بستن

۴۲ قلبی که دوباره تپید

دکتر محقق می‌گوید: عده‌ای هستند که هنوز به این بخش اعتماد لازم را ندارند. اما بهتر است بدانند که تجهیزات این بخش جزو بهترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات اتاق عمل هستند.

فاطمه حاجی‌زاده – مینا غفوری: از شانزدهم دی‌ماه سال هشتاد و نه که بخش فوق تخصص جراحی قلب و عروق افتتاح گردیده تا کنون چهل و دو عمل قلب باز و دویست و بیست آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی بدون هیچ مورد مرگ و میر بر روی بیماران گراش، جنوب فارس و استان‌های هم‌جوار، انجام گرفته است. یک مورد عمل کم‌نظیر در سطح کشور، پیوند چهار رگ قلب بدون از کار انداختن قلب بر روی مردی شصت و پنج ساله بود. در این بخش دکتر ملکی و دکتر رحمانی، هر دو فوق تخصص، عمل‌هایی از قبیل گرفتگی عروق کرونر (قلبی)، دیواره‌ی قلب، بای پس گرفت، و در آینده‌ای نزدیک عمل دریچه‌ی قلب را انجام می‌دهند.

با توجه به اینکه در سطح کشور عمل قلب در مراکز استان ها وجود دارد، گراش دومین بیمارستان خارج از مرکز استان پس از شهرستان رفسنجان است که دارای بخش فوق تخصصی جراحی قلب و عروق و شامل سه قسمت آنژیوگرافی، جراحی قلب و  ICU جراحی قلب است. دستگاه‌های این قسمت از پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی در کل کشور با ارزش بالغ بر دو میلیارد تومان است که نصف آن را دولت و نصف دیگر توسط کمک‌های مردمی تامین شده است.

قبل از راه اندازی این بخش، بیست و پنج نفر از پرسنل در بیمارستان‌های شیراز دوره‌های یک تا شش‌ماهه دیده‌اند. اما به گفته‌ی دکتر محقق، قائم مقام بیمارستان، یکی از مشکلات این قسمت، عدم آمادگی کامل این بیست و پنج نفر است که برای خنثی کردن آن، پرسنلی از شیراز و تهران برای عمل‌ها به گراش می‌آیند. کمبود نیروی انسانی و گران و نقدی بودن وسایل عمل، از جمله مشکلات دیگر این بخش از آغاز کار تاکنون است.

دکتر محقق می‌گوید: «عده‌ای هستند که هنوز به این بخش اعتماد لازم را ندارند. اما بهتر است بدانند که تجهیزات این بخش جزو بهترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات اتاق عمل هستند. ضمن اینکه هزینه‌های پرداختی توسط مریض‌ها در گراش بین یک سوم تا یک چهارم هزینه‌ای است که افراد در مرکز استان پرداخت می‌کنند، چرا که بیشتر مبلغ توسط خیرین پرداخت شده است.» او اضافه می‌کند: «انتظار داریم مردم به ما اعتماد کنند؛ سیگار و به خصوص قلیان کمتر استعمال کنند؛ و از کباب پرچرب اجتناب نمایند.»

خبرنگار پایگاه خبری هفت‌برکه عضو انجمن شاعران و نویسندگان گراش داستا‌ن نویس

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top