بستن

چهار اتفاق خوب برای فیلمی درباره بحران

هفت‌برکه (گریشنا): خبرهای چهار موفقیت پیاپی برای فیلم کوتاه «باگ» ساخته‌ی کیوان محسنی، شبکه‌های اجتماعی را در هفته‌ای که گذشت پر کرد. اول شدن در نظرسنجی بهترین فیلم سال در کانال فیدان‌فیلم و پذیرفته شدن در سه جشنواره فیلم کوتاه، نوید موفقیت‌های دیگری برای این فیلم می‌دهد.

اول شدن در نظرسنجی فیدان‌فیلم

سایت فیدان‌فیلم (یکی از معتبرترین سایت‌های فیلم کوتاه ایران) از چندی پیش یک نظرسنجی چهارمرحله‌ای را در کانال تلگرامی‌اش شروع کرد. در این نظرسنجی، ۲۰۰ فیلم کوتاه داستانی، مستند و تجربی در نوبت‌های متوالی در کانال به رای گذاشته می‌شدند، و در هر مرحله چند فیلم به مراحل بالاتر راه می‌یافتند. فیلم «باگ» به لطف کمپین پردامنه‌ی طرفدارانش و حمایت همشهریان و کسانی که فیلم را دیده (یا شاید هم ندیده) بودند، توانست تا مرحله‌ی فینال بالا بیاید، و در نهایت نیز عنوان بهترین فیلم کوتاه سال از نگاه مخاطبان سایت فیدان‌فیلم را از آن خود کند.

«باگ» در جشنواره فیلم کوتاه شیراز

فیلم کوتاه «باگ» یکی از ۴۱ فیلمی است که به هشتمین جشنواره فیلم کوتاه شیراز راه یافته است.

مقدم، عضو هیئت رئیسه انجمن فیلم کوتاه شیراز در گفتگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «۱۸ اثر در بخش داستانی، ۸ اثر در بخش مستند، ۶ اثر در بخش تجربی و ۹ اثر در بخش انیمیشن برای شرکت در جشنواره انتخاب شدند.» این فیلم‌ها از بین ۱۳۵ اثری که به دبیرخانه ارسال شده‌اند انتخاب شدند. جشنواره در اردیبهشت‌ماه ٩٧ برگزار می‌شود.

در میان فیلم‌های پذیرفته شده، علاوه بر «باگ» ساخته کیوان محسنی، نام‌های آشنایی هم به چشم می‌خورد: «بایداق» از محمدهادی اسفندیاری، «تشریفات خصوصی» از سجاد ایمانی، در بخش مستند؛ «درگذشته» اثر نگین امین‌زاده، «خاکسترنشین» اثر احسان شادمانی، و «آخر هفته» اثر وحید بمانی. این فیلم‌ها در بخش مسابقه‌ی سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه کل گراش نیز پذیرفته شده، و مورد توجه هیات داوران نیز قرار گرفته بودند.

«باگ» و «کایه» در جشنواره فیلم تصویر

امروز چهارشنبه دوم اسفندماه نیز کیوان محسنی اعلام کرد دو فیلم «باگ» و «کایه»، به پانزدهمین دوره جشنواره فیلم تصویر راه یافته‌اند. جشنواره غیررقابتی فیلم تصویر، بخشی از جشن «تصویر سال»، یکی از جشنواره‌های معتبر و غیردولتی است که به مدت بیست روز در خانه‌ی هنرمندان تهران برگزار می‌شود (خبرهای بیشتر در سایت جشنواره). فیلم کوتاه «باگ» و مستند کوتاه «کایه» در روزهای آینده در این جشنواره به نمایش گذاشته خواهند شد. برنامه‌ی نمایش‌ها در سایت تصویر اعلام می‌شود.

به گزارش دبیرخانه «تصویر سال»، از امروز چهارشنبه، دوم اسفند تا بیستم اسفند ۱۳۹۶ پانزدهمین دوره جشن «تصویر سال» با نمایش آثار منتخب بخش‌های مختلف در رشته‌های عکاسی، گرافیک و کاریکاتور و فیلم در گالری‌های بهار، تابستان، پاییز، زمستان، میرمیران، نامی و ممیز خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود. در همین روز، جشنواره فیلم تصویر نیز ساعت ۲۰ با نمایش فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» به کارگردانی هومن سیدی (فیلم برنده‌ی سیمرغ سی‌وششمین جشنواره فیلم‌ فجر در بخش هنر و تجربه) در سالن‌های ناصری و شهناز آغاز خواهد شد.

«باگ» در اولین جشنواره فیلم کهگیلویه

و چند روز پیش نیز خبر پذیرفته شدن فیلم کوتاه «باگ» در بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه کهگیلویه منتشر شد.

اولین جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه کهگیلویه با موضوع آسیب‌های اجتماعی و با حضور استان‌های اصفهان، بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد از نهم تا یازدهم اسفندماه در شهر دهدشت برگزار می‌شود. به گزارش دبیرخانه جشنواره، ۲۲ فیلم داستانی و ۱۴ فیلم مستند به بخش مسابقه جشنواره راه یافته‌اند.

فیلم کوتاه «باگ» علاوه بر دریافت چند جایزه اصلی از جشنواره فیلم کوتاه کل گراش، در جشنواره منطقه‌ای اروند نیز پذیرفته شده بود. «باگ» روایتی در ژانر تریلر اکشن از یک اتفاق واقعی است که «بحران اقتصادی گراش» نامیده شد. فیلم محصول شرکت ریتون‌فیلم به تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوان شیراز است. فیلمنامه‌ی «باگ» را کیوان محسنی و مسعود غفوری نوشته‌اند، و محسنی آن را کارگردانی و فیلمبرداری و تدوین کرده است. احسان فرنام دستیار اول کارگردان و فیلمبردار این فیلم است. علی گراشی، محمود علی‌پور، صالح شهبازی، عاطفه امین‌زاده، مهدی صادقی، دانیال حسینی، بهنام بابائی و عبدالرضا افشار از بازیگران این فیلم هستند.

«باگ» از دید منتقد آمریکایی

ریچارد پروپس، نویسنده‌ی سایت منتقد مستقل The Independent Critic در ریویوی مثبتی که بر فیلم «باگ» نوشته (در این صفحه)، آن را یک فیلم «هوشمندانه و درگیرکننده» توصیف کرده، و سه و نیم ستاره از چهار ستاره به فیلم داده است. ترجمه این نقد را بخوانید.

 

«باگ» یک فیلم کوتاه درگیرکننده‌ی ایرانی

روزنامه‌نگار سینمایی بودن و پرداختن به فیلم‌های کوتاه‌، هیجان خاصی دارد. این هیجان به خاطر آگاهی از این نکته است که اغلب اوقات، در حال کشف فیلمسازان جدید و تازه‌کار و افراد حرفه‌ای دیگر در صنعت فیلم‌سازی هستید. همچنین لذتی وصف‌ناشدنی از کشف صداهای بین‌المللی می‌برید، مخصوصا وقتی این صداها از جاهایی به گوش می‌رسند که دولت‌تان [یعنی دولت آمریکا] می‌کوشد تصویری منفی از آنجا ارائه دهد.

پس احتمالا می‌توانید خوشحالی من را آن زمان که ایمیلم را باز کردم و دیدم کیوان محسنی فیلمش را برایم فرستاده است، درک کنید. او کارگردان و یکی از نویسندگان فیلم کوتاه «باگ» است، فیلمی بر اساس یک داستان واقعی درباره‌ی یک بحران اقتصادی که در گراش اتفاق افتاده، شهری که فیلمساز اینگونه توصیفش می‌کند: «یک شهر کوچک محافظه‌کار، به شدت مذهبی و تا حدی متظاهر، با آداب و رسومی منحصربه‌فرد.»

فیلم «باگ» که با این داستان، تجربه‌ای در ژانر اکشن/تریلر محسوب می‌شود، در نهایت درباره پول است و بلایی که سر آدم‌ها در می‌آورد. آنطور که محسنی نوشته است: «تا وقتی که پول و قدرت وجود دارد، حرص و فساد هم وجود دارد، و آدم‌ها بیشتر در باتلاق فرو می‌روند.»

«باگ» که در گراش و لار فیلم‌برداری شده است، بر اساس اتفاقاتی است که در سال ۲۰۰۸ رخ داد، یعنی زمانی که یک شرکت جعلی، اعتماد تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران کوچک و بزرگ را جلب کرد. در صحنه‌هایی که انگار به طور معمول همینجا در آمریکا اتفاق می‌افتند، بخش زیادی از این سرمایه‌ها به صاحبانشان برنگشت، و کشمکش‌های دیوانه‌وار زیادی را بین سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران ایجاد کرد. داستان حول شخصیت محمد (با بازی علی گراشی)، یکی از اعضای اصلی درگیر در این کلاه‌برداری، می‌چرخد؛ و فیلم در یک مراسم عروسی می‌گذرد، مراسمی که ممکن است هر لحظه به خاطر انتشار خبر این رسوایی از هم بپاشد.

«باگ» فیلمی هوشمندانه و درگیرکننده است، با یک نقش‌آفرینی مرکزی خوب توسط علی گراشی در نقش محمد، مردی که تلاش می‌کند بخشی از پولش را قبل از این که همه چیز منفجر شود نجات دهد. در حقیقت او نکته‌ی مرکزی داستان و درون‌مایه اصلی آن است که نشان می‌دهد پول و قدرت چطور فساد می‌آورد.

از دیدگاه یک آمریکایی باید صادقانه بگویم این فیلمی نیست که انتظار داشته باشیم از ایران بیرون بیاید، اما داستانش در واقع یک داستان جهانی است، چون چنین موضوعاتی را به هیچ وجه نمی‌توان به یک کشور یا یک منطقه محدود کرد. عوامل فیلم قوت یکدستی دارند، و فیلم به ندرت نشانه‌های کم‌بودجه بودنش را بروز می‌دهد.

محسنی مسئولیت‌های مختلفی را در فیلم به عهده دارد، از جمله تهیه‌کنندگی، تصویربرداری، تدوین، صدا، و حتی جلوه‌های بصری. عوامل تولید در کل فیلم قوی ظاهر شده‌اند، بخصوص تصویربرداری محسنی که توانسته است حس اکشن و هیجانی را که بیننده از چنین فیلمی انتظار دارد، به تصویر بکشد. موسیقی اوریجینال مایک هال نیز کاملا به حال و هوای فیلم کمک می‌کند.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top