بستن

چه کسی پول آبِ آب‌شیرین‌کن را می‌دهد؟

هفت برکه (گریشنا): بعد از گذشت چند هفته‌ای از غیر فعال شدن آب‌شیرین‌کن پارک شهر به دلیل پرداخت نشدن حق انشعاب و آب‌بهای مصرفی، رئیس شورای شهر از حل شدن مشکلات و وصل شدن آب خبر داد.

[تکمیل خبر: برای رفع مشکل تامین آب برای آب شیرین‌کن آب چاه شماره ۶ متعلق به شهرداری به این آب‌شیرین‌کن وصل شد. آب این چاه بعد از تایید سلامت بهداشتی مورد استفاده عمومی قرار گرفته است و کیفیت آب شیرین فعلی کاملا رضایت‌بخش است.]

ab-shirinkon-5

سال ۹۳ شورا و شهرداری، اداره اوقاف و غلامحسین غفاری، خیر آب شیرین‌کن، برای نصب و راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند.

در این تفاهم نامه آمده است: «خرید و نصب و راه‌اندازی دستگاه آب‌شیرین‌کن پنجاه متر مکعبی و متعلقات و مخازن ده هزار لیتری جهت در اختیار گذاشتن آب‌شیرین به اهالی و عموم مردم به صورت رایگان است و شورا و شهرداری نیز موظف است تا جهت در اختیار گذاشتن محل مناسب واقع در پارک شهر روبه‌روی بیمارستان ترجیحا در محل منزل نگهبان پارک، جهت حفظ و حراست از دستگاه به صورت رایگان همکاری کنند.

ریاست اداره اوقاف طی مذاکرات تلفنی موافقت نمود که هزینه انشعاب و آب مصرفی را بر طبق میزان مصرف ماهانه پرداخت کنند. غفاری تعهد کرد در زمینه‌ی هزینه‌های نگهداری و تعمیرات و تعویض فیلتر‌های مربوطه اقدام کند. هزینه برق مصرفی از طریق شهرداری و برق پارک تامین خواهد شد و هرگونه تصمیم‌گیری درمورد جابه‌جایی دستگاه با توافق خیر و شهرداری و شورا انجام می‌شود.»

صادق جباری، رئیس اداره‌ی آبفا پس از سه سال از نصب این دستگاه می‌گوید: «در طول این مدت هیچ گونه هزینه‌ای به اداره‌ی آبفا پرداخت نشده است. ۸۰ میلیون هزینه‌ی انشعاب آب و۲۷ میلیون بهای مصرف آب تا به الان است که قرار بوده این هزینه را اداره اوقاف تامین کند اما فعلا خبری از پرداخت این بدهی نیست. به همین دلیل با شکایت ما، آب، آب‌شیرین‌کن تا مشخص شدن تکلیف این وضعیت قطع خواهد بود. به هرحال تا رسیدن به راه حلی برای این مشکل ما موضوع را قانونی پیگیری می‌کنیم.»

جباری برای روشن شدن مساله‌ی شرعی استفاده از آب آب‌شیرین‌کن از دفتر مقام معظم رهبری هم استفتا کرده است. او پرسیده است: «بنده مدیر اداره آبفا در یکی از شهرهای کشور هستم. فردی خیر یک دستگاه آب‌شیرین‌کن جهت استفاده رایگان عموم در شهر نصب کرده لیکن هزینه انشعاب و آب‌بها را پرداخت نکرده و توقع دارند چون جهت خیریه است رایگان یا ارزان قیمت باشد و از طرفی مقررات وزارت نیرو اجازه این کار را نمی‌دهد لطفا راهنمایی فرمایید چگونه رفتار کنیم؟»

در جواب به این استفتا آمده است: «تابع قوانین و مقررات مربوطه است.»

حبیب‌اله مهرابی، رئیس شورای اسلامی شهر، با دید خوشبینانه‌تری به این مشکل نگاه می‌کند و عقیده دارد: «آب‌شیرین‌کن به زودی فعال می‌شود. هنوز مشکل بین اداره اوقاف و آبفا بلاتکلیف است و وضعیت آن مشخص نشده است اما حتی اگر اداره اوقاف قبول نکند که هزینه‌ی آب این آب‌شیرین‌کن را تامین کند بعد از انجام آزمایش روی آب و تایید اداره‌ی بهداشت، شهرداری موافقت کرده که چاه شماره ۶ به آب‌شیرین‌کن وصل و به زودی به روال سابق آب‌ شیرین برای استفاده عموم مردم در این مکان تامین شود. قرار بود که ما جلسه‌ای برای رفع این مشکل با حضور شورا و شهرداری، جباری، رئیس اداره‌ی آبفا و معید، رئیس اداره‌ی اوقاف داشته باشیم که به دلیل حضور نداشتن معید در گراش جلسه لغو و به زمان دیگر موکول شد.»

منتشر شده در شماره ۵۶ افسانه گراش

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

12 نظر

  1. من در تعجب هستم که این اداره اوقاف وقتی اب انبار ها رو میفروشه و هزینه اش رو برمیداره موقوفات مال خودشه ولی وقتی یک جا باید پول بده دیگه اون کار خیر ربطی به اداره اوقاف نداره
    عجیبه والا ؟؟!!

    1. تقریبا شرم اوره شما برای حل مسئله ای به این سادگی از دفتر رهبر معظم است استفتا کرده اید؟ ایا قوانین و مقررات رو بررسی نکردید تا شاید از دل ان بتوان راه حلی مناسب برای حل مسئله بیابید . ایجاد شک و شبهه در مصرف اب برای شهروندان بوجود بیاورید…..
      از نظر بنده حقیر این امر نه تنها نشانه قوت مدیریت شما نیست عین ضعف مدیریت و ناتوانی از حل مسئله است.

  2. لطفا همشهریان هم رعایت کنن و صرفه جویی کنن و فقط برای اشامیدن استفاده ببرن.
    بهتره شهرداری نیز تابلویی برای اموزش صرفه جویی نصب کنه

  3. متاسفانه بعضی از همشهریان محترم فکر کردن تا میتونن باید از دستگاه اب ببرن .والله من خودم دیدم که آقای… بیشتر از ۵۰تا بیست لیتری اب پر میکرد آخه من نمیدونم چه فکری میکنن بعضیها . کمی رعایت و انصاف هم خوبه

  4. نمیدانم پول فروش زمین جای اب انبار دهباشی کنار بیت الزهرا س که اوقاف وامام جمعه قبلی که دهها میلیون تومان بود به مصرف کجا رسید

  5. وقتی خودنهادهای دولتی شهر پایبند به قراردادی که باخیر بسته اند نیستند چه توقعی از دیگر خیرین داریم پا به عرصه خیر بزارند

  6. بنظرم با توجه به این بدعهدی اداره اوقاف گراش باید از طرف فرمانداری و شورای شهر اداره اوقاف را مورد بازبینی و تفتیش قرار گیرد تا مشخص شود عملکرد ۴ دهه این اداره عام المنفعه چگونه بوده است. چون عملکرد اداره اوقاف مشکوک بنظر میرسه.

  7. فعالیت اداره اوقاف عجیبه. در زمان رییس قبلی که فاجعه بود که بحمدلله رفت. اما هنوز هم فکر میکنم باید یک نظارت دقیقی رو این اداره باشه. این همه درآمد کجا میره و چه طور مصرف میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 نظر
scroll to top