بستن

توزیع نهال پسته در اداره منابع طبیعی

گریشنا: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گراش به متقاضیان احداث باغ پسته، تعدادی نهال پسته با قیمت و کیفیت مناسب عرضه می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره منابع طبیعی و ‌آبخیزداری؛ تعداد هزار و سیصداصله نهال پسته مورد تایید کارشناسان کشاورزی و منابع طبیعی با قیمت و کیفیت مناسب به متقاضیان احداث باغ پسته تحویل داده می‌شود. این نهال‌ها‌ی پسته به دلیل مقاومت در برابر شرایط آب‌وهوایی جنوب کشور و مقاومت در برابر شوری آب و خاک و همچنین کم‌آبی از نهالستان یزد، انتخاب و تامین شده است. متقاضیان جهت تحویل نهال می‌توانند به آدرس بلوار صیاد شیرازی، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گراش مراجعه کنند. و یا برای هماهنگی با شماره‌ی مهندس حسین کارکن: ۰۹۱۷۳۸۳۴۰۹۶، مهندس مصطفی شادرام: ۰۹۱۷۳۸۳۰۰۶۰، مهندس امیر رضا امیر عضدی: ۰۹۱۷۷۱۰۴۲۱۷ تماس بگیرند.

اداره‌ی منابع طبیعی و آب‌خیزداری شهرستان برای آشنایی بیشتر همشهریان و متقاضیان با نحوه‌ی کاشت و نگهداری نهال‌های پسته، مطلبی را آماده کرده است که آن را با هم می‌خوانیم:

pesteh

مقدمه:
پسته گیاهی است که از دیرباز در نقاط مختلف ایران کشت می شده است و جنگل های وحشی پسته در ناحیه شمال شرق ایران به ویژه مرز افغانستان و ترکمنستان وجود دارد و گمان می رود که درخت پسته حدود ۴-۳ هزار سال قبل در ایران اهلی شده و مورد کشت و کار قرار گرفته است. درخت پسته دو پایه است و برای تولید میوه به وجود هردو درخت نر و ماده نیاز است . گلهای درخت پسته فاقد گلبرگ و دارای غده های شهد ساز بوده و زنبورهای عسل را به خود جلب نمی کنند و گرده گل توسط باد پراکنده می شود . درخت پسته برگ ریز بوده ، در پائیز خزان نموده و زمستان را در خواب می گذراند . ریشه زائی درخت پسته محوری و عمودی بوده و قدرت تولید ریشه فرعی در درخت پسته ضعیف است . مرحله نونهالی درخت پسته طولانی بوده و تاقبل از پنج سالگی درختان ، میوه کمی تولید می کنند و از ۱۰ تا ۱۲ سالگی باردهی کامل و اقتصادی درخت آغاز می شود .در این نوشتار سعی شده به طور خلاصه و مفید، مطالب کاربردی به زبان ساده بیان شود.
الف) شرایط آب و هوایی
نیاز سرمایی درخت پسته از ۶۰۰ ساعت با دمای کمتر از ۷ درجه سانتی گراد برای رقم کله قوچی تا ۱۲۰۰ ساعت با دمای کمتر از ۷ درجه سانتی گراد برای رقم اکبری متفاوت بوده و مقدار آن بطور متوسط ۱۰۰۰ ساعت زیر ۷ درجه سانتی گراد در نظر گرفته می شود . عدم تامین سرمای مورد نیاز درخت پسته موجب تاخیر در گلدهی ، گلدهی نامنظم ، کاهش تعداد برگچه های برگ ، تولید برگهای غیر طبیعی و ساده و … می شود . کشت و پرورش پسته از عرض ۲۷ درجه شمالی تا عرض ۴۲ درجه شمالی انجام می شود . اغلب درختان پسته در ارتفاع ۲۰۰۰-۹۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته اند . درخت پسته قادر به تحمل دمای ۴۵ درجه سانتی گراد در تابستان و دمای ۲۰- درجه سانتی گراد در زمستان می باشد . برای داشتن حداکثر محصول میزان حداکثر رطوبت نسبی بایستی کمتر از ۳۵% باشد .
ب)بافت خاک
مناسبترین بافت خاک جهت کاشت پسته بافت شنی لومی می باشد ( ۷۰-۶۰ درصد شن ، ۳۰-۲۰ درصد سیلت یا لای و ۲۰-۱۰ درصد رس ) . در خاکهای نامرغوب ، گودالی به قطر ۵/. تا ۱ متر و عمق ۵/۱ ایجاد و اقدام به ریختن خاک مرغوب و مقداری کود های آلی گردد.
پ) آبیاری
معیارهای کیفی جهت آب مناسب برای آبیاری باغات پسته عبارتند از : حداکثر شوری ۴ میلی موس بر سانتی متر ( بعلت مقاوم بودن درخت پسته به شوری ، آبیاری با آبهای دارای ۸ میلی موس بر سانتی متر شوری نیز برای درختان پسته انجام می شود) با وجود این که پسته استقامت زیادی به بی آبی دارد، لکن نباید از آب دادن آن مخصوصاً در سنین ابتدایی غفلت شود. آبیاری به طور متوسط بسته به بافت خاک و سن درخت به شرح زیر توصیه می شود: (به جز فصل زمستان)

درخت با سن ۱ تا ۳ سال: دور آبیاری ۷ الی ۱۰ روز
درخت با سن ۳ الی ۶ سال : دور آبیاری ۱۲ الی ۲۰ روز
درخت با سن ۶ سال به بالا : دور آبیاری یک ماه
باید توجه داشت زمانی که دور آبیاری یک ماهه است، در هر آبیاری آب زیادی به درخت داده شود تا رطوبت کاملا به عمق خاک نفوذ کند.
ت) هرس و پیوند
هرس یعنی بریدن شاخه های اضافی و این عمل در زمستان انجام می شود. پس از فرم دهی درخت در سال های بعد از پیوند و قبل از باردهی، هرس اهمیت دارد که شامل شنگ کردن شاخه ها، سر بر داری و حذف پاجوش ها می باشد. هرس باعث درشت شدن میوه درخت و تا حدی یکنواخت شدن باردهی در سالهای مختلف می شود. جهت پیوند نهالهای پسته ، در اسفندماه نهال های ۳-۲ ساله سربرداری شده و پس از رشد جوانه های جانبی بر روی پایه سربرداری شده ، حدود ۳ شاخه جانبی برروی پایه اصلی نگهداری شده و سایر شاخه ها حذف می شوند. زمان مناسب جهت پیوند نهال های پسته بطور عمده اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد می باشد . هرس فرم مناسب جهت درختان پسته ، هرس فرم جامی و شلجمی می باشد .
ث) کود دهی
کود دامی گوسفندی و گاوی مورد استفاده باید کاملا پوسیده باشد. بهتر است کود مرغ نیز با کودهای گوسفندی یا گاوی مخلوط شود و در شیاری به عمق حداقل ۴۰ سانتیمتر بسته به سن درخت و عرض ۴۰ سانتیمتر در انتهای چتر سایه انداز درخت دفن شود. فصل کود دهی فصل خواب درختان یعنی زمستان است. مخلوط کردن کود کامل شیمیایی ( N-p-K ) نیز با کود حیوانی مورد استفاده مطلوب می باشد.
دادن کود شیمیایی ازته (سولفات آمونیم و سولفات پتاسیم) در مناطق با آب و خاک شور در نیمه دوم اردیبهشت ماه جهت افزایش جوانه های رویشی و زایشی، در نیمه دوم تیرماه جهت پر شدن دانه های پسته در درختان بارده مناسب است. استفاده از کودهای مایع و جامد میکرو در فصل رشد درخت بسته به نوع کمبود و مشاوره با کارشناسان کشاورزی همزمان با سمپاشی و یا به صورت مستقل بسیار مناسب است. بعد از برداشت پسته ، دادن کود روی به صورت محلول پاشی توصیه می شود.
ج) فاصله کاشت
مناسب ترین فاصله ردیف ها ۶ تا ۷ متر و فاصله بین درختان ۳ تا ۴ متر می باشد. البته فاصله بین ردیفها ۴ تا ۶ متر و بین درختان ۲ تا ۳ متر قابل تحمل می باشد. نسبت مناسب درختان نر به درختان ماده نسبت ۱ به ۹ است.
چ) دلایل پوکی پسته
۱- مهمترین عامل پوکی پسته عدم وجود گرده نر که ناشی از کمبود درخت نر می باشد. در صورت کمبود درخت نر حتما گرده افشانی مصنوعی انجام دهید.
۲- عدم رسیدگی و توجه کامل به درختان از جمله آبیاری کم و نامنظم، ندادن کود حیوانی و هرس نکردن درختان و غلبه آفات در باغ باعث پر نشدن مغز پسته و یا ریزش جوانه های سال بعد می شود.
ح) آفات مهم پسته
۱- پسیل پسته، که حشره زرد رنگ کوچکی است و در حال حاضر بیشترین خسارات را وارد می کند و موقع خسارت شدید، پای درخت شکرک ایجاد می شود.
۲- کنه درختان پسته که این آفت با چشم معمولی قابل مشاهده نیست و علائم آن اینکه ابتدا برگها سبز تیره و سپس حالت چرمی رنگ می شوند.
۳- شپشک پسته، این آفت کاملا روی برگها و خوشه ها قابل مشاهده است و درخت مورد حمله محصول آن اغلب پوک و نیم مغز می شود.
خ) برداشت پسته
۱- پسته را وقتی کاملا رسید برداشت نمایید.
۲- برداشت را ساعتهای اولیه روز شروع نموده و محصول برداشت شده را زیر سایه و یا جای خنک قرار دهید.
۳- قسمتهای آلوده به آفت را در باغ جداگانه برداشت نمایید.
۴- محصول برداشت شده را سریعا به مراکز فرآوری پسته که تمام اتوماتیک و بهداشتی است انتقال دهید تا سریعا پوست گیری و جداسازی شود. به این ترتیب رنگ پوسته سخت پسته سفیدرنگ و بازاری پسندی مناسب خواهد داشت.

5 نظر

  1. چرا منابع طبیعی به کار أصیلی خودش نمیرسه
    کوه گراش پور بود از بادام و بنه چرا همه نابود دارن میشن و شما هم چشمتون رو بستید؟
    چرا با دزدهای طبیعت برخورد نمیکنید
    اقایون مدواخ ساز دست زدن به دزدی از کوه تمام درختهای رو قطع کردن برای مدواخ چرا باشون برخورد نمیکنید
    پسته نخواستیم با تخریب کنندها طبیعت گراش برخورد کنید نکنه باز میخواهید زمین واگذار کنید به اقایون برای پسته تا بعد به قیمّت میلیاردی بفروشن
    چرا منابع طبیعی و جهادکشاورزی تمام زمینها رو قانونی به حساب خودشون و غیر قانونی به حساب دولت واگذار کردن و به باغ شهری تبدیل کردن
    کاش خدا شناس بودیم نه ثروت شناس

  2. سلام آقا مجتبی
    بنظر شما تا مردم با اداره منابع طبیعی همکاری نکنند میشه جلو قطع کردن درختها ویا به قول شما تخریب کننده های طبیعت رو گرفت ؟مگه منابع طبیعی چند تا نیرو داره که بتونه ۲۴ ساعته تمام منابع طبیعی خودش رو زیر نظر داشته باشه تا سو استفاده کنندگان از طبیعت دست به کار خلاف قوانین این اداره نزنند شما که میدونیدآقایون مدواخ ساز دست زدن به دزدی از کوه تمام درختهای رو قطع کردن برای مدواخ چرا به منابع طبیعی خبر ندید هم تلفن داره هم توشهره میشه حضوری رفت وهم نامه وایمیل و…
    پس باید دست در دست هم دهیم به مهر تا میهن خویش راکنیم آباد
    کاش به جای صحبت عمل میکردیم

  3. دوستدار طبیعت عزیز
    کاش میشد همه صحبتها رو کرد
    من اول به حرفهام عمل میکنم بعد انتقاد میکنم
    متاسفانه منابع طبیعی گراش هیچ کاری انجام نمیده خودشون هم خوب میدونند من چی دارم میگم
    موفق باشی

  4. آخ‏ ‏جون‏ ‏یعنی‏ ‏تو‏ ‏گراشم‏ ‏میشه‏ ‏پسته‏ ‏کشت‏ ‏و‏ ‏برداشت‏ ‏کرد‏ ‏؟؟؟‏!‏!!یعنی‏ ‏میشه‏ ‏واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top