بستن

توضیح دبیرخانه همایش روشنای علم در مورد روند برگزاری همایش

گریشنا: پس از برگزاری نخستین همایش تجلیل از برگزیدگان کنکور سال ۹۱ – ۹۲ در گراش، حرف و حدیث هایی درباره ی نحوه ی برگزاری این همایش نوپا زده شد که واکنش های متفاوتی در برداشت. یادداشت محمد ناصری در این سایت و نقدهایی که او بر نخستین همایش روشنای علم ایراد کرد، در نتیجه دبیرخانه ی همایش را به واکنش واداشت. توضیحات دبیرخانه ی نخستین همایش روشنای علم را بخوانید:

همان‌گونه که مستحضرید اولین و بزرگ­ترین همایش علمی شهر گراش با عنوان «روشنای علم» با هدف هم­فکری در زمینه مدیریت فضای علمی شهر و تجلیل از نخبگان علمی گراش در کنکور ۹۱ در نیمه شهریورماه امسال در محل سالن اجتماعات دانش‌کده علوم پزشکی امام جعفر صادق(ع) برگزار گردید. این همایش که با حمایت هیات امنای مسجد صاحب‌الزمان(عج) و کانون دانش‌جویان و دانش‌آموختگان گراش (کاداگ) برگزار گردید، با استقبال پرشور مردم شهر روبرو شد. دبیرخانه این همایش ضمن سپاس از مردم گراش که این آیین را با حضور و پیگیری مداوم خود حمایت نمودند لازم می‌داند مواردی را در خصوص برگزاری همایش، خدمت شما مردم شریف ارائه نماید:

اول: طی روزهای آماده‌سازی این همایش بزرگ، یکی از مهم­ترین نکات مد نظر تیم برگزاری، انتخاب مجری برنامه بود. برای این مسئولیت، افراد مختلفی پیش‌نهاد شدند. قبل از توضیح دلایل انتخاب مجری این برنامه باید ذکر شود که همایش اصلی «روشنای علم»، دو قسمت اصلی را شامل می‌شد:

  قسمت اول: که با حضور اساتید و روسای گراشی دانش‌گاه‌های مختلف کشور همراه بود با محوریت «چگونگی راهبرد و مدیریت فضای علمی در گراش» دنبال شد. در این بخش از برنامه -و هم­چنین نشست تخصصی همایش- که با ایراد سخنرانی توسط اساتید معظم، آقایان دکتر سعادت، دکتر مهرابی و دکتر بهمنی همراه بود، تاکید تیم اجرایی بر رسیدن به یک استراتژی موثر در جهت تمرکز فعالیت‌ها و دستیابی به یک هدف مشترک علمی برای شهر بود. حضور این بزرگواران در همایش، علی­رغم مشغله­های فراوان کاری و مدیریتی، نشان از اهتمام و توجه این بزرگوارن به پیشرفت علمی-آموزشی شهر دارد و شایسته تشکر و قدردانی فراوان است.

قسمت دوم :  مراسم تجلیل از کنکوری‌های ۹۱

اما دلایل انتخاب مهندس مهدی نوروزی، دانشجوی دکتری مکانیک فردوسی، برای مجری‌گری این همایش به شرح ذیل می‌باشد:

  1. با توجه به قسمت اول این همایش، ایشان به عنوان اولین دانشجوی گراشی پذیرفته شده در مقطع دکترای مجموعه مهندسی، به عنوان یکی از جوان ترین نخبگان علمی شهر و آشنا با نسل جوان، به همایش دعوت شدند.
  2. با توجه به شکل‌گیری «کانون دانش‌آموزان سمپاد» در کنار این همایش، ایشان به دلیل اینکه اولین دانش‌آموز گراشی محصل در مدارس استعدادهای درخشان (تیزهوشان لار) بوده‌اند، به عنوان معرف این قسمت از برنامه درنظر گرفته شدند.
  3. ایشان یکی از فعالین اعضای کاداگ در دوره قبل بوده‌اند و چند مورد سابقه مجری­گری در برگزاری همایش را در کارنامه خود دارند.
  4. وی یکی از بنیان گذاران کانون طه به شمار می روند.
  5. ایشان جزء اولین دانشجویان مهندسی هستند که از  سیستم «نظام جدید» دبیرستان به دانشگاه راه یافته است و با فضای تحصیلی دانش‌آموزان و دانش‌جویان این دوره، آشنایی کامل دارند و این خود باعث ایجاد شوق تحصیل در دانش‌آموزان شهر می­شود.

 در رابطه با اجرای ایشان و ناهماهنگی‌های پیش آمده، لازم به ذکر است که در برنامه‌های کلان، معمولاً شاهد این مسایل هستیم و از آنجا که ایشان، علی رغم نزدیکی زمان دفاع از رساله دکتری خود، اصرار مضاعف و مداوم گروه برگزارکننده همایش را پذیرفته و فقط چند ساعت قبل از شروع همایش، از مشهد به گراش رسیده­اند، بالطبع، هماهنگی با مجری و انتقال کلیه اطلاعات همایش به وی در عرض یک الی دو ساعت، بعید می نماید. به عنوان نمونه، همایش مشابه که در چند هفته قبل در شهر هم­جوار ما برگزار گردید و علی رغم فعالیت چندماهه و بسیج کلیه امکانات مردمی و دولتی (از جمله فرماندار و نماینده مجلس) و حتی استفاده از مجری صدا و سیما، باز هم در حین برگزاری، اشکالاتی در اجرا به وجود آمد. باید توجه کرد که مجری، فقط وظیفه اجرا را داشته  و دخالتی در چینش برنامه­ها، گزینش افراد برای اهدای هدایا به برترین­های کنکور و یا قرار دادن وابستگان خود در لیست  افراد مدعو برای اهدای هدایا نداشته است و شاید دلیل اصلی این ناهماهنگی‌ها، فرصت محدود یک هفته­ای جهت آماده سازی مقدمات همایش و مشغله زیاد برگزارکنندگان در زمان برگزاری همایش باشد که نتوانسته‌اند تعامل مناسبی  را با  مجری داشته باشند.

البته با تمام این اوصاف، بر اساس نظرسنجی میدانی از شرکت کنندگان در پایان همایش، این برنامه در مقایسه با همایش­هایی که تاکنون در گراش برگزار شده، (از جمله همایش «گردهمایی دانش جویان گراش» در نوروز امسال با حضور دکتر حمزه مهرابی در دانشکده علوم پزشکی) بسیار بهتر و جذاب تر بوده است.

دوم: علاوه بر بررسی وضعیت علمی شهرستان، «هدف اصلی» همایش روشنای علم، تقدیر از «کنکوری­های موفق» بود و نه تقدیر از کسانی که در این زمینه فعالیت و تلاش نموده‌اند و یا «نقش عمده­ای در کمک به کنکوری­ها» داشته­اند؛ به عنوان نمونه، از خود کانون طه و پشتیبانان آن که برگزار کننده اصلی همایش و یکی از فعال­ترین موسسات کنکور در شهرستان بوده نیز، نامی در همایش برده نشده است.  اگر چه مناسب و به­جا بود در این همایش از این بزرگواران نیز «رسماً» تقدیر به­عمل می­آمد ولی بدلیل محدودیت زمانی در آماده سازی مراسم، این قسمت مورد غفلت واقع شد. ضمن اینکه حضور مدعوین بر روی سن هم بر اساس «زحمت کشیده­ترها» در این زمینه نبود. صرفاً نمایندگانی بودند از اقشار مختلف جامعه حاضر در سالن مانند مسوولین، روحانیون، مدعوین و معلمان. لذا فراخوانی این بزرگواران به روی سن به معنای «تقدیر از ایشان» نمی­بایست تلقی می­شد که بعد از آن نتیجه گرفته شود چون فلانی و فلانی به روی سن فراخوانده نشدند از زحماتشان تقدیر نشد!! که اگر قرار بر تقدیر از همه زحمت­کشان در این زمینه بود جایگاه سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم پزشکی گراش ظرفیت حضور این همه بزرگوار را نداشت!

سوم: پس از برگزاری همایش برای عده‌ای از هم‌شهریان این سوال پیش آمده بود که چرا قبل از اعلام نتایج نهایی کنکور، مراسم تجلیل برگزار شده است. خدمت این دسته از عزیزان عرض می‌شود که اگر پیگیر همایش‌های ملی تجلیل از برترین‌های کنکور بوده باشید بر این نکته واقفید که برگزارکنندگان اصلی این‌گونه همایش‌ها، خود دانش‌آموزان و دانش‌جویان هستند و کمتر پیش می‌آید که دبیران و سیستم آموزش و پرورش خود را درگیر این موضوع کند. به این دلیل که تعداد زیادی از دانش‌جویان و دانش‌آموزان برگزارکننده در دهه آخر شهریور ماه (که مصادف با اعلام نتایج پایانی است) در شهر محل تحصیل خود به سر می‌برند، لذا در سرتاسر ایران، برگزاری این همایش‌ها در فاصله انتشار کارنامه اولیه و نتایج پایانی شکل می‌گیرد. برای مثال می‌توان به همایش تجلیل از برترین‌های کنکور ۹۱، سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما که در تاریخ ۱۷ شهریورماه سال جاری برگزار شده است اشاره کرد. دیگر این‌که پس از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری، دانش‌آموزان برتری که پذیرفته شده‌اند به شهر محل تحصیل خود عزیمت می‌کنند و امکان حضور همزمان همگی آن­ها در مراسم تجلیل میسر نبود.

چهارم: تیم برگزاری این همایش، جمعی از دانش‌جویان و دانش‌آموختگان شهر بودند که با توجه به احساس نیاز در این زمینه، با کانون طه همکاری کرده‌اند تا این همایش به ثمر بنشیند. کانون طه به عنوان برگزارکننده اصلی این همایش که دبیرخانه همایش نیز در دفتر آن برپا شد، زیر نظر هیات امنا‌ مسجد صاحب الزمان (عج)، سه سال پیاپی است که در جهت فعالیت‌های تحصیلی دانش‌آموزان گراش سرمایه­گذاری می‌کند. از امکانات این کانون می‌توان به مشاوره تحصیلی مستمر، فراهم نمودن سالن مطالعه اختصاصی و مجهز، کتاب‌خانه تخصصی کنکور، اردوهای علمی-تفریحی، بازدید از دانشگاه­های بزرگ کشور، برنامه منظم دیدار با نخبگان علمی شهر جهت استفاده دانش آموزان از اطلاعات علمی و تجربیات آنان و هم­چنین برگزاری آزمون‌های ارزش‌یابی مستمر اشاره کرد. حال آن­که برخی از دوستان که غالباً در زمینه برگزاری آزمون فعال هستند و گویا تنها خود را حامی اصلی کنکوری­های گراش می­دانند معتقدند: «کسانی سکان جلسه را بدست می‌گیرند که در طول سال حتی یک ساعت برای کنکوری ها وقت نگذاشته‌اند»

پنجم: در رابطه با نحوه تجلیل از برگزیدگان کنکور لازم به ذکر است که هرچند تیم اجرایی برنامه، از رتبه تحصیلی داوطلبان استفاده کرد و بازتاب‌ها نشان از موفق بودن این روش دارد؛ اما معیار انتخاب دانش‌آموزان برتر نه تنها رتبه در سهیمه نبوده که رتبه کشوری نیز ملاک نیست؛ بلکه مهم­ترین معیار، نمره تراز آنان است. لذا دلیل عدم تقدیر از بعضی از دانش­آموزان با رتبه سه رقمی در زیرگروه­های هنر و زبان، این است که این دسته از عزیزان باید با نمره تراز خود مقایسه شوند و نمی‌توان کسب رتبه سه رقمی در جامعه آماری دوهزار نفری منطقه سه در کنکور هنر را ملاک برتری در کنکور دانست.

ششم: هرساله پس از اعلام نتایج کنکور، مشاهده می­شود که بنگاه‌های فعال در زمینه کنکور و سازمان‌های مختلف، خود را صاحب و حامی برترین‌های کنکور می‌دانند. شاید دلیل این نکته این باشد که دانش‌آموزان موفق برای محک‌زدن خود، در آزمون‌های موسسات گوناگون شرکت می‌کنند و برگزارکنندگان هر یک از آزمون‌ها، فقط خود را دلیل این موفقیت می‌بینند. کانون طه طی روند برگزاری این همایش، در قسمت تجلیل از برترین‌های کنکور، این روش را کنار گذاشته و از همه دانش‌آموزان گراشی-اعم از عضو کانون و یا غیرعضو- که مدتی در گراش تحصیل داشته‌اند و در کنکور رتبه خوبی را کسب کرده‌اند تجلیل به عمل آورد. ( البته بر اساس پایگاه اطلاعاتی در دسترس کانون با درنظر گرفتن محدودیت زمانی موجود در فاصله اعلام نتایج و برگزاری همایش)

پس منطقی است که دانش­آموزانی که از خدمات آموزشی مختلف استفاده می کنند، جزء نتایج تمامی آن مراکز به حساب آیند و  بی­انصافی است که نتیجه آنها را فقط ماحصل یکی از موسسات دخیل در نظر گرفت.

هفتم: شاید یکی از دلایلی که کانون طه با سابقه فعالیت دو ساله خود، مورد توجه قرار گرفته است، نتایج کنکور در دو سال گذشته در گراش و سیر صعودی پذیرفته شدگان دانش­گاه های سراسری باشد. (سال گذشته بیش از ۱۰ نفر و امسال بیش از ۲۵ نفر)

این در حالی است که همگان (مخصوصا دست اندکاران محترم واحد تحقیقات اداره آموزش و پرورش) واقفند که در سال­های پیش از آن، علی رغم فعالیت­های چندین­ساله مورد  ادعای دوستان، تعداد پذیرفته­شدگان دانشگاه های سراسری، هر سال بدتر از پارسال بوده و به ندرت از دو الی سه نفر فراتر می­رفته است.

هشتم: از مسایل مهم مغفول مانده در همایش، «عدم تقدیر از برخی از کنکوری­های برتر شهر» و «ضرورت تقدیر از کنکوری­های موفق مجموعه شهرستان و نه صرفاً گراش» می‌باشد که انشا ا… در برنامه­های آتی مد نظر قرار می­گیرد؛ ولی باید به این مساله هم توجه کرد که همایش روشنای علم در مدت یک هفته توسط عده­ای از جوانان همشهری تصمیم­گیری، برنامه­ریزی و اجرا گردید. جوانانی که هیچ انتفاعی را برای خود از برگزاری چنین مراسمی قایل نبوده و نیستند جز تجلیل از جایگاه مظلوم و به فراموشی سپرده شده علم در شهر. انصاف نیست که کار ارزشمند این عزیزان را با «بزرگنمایی نواقص آن» (بخوانید رسانه­ای نمودن آن) که خود به برخی از آنها معترفند و درباره برخی از آنها دلیل دارند را مشوه نشان دهیم. اگر «انتقادی» هست و هدف از انتقاد «اصلاح»، پس ضرورتی به بزرگ کردن مسایلی از این دست و رسانه­ای کردن آن نبود و می شد به صورت به صورت دوستانه آن را تذکر داد.

نهم: به هر تقدیر ضمن احترام به بزرگوارانی که در جلسه ذکری از آنها به میان نیامد و ضمن پوزش از نواقصی که در امر «اجرای» همایش روشنای علم مشاهده شد، و همچنین تشکر و قدردانی از مجموعه فرمانداری و جهادکشاورزی و همچنین دانش کده علوم پزشکی که ما را در برگزاری هرچه بهتر همایش یاری رساندند؛ امیدواریم این مباحث منجر به ایجاد فضای دوستی و محبت در میان دغدغه­مندان علم در گراش شود و همگی دست در دست هم در راستای رسیدن به شهری سربلند و پرافتخار گام برداریم. انشاالله

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

3 نظر

  1. به عنوان یک گراشی که خارج از شهرم بهتر این نیست که شما دوستان زحمتکش درامر علمی گراش به جای انتقاد از همدیگردرفضای مجازی جهت پیشرفت بیشتر شهرمان بهترهست با هم همدل وهم نظر باشید. 

  2. البته من فکر میکنم چون به چند گروه توهین شده(آن هم بر اساس قصد و غرض)، باید بهشون اجازه دفاع داد.
    این حق طبیعی اونهاست.

    ولی بهتر بود این مطالب رسانه ای نمی شد.

    به امید بالاتر رفتن ظرفیت ها

  3. باسلام بازهم ازتمامی دست اندرکاران این برنامه بزرگ تشکر میکنم وقطعا اجرشان نزد خداوند محفوظ است. حقیردر پست قبلی درکامنتی مطالبی را بیان کردم اگر اندکی احتمال می دادم که این کامنت باعث ایجاد سوتفاهم می شود اصلا آن را درج نمی کردم وخدای نکرده قصد جسارت به هیچ کدام ازهمشهریان عزیزم را نداشته ام به خصوص خانواده محترم آقای نوروزی وفرزند برومندشان که ازمفاخر این شهرهستند بی شک همه ی گراشی هابه وجود آقای دکترنوروزی وپدر گرانقدرشان افتخار میکنند وحقیر نسبت به خاندان محترم نوروزی همیشه ارادت داشته ودارم وبابت سوتفاهمات پیش آمده پوزش می طلبم قطعا شیرینی این همایش تا همیشه درکام همه ی دوستداران فضل ودانش باقی خواهد ماند . . آنچه امروز گراش به آن نیاز دارد وحدت وهمدلی است زیرا هرموفقیت وپیشرفتی محصول اتحاد ویکرنگی است پس همه باهم دست دردست هم باتمام توان برای ترقی گراش عزیزمان گام برداریم تا راه نیاکانمان راادامه داده وشرمسارآیندگان نباشیم. بی شک یکی ازاهداف چنین برنامه هایی برای این است که اعلام کنیم گراش زنده وپویاست ودرراه اعتلای شهرمان ازهیچ چیز دریغ نخواهیم کرد. درپایان برای همه ی نیروهای خدوم شهر آرزوی توفیق روزافزون دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top