بستن

پیش‌نهادهای مسئولین برای کتاب‌خوان کردن مردم

هفت برکه (گریشنا): جلسه‌ی انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گراش به ریاست فرماندار در کتابخانه‌ی عمومی آبشار اندیشه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گریشنا: این جلسه امروز، بیست‌وچهارم آبان ماه بعد از بازدید از نمایشگاه تازه‌های کتاب در کتاب‌خانه‌ی آبشار اندیشه به مناسبت هفته‌ی کتاب، کتابخوانی و کتابدار برگزار شد.
رهبر، مسئول کتابخانه‌های عمومی شهرستان بعد از گرامی‌داشت این هفته تقاضاهای خود را به منظور پیگیری مسئولین بیان کرد.
فرودی، فرماندار شهرستان نیز گفت: « از اعضای حقیقی و حقوقی انجمن کتابخانه‌های عمومی و همچنین آقای رهبر که در این حوزه فعال است تشکر می‌کنم. جلسه و جمعی که در این‌جا گرد آمدیم در استان و پایتخت نیز به همین صورت در حال برگزاری است تا در مورد کتاب و کتابخوانی صحبت شود، چرا که هرچقدر فرهنگ کتاب‌خوانی گسترش یابد، دانایی بیشتر می‌شود و بالتبع معضلات و مشکلات اجتماعی کمتر و باعث پیشرفت و رونق جامعه می‌شود. علم و دانایی زمانی موجب پیشرفت می‌شود که همراه با اعتقادات و ایمان مذهبی باشد و بالعکس ایمان و اعتقادات نیز زمانی ارزش خواهد داشت که با دانایی و دانش همراه باشد. ما مامور شدیم تا فرهنگ کتاب‌خوانی را در جامعه رواج دهیم و هدف از تشکیل این جلسه این است که با اجرای طرح‌ و مصوباتی در این زمینه گام برداریم.»
او در ادامه بیان داشت:«مشکلی که ما در حوزه‌ی کتابخوانی داریم این است که بیشتر مردم به فضای مجازی کشیده شده‌اند و این باعث شده کمتر به سوی کتاب‌خوانی سوق پیدا کنند البته مهم این مساله است که ما دانش و عقلانیت مردم را بیشتر کنیم و می‌بایست از فضای مجازی نیز به نحو‌احسن استفاده کرد.»

roz ketab4
فرودی همچنین اظهار داشت:«متاسفانه امسال در بودجه‌ی ماده ۱۸۰ الزمات بسیرهبرار سختی داشتیم و در بودجه‌ی در نظر گرفته شده‌ی استانی حتی یک میلیون هم اعتبارات فرهنگی نداشتیم. اما با داشتن پروژه‌هایی که کتابخانه‌های عمومی شهرستان دارد ما پنجاه میلیون را برای این منظور به تصویب رساندیم.»
در این جلسه بین مسئول کتابخانه‌های عمومی شهرستان و مهروری، نماینده‌ی شهردار در مورد کسب پروانه‌ ساخت کتابخانه‌ی عمومی و همچنین عوارض در نظر گرفته شده‌ی شهرداری صحبت‌هایی شد که راه به جایی نبرد. همچنین مطرح شد که در جلسه‌ای شهردار پیشنهاد تعویض مکان کتابخانه با توجه به مسائل ترافیکی در مکان فعلی در نظر گرفته شده را داده است. فرماندار با بیان تشکیل جلسه‌‌ی مشترک بین انجمن کتابخانه‌ها و شهرداری در محل فرمانداری به منظور چاره‌جویی حل این مشکلات، این مباحث را پایان داد.
در آخر نیز افراد حاضر در این جلسه با دادن پیشنهاداتی از قبیل، بها دادن به شخصیت‌هایی که اهل کتاب هستند و نویسندگان کتاب و همچنین راه‌اندازی کتابخانه‌های باز در مساجد، بهبود وضعیت فیزیکی کتابخانه‌ها،گسترش و فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی مطالعه‌ی کتاب‌های الکترونیکی و … نظرات خود را ابراز داشتند.
رهبر نیز پیشنهاد داد تا با راه‌اندازی ایستگاه مطالعه در چند نقطه از شهر در زمینه‌ی گسترش فرهنگ کتابخوانی گامی برداشته شود که این پیشنهاد نیز به تصویب اعضا رسید.
تجهیز کتابخانه‌ی ارد و پیگیری آن در اسرع وقت از اداره کل استان، همکاری با نشریات و سایت‌های محلی از جمله گریشنا در زمینه‌ی معرفی کتاب و تشکیل کارگاه نقد کتاب به صورت ماهانه از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح و به تصویب رسید.

از نکات دیگر این روز این بود که نماینده عالی دولت در گراش، عضو افتخاری کتابخانه‌های عمومی شهرستان شد. در پایان نیز فرماندار و اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی از پروژه‌ی ساخت کتابخانه بازدید و در جریان روند پیشرفت احداث کتابخانه عمومی گراش قرار گرفتند.

roz ketab6

roz ketab1

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

4 نظر

  1. عضو افتخاری یعنی چه .کتابخانه باید افتخار کند که ایشان افتخار دادند و عضو شدند یا ایشان باد افتخار کنند که عضو کتابخانه زدند.رواج دستوری کتاب خواندن شدنی نیست .کتاب خوب باید باشد نا خوانده شود .بعد هم کتابخوانی باید از کودکی شروع شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top