بستن

یوسفی: تاکسی درون شهری، اولویت شوراست

هفت برکه (گریشنا): ساماندهی و برنامه‌ریزی تاکسی درون شهری در لیست مهم‌ترین برنامه‌ی شورا در بخش حمل ونقل برای سال جدید است.

در آستانه روز شورا به سراغ اعضای شورای اسلامی شهر رفتیم و از عملکرد آن‌ها در سال گذشته پرسیدیم. جعفر یوسفی، نماینده‌ی شورا در جلسات حمل و نقل است. درمصاحبه‌ای که با او داشتیم می‌گوید: «آماده‌سازی و فراهم کردن زیرساخت‌ فعال‌سازی تاکسی بی‌سیم از مهم‌ترین طرح‌هایی بود که سال گذشته پیگیری شد و افتتاح و راه‌اندازی آن نیز از طرح‌های اولویت‌دار امسال محسوب می‌شود. در حال حاضر تمام مقدمات و تجهیزات فراهم شده و مسولان تنها به دنبال خریداری و فعال‌سازی کد ۱۳۳ از مخابرات استان هستند تا به محض گرفتن دستور اجرایی شدن طرح، کار را شروع کنند.»

تاکسی بی‌سیم منتظر مخابرات

او در پاسخ به سوال ما در مورد پروژه‌های دیگر سازمان حمل و نقل در سال جاری گفت: «سامان‌دهی و برنامه‌ریزی سازمان حمل و نقل، سامان‌دهی وانت‌بارها و برنامه‌ریزی برای اجرای تاکسی متر، و خط کشی خیابان امام، انجام سیاست‌های تشویقی برای راننده‌های منظم و با کیفیت کار بیشتر در بازرسی‌های که انجام می‌دهیم، از جمله پروژه‌های در حال پیگیری است.»

اما در مورد ایجاد یک آژانس جدید به نام تاکسی بی‌سیم هدف از اجرای این طرح از بین بردن مشکلات تاکسی‌های درون شهری یا پلاک ت است که معمولا در حال تردد بین گراش و لار هستند. مشکل این تاکسی‌ها این است که وظیفه اصلی خود را که خدمات‌دهی به شهروندان درون شهر است، انجام نمی‌دهند و معمولا در جاده‌ی بین گراش و لار تردد می‌کنند که غیرقانونی است. تاکسی بی سیم به صورت چرخشی دور شهر دور می‌زند و با تماس شهروندان به شماره ۱۳۳ موظف به ارایه خدمات به شهروندان هستند و اگر در این بین مسافری برای لار یا شهرهای دیگر داشت موظف به گرفتن مرخصی است وحوزه‌ی خدمات او درواقع درون شهری است.»

یوسفی در مورد کمیسیون‌های مختلف سازمان حمل و نقل بیان می‌کند: «از زمانی که سازمان حمل و نقل از شهرداری مستقل شد چیزی به عنوان کمیسیون نداریم. قبلا کمیته فعالی که چند ماه یک بار تشکیل می‌شدکمیته‌ی انضباطی به ریاست نماینده‌ی شورا بود تا به پرونده‌ تخلفات و شکایات رسیدگی و موضوع بررسی شود.

در حال حاضر نیز مردم اگر شکایتی در حوزه‌ی حمل و نقل داشته باشند می‌توانند به بخش بازرسی سازمان حمل و نقل مراجعه کنند و یا با شماره‌ی ۵۲۴۵۰۵۹۰ تماس بگیرنند.»

باید راننده‌ها را برای تاکسی‌متر توجیه کنیم

از او می‌پرسیم طرح تاکسی‌مترها که سال گذشته مطرح شد در چه مرحله‌ای است؟ جواب می‌دهد: «در زمینه‌ی تاکسی متر‌ها ما تا زمانی که مسولین آژانس‌ها با اجرای طرح موافقت نکنند نمی‌توانیم طرح را شروع کنیم. برای این مساله ما به برگزاری جلسات مشاوره‌ای وتوجیحی نیاز داریم که به نوعی راننده‌ها را مطمئن کنیم اجرای تاکسی متر به نفع خودشان است. یکی از مشکلات راننده‌ها به صرفه نبودن هزینه‌ی کرایه تاکسی است و معتقد هستند بودجه‌ای که برای آن‌ها تصویب شده با توجه به استهلاک و گران شدن بنزین به صرفه نیست. با اجرایی شدن تاکسی متر راننده‌ها از روز اول حق تعیین و نرخ گذاری برای کرایه تاکسی را دارند در واقع یک نرخ جدیدی مصوب می‌شود که به نرخ‌گذاری سالانه ارتباطی ندارد به خاطر همین فرصتی ایجاد می‌شود تا راننده‌ها نرخ جدیدی را که هم به نفع مردم وهم به نفع راننده‌ها باشد، تعیین کنند. یکی دیگر از حسن‌های تاکسی متر این است که قیمت‌ها متغییر است و بر حسب میزان طی کردن فاصله‌های دور یا نزدیک کرایه‌ها نیز بیشتر یا کمتر می‌شود.»

GPS برای ماشین‌های سنگین و وانت‌بارها

نماینده‌ی شورا در جلسات حمل و نقل در مورد وضعیت وانت‌بارها و ماشین‌های سنگین می‌گوید: « یکی دیگر از برنامه‌هایی که برای سال جاری در نظر داریم، ساماندهی وانت‌بارها است که از نظر قانونی زیرمجموعه‌ی سازمان حمل و نقل است. زیر نظر شهرداری نبودن و ندادن عوارض به شهرداری و همچنین ایجاد مزاحمت برای مردم با بارگیری غیراصولی و ریزش خاک از جمله مشکلات ماشین‌های سنگین و وانت‌بارها است. برای رفع این مسایل می‌بایست این وسایل نقلیه از اول کدگذاری و مدیریت شود و همچنین سیستم GPS به روی آن نصب شود.»

او به عنوان سخن پایانی خود اظهار می‌کند: « بحث حمل و نقل جدا از مساله ترافیک نیست. حل مشکل ترافیکی میدان شهید برزگران از جمله طرح‌هایی است که در تلاش برای رفع آن هستیم. این مشکل با همکاری شهرداری و سازمان حمل و نقل قابل حل است. شورای حمل و نقل نیز می‌تواند بسته پیشنهادی خود را به شورای ترافیک بفرستد تا در صورت مناسب بودن، تصویب و استفاده شود.»

Jafar Yousefi-2

 

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

2 نظر

  1. ضمن تشکر؛
    ان شاءالله که خدمتی موفق و کارآفرین باشد که نیاز مردم را بیش از پیش مرتفع کند؛ ضمنا با عرض پوزش و جسارت بخش توضیحات -در
    ( بازرسی هایی)که …قابل تصحیح است.خدا قوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top