بستن

مشاهده بیماری تب کریمه کنگو در منطقه

با توجه به مشاهده بیماری تب‌ کریمه کنگو، خریداران گوشت قرمز مسائل بهداشتی را بیشتر رعایت کنند. معماری، مدیریت دامپزشکی شهرستان گراش با توجه به شیوع تب‌کریمه کنگو در استان فارس و دو مورد از منطقه، خریداران گوشت قرمز را به رعایت بیشتر اصول بهداشتی در خرید گوشت، دعوت کرد. دو مورد مشاهده شده در منطقه، یکی در روستای کنار زیارت بوده که زن ۴۵ ساله، هم‌اکنون در بستر بیماری است. مورد دیگر که اشاره شده است، فوت یک نفر از اتباع افغانی در یکی از گاوداری‌های سنتی بین گراش و اوز بوده است. البته سایت اوز استارز، دلیل فوتی را تب مالت اعلام کرده است. هرچند بروز بیماری تب مالت نیز به استفاده از فرآورده‌های لبنی غیربهداشتی برمی‌گردد.

معماری اعلام کرد اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری تب کنگو، خرید گوشت دارای مهر دامپزشکی از مراکز مجاز است. گوشت خریداری شده باید به مدت ۲۴ ساعت در دمای معمولی یخچال، ۴-۰ درجه بماند تا ویروس‌ها و باکتری‌های موجود از بین برود.

از طرفی، شبکه بهداشت و درمان شهرستان گراش نیز، با توجه به اهمیت کنترل و پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، روز پنجشنبه هفته گذشته جلسه‌ای توسط مسئول بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان برای توجیه سازی کلیه قصابی‌های شهر گراش برگزار کرده بود. شبکه بهداشت همچنین روز سه‌شنبه دوم خرداد، جلسه آموزشی این بیماری را برای پرستاران و سوپروایزهای مرکز آموزشی درمانی امیرالمومنین(ع) برگزار کرده بود که در این جلسه به نکات پیشگیری و کنترل این بیماری بخصوص در محیط های بیمارستانی پرداخته شده است.

تب کریمه کنگو، بیماری حاد تب‌دار و خونریزی‌دهنده‌ایست که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. دوره کمون بیماری به طور متوسط چهار روز و حداکثر دوازده روز است که معمولاً تا روز چهارم علائم غیر خونریزی مانند تب، سردرد، احساس سرما، خستگی درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه و چشم، استفراغ و دردهای بالای معده بروز می‌کند. این بیماری در پنج روز موجب بروز اختلالات کلیوی و کبدی می‌شود.

خبرنگار پایگاه خبری هفت‌برکه عضو انجمن شاعران و نویسندگان گراش داستا‌ن نویس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top