بستن

رییس بنیاد مسکن گزارش می‌دهد: دو روستای جدید گراش، نهضت آسفالت و بودجه عمرانی روستاها

هفت برکه:  آسفالت و به‌سازی معابر روستایی و تکمیل مراحل صدور سند، اولویت‌های کاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گراش است.

در یک صبح پاییزی به دفتر بنیاد مسکن گراش در ابتدای بلوار شهدا رفتیم تا با مهندس بیژن جمشیدی، رییس این اداره گفتگو کنیم. او با ارائه‌ی گزارش کوتاهی از فعالیت‌های بنیاد مسکن صحبت‌هایش را شروع می‌کند و می‌گوید: «ما در حال حاضر پروژه‌های آسفالت معابر روستایی را کلید زدیم و عمده‌ترین فعالیت‌ها را در روستاهای ارد، زینل‌آباد، خلیلی و فداغ انجام دادیم. دولت هم در این زمینه از ما حمایت می‌کند و بیست درصد هزینه‌ی آسفالت با دولت است و هشتاد درصد آن نیز با بنیاد مسکن است که از طریق اعتبارات داخلی تامین ‌می‌‌شود.»

Jamshidi - Maskan

خیابان زینل‌آباد آسفالت می‌شود

او ادامه می‌دهد: «برای آسفالت خیابان اصلی روستای زینل‌آباد که دوازده هزار متر زیر‌سازی و دوازده هزار متر مربع آسفالت شد، مبلغی بالغ بر سیصد‌ و چهل میلیون تومان اعتبار تامین کردیم. در سی سال گذشته هیچ اعتباری جهت به‌سازی معابر به این روستا تعلق نگرفته بود که بالاخره با جذب اعتبار صد و‌ پنجاه میلیونی در سال ۹۲ و ۹۳ از محل اعتبارات دولتی توانستیم اقدامات زیر‌سازی و تک‌لبه‌ی این خیابان را به طول هزار و دویست متر و عرض ده متر انجام دهیم. امسال نیز ما خودمان دست به کار شدیم و از اعتبارات بنیاد، اعتبار خوبی برای این کار گرفتیم و عملیات اجرایی آن از دوشنبه، شانزدهم آذرماه شروع شده و امید داریم کمتر از ده روز عملیات زیر‌سازی و آسفالت این محور کاملا تمام شود.»

با همکاری فرماندار و نماینده، اعتبارات ارد تامین شد

او این بار به فعالیت‌های روستای ارد اشاره و بیان می‌کند: «در روستای ارد، نه هزار متر آسفالت داریم و هیجده هزار متر زیر‌سازی و لبه‌گذاری به طول هزار و هشتصد متر و کانیو نیز هزار و هشتصد متر که عمده‌ترین کار ما در خیابان امام علی (ع) است و خیابان معلم و همچنین بلوار اصلی‌ این روستا. البته به صورت جسته و گریخته هم یک سری عملیات ترمیم معابر را انجام دادیم. مثلا در بارندگی و آب‌گرفتگی چند هفته قبل یکی از خیابان‌های این روستا که مجاور کانال‌ آب بود باعث بروز مشکل شد و مردم امکان تردد نداشتند. ما از اعتبارات داخلی آن خیابان را اصلاح و معابر را ساماندهی کردیم.

«پیش از این ردیف اعتباری برای ارد بسته بود اما در سال گذشته با همکاری فرودی، فرماندار شهرستان و جعفر‌پور، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، و خود مجموعه بنیاد توانستیم ردیف اعتباری برای این روستا باز کنیم و این موضوع باعث شد چندین کار به‎سازی در ارد انجام شود. از جمله کارهای مشارکتی که ما با دولت انجام دادیم، آسفالت بلوار امام حسین(ع) بود که بالغ بر صد و‌ پنجاه میلیون هزینه‌ی آسفالت و هفتاد میلیون نیز هزینه‌ی عملیات زیر‌سازی و تک‌لبه‌‌ی آن شد. این خیابان در هفته دولت افتتاح شد. یک پارک هم به‌سازی کردیم که نزدیک به صد و‌ بیست میلیون تومان تا به حال هزینه در بر داشته است و قسمتی از پارک را نیز ساماندهی کردیم.»

شورای فداغ همکاری خوبی دارد

جمشیدی می‌گوید: «در روستای فداغ نیز نزدیک به هشت هزار متر مربع در قسمت گلزار شهدا و یکی از خیابان‌های این روستا، با اعتباری نزدیک به دویست و چهل میلیون آسفالت کردیم، چهل میلیون از این مبلغ را شورا و دویست میلیون دیگر را بنیاد مسکن هزینه کرد.

یک پارک هم با اعتباری نزدیک به صد میلیون تومان امسال در این روستا سامان‌دهی می‎شود. میدان امام حسین (ع) فداغ با طراحی مهندسین بومی فداغ، از دیگر طرح‌های مصوب است. محوطه‌سازی اطراف این میدان با اعتباری نزدیک به صد میلیون به بهره‌برداری رسیده ولی هنوز افتتاح نشده است.»

می‌پرسیم ارتباط شما با شوراها در بخش طراحی و بودجه به چه شکل است؟ او می‌گوید: «اول این که شورا بودجه‌‌ی مناسبی در اختیار ندارد. تنها شورایی که در این زمینه پای کار بودند وکمک زیادی به ما کردند، شورای فداغ بودند که همکاری خوبی داشتند و جا دارد از اهالی خوب و شورای فداغ تشکر کنم.
«شورای خلیلی هم اگر چه از لحاظ اعتباری مشکل داشتند، اما در بخش‌های مختلف با ما همکاری خوبی داشتند. در سال گذشته آسفالت یکی از معابر اصلی روستای خلیلی با اعتباری نزدیک به صد و هشتاد میلیون آغاز شد. صد میلیون هم انجام عملیات شبکه‌ی آب در این روستا هزینه‌ داشت که از طریق اعتبارات داخلی تامین شد. شبکه‌ی معابر شهرک جدید روستای خلیلی هم امسال انجام شده است و صد‌ و سی‌ و سه خانوار می‌توانند آن‌جا ساخت و ساز خود را شروع کنند و عملیات واگذاری آن نیز شروع شده و از لحاظ خدمات اولیه نیز مشکلی ندارد.»

جمشیدی بر همکاری شوراها تاکید دارد و می گوید: «ان‌شاالله شوراهای اسلامی روستاها با حمایت دو چندان از بنیاد و مجموعه سیاسی شهرستان دست ما را بگیرند و ما را همراهی کنند، مخصوصا در طرح‌هایی که نیاز به عقب‌نشینی دارد، که این مساله باعث تسریع در عملیات اجرایی پروژه‌ها می‌شود. بافت روستا بافت قدیمی است، مخصوصا برای سامان‌دهی معابر نیاز به عقب‌نشینی خانه‌هاست. مردم با همکاری با شوراها کمک کنند تا وضعیت نابسامانی که معابر دارند سامان‌دهی شود و معابر روستا بزرگتر شود.»

کنار زیارت و دشت رحمانی، دو روستای تحت پوشش بنیاد

جمشیدی در مورد وضعیت طرح هادی روستاها می‌گوید: «کلیه‌ی روستاهای بالای بیست خانوار شهرستان دارای طرح هادی مصوب است که بنیاد مسکن در حال اقدام برای تهیه طرح به‌سازی آنهاست. به زودی طرح هادی کنار زیارت نیز مصوب می‌شود و کنار زیارت به عنوان یک روستا دارای طرح هادی و امکاناتی از قبیل واگذاری زمین، سند روستایی و وام به‌سازی ساختمان روستایی بالغ بر پانزده میلیون می‌شود. البته در حال حاضر کنار زیارت تحت پوشش ما نیست اما به زودی طرح هادی آن تصویب می‌شود.
«ما روستایی نداریم که دارای طرح هادی نباشد. یک نقطه هم در دشت رحمانی به عنوان نقطه‌ی تجمع‌گاه روستایی چک‌چک و عشایر بومی منطقه داریم که با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود، امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم مصوبه‌‌ی آن را بگیریم تا یک شهرک جدید در جاده چک‌چک در منطقه دشت رحمانی جهت اسکان عشایر بومی و تجمع عشایر و رفع مشکلات و کمبود‌های منطقه ایجاد کنیم.»

سندهای روستایی نیز همچنان در حال حاضر صدور است. جمشیدی می‌گوید: «در سال گذشته بنیاد مسکن در راستای برنامه‌ی پنجم توسعه، اقدام به صدور اسناد روستایی کرد که ما ۳۱۰ جلد سند تهیه کردیم. روستاهایی که در این زمینه فعال بودند شامل ارد، محمد زینا، حسین‌آباد و فداغ بوده‌اند. امسال هم این روند ادامه دارد و سیصد‌ و چهل‌ و پنج پرونده تشکیل شد. افراد با کم‌ترین هزینه و مشکلات با مراجعه به دهیاری و شورا می‌توانند تشکیل پرونده بدهند. امسال همچنین برنامه واگذاری هشتاد قطعه زمین در روستای ارد را داریم که به افراد واجد الشرایط و تحت حمایت نهاد‌های دولتی، با حداقل قیمت واگذار می‌شود. شهرکی که آن‌جا احداث کردیم خیابان‌کشی شده است.»

Bonyd Maskan (4)

یک میلیاد و هفتصد میلیون برای عمران روستاها

رییس بنیاد مسکن در مورد هزینه‌های انجام شده می‌گوید: «ما از سال گذشته تا الان مبلغی بالغ بر یک میلیارد و هفتصد تومان در روستاها هزینه کرده‌ایم. بخشی از اعتبارات، دولتی بوده و بخشی تقریبا پنجاه درصدی از اعتبار هزینه شده از محل درآمدهای بنیاد مسکن در روستاها هزینه می‌شود. بیشترین عملیات اجرایی صرف هزینه‌های ما در روستای ارد بوده است و بعد از آن روستای فداغ که ما در فداغ بلواری به طول یک کیلومتر با مبلغ بالغ بر چهارصد میلیون آسفالت کردیم و بقیه روستاها که دارد کار می‌شود.»

بر اساس قانون، اداره راه و شهرسازی متولی شهرسازی است و فعالیت‌های بنیاد مسکن شامل روستاها می‌شود. جمشیدی می‌گوید: «عمده‌ترین فعالیت‌های ما در روستاهاست. در شهر گراش که جمعیت آن بالای سی هزار نفر است، امکان وام نداریم. ما صد و بیست فقره وام روستایی در نظر داریم که هر وام پانزده میلیون تومان است جهت ساخت و ساز روستایی، که به صورت اقساط برای مقاوم‌سازی ساختمان به افراد داده می‌شود. از این سهمیه چهل درصد استفاده شده و بنا داریم با اطلاع‌رسانی که در روستاها می‌شود بقیه افراد نیز بیایند و با استفاده از آن ساختمان فنی بسازند.»

جمشیدی نگاه ویژه فرمانداری گراش به روستاها را تایید می‌کند و در مورد طرح‌های اینده می‌گوید: «در بسیاری از حوزه‌ها مطالعات و برنامه‌ریزی انجام شده و ما یک افق خوبی را در روستاها پیش‌بینی می‌کنیم. عمده‌ترین اعتبارات از طریق دستگاه‌های اجرایی فرمانداری به روستاها تعلق می‌گیرد. کاری که در این چند سال گذشته انجام شده، قابل قیاس با گذشته نیست. با توجه به شهرستان شدن گراش و دیدگاهی که فرماندار در مورد محرومیت‌زدایی در روستاها دارد، می‌توان گفت شصت هفتاد درصد اعتبارات به روستاها وارد می‌شود. مستقل از این که شهر هم اعتبارات خاص خودش را دارد، ولی فرماندار نگاه ویژه‌ای به روستاها دارد و بنیاد مسکن هم تمام تلاش خودش را در این قضیه می‌کند.»

خلاصه این گفتگو در شماره نخست نشریه گراش منتشر شد.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

18 نظر

  1. سلام
    خداقوت
    از زحمات و فعالیتهای مثبت بنیادمسکن تقدیر و تشکر میکنیم.
    ولی قابل توجه می باشد که در بخش ارد مشکلات زیادی در بخش واگذاری زمین و سندها وجود دارد… که همه از مدیریت و خودرأی بودن رئیس بنیادمسکن میبینن… همین زمین های شهرک جدید بیش از یکسال از شروع واگذاری آن میگذرد ولی اقدامی جدی در کاهش قیمت آن نشده است… لطفا گزارشی از شورا و دهیاری بخش ارد در مورد فعالیت های بنیادمسکن تهیه نمائید
    با تشکر… متاهل بی خانمان!

  2. با سلام هشتاد عدد زمین کجا ششصد نفر متقاضی کجا باید یه فکر اساسی در مورد مشکل کمبود زمین در ارد بشه ضمنا قیمت زمین های واگذاری خیلی بالاست

  3. با سلام ، اولا در مورد واگذاری زمین در بخش ارد با مدیریت بنیاد مسکن گراش اوضاع خیلی مزخرف است و فرماندار هم بیخیال ، ثانیا اگر بعضی ها دربان بهشت بودن میگفتن اول گراشی ها بعد یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر ،،این پیراهن شهرستانی برای گراش خیلی بزرگه.

  4. آقایی که گفتی اگه عسل بزارن تو دهنمون بازم ناشکریم بیا مشکلاتی که در ارد وجود دارد رو ببین بعد نظر بده که البته گراش شما هم تو این مشکلات بی تقصیر نیست آخه زمین سهمیه ای چرا باید قیمتش بالا باشه چرا بعد از چند سال بخش شدن نباید حتی یک اداره در این بخش مستقر باشه […]

    1. دوست اردی چطور شما اردی هستید ولی اطلاع ندارید که نمایندگی ادارت آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی و اورژانس در ارد دایر هستن. ثبت احوال هم به زودی نیرو میدند ثبت احوال گراش هم از نبود نیرو به شدت رنج میبره دو سه نفر بیشتر نیستن. درباره فعالیت های بنیاد مسکن گراش در ارد و آسفالت بعضی معابر باید به شما بگم که باور کنید زمانی که گراش از روز اول که جزو لار بود تا موقع شهرستان شدن اداره لار یک وجب هم در گراش آسفالت نکرد گراش به هر جا رسیده از خود مردم بوده

      1. سلام حقیقت اینکه پس ارتقا گراش ارد قربانی شده داشته هایش هم ازدست داده ارد دارای جهاد کشاورزی اموراراضی منابع طبیعی مستقل با حوزه های ارد فداغ اوز بود که با شهرستان شدن گراش به گراش انتقال دتدند با این تحلیل که شهرستان نقلی گراش ظرفیتش پایین است وباید این ادارات در گراش مستقر باشد و………

  5. تنها کلمه ای که در تمامی گفتمانهای جناب فرماندار محترم هست نام ارد است! حتی گراش هم اینقدر نیست چه برسد به بقیه روستاها!!
    چه افاضاتی میفرمایی!!!

  6. باسلام. ما جمعی از اهالی فداغ در خصوص فعالیتهای گسترده عمرانی و بهسازی در فداغ توسط بنیاد مسکن و مدیر شایسته ان مهندس جمشیدی و همکاران محترمشان کمال سپاسگزاری داریم. ان شااله این روند و پروسه هم برای فداغ و هم دیگر روستاها ادامه داشته باشه. البته اگه مدیر بنیاد درخصوص مشکلات زمینهایی که از قدیم الایام در ید و تصرف اهالی بوده و الان بنیاد مدعی اونا میباشه هم ی راهکار عملی که هم رضای خلق و خدا توش باشه انجام بده جزو بهترین و پسندیده ترین کارهاشون لحاظ میشه.

  7. دوست خوبم مطلع جان اداره هایی که گفتی الان شاید بیست ساله که مستقر هستن ما هم از زحمتهای فرماندار محترم نهایت تشکر را داریم ولی باز هم مشکلات در ارد بیداد میکند که توجه بیشتر فرماندار ومسولیین را میطلبد ارد یک رودخانه فصلی دارد که هنگام بارش رحمت اللهی اکثر خانه ها صدمه میبیند و متاسفانه تا کنون هیچ مسوولی حتی کوچکترین اقدامی نکرده و از فرماندار محترم تقاضای مساعت و یاری داریم

  8. با سلام
    آقایان اینکه شما هی می گوئید قیمت تو ارد بالاست خدایی می دونید قیمت واقعی چنده که بنیاد سه میلیون تومن واگذار میشه .الحق و الانصاف ماها که بچه ارد هستیم می دونیم که نسبت به قیمت واقعی خیلی پائین تره .

  9. اردی های عزیز باید برید شکرخداکنید حداقل اولازمین بهتون میدن ودوما با سه میلیون دیگه مثل ما هزینه دویست میلیون تومان زمین ندارید

  10. اردی عزیز الان که قیمت زمین در همه جا سر به فلک کشیده با ۷ میلیون باید کلاهتون رو بندازید آسمان هفتم. قیمت زمین ۲۰۰ متری در گراش ۱۵۰ میلیون تومان همین زمین هایی که تا همین اواخر توسط بنیاد در شهرک های جدیدالتاسیس واگذار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 نظر
scroll to top