شیراز / واحد مرکزی خبر / هنری

کوهی سنگی به نام کلات در مرکز شهر گراش در گذشته موجب گرایش اشخاص زیادی به سنگ تراشی شده بود و هنرمندان با استخراج سنگهای سفید و نرم دل کوه ، هنر دست خود را در معماری خانه ها به نمایش می گذاشتند.
هنرسنگ تراشی از دیرباز مورد توجه مردم بوده و وجود اشیاء عتیقه عصر حجر در موزه ها شاهدی بر این ادعاست .
هنرمندان گراشی با ساخت پله ، سرستون، هزاره ، پنجره سنگی، رخ بام ، هاون سنگی، سنگ آسیاب، پله آب انبار، مجسمه و سنگ قبر هنر خود را به رخ می کشیدند .
این شغل هم مانند سایر شغل های سنتی از ۲۰ سال پیش نیز کارآیی خود را ازدست داد و هم اکنون مردم بناهای خود را با سنگ های مرمر و گرانیت زینت می دهند و سنگ های سفید کلات فقط برای حفظ نما و مرمت برخی از ساختمان های قدیمی استفاده می شوند.
با این وجود بعضی از این لوازم خانگی هنوز درخانه ها کاربرد دارد و استادکارانی به صورت نیمه حرفه ای و تفننی کارهای حجمی را از همین سنگ های کلات می سازند.
اسکندر امانتی یکی از این هنرمندان گراشی که هنوز هم با دستان خلاق خود به این سنگ های سفید و نرم ظرافت می بخشد ،  مجسمه هایی از هواپیما، توپ جنگی، قوری، پنکه دستی، مناره جنبان و… می سازد.
وی زنده نگه داشتن هنرسنگ تراشی و حفظ یاد و خاطره اساتید این هنر را از اهداف خود می داند و می گوید : اگرجوانان تمایل به یادگیری این هنر سنتی داشته باشند ، با کمال میل به آنان آموزش می دهم .
این هنرمند همچنین گفت: در واقع هنر سنگ تراشی مقدمه ای برمجسمه سازی است که به صورت رشته های دانشگاهی در دانشگاهها تدریس می شود .