بستن

حمام دهباشی در خطر ویرانی؛ چه کسی مسئول است؟

هفت برکه (گریشنا): قسمتی از طاق چشمه سربینه حمام دهباشی با بارندگی چند روز اخیر فرو ریخت.

به گزارش خبرنگار هفت برکه؛ زمانی که بی‌خیال نشسته بودیم و از باران لذت می‌بردیم، بار دیگر سقف خاطرات و قسمتی از هویت‌مان آسیب دید. چند مدت پیش نیز قسمتی از سقف خانه‌ی شهیدان عظیمی فرو ریخت و البته سقف خانه‌ی استاد علی‌پور هم زیاد حال خوشی ندارد. این ناخوشی فقط شامل سقف این بناها نمی‌شود، قبل از این که باد و باران و زلزله و … از میراث‌مان تنها چند عکس یادگاری برایمان باقی بگذارد، نیاز است پی، طاق‌ها، درزهای دیوارها و … مرمت شود.

Hamam Dehbashi (1)

بخشی از سقف حمام فرو ریخته است

کدام ارگان دولتی یا مردمی مسئولیت پیگیری و نگهداری این بناها را می‌پذیرد؟ اصلا در شهر چند جفت چشم نگران به این بناها خیره شده است؟ با مهندس حامد عبدالهی، مسئول انجمن ایکوموس گراش، تماس می‌گیریم. او بعد از گزارشی از میزان خسارت به حمام دهباشی به ما می‌گوید: «چون پیش از این قسمتی از سقف حمام دهباشی ریزش کرده بود و این قسمت هیج حفاظی نداشت، بارندگی چند روز اخیر باعث نفوذ آب به این حمام شده و آجر و خشت‌ها در برابر رطوبت مقاومت خود را از دست داده‌ و قسمتی از سقف طاق چشمه سربینه ریزش کرده است. البته این بنا به طور کامل در خطر است و اگر می‌خواهیم کاری انجام دهیم، نباید موقتی باشد و نیاز به یک مرمت اساسی و کامل است. یک سال قبل در سفر و بازدید استاد خاکسار از حمام دهباشی، پنجاه تا شصت میلیون تومان هزینه‌ی مرمت این بنا برآورد شد.»

عبدالهی اضافه می‌کند: «حمام دهباشی موقوفی است و اداره‌ی اوقاف می‌تواند در این زمینه همکاری داشته باشد. همین‌طور زمین آن متعلق به شهرداری است و این ارگان و شورای شهر نیز می‌توانند قسمتی از مسئولیت را بر عهده بگیرند. همین‌طور فرمانداری و اداره‌ی میراث فرهنگی و انجمن ایکوموس. اگر هر بار در هر جلسه‌ای هر کدام از ارگان‌ها توپ را به زمین دیگری بیاندازد، این مشکل راه به جایی نخواهد برد. پیشنهاد من تشکیل کارگروه اجرایی مرمت است که بیاید و تمام بناهایی که تحت حوزه‌ی میراث فرهنگی است را از نظر میزان آسیب اولویت‌بندی کند و با تنظیم برنامه و تحقیق و پژوهش، از دور باطل شعار و حرف نجات دهد و آن را وارد فاز اجرایی و عملیاتی کند.»

Hamam Dehbashi (3)

اسدی: اداره ما تازه‌کار است و نیاز به حمایت داریم

مهندس جواد اسدی، رئیس اداره‌ی میراث فرهنگی می‌گوید: «نداشتن بودجه و نداشتن متخصص مرمت. مشکل ما از این دو مورد نشات می‌گیرد. درست است که پیگیری مسائلی از این دست برعهده‌ی اداره‌ی میراث فرهنگی است، اما این اداره تازه‌کار است و تا راه افتادن کامل آن به حمایت ارگان‌های دیگر نیاز دارد و در واقع دلیل تاخیر در مرمت آثار تاریخی شهر نیز همین مشکل است. هر طرح تاریخی نیاز به مستند‌نگاری دارد. در مرحله‌ی بعد می‌بایست آسیب‌شناسی شود و طرح مرمتی آن انجام شود و در آخرین مرحله نیز دادن کاربری و طرح احیای آن برای زنده کردن کالبد اثر است. اگر بنایی قرار نیست این مراحل را طی کند اگر در وضعیت اولیه‌ی خود بماند، میزان خرابی و خسارتی که به آن می‌رسد کمتر است.»

اسدی در مورد سابقه فعالیت‌های انجام شده در حمام دهباشی می‌گوید: «سال ۸۸ بود که استاد صلاحی به همراه مرحوم مهندس حسینی، حمام دهباشی را که روی آن خانه‌ای نیز بنا شده بود را معرفی کردند و به ثبت ملی رساندند و شهرداری با در نظر گرفتن بودجه‌ای این حمام را خرید. اما متاسفانه این طرح در مرحله‌ی مستند‌نگاری و آسیب‌شناسی مانده و هنوز هیچ کار مرمتی روی آن انجام نشده است. در نظر داریم تا در جلسه‌ای با حضور شهرداری و شورا، مسئول اداره اوقاف، موسسه‌ی توسعه و همیاری که تمایل خود را برای همکاری اعلام کرده‌اند و همچنین انجمن ایکوموس و اداره‌ی میراث فرهنگی، برای حل این مشکلات چاره بیاندیشیم تا اگر قرار است برای نجات این آثار کاری انجام شود سریع‌تر اقدام شود و قبل نوشدارو پس از مرگ سهراب شدن، زخم‌های گنجینه‌ی خاطراتمان را مرهم شویم.»

شورا: آماده هر کمکی هستیم

مهندس هرمزی سخنگوی شورای شهر در مورد نگاه شورا به حمام دهباشی گفت: «ما از طرف شورا هر کاری از دست‌مان بر بیاید برای حفظ این اثر تاریخی انجام می‌دهیم. اما این کار باید با پیگیری متخصصین و متولیان امر انجام شود. تا اینجا هم هر وقت پیش‌نهادی آمده است با دقت بررسی کرده‌ایم و بیشتر درخواست‌ها انجام شده است.»

با توجه به نیاز فوری در حفظ بنای حمامی دهباشی مهندس عبدالهی می‌گوید: «این اتفاق باعث شد تا کمپینی به اسم «کمپین نجات حمام دهباشی» تشکیل دهیم. و تا الان توانستیم مبلغ پانصد هزار تومان از طریق کمک‌های مردمی جمع‌آوری کنیم.»

Hamam Dehbashi (2)

کمپینی برای حفاظت از حمام دهباشی

در متن تبلیغاتی که از این کمپین در گروه‌های مجازی دست به دست می‌شود آمده است: «طی بارندگی چند روز اخیر، متاسفانه سقف و بخشی از دیوار های حمام تاریخی دَهباشی گراش فرو ریخته است.
بر این اساس، جمعی از دوستداران میراث فرهنگی و تاریخی با راه اندازی کمپینی اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مالی جهت حفاظت اضطراری و مرمت این بنا که تنها حمام باقی مانده از دوره قاجاریه است نموده‌اند.
شما نیز می توانید با حداقل کمک مالی (۲۰ هزار تومان) جهت حمایت از میراث فرهنگی و معنوی شهر گراش از طریق شماره کارت:۶۳۶۲-۱۴۲۱-۰۰۰۸-۳۶۴۰،حساب بانک آینده در این اقدام خیر خواهانه، جهت اجرای طرح اضطراری حفاظت و مرمت حمام تاریخی دَهباشی گراش مشارکت نمایید.
یادمان نرود: «میراث گذشتگان، هویت امروز ماست»

انجمن ایکوموس شهرستان گراش،انجمن دوست داران میراث فرهنگی شهرستان گراش،اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان گراش»

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

12 نظر

  1. هرچه سریعتربایددست به کارشدوجلوازبین رفتن ان را گرفت هرچندتاچندسال دیگه گراشی هم وجودنخواهدداشت چون لاریها قصددارندگراش ولاررا ادغام کنندومرکزاستان کنندوالان درسایتهای لارمطلب مینویسندوتبلیع میکنندومتاسفانه ما ومسولیین درخوابیم ووقتی بیداربشیم دیگرهویتی نمانده

  2. با سلام به دوسنان چه گویم که ناگفتنش بهتر است اگر اداره شما تازه تاسیس هستش چرا هفت اب انباره رو مرمت کردید یعنی این ارزش مرمت نداشت که حالا به این حال و روز افتاده

  3. بابا مسؤولین به فکر حقوق عقب افتاده خودشون هستن
    کاری به این چیزا ندارن
    بگید برا مسجد و حسینیه سر کله هم میشکونن
    اخه اونجا اسم داره اینجا نه
    برا بعضی از مسولین و خیرین باید به حالشون گریست

  4. مسولین میراث فرهنگی شهرستان گراش فکر میکنن وظیفه نگهداری و بازسازی تخت جمشید و حافظ و سعدی را دارن نه حمام دهباشی و أمثالهم

  5. بابا دکتر اسدی پس هرچه سریعتر این کارا را که گفتی انجام بدید که حماممون خراب شد!
    بهترین راه اینه که به سراغ پولداران(بعضی پزشکان،املاکیها،بنگاه داران.مصالح فروشان.آهن آلاتی ها.مهندسان و خصوصا دندانپزشکان و دلالان زمبن و ماشین و مدواخی ها) رفت که پولشون از پارو بالا میره و ملزمشان کرد یاری کنند. وگرنه شوز پس اوامنه!!!

  6. سیاست اداره اوقاف گراش این نیست که این حمام قدیمی را بازسازی وترمیم کند بلکه هدف انها در تغییر کاربری و فروش زمین حمام وانتقال وجه ان به مرکز میباشدو گرنه در یک تعامل با ادارات ذیربط و دوستداران فرهنگ گراش نسبت به بازسازی و جلوگیری از تخریب این حمام اقدام می کردند

  7. سلام ، این اقاى مهندس جواد اسدى بنده خدا جکار کنه دست خالى ، این اقا حقوق چهارماه خودش رو نگرفته ، چه توقعى است که بناهاهى تاریخى رو تعمیر و بازسازى کنه ، شماها که به فکر این بناها هستین ، چاه هاى غیر مجاز رو فکرى به حالش کنید که بیداد مى کنه

  8. دریغ از برگزاری یک جلسه فوری، یک حرکت فوری و موثر ، آخر سر هم دیدم دو جوان دلسوز امروز رفتند پلاستیکی پهن کردند تا موقتا آسیب کمتری ببیند
    فرمانداری، اعضای شورا، شهرداری، میراث فرهنگی بد نیست کمی به فکر باشید، این همه بودجه خرج کارهای مختلف می شود حتی به فکر کف پیاده رو هفت برکه تا برکه حاج اسدالله هستید و تبلیغ می کنید فلان کار کردیم و …
    ولی ترمیم اساسی یک حمام و یک خانه و دیگر بناها که تاریخ اصلی این ها هستند را به فکر نیستید!
    تا کی تنها باید کارهای ظاهری انجام شود؟
    دل امثال ما به آینده خوش است که شاید روزی افرادی بیایند متفکر باشند و کار بلد

  9. توی این کشور میراث فرهنگی هیچ ارزشی نداره
    اگر امام زاده بود که معلوم نبود امام زاده هست با فقط بخاطر پول درستش کردن تمام مسئولین برای بازسازیش دست بکار میشدن
    اقای اسدی این وسط هیچ گناهی نداره گناه ان کسی داره که حاظر نیست به اقای اسدی و هم سال اسدی ها همکاری کنه
    در ایران میراث فرهنگی یعنی ۰=

  10. آقای “مجتبی ام” میشه بفرمایید کدوم یک از امام زاده هایی که در سطح کشور هستش بخاطر جمع آوری پول درست کردن؟!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 نظر
scroll to top