بستن

شهدا شناسنامه‌دار شدند

با حضور سردار غیب‌پرور، فرمانده سپاه فجر استان فارس، از شناسنامه شهدای شهرستان گراش رونمایی شد. قرار بود همایش اسوه‌های ماندگار از ساعت ۹ در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم پزشکی شروع بشود که البته با پنجاه دقیقه تاخیر و با قرائت قرآن مجید توسط حجت‌الاسلام فخاری آغاز شد. هنوز هم صندلی‌های سالن تکمیل نشده بود و به گفته یکی از حاضرین مشکل این بوده که کسی نمی‌دانسته این همایش عمومی است یا خصوصی. جلو ورودی سالن با چیدمانی از سنگر و سه تابوت و در محوطه داخلی با پوسترهایی از شهدا مزین شده بود. قبل از ورود به سالن هم هر کدام از مهمانان، چفیه‌ای به گردن می‌آویختند.

شناسنامه شهیدان در کنار وسایلشان

با وجود تاخیر در پرواز و دیر رسیدن سردار غیب‌پرور و هیئت هراه، مهندس خواست‌خدایی، فرماندار گراش به عنوان اولین سخنران به خوشامدگویی از حضار پرداخت. خواست‌خدایی طرح ایده شناسنامه‌دار شدن شهدا را از سال ۱۳۶۵ و در مراسم خاکسپاری پدرشان، سردار شهید اردشیر خواست‌خدایی عنوان کرد. او با ذکر این نکته که اگر ما اعتقاد داریم شهدا زنده هستند، چرا شناسنامه‌شان را باطل می‌کنند، افزود: هرچند مطمئنم خانواده شهدا، از وسایل فرزندانشان نگهداری می‌کنند، شناسنامه‌ای هم در کنار وسایل شخصی شهدا، نسل به نسل نگهداری شود.

در ادامه پیام حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی، امام جمعه شیراز در خصوص این همایش خوانده شد که البته با حضور سردار غیب‌پرور، فرمانده سپاه فجر استان فارس، حیدری معاون بنیاد شهید استان و مهندس نعمتی، مدیر کل ثبت احوال استان فارس، وقفه‌ای در خواندن پیام پیش آمد.

کلیپی از رزمندگان شهرستان گراش پخش شد که به معرفی خودشان می‌پرداختند. دیدن جواد اکبری، احمد حقیقی، غلامحسین نوبهار، عباس برازش، محمود عظیمی، یوسف صمیمی، حسین غلامی، محمد‌جواد باقرزاده، قدرت بلبلیمسعود محسن‌زاده، ابوالحسن فردوسی، سید مصطفی معصومی و حمید رایگان در لباس غواصی و از سال‌های دفاع مقدس، مورد توجه حضار قرار گرفت.

حجت‌الاسلام سید رضا حسینی، امام جمعه گراش نیز در سخنانی بسیار کوتاه درباره مقام والای شهدات پرداخت. او با خواندن شعری از خاقانی، سخنان خود را تنها عرض ادب به مقام شهدا دانست و با ذکر این نکته که قدر شهدای زنده انقلاب به خصوص مقام معظم رهبری را بدانیم، به صحبت‌های خود پایان داد.

شعرهایی برای شهیدان گراش

بخشی که مورد توجه حاضرین در برنامه قرار گرفت شعرخوانی فردوسی، شاعر سروستانی بود. قبل حضور او روی سن، کلیپی از مراسم شعرخوانی او در حضور مقام معظم رهبری پخش شد. شعرخوانی او به دلیل استفاده از نام گراش در رباعیاتی که درباره شهدا و این همایش سروده بود مورد توجه قرار گرفت. او با خواندن چند رباعی دلنشین و با خوانش مثنوی درباره سردار شهید خواست‌خدایی و عباس دوران برنامه را ادامه داد. او با خواندن شعری به مناسبت فرارسیدن چهلم آیت‌الله آیت‌اللهی، امام جمعه لارستان، به شعرخوانی خود پایان داد.

صدور کارت هوشمند ملی برای ایثارگران

مهندس نعمتی، مدیر کل ثبت‌ احوال استان فارس، در سخنان خود در این همایش گفت: برنامه این اداره برای صدور شناسنامه برای چهارده هزار و ششصد شهید استان فارس انجام خواهد شد تا این شناسنامه هویتی ماندگار برای نسل‌های آینده باشد. او در ادامه گفت: صدور شناسنامه مکانیزه از اردیبهشت سال گذشته آغاز شده و در کنار این برنامه صدور شناسنامه برای شهدا آغاز شده که طرحی بوده که توسط خانواده معظم شده با مراجعات به ثبت احوال مطرح شده بود. مدیر کل ثبت احوال استان فارس در ادامه خبر داد: در نیمه دوم سال جاری و با حمایت سردار غیب‌پرور، اولین کارت هوشمند ملی برای ایثارگران هشت سال دفاع مقدس صادر خواهد شد.

در ادامه برنامه‌های این همایش، حاج کاظم محمدی از مداحان اهل بیت به مداحی پرداخت.

سردار غیب‌پرور آخرین سخنران این همایش بود. او ضمن تقدیر از تلاش‌های فرماندار گراش، امام جمعه، هیئت رزمندگان گراش و ریاست ثبت احوال استان، گفت: در سال گذشته به صورت نمادین به چهارده شهید اول فارس در بخش‌های مختلف، شناسنامه داده شده بود و این اولین بار در کشور است که شناسنامه شهدا به تمامی ۱۲۵ شهید شهرستان اهدا می‌شود. او با نقل خاطراتی از هشت سال دفاع مقدس گفت: اگر از شهدا و راهشان غفلت کنیم، ما دچار سقوط و خسران شده‌ایم. او بیداری اسلامی در جهان را مدیون خودن شهدا دانست. سردار غیب‌پرور در پایان صحبت‌هایش افزود: این جلسات در واقع تلنگری است برای ما تا خواست شهیدان را از یاد نبریم، وگرنه شهدای ما نیازی به شناسنامه ندارند.

پدران و مادران شهدا شناسنامه فرزندشان را تحویل گرفتند

قبل از اهدای شناسنامه‌ها کلیپی از خاکسپاری شهدای گراش پخش شد که حاضرین با چشمان خیس آن را دیدند.

در پایان این همایش و با حضور سردار غیب‌پرور، فرمانده سپاه فجر استان فارس، حیدری معاون بنیاد شهید استان، مهندس نعمتی، مدیر کل ثبت احوال استان فارس، مهندس خواست‌خدایی فرماندار گراش و حجت‌الاسلام حسینی، امام جمعه گراش، شناسنامه شهدا به خانواده ده نفر از شهیدان شهرستان گراش اهدا شد. شناسنامه سردار خواست‌خدایی به نوه ایشان تحویل داده شد و گفته شد شناسنامه دیگر شهدا، توسط بنیاد شهید به خانواده‌های شهیدان تقدیم می‌شود. در این مراسم شناسنامه سرداران شهید محمد حسن‌زاده، علی‌اکبر عظیمی، قاسم بهادری و ناصر عظیمی از گراش، شهیدان علی‌اصغر فولادی و غلامحسین سلمانی از ارد، شهید یدالله محمدی و فتحعلی امیدی از فداغ و شهیدان محمد تقی آگاه و غلامعباس جعفری از روستای خلیلی به خانواده‌های ایشان اهدا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top