بستن

کتابخانه داریم، کتاب و کتابخوان باید زیاد شود

هفت‌برکه (گریشنا): شهرستان گراش از نظر مساحت کتابخانه‌های شهرستان از سند چشم‌انداز پیش است اما در بخش تعداد کتاب و تعداد اعضای کتابخانه تا سند ۱۴۰۴ فاصله دارد. این مطلب را حسن رهبر، رییس کتابخانه‌های عمومی گراش، در نشست هفته کتاب گفت.

به گزارش خبرنگار هفت برکه بیست‌ و چهارم آبان‌ماه نشست هفته‌ی کتاب با حضور فرودی، فرماندار شهرستان، اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی، دانش‌آموزان مدرسه‌ی نرجس خاتون و انصاری، دبیر ادبیات این مدرسه، در کتابخانه‌ی عمومی آبشار اندیشه برگزار شد.

مطالعه هزینه‌های کشور را کاهش می‌دهد

اصغر فرودی، فرماندار شهرستان، با این مقدمه که مطالعه و کتاب در هر جامعه‌ای مبنای پیشرفت و توسعه‌ی جامعه است صحبت‌هایش را شروع کرد و گفت: «جامعه‌ای که در آن مطالعه بیشتر باشد پیشرفت سهل‌تر است و از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یک قدم جلوتر از جامعه‌های دیگر خواهد بود. هر چقدر مطالعه بیشتر باشد هزینه‌ی مدیریت کشور، شهرستان، شهر، جامعه و خانواده کمتر است. ما با کتاب و کتاب‌خوانی راه صحیح را پیدا می‌کنیم. انسانی که راه صحیح را پیدا کند زودتر به مقصد می‌رسد و کسانی که راه صحیح را انتخاب نکردند هر چقدر با سرعت حرکت کنند از مقصد دورتر می‌شوند. هر جا که کتاب و کتابخوانی بیشتر باشد فهم اعضای جامعه بیشتر خواهد بود.»

فرماندار با پیشنهاد بهره‌برداری مثبت از فضای مجازی ادامه داد: «فضای مجازی هم می‌تواند خوب باشد هم بد. با استفاده از کتاب‌های مجازی هر کسی می‌تواند کتابخانه را با خودش حمل کند. کتاب راه راست زندگی و درست اندیشیدن را به ما می‌آموزد. دولت تدبیر و امید قدم‌های خوبی در حوزه‌ی کتاب و کتاب‌خوانی برداشته است.»

وضعیت کتاب در افق ۱۴۰۴

حسن رهبر، رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گراش، بعد از خیر مقدم به حاضرین و با اشاره به هفته‌ی بزرگداشت کتاب و کتاب‌خوانی گفت: «بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، ۳۵ درصد از مردم می‌بایست تا سال ۱۴۰۴ عضو کتابخانه‌های عمومی باشند که در حال حاضر این آمار در کشور کمتر از ده درصد است. همچنین باید به ازای هر صد نفر ۸ متر کتابخانه داشته باشیم که همین حالا هم در گراش به این افق رسیده‌ایم و در صورت بهره‌برداری از کتابخانه‌ی مرکزی نزدیک به هزار متر از افق ۱۴۰۴ جلوتر هستیم. از طرفی می‌بایست به ازای هر نفر چهار کتاب وجود داشته باشد که متاسفانه در این زمینه هنوز عقب هستیم و به ازای هر نفر یک کتاب موجود است.»

او با تشکر از خانواده‌ی عظیمی به دلیل ساخت کتابخانه مرکزی شهر، ادامه داد: «ما از لحاظ سازه در جایگاه خوبی قرار داریم امیدواریم با کمک فرهنگیان، دانش‌آموزان و مسئولین، از لحاظ سرانه مطالعه نیز به سطح بالاتری برسیم.» رهبر همچنین از افتتاح کتابخانه ارد در این هفته خبر داد.

رهبر در قسمت دیگری از صحبت‌هایش گفت: «امروز روز کتابدار هم است. اگر از همکاران من بپرسید الان وضعیت معیشت، منزلت و احترام شما چه تغییری با گذشته کرده همکارانم حتما خواهند گفت اختلاف از زمین تا آسمان است.» او در ادامه تصریح کرد: «در طول این سه سال وضعیت معیشتی کتابداران حدود سیصد درصد افزایش پیدا کرده است. ما معتقدیم اگر نیروی انسانی که بازوان اصلی یک ارگان هستند به لحاظ معیشتی و منزلتی در جایگاه خوبی قرار بگیرند قطعا می‌توانند به رشد و توسعه کتاب و کتابخوانی هم کمک کنند. در بحث عمرانی هم از همان زمان که گراش تبدیل به شهرستان شد تا سال ۹۲ صد و چهل میلیون ریال اعتبارات اداره کتابخانه‌های عمومی بود که از سال ۹۲ تا سال ۹۵ با حمایت فرماندار حدود یک میلیارد و ششصد میلیون ریال اعتبار برای اداره‌ی کتابخانه‌ها مصوب شد.»

فعال شدن کتابخانه‌های مدارس و مساجد

در بخش دیگر این نشست به حاضرین فرصت داده شد تا سوال‌ها و پیشنهاد‌های خود را مطرح کنند.

انصاری، دبیر ادبیات مدرسه نرجس خاتون گفت: کتابخانه‌های مدارس در سطح ضعیفی هستند. بهتر نیست به کتابخانه‌های مدارس بیشتر اهمیت داده شود؟

فرودی در جواب گفت: «بودجه‌های شهرستان به دو صورت است یکی بودجه‌های عمرانی است که فرمانداری آن را بین ادارات توزیع می‌کند. در سال ۹۵ از ماده قانون متوازن ما حدود چهارصد و چهل میلیون تومان به آموزش و پرورش اختصاص دادیم. یعنی از کل بودجه اختصاصی شهرستان که سه میلیارد و پانصد میلیون تومان بوده است بیشترین سهم بعد از اداره راه و شهرسازی به اداره آموزش و پرورش تعلق گرفته است. یک سری بودجه‌ها هم است که دولت به صورت متمرکز به آموزش و پرورش استان می‌دهد، استان هم یکجا خرید می‌کند و بین مدارس و مناطق آموزش و پرورش توزیع می‌کند. یعنی ما بودجه خاص کتابخانه مستقل نداریم. مگر این که برای بازسازی کتابخانه باشد.»

حسین فقیهی، سردبیر نشریه آیینه گراش از زمان افتتاح کتابخانه‌ی مرکزی پرسید و رهبر در پاسخ به او گفت: «کتابخانه مرکزی شهر هم تا الان شصت و پنج درصد پیشرفت داشته است و ما بنا داریم که حتی اگر طبقه دوم هم ساخته نشود، طبقه‌ی اول را به بهره‌برداری برسانیم. ان‌شااالله قرار است حدود ششصد میلیون ریال هم به زودی به این کتابخانه تزریق کنیم تا سقف طبقه دوم گرفته شود تا حداقل طبقه اول را با کمک خیرین به بهره‌برداری برسانیم و زمان دقیق افتتاح را به زودی اعلام می‌کنیم.»

محمد خواجه‌پور مدیر رسانه‌های هفت‌برکه پیش‌نهاد داد: «مساجد یا کتابخانه‌های خصوصی داریم که الان راکد شده است. برای فعال شدن و بهره‌مند شدن از این کتابخانه‌ها اداره کتابخانه‌های عمومی می‌تواند فعالیت داشته باشد.» رییس اداره کتابخانه‌های گراش گفت: «چند نوع کتابخانه است که ما به آن‌ها می‌گوییم مشارکتی یا مستقل. این‌ها به لحاظ زیربنا، تجهیزات و نیروی انسانی باید شرایط حداقلی را داشته باشند. ما جایی را به عنوان کتابخانه ثبت می‌کنیم که بتواند با کیفیت مناسب به مردم کتاب ارائه بدهد.»

در پایان این جلسه از اعضای برگزیده کتابخانه‌های عمومی گراش تقدیر شد. (خبر در هفت‌برکه)

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

3 نظر

  1. با تبریک هفته کتابخوانی به همه کتاب دوستان. لازم به ذکر است که کتابخانه امام حسین(ع) واقع در مسجدالزهرا(س) عصر روزهای زوج(برادران) و عصر روزهای فردو صبح پنج شنبه(خواهران) خدمت رسانی می کند. همچنین سالن مطالعه شب ها جهت استفاده برادران باز می باشد.

  2. یشنهاد خوبیست که روز های پنج شنبه و جمعه هم روز کاری کتابخانه ها باشد.
    چون وقت ازاد مردم و دانش اموزان در این دو روز است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top