بستن

تقسیم کار مهندس‌های گراش در پنجمین مجمع عمومی

گریشنا: پنجمین جلسه مجمع عمومی سالانه نظام مهندسی ساختمان شهرستان گراش تشکیل شد.

به گزارش فاطمه ابراهیمی؛ این جلسه که اولین جلسه در دوره ریاست جدید این دفتر است، عصر دوشنبه برگزار شد و مهندسین گراش در جمعی صمیمانه پنج ساعت میهمان سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم پزشکی گراش بودند تا با انجام انتخابات، بازرس و کارگروه‌های جدید برای کمیته‌ها مشخص شود.

هدف از برگزاری این مجمع سالانه، اتخاد تصمیم‌های مهم در راستای پیش‌برد اهداف نظام مهندسی٬ ارائه گزارش‌های بودجه مالی٬ انتخاب ریاست و معرفی کمیته‌های شش‌گانه و تصویب حق عضویت سالیانه است.

یکی از شروط شروع جلسه و رسمیت پیدا کردن مجمع، حضور رییس اداره مسکن و شهرسازی، مهندس مهرابی، و به حد نصاب رسیدن اعضا حاضر در جلسه بود.

اعضای حاضر در جلسه به شصت‌ و یک نفر رسید و با رسمیت پیدا کردن جلسه٬ کار این مجمع ساعت چهار و نیم عصر شروع شد.  مهندس مظفری و علی عظیمی به عنوان ناظر اول و دوم٬ مهندس کارگر، منشی و مهندس ابراهیم وقارفرد نیز به عنوان رییس این جلسه انتخاب شدند تا کار رای‌گیری را شروع کنند.

تشکیل کمیته سیما و منظر شهری لازم است

مهندس مهرابی اولین سخنرانی بود که پشت تریبون رفت و در جمع مهندسین گفت: «بافت و کالبد حال و آینده شهر در دستان شما مهندسین است و اندیشه و تدبیر شما یار و یاور این شهر خواهد بود. ما مهندسین باید نهایت سعی و تلاشمان را برای بهتر‌سازی وظیفه‌ای که در حوزه تخصصی‌مان به ما محول می‌شود، انجام بدهیم زیرا هنگامی که کاری عمرانی دچار فاجعه‌ای شود در ابتدا ما مهندسین در معرض اتهام قرار خواهیم گرفت و انگشت اشاره به سمت ماست.»

maj8

مهرابی به مهندسین جوان خواندن کتاب و برقراری مقررات ملی ساختمان؛ که شامل مجموعه ای از اصول و قواعد فنی است تشویق کرد و گفت: «در ساخت‌و سازها به موارد زیادی باید توجه داشت تا همه چیز طبق روال خودش خوب و مرتب  پیش برود. وقتی پروژه‌ای به ما محول می‌شود ناظر آن خودمان هستیم اما باید وجدانمان را ناظر بر خودمان و کارهایمان بدانیم تا نارضایتی به وجود نیاید.» مهرابی در صحبت‌هایش به اهمیت و تقدس حرفه مهندسی اشاره کرد و گفت:«شغل ما از تقدسی برخوردار است که اگر درخواست مالک ساختمان از نظر فنی و ساخت و ساز با مقرارات دین ما مشکلی داشت حواسمان را جمع کنیم و از انجام آن کار بپرهیزیم.»

مهرابی در پایان صحبت‌هایش به نبود بناهایی باارزش تاریخی در خیابان‌های گراش اشاره کرد و گفت:« ما بناهایی را در خیابان نمی‌بینیم که مرور یک سری خاطرات خوب گذشته برایمان باشد. امیدوارم با تشکیل کمیته سیما و منظر شهری این معضل برطرف بشود.»

خانه‌سازان صاحب خانه می‌شوند

مهندس فرجی، ریاست دوره پیشین این نظام نیز با ارایه گزارشی از دوره قبل گفت:«دفتر نمایندگی از دی ماه سال نود شروع به کار کرد که با توجه به نوپا بودن آن ما با مشکلاتی روبه رو بودیم که با تلاش و فداکاری دوستان آرام آرام همه چیز روال  عادی خودش را در پیش گرفت.»

فرجی به اهم مواردی که از نتیجه حدود هشتاد جلسه که در دوره ریاستش گرفته شده بود اشاره کرد و گفت:« مهندس قائدی، شهردار سابق مکانی را در اختیار ما قرار داد تا بتوانیم فعالیتمان را شروع کنیم. بعد از شروع فعالیتمان نوبت استخدام کارمندان بومی بود.»فرجی به موارد دیگری از جمله پیگیری و تلاش در جهت ارایه خدمانت مهندسی از طریق مهندسین بومی شهرستان و استفاده از قوای بلقوه مهندسین بومی شهر مانند استفاده از خدمانت مهندسین ناظر و تاسیسات برای پروژه‌ای بزرگ با مصالح بنایی برای اولین بار اشاره کرد.

او  در پایان صحبت‌هایش با خبری خوش مهندسین را برای آینده‌ای نه چندان دور خوشحال کرد و گفت:« زمینی به متراژ هزار متر مربع جهت ساختمان برای دفتر نمایندگی گراش خریداری شده که تا به امروز منتظر مجوز ساخت و ساز و تامین بودجه هستیم.»

maj7

۷۸ درصد افزایش درآمد نظام مهندسی

فضلی، بخشدار گراش، سومین سخنران این مجمع بود و گفت: «تنها کسی که در این جمع مهندس نیست منم. اما به عنوان یک میهمان از زحمات شما مهندسین برای اعتلای فرهنگ مهندسی و نظام قوانین ساختمان تشکر می‌کنم.» فضلی با توجه به میراث‌های ارزشمند و تاریخی در گراش گفت:« با دیدن این میراث متوجه مهندسی متبحر و علمی و دست‌های پرتوانشان می‌شویم که در ساخت این بنا نقش داشته است و همین مهندسین نقش مهمی در اعتلای فرهنگ یک کشور دارند. »

فضلی در خصوص استانداردسازی ساختمان‌ها گفت:«با توجه به نیاز امروز جامعه ما به مقوله استاندارد نگاه ویژه مهندسین را می‌طلبد تا به آن توجه داشته و در ساخت و سازهایشان از آن غافل نشوند تا خدایی ناکرده با به وجود آمدن پدیده‌های ناگواری همچون آب و هوا ی نامساعد و زلزله شاهد اتفاقات ناگواری نباشیم.» او همچنین افزود:«یک مهندس، در گذشته٬ امروز و فردا نقش مهمی را ایفا می‌کند.»

بعد از صحبت‌های بخشدار گراش، از مهندسین دوره پیشین و دوره جدید دفتر نظام مهندسی تقدیر شد. و بعد از آن مهندس علی اکبر قاسم‌نژاد، ریاست جدید دفتر نمایندگی به پشت تریبون رفت و به موارد مهمی که در دوره ریاستش انجام گرفته اشاره کرد و گفت: «از ابتدای آبان ماه قرارداد‌های بیمه مهندسین را بازنگری کردیم و از نو با شرکت بیمه دانا قرارداد‌هایی را منعقد کردیم که این قرارداد مزایایی نسبت به بیمه قبلی مهندسین داشت. مهم‌ترین کاری که در این دو ماه ریاست‌ام وقت زیادی را برای آن گذاشتیم آماده‌سازی سه طرح و نقشه معماری دفتر نمایندگی جدید بود که توسط مهندس بنان و کمک دیگر مهندسین آماده شد و در نتیجه یک طرح به مرحله تصویب رسید که در حال حاضر منتظر مجوز ساخت از شهرداری و تامین بودجه از استان هستیم.»

مهندس مسعود عبدالهی، خزانه‌دار نظام نیز به ارایه گزارشات مالی پرداخت و گفت:« هفتاد و هشت درصد افزایش درآمد شش ماهه اول سال نود و سه نسبت به سال قبل داشتیم که این مورد خوشایندی است.»

انتخابات کمیته‌های نظام مهندسی

مهندس احمد علی عبدالهی و مهندس حسن‌زاده در پایان با آرا اکثریت مهندسین به عنوان بازرس اصلی و علی‌البدل انتخاب و سرگروه کمیته‌های شش گانه نیز معرفی شدند.
کمیته عمران را مهندس فرجی و مهندس فدایی تشکیل دادند در کمیته معماری و شهرسازی؛خانم کهنسال و مهندس ایزدی فعالیت می‌کنند در کمیته تاسیسات؛ مهندس کارگر و مهندس عباسی مشغول خواهند شد. مهندس نورالدینی و مهندس عبدالحسین مهرابی، کمیته فرهنگی و رفاهی را برعهده گرفتند. کمیته آموزشی به مهندس دلاور و مهندس جهانبانی سپرده شد. مهندس هنرور و مهندس فرهادی در کمیته کنترل و ارزیابی فعال خواهند بود. در کمیته IT؛ مهندس نوروزی و مهندس مجید شمسی حضور خواهند داشت و مهندس هادی‌پور و مهندس سرخی؛ کمیته سرمایه‌گداری و مسکن را اداره خواهند کرد.

maj11

4 نظر

  1. ۱. به معماری اسلامی و بومی توجه بیشتری باید شود.
    ۲. از مصالح مناسب با اب هوای گرم و خشک، و سرد و خشک منطقه باید در بناها استفاده شود.
    ۳. در یزد و اصفهان تخفیف هایی برای مالکین که به نمای ساختمان خود(باآجر نما) می پردازند داده میشود.(نمای ساختمان های مختلف یکدست شده است)
    خاصیت خاک و مصالح ساخته شده از آن، در گرما؛خنک و در سرما گرم است مثالش خانه های خشتی قدیم که در تابستان خنک ودر زمستان گرم است و به نسبت کمتر نیاز به استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی میباشد.
    بر خلاف سنگ و ….
    اذارات و ارگان های مانند:شورا وشهرداری،آبفا،برق و گاز باید پیگیر این قضایا باشند، چون در زیبایی شهر و صرفه جویی در مصرف انرژی بسیار موثر است.
    ۴. نکته بعد راجع به مزایای مواردی است که ذکر خواهد شد و نباید فراموش شود: سرداب(در تابستان خنک و در زمستان گرم می باشد)، حوض (البته با استفاده بهینه از آن و صرفه جویی در مصرف آب،خنک شدن فضای حیاط، شستشو و آبیاری گلدان و باغچه)، مخزن آب پشت بام(بشکه و…)، آب انبار(ذخیره آب خصوصا در موارد قطعی آب و کمبود آن) باغچه(به فراخور،برای کشت سبزی، گل و گیاه و درخت به خصوص نخل، زیتون، کنار، پسته، توت، سپستان و… درختان مقاوم در برابر گرما و کم آبی)
    قابل ذکر است که دکتر آهنگ کوثر پدر آبخیز و آبخوانداری ایران
    گفته است که در جنوب ایران دو مزیت در خانه هاست که باید حفظ شود، مخازن آب(آب انبار و حوض).
    ۵. اندیشیدن تدابیری در جهت صرفه جویی در مصرف انرژی(خصوصا آب و برق)استفاده از مهتابی، لامپ کم مصرف و led، استفاده بهینه از آب باران و ذخیره آن در برکه و مخازن در خانه ها، استفاده از آبهای فاقد مواد شوینده جهت آبیاری باغچه هاو….

  2. جناب یه پا مهندس.پیشنهادات شما عالیه.من اگر بخوام نمای ساختمان رو بر حسب شرایط محیطی آجر کاری کنم.وقتی میبینم نمای ساختمانهای آجری موجود یا به سبب کمی کیفیت یا بر حسب شرایط محیطی زود از ریخت افتاده اند مجبورم از مصالحی استفاده کنم که حداقل حفظ ظاهر ساختمان رو داشته باشه.

  3. این روزها سرداب ها فقط انبارین.هیچکس پای رفتن روزانه به زیرزمین و استفاده نشیمنی را ندارد…دیگر اینکه ما گیج مانده ایم لامپهای ال ایی دی واقعن سرطان زا هستند یا تبلیغات سوء می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top