میدان شهید بهشتی، یک بریدگی برای دسترسی آسان‌تر به بیمارستان امیرالمومنین ایجاد شود، تا ماشین‌ها مجبور به ورود به میدان و دور زدن آن نباشند. اجرای این مصوبه به عهده شهرداری بوده است، که نماینده شهرداری نسبت به آن اظهار بی‌اطلاعی کرد.

مصوبات دیگر

اقدام عاجل شهرداری برای نصب دوربین‌های امنیتی ترافیکی در سطح شهر؛ ساماندهی پارکینگ حاشیه‌ای جنب بیمارستان امیرالمومنین علی(ع) و تاکسی تلفنی نزدیک به بیمارستان؛ ساماندهی ورود و خروج و اخطار به کارگاه‌ها و سوپرمارکت حاشیه‌ی بلوار خلیج فارس، ورودی از سمت لار نیز از موارد دیگری بود در جلسه مطرح شد.

در مورد دیگر نقاط شهرستان نیز مصوباتی مطرح شد. ایمن‌سازی و نصب علایم راهنمایی در ورودی و خروجی ارد از مباحث این جلسه بود. فرماندار گراش علت اجرایی نشدن این مصوبه را از تنهایی‌پور، رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان گراش پرسید، و او جواب داد تعیین نوع و تعداد تابلوها را به بخشداری ارد سپرده‌اند، و هنوز لیستی برای تهیه به این اداره نیامده است.

ایمن‌سازی و استانداردسازی دوراهی آغصه با توجه به فعالیت معدن شن و ماسه در نزدیکی آن هم یکی دیگر از مصوبات اجرا نشده بود، که قرار بر پیگیری آن شد.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

6 نظر

  1. سلام خدمت مسولین این میدان برزگران هیج وقت تمومی بحث ام نداره بنده طرحی برای میدان برزگران طراحی کردم که با هزینه کم قابل اجرا بود نه که کار تأسیسات ام نداره به مشکل ام برنمی خورد داره بنده تقدیم شهردار هم کردم گفتند بررسی میشه ولی یکی از کارکنان شهرداری در جواب این طرح به من گفت که هیج وقت هیج طرحی قابل اجرا نی و نخواهد بود ، پس نتیجه می گیریم این مسعولین گراش خودشون نمی خوان به نتیجه برسه اینم شماره بنده که می تونم همکاری کنم اگه بخواهند باز طرح رو به اشون میدم ۰۹۱۷۱۸۳۱۰۴۵

  2. واقعا میدان بزرگران نما گراش را زشت کرده و کمی برین از میدان های شهر … خور یاد بگیرین چه نما و عظمتی دارن .پدرم ۷۰ سال داره میگه این میدان برکه همان برزگران مدل قدیمی و دمده هست و لازم هست به شهردار بگم با بهسازی این میدان چون در دید مردم هست می توانین با زیبا کردن این میدان کار در دید انجام بدین .بهسازی میدان برزگران باید در اولویت کاری شهرداری گراش قرار بگیرد

  3. ای خدا کجا داد بزنیم….بابا موتورم گرفتن کار سیار هستم موتوری که ارزش ۴۰۰ تومنه میگن باید ۴۰۰ تومن هم بیمه کنی منه کارگر این اوضا کار کلاه گواهینامه و مدارک هم دارم فقط گیر بیمه میدن…یکی به اینا بفهنونه داد اه مظلوم پاچه اینا میگیره…ای مسئولین ………. برید اختلاس هزارمیلیاردی جلوش بگیرید.

  4. سلام ، سرعت گیر و دست انداز جلو پاسگاه ارد خیلی خیلی خیلی بد و نامناسب هست ،نیروی محترم انتظامی جهت اصلاح آن اقدام کند ،

  5. با یک تحقیق ساده میشه فهمید بیشترین تصادفات جاده ای در کدام منطقه گراش بوده و هست !!!!
    بیشترین تصادفات از ورودی لار به گراش همیشه هست
    مخصوصا” جلو پادگان بسیج
    که خودرو های ورودی با سرعت زیاد از لار در حرکت هستند به سمت بلوار شهردارد
    از اینور هم موتور سیکلت و ماشین ها دارن از تقاطع روبرو پادگان می پیجن

    من بارها حتی بچشم دیده ام که به تصادف منجر شده بعضی مواقع خیلی خطرناک
    بارها فوتی حتی

    اگه مسئولین لطف کنند چاره ای باندیشن بد نیست البته برای رفع کوتی
    بهتر نیست برای رفع اینچنین جای حادثه خیزی سرعت گیر نصب بشه یا مامورین راهنمایی رانندگی بیشتر این خیابان را نظارت کنند بجای گیر الکی به رانندگان بدبخت که شیشه دودی هستند یا پرده نصب کرده اند …
    البته بیشترین حوادث شامل موتورسیکلت ها میشه و سالیانه متاسفانه کلی فوتی می دهیم بهتر نیست به این مشکل خیلی کوچک !!!! هم فکری اندیشه بشه

    مثل ضروری کردن و یا فرهنگ سازی کلاه ایمنی
    و همین طور جلوگیری از نوجوان هایی که سوار موتورسیکلت هستند و هیچ اشنایی با رانندگی ندارن

    البته اینا مشکلات کوچک ما بود !!!
    مثلا” افتتاح پیاده رو فلان کوچه یا پروژه ای که چندین بار کلنگ زنی شده اینا مشکلات اساسی ما بودن که مسئولین ما بحمدالله دارن رفع و افتتاح می کنند .
    خدا بهشان سلامتی بده
    به ما مردم هم صبر عطا کنه

  6. در ادامه
    در خیلی از ورودی شهرها دوربین و سرعت گیر گذاشته میشه که جلو سرعت خودروهای ورودی گرفته میشه

    مخصوصا” ورودی لار که به شهرداری گراش ختم میشه

    در ورودی لار الان دوربین نصب شده که خیلی عالی شده
    شاید باورتان نشه
    از یکی از مسئولین شنیدم تا نود درصد جلو تصادفات اون منطقه گرفته
    در خود شیراز حتی با نصب دوربین درون شهر و الان سرعت ۶۰ مجاز هست
    خیلی از تصادفات جلوش گرفته شده
    این خودش فرهنگ سازی میشه که با ورودی به بقیه شهر ها سرعت مجاز رعایت بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top