بستن

اقتصاد گراش در کلینیک کسب و کار بررسی می‌شود

هفت‌برکه (گریشنا): امشب در همایش کلینیک کسب و کار در مورد تبدیل گراش به قطب گردشگری و تجارت منطقه صحبت می‌شود. این برنامه از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

به گزارش هفت‌برکه، این همایش امشب، دوازدهم خردادماه ساعت ۲۱:۳۰ با حضور کیاداوود اسفندیاری، مجری و کارشناس برنامه پایش، در سالن دفاعیه‌ی دانشکده‌ی علوم پزشکی برگزار می‌شود. جعفر یوسفی از اعضای شورای اسلامی شهر گراش می‌گوید: «برنامه‌ی کلینیک کسب و کار یک برنامه‌ی تلویزیونی است که قرار است در شهرهای مختلف کشور و به تقاضای اعضای شورای اسلامی شهر یا فرمانداری، استانداری و مردم تهیه شود. هدف این برنامه امکان‌سنجی، شناسایی مشکلات شهر و تعریف راه‌کارهایی برای رفع آن با کمک کارشناسان و متخصصان همان شهر است، تا حرکتی که در شهر اتفاق می‌افتد به صورت یک برنامه‌ی تلویزونی ثبت و ضبط شود و به عنوان الگو برای شهرها و نقاط مختلف کشور پخش شود و در واقع تلنگری باشد برای حرکت در شهرهای مختلف کشور، بدون نیاز به سیستم‌های دولتی. این گروه به دعوت اعضای شورای اسلامی شهر از سه‌شنبه یازدهم تا جمعه چهاردهم خردادماه در گراش حضور دارد.»

Kasb o Kar

در برنامه‌ی پایش، دو تن همکاری می‌کنند: کیاداوود اسفندیاری و حمید عبدل تهرانی. این دو نفر برای برگزاری این همایش به گراش آمده‌اند. کیاداوود اسفندیاری، مشاور کسب و کار، مدرس کارآفرینی، مجری، نویسنده و محقق برنامه‌های تلویزیونی از جمله برنامه‌های پایش، حرف حساب، کلید و با شما است. او همچنین در رادیو ایران و در برنامه‌ی راه شب قسمت دخل و خرج به عنوان مشاور کسب و کار فعالیت داشته است. طرح اولیه‌ی برنامه‌ی کلینیک کسب و کار نیز پیشنهاد او بوده است. حمید عبدل تهرانی تهیه‌کننده و کارگردان شبکه یک سیما است. او حدود سی سال است که در شبکه یک فعالیت می‌کند و بیش از سه هزار برنامه تلویزیونی در حوزه اقتصاد کار کرده است. او هم تجربه‌ی ساخت برنامه زنده را در کارنامه‌ی خود دارد و هم برنامه تولیدی.

 

عبدل تهرانی: امکان‌سنجی، ارائه پیشنهاد، کمک به اجرایی کردن

در گفتگویی که هفت‌برکه با تهیه‌کننده و کارگردان برنامه‌ی پایش داشت، او هدف از سفر را اینگونه تشریح کرد: «ما از صدا و سیما، شبکه یک گروه اقتصاد آمدیم و دو هدف داشتیم: یکی این که یک برنامه داریم به اسم کلینیک کسب و کار، و دوم بحث گردشگری در شهر گراش.» عبدل تهرانی درباره برنامه پایش می‌گوید: «این برنامه توسط چند تا از همکارهای من ساخته شده بود، ولی مورد توجه شبکه قرار نگرفته بود و الان این برنامه را به ما تحویل دادند. برنامه ما اولین برنامه در بحث کلینیک کسب و کار است که در اختیار ما قرار گرفته و به لحاظ حیثیتی برنامه‌ای است که اینجا ساخته می‌شود. برای ما خیلی مهم است چون این برنامه هشتاد میلیون بیننده دارد و ما باید زیرسازی بکنیم، از این نظر که این برنامه می‌تواند حرکت و تلنگری برای شروع کارهای اقتصادی در شهرهای مختلف ایران باشد. برنامه‌ی ما دارای ساختار کاملا مشخص وکارشناسی شده است. ما دارای سوالات دقیقی هستیم که اگر به این سوالات درست پاسخ داده شود، می‌توان راهکارهای خوبی را برای آن شهر و شهرستان تعریف کرد.»

عبدل تهرانی درباره ظرفیت‌های شهرستان گراش نیز می‌گوید: «گراش به نظر من که کارگردان و تهیه‌کننده هستم، پتانسیل‌های بالایی دارد. ولی متاسفانه موانع فرهنگی و قانونی اشتباه زیادی است که مانع پیشرفت گراش شده است. ما با افراد و نهادهای زیادی در این مدت که گراش بودیم صحبت کرده‌ایم. کار ما این است که بعد از این که این افراد را دیدیم و امکان‌سنجی کردیم، کارشناس ما آقای اسفندیاری راهنمایی می‌کند تا افراد همین شهر، یعنی خیرین و نهادهای دولتی و شورای شهر دست به دست هم بدهند و چند حرکت انجام بدهند، از جمله راه‌اندازی موزه، راه‌اندازی تلویزیون شهری، پیدا کردن سرمایه‌گذار برای ترمیم آن حمام [حمام دهباشی]، پیدا کردن خیر و سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی آب‌انبارها، درست کردن چند ان‌جی‌او [سازمان مردم‌نهاد] برای طراحی و نقاشی و تابلوسازی در شهر و ….»

عبدل‌تهرانی تاکید می‌کند که «هدف ما این است چهار کار عملی و اجرایی انجام شود نه فقط حرف» و در آخر هم می‌گوید برای رسیدن به این هدف محدودیت زمانی برای حضور در گراش ندارند: «ما زمان مشخصی برای خودمان نگذاشتیم. احتمالا تا جمعه گراش هستیم ولی اگر ببینیم کار بیشتر لازم دارد، محدودیتی نداریم.»

 

اسفندیاری: گردشگری، تجارت و کشاورزی، ظرفیت‌های شهرستان گراش

در گفتگو با هفت‌برکه، کیاداوود اسفندیاری، کارشناس برنامه پایش و همایش امشب، برنامه‌ی عمومی همایش را این‌گونه تشریح می‌کند: «ما در برنامه‌ی امشب می‌خواهیم یک سری راهکار عمومی بدهیم که کلا کار و کاسبی اینجا بهتر شود و مردم شهر پول‌دارتر شوند. ما در یک ساعت از این جلسه، یک سری راهکار عمومی ارائه خواهیم داد، و بعد هم یک سری راهکار اختصاصی، یعنی به افراد جداجدا. یک نفر که فارغ‌التحصیل و بیکار است و می‌پرسد چیکار کنم؟ چه کاری می‌توانم راه بیندازم؟ به او مشاوره می‌دهیم. یک نفر مغازه‌اش فروش ندارد یا کم است و راه‌کار می‌خواهد؛ ما به او مشاوره می‌دهیم. این افراد ثبت نام می‌کنند، و بعد هر نفر پنج تا ده دقیقه موضوع و کارشان را می‌گویند و ما به آنها مشاوره می‌دهیم.»

اسفندیاری درباره‌ی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در گراش نیز به طور کلی می‌گوید: «در این شهر من تاکید زیادی روی صنعت نخواهم کرد. برای توسعه‌ی شهر، روی گردشگری می‌شود تاکید کرد. کشاورزی و تجارت اینجا هم می‌تواند به یک قطب تجاری بزرگ تبدیل شود. افرادی که اینجا هستند و ارتباطاتی که دارند خیلی می‌تواند کمک کند. کل شهر مسیر اصلی‌اش گردشگری و تجارت است.»

 

پیشنهادهای کیاداوود اسفندیاری برای گراش

تغییر نگرش‌ها (قدردانی از جوان‌های موفق)

ایجاد بازار سنتی

ایجاد مرکزی برای فروش صنایع دستی

ایجاد شهرک گل‌خانه‌ای

هویت دادن به فضای شهری

بازسازی بناهای تاریخی

راه‌اندازی جشنواره‌های هدف‌دار

ساخت تله‌کابین (قابلیت دارد)

مطالعه الگوی فضای سبز (مطابق هویت شهر. فضای سبز فعلی بومی نیست و حتی ممکن است خطرناک باشد)

آب شهر در خطر است

توجه به ماده ۱۶ قانون کسب و کار (دولت به افراد کم‌درآمد بودجه دهد تا کسب و کار راه بیاندازند.)

دعوت از سرمایه‌گذاران محلی، ملی و بین‌المللی

Kasb o Kar 02

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

12 نظر

  1. این آقایان تا حالا کجا بودن چرا توی این ۳۰ سال اقتصاد کشور درست نکردن . اگر اقتصادی سالم داشتیم اگر ثبات اقتصادی داشتیم لازم نبود این آقایون از تهران قدم رنجه فرمایند بیایند اقتصاد گراش را بهبود دهند . گراشیها در کشورهای حوره خلیج فارس با حداقل سرمایه بهترین در آمد دارند چون در آن کشورها ثبات اقتصادی است خیلی از تجار گراشی که خوشبختانه در لیست سرمایه داران بین المللی قرار دارند سواد دانشگاهی امروزی ندارند ولی مخ تجارت هستند

  2. بزرگوارآخه خیلی ازخبرهاروجاهای دیگه هم زده میشه.ولی آخه شماچرادرسایتتون دیرزدین؟
    سرقضیه مناقصه جاده چک چک وچندمورددیگه هم همین اتفاق افتاد.
    جسارتافکرمیکنم شماعزیزان درکل میشینین ومنتظرین یه نفرخبری روبه شمااعلام کنه وانوقت شمادرجش کنین.نه اینکه شماهابرین دنبال کسب خبر.
    البته بازم از زحمات شماوهمکارانتون کمال تشکرروداریم.

  3. با سلام یه مقدار با دست به عصا و با احتیاط عمل بشه.چرا نظر تهرانی جماعت که خدا تومن پول و سرمایه ریخته توش و فرصتها شغلی ۲۶ برابری نسبت به جاهای دیگه و قطب اقتصاد و زیر ساختهای کشور هست باید معطوف به گراش نقلی بشه. .شاید بگین خیلی بدبینی ولی این جماعت که بنده باهاشون مراوده داشتم باید احتیاط کرد.به خدا بدبین نیستم ولی تجربه نشون داده باید احتیاط کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 نظر
scroll to top