هفت‌برکه (گریشنا): شورای شهر و شهرداری گراش بیش از سه میلیارد تومان هزینه کردند تا خیابان آزادی به یک بلوار ۳۰ متری تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار هفت برکه، هرمزی، نایب رییس و سخنگوی شورای اسلامی شهر، با بیان این که در طول سال‌های ۹۴ تا ۹۵ در بحث خیابان آزادی و خیابان‌های منشعب به آن بالغ بر سه میلیارد تومان هزینه شده است، به دلایل صرف این هزینه اشاره کرد و گفت: «چند دلیل موجه برای صرف این هزینه داشتیم. مهم‌ترین دلیل این است که خیابان آزادی قرار است اولین خیابان مستقیم و بدون مانعی باشد که تا دامنه‌ی کوه سیاه ادامه پیدا می‌کند و این برای آینده‌ی شهرستان اهمیت زیادی دارد. این خیابان اهمیت ترافیکی هم دارد و پیگیر برون‌رفت از ترافیک و ازدحام شهر هستیم. خیابان درمانگاه، آبیاری و بسیج از طریق خیابان ساحلی به خیابان آزادی متصل می‌شود و این کمک زیادی برای کاهش ترافیک شهر خواهد بود.»

هرمزی با اشاره به این که اسم این خیابان درحال حاضر آزادی است، اما امکان تغییر نام آن وجود دارد، گفت: «برای جذب مشارکت مردم در صورتی که خیر یا گروهی از خیرین برای تکمیل این خیابان هزینه‌ای را صرف کنند، ما حاضریم اسم خیابان را متناسب با نظر آن‌ها تغییر دهیم.»

سخنگوی شورای شهر در ادامه تاریخچه‌‌ای از پیگیری برای به سرانجام رساندن این خیابان ارائه داد و تصریح کرد: «روند پیگیری از سال ۸۶ شروع شد. سخت‌ترین مرحله، مرحله‌ی تملک ابنیه و زمین‌ها بود. مشکلی ده‌ساله که چندین شهردار درگیر آن بودند و خوشبختانه الان توانستیم آن را حل کنیم. در فاز اول، ما آنجا یک میلیارد و صد میلیون تومان به یکی از مالکین خسارت دادیم و در فاز دوم، هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد به مالک دیگر پرداخت کردیم. ما در راستای کار این خیابان و خیابان عمود به خیابان آزادی که به سمت باغ نور می‌رود، علاوه بر هزینه‌های اشاره شده، مبلغی حدود چهارصد میلیون برای زیرسازی و آسفالت آن نیز هزینه کرده‌ایم.»

هرمزی این هزینه را به نسبت بودجه شهرداری زیاد دانست و گفت: «از ده میلیارد بودجه‌ی اختصاص یافته به شهرداری در طول یک سال، ما حدود بیست و پنج درصد را برای خیابان آزادی هزینه کردیم که مبلغ قابل توجه‌ای است. در ادامه هم پای کار هستیم و هزینه‌های لازم را صرف خواهیم کرد، اما از ساکنین محل این انتظار را داریم که به ما هم حق دهند که این پروژه را در طول یک روز و یک ماه و یک سال نمی‌توان به سرانجام رساند و پروسه‌ای زمان‌بر است.»

هرمزی در مورد زمان دقیق آسفالت این خیابان گفت: «چون آسفالت کردن خیابان آزادی هزینه‌ی زیادی را در بر خواهد داشت، فعلا قولی در این زمینه نمی‌دهیم. اما با خیرین و سرمایه‌گذاران رایزنی‌های بسیاری انجام دادیم تا این پروژه را به سرانجام برسانند و این بار را از روی دوش ما بردارند و در ازای آن، ما نیز در بحث نامگذاری خیابان با آنها همکاری خواهیم کرد.»

هرمزی در پایان می‌گوید: «در ادامه پروژه، در همان منطقه و ادامه خیابان بسیج، در بحث آسفالت و خرید برای تصفیه‌خانه نیز مبلغ پانصد میلیون تومان هزینه شده است. در مجموع، هزینه‌های صرف شده تا اینجای کار سه میلیارد تومان است.»

زارع، شهردار گراش، در مورد هزینه‌های بعدی این پروژه پس از آزادسازی مسیر گفت: «برای اتمام زیر‌سازی، جدول‌گذاری، آسفالت و جابه‌جایی برق، یک میلیارد و سیصد و چهل میلیون تومان پیش‌بینی شده است.»

شهردار گراش در مورد مشخصات فنی این بلوار در دست ساخت گفت: «طول مسیر بلوار آزادی در این مرحله یک کیلومتر است. عرض رفوژ وسط سه متر، عرض پیاده‌رو سه متر، و جدول ۵۰ سانتی‌متر از دو طرف است. عرض کلی بلوار سی متر خواهد بود و عرض باند آسفالت ده متر که از دو طرف بیست متر می‌شود.»

13931218 Hormozi