n00464508 bشبکه بهداشت و درمان شهرستان گراش، خود را برای اجرای طرح پزشک خانواده آماده می‌کند. مرحله دوم طرح پزشک خانواده در استان فارس، به عنوان اولین استان در کشور، از نیمه تیرماه امسال آغاز می‌شود. دکتر محمد هادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با ایرنا، اجرای این طرح را با هدف اجرای عدالت در سلامت و دسترسی آسان همه مردم و تمامی گروه‌های سنی به خدمات بهداشتی و درمانی مناسب اعلام کرده بود.

طرح پزشک خانواده بر مبنای سیستم ارجاع، بنا شده است به این معنی که فرد بیمار ملزم می‌شود در ابتدای امر به پزشک خانواده خود که یکی از پزشکان عمومی شهر است، مراجعه کند و در صورت صلاحدید و نیاز از طرف پزشک خانواده به سطح ۲ یعنی پزشک متخصص و سطح ۳ یعنی پزشک فوق تخصص ارجاع داده شود. در این طرح هر یک از پزشکان با تحت پوشش گرفتن جمعیت بین پانصد تا دو هزار و پانصد نفر در هر یک از مراکز ارایه خدمات پزشک خانواده، به خدمت رسانی به مردم می‌پردازند.

هر یک از مراکز ارائه خدمات پزشک خانواده از یک تیم ۱۷ نفره تشکیل می‌شود که شامل چهار پزشک عمومی، پرستار، روانشناس بالینی، کارشناس تغذیه، کارشناس مامایی و کاردان‌های مربوطه می‌شود که جمعیت ۱۰ هزار نفری از بیماران را پوشش می‌دهند.

با توجه به جمعیت گراش، چهار مرکز آموزشی درمانی در شهر پیش‌بینی شده است که به گفته شیوا دهقان، مسئول توسعه شبکه و ارتقاء سلامت شبکه بهداشت و مسئول اجرای این طرح در شهرستان گراش، دو ساختمان دیگر مورد نیاز شبکه بهداشت است. او درباره روند اجرایی این طرح توضیح داد: بیست و پنجم اردیبهشت، در نشست ستاد اجرایی شهرستان در محل فرمانداری، با حضور فرماندار به عنوان دبیر جلسه و روئسای شبکه بهداشت و بیمارستان، شهردار، معاونت بهداشتی و روئسای ادارات، در گام اول، برنامه‌ریزی در خصوص اطلاع رسانی به مردم انجام شد و امکانات مورد نیاز شبکه در خصوص اجرای این طرح مورد بررسی قرار گرفت. پیش از این هم در کارگاه آموزشی که به معرفی طرح پزشک خانواده می‌پرداخت، روئسای ادارات، امام جمعه، روئسای دانشکده پیراپزشکی و دانشکده علوم پزشکی به همراه پرسنل شبکه و پرسنل مدیریتی بیمارستان، روز ۳۰ فروردین در دانشکده حضور داشتند.

DSC03033مسئول توسعه شبکه و ارتقاء سلامت شبکه بهداشت، معرفی این طرح در برنامه‌های هفته سلامت و تهیه بروشورهای آموزشی برای پزشکان سطح شهر را نیز از اقدامات گذشته شبکه بهداشت عنوان کرد. دهقان توضیح داد: هم‌اکنون ثبت‌نام پزشکان در حال انجام است و تاریخ ثبت‌نام مردم برای انتخاب پزشک خانواده خود از طریق بیمه اعلام خواهد شد.

شیوا دهقان، مزایای شرکت در این طرح را خدمات رایگان ویزیت، تزریقات و همچنین داروهای در تعهد بیمه‌ها در سطح اول و همچنین پرداخت ۷۰ درصد هزینه‌های مربوط به رادیولوژی و وآزمایشگاه توسط شرکت‌های بیمه اعلام کرد. همچنین افرادی که در این طرح شرکت نکنند، از خدمات بیمه نیز نمی‌توانند استفاده کنند و پرداخت ویزیت، دارو و خدمات دیگر در همه سطوح، به صورت آزاد خواهد بود.

با وجود فرصت دو ماهه تا زمان اجرای این طرح، مشکلات فیزیکی از قبیل راه‌اندازی مراکز ارائه خدمات پزشک خانواده و نرم‌افزاری، مانند اتصال اینترنت پرسرعت، به خصوص در روستاهای شهرستان، دغدغه اصلی مسئولین اجرایی این طرح در گراش است. باید دید با وجود مراجعه اکثر مردم شهر به دو یا سه پزشک عمومی شهر، این طرح با چه کیفیتی اجرا می‌شود.