بستن

از تائب اوزی تا ناتوردشت در دست کتابخوانان گراش

هفت برکه(گریشنا):سیصد و سومین نشست کتابخوان کشور در گراش با حضور سید محمدجعفری حسینی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در سالن سراجی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هفت برکه؛ در این نشست که امروز، شانزدهم دی ماه برگزار شد، فرماندار، اعضای شورای شهر، کتابداران، نویسندگان، اهالی فرهنگ و رسانه نیز حضور داشتند و بعد از آن بازدیدی نیز از کتابخانه‌های عمومی شهر صورت گرفت.

رهبر، مسئول کتابخانه‌های عمومی شهرستان گراش بعد از خوش‌آمدگویی به حاضرین، هدف این نشست را جذب مردم جهت ارتقا سطح کتابخوانی، شناساندن قشر کمتر شناخته‌شده‌ی کتابداران و ارتقا سطح منزلت اجتماعی کتابداران دانست و بعد از آن گزارشی از وضعیت کتابخوانی در شهر گراش ارائه داد و در قمستی از سخنانش گفت:« در حال حاضر ما در گراش به ازای هر صد نفر هشت متر مربع کتابخانه داریم که در واقع با این میزان از افق سال ۱۴۰۴ نیز جلوتر هستیم.»

neshast13

بعد از او صلاحی، محقق و عضو شورای کتابخانه‌های عمومی شهر، پیرامون تاریخچه‌ی توسعه‌ی فرهنگی گراش سخنرانی کرد و بیان داشت:«بیشتر تحقیقات من سرآخر به کسی ختم می‌شود به نام حاج اسدالله دهباشی گراشی که در سال سیزدهم هجری زندگی می‌کرد. او کسی بود که تمام جزئیات توسعه‌ی متوازان را برای گراش در آن زمان در نظر گرفته بود که ما متاسفانه بعد از گذشت سال‌ها هنوز نتوانستیم ادامه‌دهنده‌ی راه او باشیم. او حدود صدوبیست سال پیش در گراش تمام ارکان توسعه‌ در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی را دنبال می‌کرد. از جمله فعالیت‌های او ساخت مدرسه‌ی علمیه، نویسندگی کتاب، ساخت آب‌انبار، حمام و سد، تهیه‌ی کتاب برای طلاب گراشی و در نظر گرفتن حقوق برای آن‌ها و همچنین ساخت حسینیه و… بود. بعد از او، ما حدود شصت تا هفتاد سال هیچ توسعه‌ی فرهنگی در تاریخچه‌ی شهر نداریم تا این که در سال ۴۷، ۴۸ زین‌العابدین محبی شروع به ساخت اولین کتابخانه‌ی عمومی شهر کرد که در سال ۵۱ نیز این کتابخانه راه‌اندازی شد.»

او در ادامه تصریح کرد:« ما زمین و سالن کتابخانه را داریم اما این نشان‌دهنده‌ی توسعه نیست ما می‌بایست در زمینه‌ی فرهنگی نیز توسعه پیدا کنیم. و این اتفاق جز با کمک و همکاری مسئولین ممکن نیست. درخواستی که از مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس دارم این است که در زمینه‌ی ساخت کتابخانه‌ی ارد و در نظر گرفتن مکانی برای کتابخانه‌ی فداغ اقدامات لازم را داشته باشند. همچنین پنج مسجد در شهر گراش کتابخانه‌ی وسیعی دارد که اگر این کتابخانه‌ها زیر نظر کتابخانه‌های عمومی قرار گیرد گام بزرگی در زمینه‌ی توسعه‌ی متوازن است.»

neshast17

سید محمد جعفری حسینی سخنانش را این‌گونه آغاز کرد؛« این شهر را دوست دارم و مایه‌ی قوت قلب ماست به خصوص این روزها که به تفکر مذهبی که در آیین ما وجود دارد جسارت می‌شود. وقتی می‌بینیم در نقطه‌ای از کشور شهری مثل گراش وجود دارد آدم دلش گرم می‌شود. در گراش مساجد زیادی وجود دارد اما من فکر می‌کنم بهتر است که تعداد کتابخانه‌ها بیشتر از مساجد باشد. درست است که از افق ۱۴۰۴ از لحاظ زمین جلوتر هستیم ولی از لحاظ زمینه عقب‌تریم. ما اگر بخواهیم مردم را به کتاب و کتابخوانی نزدیک کنیم می‌بایست زمینه‌ی آن را ایجاد کنیم. این روزها رسالت سنگینی بر روی دوش شماست که گذار گراش را از سمت توسعه‌نیافتگی به سمت توسعه‌یافتگی می‌کشاند با این مقدمه می‌خواستم بگویم که؛ هر چند توسعه‌ی حیاط اجتماعی خوب اتفاق افتاده اما ما باید به سمتی حرکت کنیم که حیات اجتماعی توسعه یابد. ما باید خیرین را رهنمون کنیم تا توسعه‌ی پایدار به وجود بیاورند. وقتی کتابداران منزلت و توانایی‌هایشان ارتقا یابد همه می‌دانند که آن‌ها مهم‌ترین عناصر فرهنگی هز شهر هستند.»

جعفری حسینی در جواب درخواست‌های صلاحی اظهار داشت:« قبول داریم که کتابخانه‌ی ارد می‌بایست به زودی ساخته و تجهیز شود اما مهم‌تر این است که از لحاظ غنی‌سازی افکار نیز اقدامات لازم را انجام دهیم. توقع داریم برای تجهیز این کتابخانه نیز بزرگان و خیرین عنایت داشته باشند. در زمینه‌ی کتابخانه‌ی فداغ نیز باید بگویم مسجد به لحاظ محدودیت‌هایی مکان مناسبی برای کتابخانه نیست و بهتر است آن را به مکان دیگری منتقل کنیم و اگر در فداغ این اتفاق افتاد امیدوارم بعد از یک سال به تعطیلی نیانجامد.»

او با معرفی کتاب« فردا شکل امروز است» از نادر ابراهیمی که مرکب از ۹ داستان کوتاه است از انتشاراتی روزبهان، سخنان خود را به پایان رساند.

neshast5

فرودی، فرماندار شهرستان بعد از ابراز قدردانی از تشکیل این نشست می‌گوید:« کتاب مقدس ما قرآن است که در این کتاب به خواندن تاکید شده است. هر کجا بحث مطالعه و علم باشد آن جامعه پیشرفت می‌کند. همه‌ی مشکلات تاریخ بشر و امروز از روی جهالت و ندانستن، از سر عدم مطالعه بوده است. ملت‌هایی که مطالعه دارند و تحقیق و بصیرت‌افزایی می‌کنند قطعا در گذر زمان موفق‌ هستند. ما مسئولین باید کمک کنیم برای ارتقای کتاب و کتابخوانی چرا که هر جا کتاب است آن جامعه راحت‌تر پیشرفت می‌کند. ما از لحاظ سخت‌افزاری در شهرستان تلاش خودمان را کرده‌ایم. خیرین و مسئولین شهر در جاهایی که لازم بوده وارد شده‌اند و ما نیز اعتبارات دولتی در نظر گرفته‌ایم و باز هم کمک می‌کنیم. و امیدواریم هم در فداغ و هم ارد حرکتی در این خصوص ایجاد شود. پیشنهادم این است که در روستاها کتابخانه‌ی سیار دایر کنیم و از فضاهای مجازی نیز برای افزایش بصیرت جامعه استفاده کنیم.» فرودی نیز در پایان به معرفی دیوان شعر تائب اوزی پرداخت و اقتباص از حافظ، خودستایی، اهمیت عشق در برابر عقل، جبرگرایی و علاقه به اهل‌بیت(ع) را از ویژگی‌های این شاعر اوزی دانست.

neshast11

مصطفی کارگر، از شاعران سرشناس شهر به علاقه‌مندان به شعرهای عاشقانه کتاب «سرمه‌ای» شامل سی‌وهفت غزل به قلم حامد عسکری از انتشاراتی نشر نیماژ را پیشنهاد می‌دهد و می‌گوید:« این کتاب در سال ۹۲ منتشر شده است. عسکری از جاماندگان زلزله‌ی بم است که در حال حاضر در تهران زندگی می‌کند. استفاده‌ی او از نمادهای فرهنگی و بومی و وزن‌های گوناگون طراوات شعرهایش را بیشتر کرده است.»

neshast2

محمد خواجه‌پور، سردبیر سایت گریشنا؛ برای معرفی کتاب خود بی‌مقدمه قسمت‌هایی از کتاب «ناتوردشت» جی. دی سالینجر را می‌خواند و بیان می‌کند:« از من خواسته شد یکی از تاثیر‌گذارترین کتاب‌هایی را که خوانده‌ام را معرفی کنم. سال ۷۷ ناتوردشت تاثیر‌گذارترین کتابی بود که آن را کشف کردم و بهترین ترجمه‌ای که از این کتاب خواندم به قلم محمد نجفی بود. این کتاب به ظاهر متعلق به گروه سنی نوجوانان است و مهم‌ترین کتاب ادبیات آمریکا در نیمه‌ی قرن بیستم محسوب می‌شود.»

neshast3

محمد ناصری، عضو شورای شهر گراش، کتاب «اعتماد به نفس و تقویت اراده» به نویسندگی اصغر رضوانی دهاقانی را برای مطالعه پیشنهاد داد و گفت:« این کتاب شامل یک پیش‌گفتار و بیست‌وشش فصل است از انتشاراتی کوثر ادب قم که شامل گفتارهایی پیرامون راه‌های اعتماد به نفس و تقویت اراده می‌شود.»

neshast1

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top