بستن

هیمه ۱: مجله‌ای برای فرهنگ و جامعه

هفت‌برکه: نشریه هیمه،نشریه اختصاصی فرهنگ و جامعه محصول تازه موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه منتشر شد.

نخستین شماره هیمه به صاحب ‌امتیازی و مدیر مسئولی محمد خواجه‌پور و سردبیر مسعود غفوری دی‌ماه ۱۳۹۴ منتشر شد. خواجه‌پور در مورد هیمه می‌گوید: «در هیمه سعی می‌کنیم نگاه عمیق‌تری به موضوعات داشته باشیم و بیشتر به سراغ کارشناسان هر موضوع برویم. هر چند هیمه بالاتر از دیگر نشریات موسسه است اما دوست دارم مردم آن را بخوانند و در انتشار مطالب مشارکت کنند چون جای نشریه‌ای که بتواند کلاس کار مطبوعاتی شهرستان را حفظ کند خالی بود.»

نخستین شماره هیمه با سرمقاله مسعود غفوری آغاز می‌شود: «هیمه برای هم‌نشینان صبور و مشتاقی است که دوست دارند ساعتی در کنار هم بنشینیم و گفتگو کنیم. اینجا قرار است از دریچه علم به دنیای‌مان نگاه کنیم، به اجتماع و فرهنگ و هر چه به آن مربوط است. دور از تعصب و خشک‌اندیشی، به خاطر اختلاف‌هایمان با همدیگر دوست باشیم و کنار هم گرم بمانیم.»

محمدامین نوبهار دبیر تحریریه و طراح هیمه مطالب نشریه را در پنج بخش ساماندهی کرده است. بعد از چند خبر کوتاه بخش فکر آغاز می‌شود.

«درک قدرت از هـیاتِ هیـات» مقاله از محمد خواجه‌پور برای شناخت کارکرد اجتماعی هیات‌های مذهبی است. هیات‌های مذهبی پدیده‌ی مهمی هستند که باید از دیدگاه‌های مختلف بررسی‌شان کرد. علم نشانه‌شناسی سیاسی و تحلیل گفتمان کمک می‌کند اهمیت و نقش این هیات‌ها را در ساختار قدرت درک کنیم. مسعود غفوری با مقال «پیاز تحلیل» این نگاه ساختاری را بررسی کرده است.

در بخش شهر چهار گزارش و یادداشت دیده می‌شود. فاطمه یوسفی به سراغ انجمن بانوان نیک‌اندیش رفته است و عزیز نوبهار نیز یادداشتی در همین موضوع دارد. مهدی محسن‌زاده با توجه به رشته تحصیلی خود درباره ناباروری نوشته است. ا پیشرفت‌های صورت گرفته در علوم تولید مثل و درمان‌های ناباروری، درصد زیادی از مشکلات ناباروی قابل درمان‌اند. شش روش درمان در این مقاله معرفی شده است. در نهایت راحله بهادر در ادامه گزارش اجتماعی به سراغ یک زن معتاد رفته است.

در بخش نیم پرنده سه مطلب برای آب دیده می‌شود. حامد عبداللهی از مدیریت آب نوشته است. قنبر اسدی قصه آب را در گراش مرور کرده است و داده‌نمای محمود آذرآیین وضعیت بارندگی در گراش را نشان می‌دهد.

در بخش گپ دو گفتگو دیده می‌شود. گفتگویی با ناصر کرمی اقلیم‌شناس که بی‌ارتباط به پرونده آب نیست و یک گفتگو با مدیرکل میراث فرهنگی فارس.

در نهایت نیز نوبت به هنر می‌رسد. داستان «یونس» از حوریه رحمانیان با نقد راحله بهادر و شعر «پیاده‌روی مبتذل» از سعید توکلی با نقد محمد خواجه‌پور منتشر شده است.

هیمه هنوز در اول راه است و تا جا افتادن فرم آن هنوز باید منتظر ماند. هیمه را می‌توانید از سایت جار خریداری کنید. (+) یا این که از سایت هفت‌برکه دانلود کنید. (+)

Himeh mag-no01 cover

Himeh Mag-No01-ForWeb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top