بستن

اُنس دانش‌آموزان با شیخ سخن در جشنواره گلستان‌خوانی

هفت برکه (گریشنا): جشنواره گلستان‌خوانی به دانش‌آموزان شهرستان گراش فرصت داد تا هنر خود را در گلستان‌خوانی به نمایش بگذارند.

به گزارش خبرنگار هفت برکه دوشنبه، شانزدهم اسفندماه جشنواره گلستان‌خوانی با حضور فرودی، فرماندار شهرستان، گشتاسبی و ابراهیم‌زاده، کارشناسان آموزشی اداره کل استان فارس، رضایی، رئیس آموزش و پرورش شهرستان گراش و جمعی از مسئولین شهرستان در سالن دانشکده‌ی علوم پزشکی برگزار شد.

امیر‌حسین پابرجا از مدرسه شهید عالمی با تلاوت قرآن، آغازگر این برنامه بود. بعد از او امیر حسین حقارت دانش‌آموز کلاس اولی دبستان مهر سلیمی با لباس زورخانه به روی سن آمد و به عنوان مرشد با نواختن تنبک اشعاری را خواند.

رضایی، رئیس آموزش و پرورش شهرستان گراش بعد از تشکر از مسئولین برای حضور در این جشنواره، گفت:« با توجه به هم‌زمانی دو برنامه گلستان‌خوانی و جشن تکلیف دانش‌آموزان در شهرستان گراش می‌توان به این موضوع اشاره کرد ما می‌توانیم با تلفیق آثار اندیشمندان، ادبا و فلاسفه با مبانی دین از جمله محتوا قران و نهج‌البلاغه هویت و شخصیت دانش‌آموزان را درست شکل دهیم و افراد با هویت مستقل را پرورش دهیم. به ویژه آثار گرانبهای سعدی که پندهای ارزشمندی از جمله دعوت به اعتدال و میانه‌روی، حسن خلق و … که دوای درد جامعه امروز است در آن نهفته است.»

او در ادامه می‌گوید: « اگر بخواهیم در این جامعه خودمان را پیدا کنیم باید به این پندها و نصایح رجحت کنیم چرا که هم از لحاظ آثار دینی و هم آثار ادبی ما دارای گنجینه‌های گرانبهایی هستیم. همان‌طور که می‌دانید از سعدی به عنوان ستون اساسی کاخ علم و فرهنگ شرق یاد می‌شود.»

فرودی، فرماندار شهرستان نیز با اشاره به تهاجم فرهنگی به عنوان یکی از مشکلات جامعه امروز، عنوان کرد: « فرهنگ غرب در تلاش است تا فرهنگ خودش را در جوامع دیگر غالب کند، هر جامعه‌ای برای این که تحت سیطره بیگانگان قرار نگیرد و می‌بایست با اهداف بیگانگان مبارزه کند، یکی از بهترین راه مبارزه ب فرهنگ بیگانه توجه به فرهنگ خودی است. شاخص ممتاز فرهنگ خودی ادبیات و ادبیات کلاسیک است اگر به آثار شعرای مثل فردوسی، سعدی، حافظ، مولانا و شعرای معاصر توجه کنیم قدم بزرگی در مقابله با فرهنگ بیگانگان برداشته‌ایم.»

او در ادامه تصریح کرد:« سعدی‌خوانی و گلستان‌خوانی نقش مهمی در تربیت نونهالان و نوجوانان و سبک و روش زندگی آن‌ها دارد. می‌توان از علم و معرفت و دانش که در این متون قدیمی نهفته است، استفاده کرد. یکی از دلایلی که که باعث شده سخن سعدی بر دل بنشیند این است که آثار او مثل گلستان و بوستان ترجمان سخن حق است. قران به ما آموخت که پیامبر را ستایش کنیم و چه کسی بهتر از سعدی پیامبر را ستایش کرده است؟ دومین ویژگی سعدی این است که در تمام نوشته‌ها اعتدال را رعایت کرده است و ویژگی دیگر او موزون سخن گفتن است که این ویژگی در نهج‌ابلاغه نیز دیده می‌شود. باید به جوانان یاد بدهیم مودب و سنگین و شیوا سخن بگویند.»

بعد از او دانش‌آموزان مدرسه بانوحقانی، دبستان فرهنگ، مدرسه شاهد(شهید بهزادی)، پیش‌دبستانی نورالهدی و مدرسه‌ی حضرت زینب(س) برنامه‌های خود را اجرا کردند.

گشتاسبی با تشکر از  مدیران و آموزگاران تلاشگر گفت: «اگر تلاش مدیران و آموزگاران نبود، این هنرنمایی دانش‌آموزان را شاهد نبودیم به نیابت از معاونت آموزش ابتدایی تقدیر ویژه دارم از رضایی، مدیریت آموزش و پرورش، قادری، معاون آموزشی و همچنین خانم پابرجا، کارشناس آموزش و راهبران آموزشی که در تهیه و برنامه‌ریزی همایش گلستان‌خوانی و همچنین در روند برنامه گلستان‌خوانی نهایت سعی کرده‌اند.»

او در ادامه اظهار داشت: «برنامه گلستان‌خوانی به عنوان یک طرح نو و ابتکاری در سال۹۵- ۹۴ به ابتکار و خلاقیت معاونت آموزش ابتدایی در سطح استان اجرایی شد. خوشبختانه در مدیریت آموزش و پرورش گراش پا را فراتر گذاشت و حتی پیش دبستانی هم آمدند این کار را انجام دادند. اما چرا گلستان سعدی؟ هر کشوری دارای یک هویتی است اگر کشوری دارای هویت نباشد مثل درخت بی‌ریشه است درختی که ریشه نداشته باشد در برابر هر خطری آسیب‌پذیر است و کشوری که هویت نداشته باشد در برابر هر تهدیدی آسیب‌پذیر خواهد بود و دوامی نخواهد داشت. هویت ما ایرانیان زبان و ادبیات فارسی است که باید آن را تقویت کنیم و برای تقویت هویت ملی نیاز بود برنامه مکملی در کنار زبان و ادبیات فارسی کار شود که به ابتکار معاونت آموزش ابتدایی بحث گلستان‌خوانی در مجموعه آموزش ابتدایی برای دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی کلید خورد.»

گشتاسبی در راستای اهدف اجرای گلستان‎‌خوانی گفت: «یکی از اهداف این برنامه شناخت مفاخر علمی، ادبی و بومی بود و هدف اصلی ما بالا رفتن فرهنگ مطالعه و تقویت هویت ملی از طریق آموزش زبان و ادبیات فارسی بود. ما در سال تحصیلی۹۶- ۹۵ این طرح را با یک تجزیه و تحلیل و چکش‌کاری به عنوان یک برنامه در برنامه‌های آموزشی ثبت کردیم و در همین راستاکتاب‌هایی را تهیه کردیم. کتاب‌هایی به اسم ورقی از گلستان در دبستان تهیه و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت و امروز شاهد هنرنمایی شما بودیم. هدف دوم بالا رفتن اعتماد به نفس دانش‌آموزان و سومین هدف، آموزش مهارت‌های اساسی زندگی از طریق حکایت‌‌های سعدی بود.»

او در پایان صحبت‌هایش گفت: «ما سال گذشته معایبی در فرآیند اجرایی کار داشتیم. از جمله نحوه ارزیابی. در واقع جایی که ارزیابی باشد و جایی که نفر برتر باشد قطع به یقین یک عده ناراضی می‌شوند ما برتر بودن و ارزیابی کردن را از مجموعه آموزش ابتدایی سطح استان برداشتیم وکار را به همکاران در سطح شهرستان‌ها و مناطق واگذار کردیم.»

در این مراسم از حسین مرادیان، فهیمه فیروزی، رامین رستمی، الهه زارعی، زهرا شیخی، فاطمه رنجبری، رضا دیباچی تقدیر شد.

در پایان در حالی که سالن تقریبا خالی بود دانش‌آموزان دبستان فاطمه زهرا ارد، دانش‌آموزان دبستان شهید قاسمی فداغ، دانش‌آموزان مدرسه کریمیان و دانش‌آموزان دبستان شهید عالمی نیز برنامه‌های خود را اجرا کردند.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top