بستن

سیل پیام‌های تسلیت در روزهای اشک و آه لارستان

در حالی که مردم لارستان پیش از ورود پیکر امام جمعه خود مشغول عزاداری هستند پیام‌های تسلیت از گوشه و کنار ایران برای لارستان و مردمان‌اش ارسال می‌شود. مهمترین این پیام‌ها تسلیت مقام معظم رهبری به «عموم علماء و روحانیون و مردم عزیز استان فارس بخصوص اهالی مومن و غیور خطه ی لارستان و بالاخص به خاندان مکرم ایشان و به بیت رفیع آیت اللهی و وابستگان آنان» بود.

رییس مجلس، رییس‌حمهور سابق، استاندار فارس و امام جمعه شیراز

به نقل از سایت خانه ملت رییس مجلس شورای اسلامی در پیام تسلیت خود نوشته است : «دهها سال است که خاندان آیت اللهی چون خورشیدی فروزان در خطه جنوب نورافشانی می کنند و با همت کم نظیر خود نفوس مردم شریف آن سامان را با حقایق دینی و راه خدا آشنا و همراه می سازند.» دکتر علی لاریجانی در این پیام « این ضایعه بزرگ را به پیشگاه حضرت ولیعصر (عج)، رهبر معظم انقلاب، روحانیت و مردم متدین استان فارس به ویژه مردم عزیز لارستان، فرزندان و بیت مکرم آیت اللهی و همکار محترم جناب آقای بروجردی» تسلیت گفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی رییس‌جمهور پیشین ایران دیگر شخصیتی بود که با توجه به سابقه آشنایی با امام جمعه فقید لارستان در پیامی درگذشت این عالم گرانقدر را تسلیت گفت. در بخشی از این پیام به نقل از سایت شخصی سید محمد خاتمی آمده است: «روحانی روشن بین، عالم عامل و عارف واصل،‌ فقیه و مجتهد والانگر که نه تنها در منطقه خود که در فارس سرفراز و بلکه ایران عزیز استوانه ای بزرگ و مراد و مرشد بسیاری از فرهیختگان و مؤمنان و مردمان حقیقت بود.»

آیت‌الله ایمانی امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس به همراه محمد صادق عابدین استاندار فارس در پیامی مشترک درگذشت امام‌جمعه فقید لار را تسلیت گفتند. این دو شخصیت استان فارس روز دوشنبه برای مراسم تشییع روز دوشنبه به لار سفر خواهند کرد. سایت استانداری فارس این پیام را ارسال کرده است: «فقدان این مرد کم نظیر درحقیقت مصداق ‘اتمّ خسران’ برای جامعه اسلامی و ضایعه ای بزرگ برای روحانیت و جامعه مسلمین است.»

آیت‌الله صافی گلپایگانی مرجع تقلید شیعه، آیت‌الله نعیم‌آبادی نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، حجت الاسلام  عبدالرسول بینازاده، نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت فارس از دیگر شخصیت‌هایی هستند در روز نخست درگذشت با صدور اعلامیه این مصیبت را به مردم لارستان تسلیت گفتند.

نمایندگان لارستان در مجلس شورای اسلامی

شخصیت‌های مختلف در استان فارس و جنوب کشور که از نزدیک به آیت‌الله سید عبدالعلی آیت‌اللهی در مراوده بوده‌اند نیز در پیام‌هایی این مصیبت را به علما و مردم لارستان تسلیت گفتند.

جشمید جعفرپور نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس نهم شورای اسلامی در نخستین ساعات بیانیه‌ای منتشر کرد. در پیام تسلیت دکتر جعفرپور آمده است: « اینجانب به عنوان فردی که همواره مورد لطف ومحبت پدرانه آن بزرگوار بودم، خود را در کنار بازماندگان معزز ایشان و شما مردم قدرشناس، صاحب عزا می‌دانم.

مردم شریف و قدرشناس لارستان بزرگ، حضرت آقا رفته است. اکنون ماییم و درس‌هایی که  آن عزیز سفر کرده با حیات مبارک خود به ما آموخت. میراث گرانبهای او پیروی از ولایت، تلاش و خدمت خالصانه برای مردم و حفظ وحدت و همدلی و پرهیز از تفرقه در منطقه است که عموم مردم شریف در لارستان بزرگ آن را پاس خواهند داشت.»

علی اصغر حسنی نماینده پیشین مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس هشتم نیز به همین مناسبت پیام تسلیتی منتشر کرد. در این پیام آمده است: «بی‌شک حضور این مجاهد نستوه در طی سال‌های متمادی، برکات معنوی فراوانی برای اسلام و مردم شریف منطقه داشته است و اینک فقدان آن عزیز از دست رفته، غم بزرگی بر دل‌های محبان ایشان تحمیل کرد که جز با مدد از الطاف حضرت پروردگار نتوان بر آن صبر نمود.»

ادارات مختلف شهرستان نیز مهیای برپایی باشکوه مراسم وداع به امام جمعه محبوب لارستان می‌شوند. با توجه به فعالیت‌های هنری آیت‌الله آیت‌اللهی در زمینه‌های خوشنویسی و شعر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان در پیامی از سوی هنرمندان و جامعه فرهنگی از دست رفتن این گوهر گرانمایه را تسلیت گفت.

این پیام‌های تسلیت بخشی از پیام‌های منتشر شده در روز نخست است.

مراسم تشییع و برنامه‌های آن

به نوشته سایت خبری صحبت‌نو پیکر امام جمعه فقید لار روز یکشنبه ۲۱ خرداد با هلی‌کوپتر به این شهر باز خواهد گشت. مردم لارستان یکشنبه شب در ورزشگاه شهر قدیم لار با مراسم عزداری آخرین شب را با امام جمعه محبوب خود خواهند گذارند. روز دوشنبه از ساعت هفت صبح مراسم تشییع برگزار می‌شود. آیت‌الله مکارم شیرازی بر پیکر آیت‌الله آیت‌اللهی نماز خواهد خواند.

این خبر به تدریج تکمیل می‌شود.

خبرهای تکمیلی

خبرگزاری مهر از پیام تسلیت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پیام خود نوشته است: «درگذشت عالم ربانی، آیت‌الله سیدعبدالعلی آیت‌اللهی امام جمعه محترم لارستان که عمر پربرکت خود را در نشر و گسترش معارف اسلامی صرف نمود، موجب تأسف و تأثر خاطرگردید. ارتحال آن عالم جلیل‌القدر و معلم اخلاق را به خاندان شریف، علما، روحانیون و مردم شهید پرور لارستان و استان فارس تسلیت می‌گویم.»

به گزارش سایت ریاست جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه ۲۱ خردادماه محمود احمدی‌نژاد در پیامی درگذشت آیت‌الله آیت‌اللهی را تسلیت گفت. در این پیام آمده است:‌ «خبر درگذشت روحانی جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله سیدعبدالعلی آیت‌اللهی، فقیه وارسته و عالم مجاهد، که عمر پر برکت و گرانمایه خود را صرف مجاهدت در مسیر ارزشهای انسانی و نشر و گسترش معارف اسلامی نمود، مایه تاسف و تالم خاطر گردید.

اینجانب مصیبت وارده را به بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده و از پیشگاه خدواند متعال برای آن معلم اخلاق و اسوه علم و فضیلت، رحمت و علوّ مقام و برای بازماندگان اجرا و شکیبایی مسئلت دارم.»

به گزارش سایت جماران سید حسن خمینی نیز روز یکشنبه خطاب به خانواده آیت‌الله آیت‌اللهی پیام تسلیت فرستاد:

«درگذشت مرحوم مغفور، عالم ربانی و فقیه صمدانی آیت‌الله آقای حاج سید عبدالعلی آیت‌اللهی (قدس‌الله سره‌ الشریف) برای همه دوستداران آن مرحوم جبران ناپذیر و برای مردم شریف لارستان دردناک است. آن مرحوم در پاسداری از حقانیت امام راحل(س) و در استقامت بر حق و حقیقت زبان‌زد بود. این جانب ضمن تسلیت درگذشت ایشان به خانواده معظم، آقازادگان بزرگوار، دامادهای شریف، جامعه روحانیت استان فارس و مردم غیور لارستان، برای آن مرحوم، غفران الهی و حشر با اولیاء مقربین سلام الله علیهم مسئلت دارم.»

از دیگر شخصیت‌هایی که در روز دوم با ارسال پیام تسلیت با مردم لارستان همدردی کرده‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به گزارش مهرستان وزیر سابق کشور در دولت اصلاحات در پیام خطاب به «مبارز خستگی ناپذیر ، عالم بزرگوار ، حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای نسابه ، روحانی جلیل القدر جناب حجه الاسلام آقای سید حسن آیت اللّهی و اخوان بزرگوار آقایان سیدحسین و سیدمحسن آیت اللّهی دامه تأییداتهم.» نوشته است:

«مکتب پر فروغ تشیع مدافعی آگاه و شجاع و حوزه های سترگ شیعه فرزندی برومند و لایق و فارس کهن رادمردی از سلاله پاکان و لارستان و خطه جنوب راهنما و هدایتگری وارسته از دست داد. به راستی فقدانش ثُلمه ای بزرگ و از مصادیق  «إذا مات المؤمن الفقیه ثلم فی الإسلام ثلمه لا یسدها شیء»  است. سالها و بلکه قرن ها باید بگذرد تا انسانی والا ، عالمی درد آشنا و رادمردی وارسته چون او پا به عرصه وجود نهد.»

سایت خبری دهکو از پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها زیر خبر داده است: آیت‌الله العظمی نوری همدانی، آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله مقتدایی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، آیت‌الله سید علی‌محمد دستغیب

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرناوزیر ارشاد در پیام خود گفته است: «سید بزرگوار و عالم عالیقدر حضرت آیت‌الله سیدعبدالعلی آیت‌اللهی در اعداد رهبران سداد و عالمان سدید منطقه بود که بر اعتبار مردمان دیندار خطه لار بسی افزود.انبوه اندوه مردمان قدرشناس لارستان نشان از خدمات آن نشانه ایمان و آیت احسان دارد!»

سایت شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خلاصه‌ای از زندگی امام جمعه لارستان را منتشر کرده است.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top