بستن

عید رمضان مبارک!

گریشنا: مردم گراش پس از یک ماه روزه داری و عبادت خداوند متعال برای نماز عید سعید فطر آماده می شوند.

گراشی ها طبق سنت همیشگی خودٰ برنامه های کاری را به صورتی تنظیم می کنند تا در سی روز ماه مبارک رمضان در میان خانواده و در شهر گراش باشند. یکی از زیبایی های این ماه رصد هلال ماه شوال است و معمولاً زنان و مردان در غروب روزهای آخر به رصد هلال ماه شوال  با چشم غیر مسلح می پردازند. این در حالی است که سالیانی است این وظیفه به دوش دوربین های پیشرفته افتاده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از عضو گروه استهلال دفتر مقام معظم رهبریٰ :در حال حاضر در شهر‌های مختلف کشور همچون اراک، اصفهان، اردبیل، دماوند، سمنان، کرمان، قم، مشهد، همدان و یزد و نقاطی چون خرمن کوه در استان فارس ۵ اکیپ تخصصی حداقل ۳ نفره، مشغول رصد گری هستند. طبق محاسبات انجام شده در غروب دیروز، هلال ماه در هیچ نقطه‌ای از جهان قابل رؤیت نبود؛ فقط این احتمال وجود داشت که در قسمت بسیار کوچکی در منتها الیه جنوب غربی اقیانوس آرام جنوبی با ابزار قوی هلال ماه شوال دیده شود اما ۲۴ ساعت بعد، هلال ماه در مناطقی از جهان قابل رؤیت خواهد بود.

در ایران هلال ماه وضعیت بحرانی خواهد داشت و احتمال رؤیت این هلال در پهنه ایران پس از غروب خورشید بسیار ضعیف است. اما مردم گراش طبق سنت دیرینه  امشب را بر روی پشت بام می گذرانند تا ماه شوال را رویت کنند. با این وصف مردم سراسر ایران منتظر خبر نهایی از دفتر مقام معظم رهبری ماندند. در ساعت‌های پایانی روز شنبه، دفتر مقام معظم رهبری روز یکشنبه ۲۹ مردادماه را عید اعلام کرد.

نماز عید فطر همانند سال‌ها گذشته ساعت هفت صبح در دو محل برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا معصومی در حسینیه اعظم نماز عید را می‌خواند و حجت الاسلام سید عباس معصومی نماز را در حسینیه چهارده معصوم می خواند.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ سردبیر نشریه افسانه ویِژه گراش شاعر، پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ و ادبیات در جنوب فارس مدیر انتشارات همسایه مدیرعامل موسسه فرهنگی هفت برکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top