هفت برکه(گریشنا):سی و پنجمین جلسه انجمن روانشناسی با موضوع روانشناسی کار، در سالن کنفرانس دبیرستان شبانه روزی ولیعصر (عج)برگزار شد.
به گزارش معصومه منفرد؛ جلسهی انجمن روانشناسی شنبه شبها به صورت هفتگی ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه در دبیرستان شبانهروزی ولیعصر(عج) تشکیل میشود. در این جلسه که نوزدهم دی ماه برگزار شد،خانم منوچهری و خانم علینژاد، کارشناسان روانشناسی به ارائه مطالبی مرتبط با روانشناسی کار پرداختند.
طی این جلسه مفاهیم کار، روانشناسی کار و تفاوت میان کار و بازی بیان شد. در تعریف روانشناسی کار؛ رشتهای از روانشناسی است که رفتار و فرایندهای ذهنی آدمی را در رابطه با کار مورد مطالعه قرار میدهد. افزایش کارایی و اثربخشی فعالیت کارکنان،ایجاد علاقه و انگیزه کار در کارکنان، تأمین بهداشت روانی کارکنان؛ هدف اصلی روانشناسی کار است.
با توجه به جدید بودن این شاخه از علم روانشناسی، علت عدم گسترش و توسعه این بخش از روانشناسی در سازمانهای کشور این است که نتایج فعالیتهای روانشناسی کار در سازمانها باید در طولانی مدت ارزیابی شود. با این حال به دلیل فعالیت گسترده تعداد معدودی از روانشناسان برای معرفی این شاخه از روانشناسی و کاربردهای وسیع آن در سازمانها، نشانههایی از علاقه و توجه بعضی از مدیران به یافتههای روانشناسی کار در محل کار خود مشاهده شده است. رفتار هر فرد به عنوان یک مدیر تحت تاثیر دو عامل إرثی و محیطی است. منظور از عامل ارثی ویژگیهای شخصیتی و ذاتی فرد و منظور از عامل محیطی دورههای آموزشی مدیریتی است که منجر به افزایش آگاهی و بینش شرکتکنندگان در این دورهها میشود.
با توجه به این که نیروی انسانی از مهمترین ارکان و سرمایههای یک سازمان تلقی میشود، رضایت یا عدم رضایت کارکنان حساسیت زیادی دارد.
عوامل مؤثر بر رضایت شغلی عبارتند از؛چالشگری شغل(إیجاد فرصت مناسب برای بروز مهارتها و استعدادها)،عادلانه بودن حقوق و مزایا،شرایط کاری مناسب( أعم از نور، صدا، بهداشت…) در واقع یک مدیر باید بتواند از طریق شناخت افراد و رفتار آنها( میزان هوش، استعداد، نگرشها، انتظارات و انگیزهها…) به گونهای افراد را برای انجام کار گروهی برانگیزد که هم نیازهای کارکنان در سازمان تأمین شود و هم اهداف سازمان به نحو مطلوب برآورده شود و این میسر نمیشود جز از طریق شناخت و به کارگیری روانشناسی کار. در واقع هر اندازه که مدیران بر مباحث روانشناسی تسلط بیشتری داشته باشند مدیریت موثرتری را در رابطه با تعامل با کارکنان خواهد داشت.
مدیران در ارتباط با افراد تحت سرپرستی، وظایفی دارند؛ارتباط کاری و عاطفی مناسب با افراد تحت سرپرستی،استفاده از ابزارآلات پیشرفته با توجه به نیاز آنان،انعطافپذیری، انتقادپذیری و استفاده از اصل مشارکت در مدیریت به جای شیوه آمرانه و دستوری از جمله این وظایف است.
تجزیه و تحلیل مشاغل گوناگون یک سازمان، تهیه آزمونهای مختلف استخدامی( آزمونهای هوش، استعداد، شخصیت و نظایر آن)،اجرای آزمونهای گروهی و انفرادی و تهیه گزارشهای دقیق و حرفهای درباره نتایج حاصل از این آزمونها،ترتیب دادن جلسات مصاحبه استخدامی، ارزشیابی رفتار کارکنان،مشارکت مستقیم در تهیه برنامههای آموزشی قبل و ضمن خدمت کارکنان در سطوح مختلف شغلی، تهیه و اجرای برنامههای علمی عملی در زمینه ارزشیابی رفتار کارکنان؛ برخی زمینههای کاربردی روانشناسی کار در محیط کار است.
دانشجو
۲۳ دی ۱۳۹۴
نمیدانم معنای انجمن رو نمیدانیم یاکه واقعا قصد بزرگ کردن این کارو داریم.از قبیل این کار ها در سطح شهر زیادنیست،ولی سازمان یافته هم نیست!
همیشه ما گراشی ها مصالح راداریم ولی بنا نه!بناهم اگر باشدیا که حرفه اش بنایی نیست واسم بنا رو یدک میکشد!خواهش میکنم از تمامی عزیزانی که زحمت میکشند کمی دقیق تر به این مسایل نگاه کنند،از کارشناسان عزیز میتونیم جاهای خیلی بهتری استفاده کنیم تا دریک جلسه هفتگی که نتیجه اش همان جا قطعادفن می شود(توهین نیست،افرادی دیده می شود،که هیچ سنخیتی با رواشناسی وکار و معظلات شهری نه تنها ندارند بلکه هدف صرفا پر کردن اندک صندلی سالن است).
محمد از خنج
۲۳ دی ۱۳۹۴
با دیدن تصاویر خاطرات دبیرستان شبانه زوزی گراش برام زنده شد استاد مهیایی و جعفری یادشان بخیر خصوصا مدیرمان آقای حسن نژاد که زندگیش را وقف ماها کرده بود و الان که معلم شدم قدر شان بیشتر می دونم شنیدم الان کسی دیگه ای مدیر شده خیلی دوست دارم بیام گراش از شما هم ممنونم که این تصاویر زیبا را گذاشتید خصوصا سالن کنفرانس زیبای ان که یادگار مدیر و معاونمان بود