بستن

شهرک صنعتی گراش، تشنه‌ی آب سد سلمان است

هفت‌برکه (گریشنا): شهرک صنعتی گراش که اغلب واحدهای آن در زمینه محصولات غذایی فعالیت می‌کنند، نیازمند آب شیرین است. خبرنگار تسنیم در گزارشی مشکلات شهرک صنعتی گراش را پیگیری کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، فعالان عرصه صنعت شهرستان گراش در سفری که استاندار فارس به این شهرستان داشت، به بیان مشکلات خود پرداختند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که فعالان صنعتی گراش مطرح کردند، کمبود آب در شهرک صنعتی این شهرستان است که مشکلاتی را برای تولید محصولات به وجود آورده است.

«وجود آب سنگین در شهرک صنعتی گراش سبب شده که پروسه تولید در این شهرستان با مشکل روبه‌رو شود در صورتی که  لوله‌های سد سلمان از چند متری این شهرک رد می‌شود» این را علیرضا عبداللهی از فعالان صنعتی گراش می‌گوید و خواستار حل مشکلات آب شهرک صنعتی است.

شهرک صنعتی گراش

کمبود آب شیرین در شهرک صنعتی گراش 

هادی هادی‌پور، رئیس شهرک‌ صنعتی شهرستان گراش، در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: با توجه به خشکسالی‌های موجود کمبود آب در شهرک صنعتی گراش سبب شده که صنایع این شهرستان به ویژه صنایع غذایی با مشکل مواجه شوند. به گفته وی چاه‌هایی در شهرک حفر شده اما آب چاه سنگین و شور است.

به گفته وی در شهرک صنعتی گراش ۵۲ قطعه واگذار شده که از این تعداد تنها ۱۰ واحد فعال و ۱۵ واحد نیز در حال ساخت است اما دیگر واحدها تنها در حد واگذاری زمین بوده و علت این امر را موانعی می‌داند که در راه ساخت واحد و سرمایه‌گذاری وجود دارد.

هادی‌پور صنعت در گراش را ضعیف می‌داند چراکه به باور وی روحیه مردم منطقه بیشتر به سمت تجارت است و اعتمادی به سرمایه‌گذاری برای تولید ندارند. وی معتقد است که در صورتی که شرکت‌های سهامی برای سرمایه‌گذاری پیش‌قدم شوند رفته رفته اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری نیز جلب می‌شود.

به گفته رئیس شهرک‌ صنعتی گراش به دلیل بافت کشاورزی منطقه بیشتر صنایعی که در این شهرک مستقر شدند و فعالیت می‌کنند در زمینه محصولات خرما است و همین امر لزوم داشتن آب را دوچندان می‌کند.

نیاز به یک میلیارد تومان برای انتقال آب از سد سلمان فارسی

اصغر فرودی، فرماندار گراش نیز در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تائید سخنان فعالان صنعتی این شهرستان می‌گوید: در حال حاضر با حفر چاه مشکل آب شهرک صنعتی برطرف شده اما نیاز این واحدها آب شیرین و درخواست آنها استفاده از آب سد سلمان است که برای تحقق این امر یک میلیارد تومان نیاز است.

به گفته فرودی آب موجود در شهرک‌های صنعتی گراش به دلیل EC بالا بیشتر در مصارف بهداشتی استفاده می‌شود در صورتی که برای شرب و تولید مواد غذایی باید از آب شیرین استفاده کرد.

مشکل دیگری که فعالان صنعتی گراش مطرح کردند در زمینه سرمایه‌گذاری و عدم رغبت مردم به آن است. امری که شاپور قنبری، رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم علل و راهکار حل آن را شرح می‌دهد. به گفته قنبری توسعه کم منطقه گراش و روحیه تجارت‌طلبی مردم این شهرستان در این زمینه تاثیر زیادی دارد.

sharak sanhati8

سرمایه‌گذاران بومی ورود کنند

وی دعوت از سرمایه‌گذاران بومی را راهکار حل این مشکل می‌داند و می‌گوید: هر چه ورود دولت در این امور کم‌تر باشد به نفع فعالان اقتصادی و صنعتی است اما فعالان صنعتی گراش می‌توانند از روش‌هایی مانند هلدینگ‌های مختلف مانند هلدینگ بانک‌ها برای تامین سرمایه اقدام کنند.

قنبری بر این باور است که سرمایه‌گذاران و فعالان صنعتی این شهرستان می‌توانند از روحیه تجارت‌طلبی مردم منطقه برای بازاریابی و صادرات محصولات خود استفاده کنند. رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس می‌گوید: علاوه بر بحث کشاورزی مردم گراش می‌توانند در صنایع شیمیایی، صنایع تبدیلی کانی‌های غیرفلزی ورود و سرمایه‌گذاری کنند.

شهرک‌های صنعتی به عنوان پایگاهی برای راه‌اندازی صنایع کوچک و بزرگ سهم مهمی در رونق اقتصادی شهرها دارند، رفع موانع موجود در این شهرک‌ها به اقتصادی و صنعتی شدن شهرستان‌هایی نظیر گراش کمک شایانی می‌کند.

خبرگزاری تسنیم در نظر دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت ۸ الی ۱۶ با شماره تماس ۰۷۱۳۲۲۸۱۹۷۵ با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top