بستن

حافظ نوجوان قرآن: همین که خدا حب قرآن را در دلم انداخته، برایم کافی است

حمید بهرامی، روابط عمومی مجمع‌القران فاطمیون گراش؛ منیره‌سادات معصومی، دختر نوجوان دوازده‌ساله‌ و از حافظان کل قرآن شهر است. او سال گذشته توانست با شرکت در دوره‌ی حفظ یک‌ساله قرآن کریم که از سوی مجمع القرآن فاطمیون شهر گراش برگزار می‌شود، در طول یک سال حافظ کل قرآن شود. او خود را این‌‌طور معرفی می‌کند: «منیره‌سادات معصومی هستم، دوازده‌ساله. کلاس چهارم را تمام کردم و امسال به کلاس پنجم می‌روم. یک خواهر و برادر بزرگ‌تر از خودم دارم و خودم فرزند آخر خانواده هستم.»

کیفیت حفظ او و اخلاق حسنه‌ای که از حرکات و سکنات‌اش هویداست، به علاوه سن کم (معصومی در زمان حفظ، کودکی ده‌ساله بود) ما را بر آن داشت تا با او گفت‌وگویی داشته باشیم. چگونگی حفظ او، شرایط خوابگاهی و سختی و مسائل حفظ یک‌ساله، موضوعاتی است که در مورد آن صحبت کردیم. در بخشی از صحبتمان هم با مادر و پدر او هم‌کلام شدیم.

عصر سه‌شنبه، یازدهم شهریور، بعد از این که مدتی از زمان حافظ کل شدن معصومی می‌گذرد، مهمان خانواده‌ی باصفای معصومی شدیم. در قدم اول، استقبال گرم اعضای خانواده‌ی او و آرامش آنان ما را مطمئن ساخت که چنین گلی قطعا در چنین بوستان پرمهری پرورش یافته که تا این حد خوش‌عطروبو است. در پایان این گفت‌وگوی صمیمانه نیز منیره‌سادات به همراه پدر، مادر، خواهر، پدربزرگ و مادربزرگش که در این مدت شنونده بحث ما بودند، عکس یادگاری گرفتند.

 

 

masomi1

چگونه با برنامه حفظ آشنا شدید؟

منیره‌سادات: من از اول خیلی علاقه داشتم. دارالقرآن می‌رفتم و جزء سی را هم حفظ می‌کردم،. قبلا هم دوست داشتم در دوره‌ی حفظ یک‌‌ساله شرکت کنم اما فقط مخصوص پسرها بود و برای دخترها برگزار نمی‌شد. اما سال گذشته، پیامک تبلیغاتی برگزاری این دوره‌ها برایم ارسال شد و مامانم هم در نماز جمعه شنیده بود. به علاوه مادر دوستم، خانم قائدی، که خودش هم از حافظان است، گفته بود که دخترم قرار است در این دوره شرکت کند، اما مشکلی که این وسط بود، سن کم من بود که می‌ترسیدیم شاید به خاطر سن کم پذیرش نشوم. بالاخره با اصرار زیاد بعد از یک هفته وارد خوابگاه شدم.

حالا وارد خوابگاه شدی، بعد چه اتفاقی افتاد؟
منیره‌سادات: (با خنده) چند روز اول که در خوابگاه بودم خیلی گریه می‌کردم، یا خودم را به مریضی و شکم درد می‌زدم که بهانه‌ای داشته باشم که من را از آن‌جا بیرون ببرند! می‌گفتم من نمی‌خواهم. به دوستانم می‌گفتم من می‌خواهم بروم. بعد باخبر شدم که پنج‌شنبه مرخصی است. خیلی خوشحال شدم که می‌توانم به خانه بروم. اوایل سخت بود، گاهی حتی از همه چی خسته می‌شدم و می‌گفتم که می‌خواهم کلا همه چیز را رها کنم و به خانه برگردم، مثلا وقت‌هایی که سرکلاس خوب جواب نمی‌دادم و یا وقت‌هایی که درس نمی‌خواندم. اما همان وقت هم با این که خیلی سختم بود، به خودم می‌گفتم که می‌دانم این‌ها همه به سود من است. من اول که وارد شدم، خانم صفرپوری خودش می‌داند وضعم خراب بود، اما به مرور هر چی می‌گذشت مدام به خودم می‌گفتم نه، من از همه چیزم زدم تا حافظ بشوم. ‌ظهرها نمی‌خوابیدم و به خودم می‌گفتم هر طور شده من باید این صفحه را حفظ کنم. مامانم و خانم صفرپوری (مسئول واحد خواهران) به من می‌گفتند پشت هر سختی آسانی است. مدام این جمله را با خودم تکرار می‌کردم و خیلی به من کمک می‌کرد.

چگونه سختی‌ها برایت آسان شد؟

منیره‌سادات: از وقتی برنامه‌ریزی کردم، همه چیز عوض شد. اوایل با این که درس‌ها خیلی کمتر بود، چون برنامه‌ریزی نداشتم، اصلا نمی‌توانستم درست حفظ کنم. اما بعدا برنامه‌ریزی کردم. می‌گفتم از صبح تا قبل از ظهر باید کار ده درس به علاوه حفظ‌م را تمام کنم. اگر تمام نمی‌کردم به خودم اجازه نمی‌دادم ظهرها بخوابم. عصر دوره‌ام را می‌خواندم و شب هم تمرین دو درس را انجام می‌دادم.

در چه صورتی می‌توانستی بهتر حفظ کنی؟

منیره‌سادات: من خودم معنای آیات را کمتر می‌خواندم، اما وقتی بعضی قسمت‌ها را بچه‌ها به من می‌گفتند، خیلی تاثیر داشت و بیشتر در ذهنم می‌ماند. به علاوه وقت‌هایی که فکرم راحت‌تر بود بهتر حفظ می‌کردم.

با بعضی‌ها موافقی که می‌گویند آرامش فکری دست خود آدم نیست و به شرایط اطراف ربط دارد؟
منیره‌سادات: نه! بیشتر دست خودم بود. اگر گاهی کسی چیزی می‌گفت، آدم باید تسبیح دستش بگیرد و بگوید: «استغفرالله ربی و اتوب الیه». آدم ذهنش قشنگ از افکار منفی پاک می‌شود. من خودم وقتی اعصابم خرد بود یا ناراحت بودم، این کار را می‌کردم و می‌رفتم در یک جای ساکت، خودم تنها، حفظ می‌کردم.

با صحبت‌های منیره‌سادات شادی را در چهره مادرش می‌شد کاملا حس کرد، از مادر منیره‌سادات می‌پرسیم: چرا دخترتان را به دوره‌ی حفظ یک‌ساله فرستادید؟

مادر: منیره خودش خیلی شوق و علاقه داشت. از وقتی کوچک‌تر بود می‌دیدیم که خیلی بااستعداد است. می‌خواستیم بفرستیم‌اش مدرسه تیزهوشان، اما منصرف شدیم. چون واقعا استعدادش را داشت. مثلا وقتی به او می‌گفتم بنشین این صفحه را حفظ کن، می‌دیدم خیلی زود حفظ می‌کند. به پدرش هم می‌گفتم این بچه دارد حیف می‌شود، چون در شهر هم جایی نبود که برود و استعدادش را شکوفا کند. تا این که شنیدم موسسه برای دختر خانم‌ها هم افتتاح شده است. با خودش هم صحبت کردم و گفتم که اگر دوست داری برو، اجباری نیست. که البته خودش هم با علاقه گفت می‌روم.

به نظرشما خانواده چقدر می‌تواند تاثیر‌گذار باشد؟

مادر: خانواده خیلی تاثیر دارد. اگر از اول خانواده فرزندشان را در این راه‌ها بفرستند، بچه‌ها هم علاقه خودشان را در این زمینه نشان می‌دهند. مثلا بچه‌ای که از اول هر آهنگی را گوش کند و هر لباسی بپوشد، وقتی بزرگ شد فرق می‌کند با بچه‌ای که این طور نبوده است. مثلا از همان کودکی پدرش خیلی روی این مسائل حساس بود. الان هم الحمدلله برای حجاب و نماز سختی‌ای نکشیدم که مجبورش کنم و مدام تذکر دهم. خیلی‌ها از من می‌پرسند که چطور بچه‌هایم بدون این که به آن‌ها سخت بگیرم نماز می‌خوانند؟‌ من جواب می‌دهم: چون خودم هم سر موقع نماز می‌خوانم، اگر هم گاهی قضا شد، ناراحت می‌شوم و می‌گویم چرا من را بیدار نکردید. به نظر من بیشتر بچه‌ها از خانواده تاثیر می‌پذیرند تا چیز‌های دیگر. یادم می‌آید زمانی که خودم کوچک بودم، از بس علاقه به حفظ قرآن داشتم، تا مادرم از خانه بیرون می‌رفت، سریع در خانه را می‌بستم و با عجله کارهای خانه را انجام می‌دادم تا زودتر تمام شود و وقت کنم قرآن حفظ کنم. خودم هم خیلی علاقه به حفظ قرآن داشتم از کودکی.

به نظر شما چرا منیره‌سادات وارد حفظ یک‌‌ساله شد و الان حافظ کل قرآن هستند؟

مادر: چون خودش خیلی علاقه داشت، پدرش هم خیلی علاقه داشت، البته اراده خودش هم خیلی قوی بود، بچه‌ام خیلی سختی کشید، خیلی دوری‌ها را تحمل کرد. گاهی بیدار می‌شدم از خواب، و می‌دیدم بچه‌ام نخوابیده است. گریه‌ام می‌گرفت. این خیلی برای مادر سخت است که بچه‌‌ی کم سن‌وسال‌اش از او جدا شود، اما خدا را شکر سرپرست و مسئولین به او اجازه می‌دادند که گه‌گاهی بیاید خانه. پدر و برادرش هم برایش هر چه می‌خواست فراهم می‌کردند. چون پسرم با خواهرش خیلی صمیمی است. خیلی نگران بودم که این دوری به او هم فشار بیاورد و خیلی غصه این مساله را هم می‌خوردم.

الان که منیره‌سادات برگشته، اخلاقش خیلی عوض شده. هر وقت چیزی ازش می‌پرسی با دقت و قشنگ برایت توضیح می‌دهد. در هر مساله‌ای که پیش می‌آید، آیه‌ای می‌خواند و من اشک شوق می‌ریزم. مدل صحبت کردن‌اش تغییر کرده. بزرگ‌تر شده. دیگران هم حالا روی او یک حساب دیگری باز می‌کنند. چیزی که خیلی در این دوره یاد گرفته، نظم است. البته قبلا هم منظم بود و کاری به بقیه نداشت. شب سر موقع می‌خوابید و صبح خودش همیشه زود بیدار می‌شد. الان این نظم باز هم از قبل بیشتر شده است.

زمانی که منیره سادات کوچک‌تر بود، فکر می‌کردید یک روزی به این مقام برسد و حافظ شود؟

مادر: نه! فکرش را نمی‌کردم. آرزو داشتم اما فکرش را نمی‌کردم. اینجا بود که خانم صفرپوری حدیثی را ذکر کردند که «اگر پدر یا مادری دوست داشته باشند و آرزویشان باشد که فرزندشان قرآنی شود، محال است یکی از بچه‌هایش قرآنی یا حافظ قرآن نشود.»

masomi2

 لحظه‌ای که دخترتان برگشت چکار کردید؟

مادر: (با اشک) روزهای آخر خیلی سخت بود. منیره هی به من زنگ می‌زد و می‌گفت مامان حالا به نظرت من حافظ می‌شوم؟ من هم می‌گفتم آره، توکل بر خدا کن، حتما حافظ می‌شوی. واقعا هر مادری می‌خواهد که بچه‌اش سعادت‌مند شود،. این همه زحمت و خرج برای بچه‌ها می‌کنیم تا به یک جایگاهی برسند و الحمدلله الان منیره خیلی جایگاه خوبی دارد. ان‌شاالله.
باز از حافظ نوجوان شهرمان می‌پرسیم که آیا در مسابقه‌ای تا قبل از این شرکت کرده و مقامی کسب کرده است؟

منیره‌سادات: بله، در مسابقات قرآن و نهج البلاغه شرکت می‌کردم. همیشه هم سعی می‌کردم شرکت کنم. هر وقت مقامی نمی‌آوردم هم ناراحت نمی‌شدم و می‌گفتم اشکال ندارد و دوباره شرکت می‌کردم. تا الان هم حدود ده، پانزده لوح تقدیر و … دارم.

از این که یک سال خوابگاه باشی و از درس‌ و مدرسه عقب بمانی و از دوست‌هایت جدا شوی مشکلی برایت پیش نیامد؟

منیره‌سادات: خیلی‌ها این را به من می‌گفتند. حتی همان اوایل هم خیلی‌ها می‌گفتند که برگرد مدرسه. اما من با وجود دلتنگی‌ای که داشتم، می‌گفتم‌ مدرسه‌ام را بالاخره می‌توانم به نوعی جبران کنم، یا حداکثر حتی جهشی بخوانم. همین که خدا حب قرآن را در دلم انداخته، برایم کافی است و خوشحال‌ام از تصمیمی که گرفتم.

دوست‌هایم هم گاهی می‌گفتند برگرد، ما رفتیم جلو و تو عقب ماندی،. اما من می‌گویم قرآن چیز دیگری است. گاهی حتی دوستان صمیمی‌ام رفتارشان با من کمی سرد بود، اما من دیگر کاری به این چیزها نداشتم. می‌گفتم همین که خدا خودش قرآن را در دلم انداخته با ارزش است.

بعد از صحبت با منیره سادات و مادرش، صحبتی نیز با پدرش داشتیم، پدر او، حسین معصومی، با خنده به ما می‌گوید:

پدر: خیلی خوشحال‌ام که دخترم را فرستادم. اخلاق و رفتارش خوب بود، خوب‌تر هم شده است. در درس‌ها قوی‌تر شده. اطرافیان و فامیل علاقه‌شان به او حالا چند برابر شده است. وقتی که فهمیدم تصمیم به رفتن گرفته، به او گفتم از همه لحاظ کمک‌اش می‌کنم و حمایتش کردم. در این مدت هم که سعی می‌کردم از خیرین برای مجموعه کمک بگیرم، برای خیرین هم خیلی جالب بود که چطور در یک سال بچه‌هایی هم‌سن دختر من می‌توانند حافظ شوند و خیلی هم می‌گفتند که یکی از معدود مکان‌هایی است که چنین بازدهی بالایی دارد.

می‌دانستید که دخترتان یکی از معدود حافظان شهرستان با این سن کم هستند؟

پدر: (با لبخند) خبر نداشتم، اوایل منیره‌سادات به خاطر درس و این جور مسائل خیلی می‌ترسید که ضربه نخورد، اما من به او دلداری می‌دادم. می‌گفتم هیچ‌وقت در هیچ کاری ترس به دلت راه نده. دخترم بهم می‌گفت آقا سر نماز که می‌نشینی برایم دعا کن. من هم می‌گفتم ان‌شاالله که نه فقط بچه‌ی من بلکه همه بچه‌ها خدا به آن‌ها توفیق بدهد که با قرآن مانوس شوند و حافظ قرآن شوند. الان هم خیلی خوشحال‌ام و امیدوارم ثمرات این کار مثبت به شهر و به کشور برسد.

masomi3

8 نظر

  1. به منیره خانم و خانوادَش به خاطر این اتفاق خوب و زیبا تبریک میگم.. ان شاالله در زیر سایه قرآن سالم و سلامت و موفق باشند.. خدا قوت..

  2. خارج کردن دانش‌آموزان از مدرسه به هر عنوان و جلوگیری از تحصیل آنان به هر عنوان بر خلاف قانون است.
    نکته تاسف‌بار این که آموزش و پرورش به جای برخورد با این مورد از آن حمایت هم می‌کند و به پشتوانه یکی از معاونین آموزش و پرورش مجمع‌القرآن به رایگان سال‌ها از امکانات آموزش و پرورش استفاده می‌کند.
    از امام جمعه و فرماندار می‌خواهیم هر چند این کار به ظاهر برای ترویج قرآن است اما به دلیل که برخلاف قانون است با آن مخالفت شود. و حفظ قرآن از سنین بالاتر آغاز شود تا کودکان تحصیلات عادی خود را بگذرانند.
    بر اساس قانون تحصیلات تا پایان دوره متوسطه اول اجباری است و والدین حق ندارند از تحصیلات فرزندان خود جلوگیری کنن.

    اگر حرف من را قبول ندارید این هم از خبرگزاری مهر:
    معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در تدوین برنامه ششم توسعه پیشنهاد داده ایم از پایه اول ابتدایی تا پایه نهم متوسطه تحصیل اجباری شود.
    محمد دیمه ور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اجباری شدن تحصیل اظهار کرد:اجباری شدن تحصیل در برنامه چهارم توسعه عنوان شده است و در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان نیز آمده است.
    وی افزود:اگر خانواده ها از فرستادن فرزندانشان به مدارس خود داری کنند مراجع قضایی با آنان برخود خواهد کرد.
    معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در تدوین برنامه ششم توسعه پیشنهاد داده ایم از پایه اول ابتدایی تا پایه نهم متوسطه تحصیل اجباری شود.
    دیمه ور ادامه داد:اجباری شدن تحصیل در برنامه پنجم توسعه نیامده است و قانون نیز جریمه سنگینی برای خانواده ها در نظر نگرفته است و جریمه نقدی در حد یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
    وی خاطر نشان کرد: در برنامه ششم توسعه پیشنهاد اجباری شدن تحصیل و مجازات سنگین برای خانواده هایی که از تحصیل فرزندانشان جلوگیری می کنند داده شده است که امیدواریم در این برنامه گنجانده شود.

    1. سرکار خانم و یا جناب آقای یک فرهنگی عزیز .
      طبق مصوبه قانونی که وجود داره دانش آموز برای یک سال مرخصی تحصیلی میتونه بگیره که تمام مراحل قانونیش هم از طریق آموزش و پرورش استان و کشور طی میشه ، پس از لحاظ قانونی هیچ مشکلی وجود نداره. در مورد همکاری مجمع القرآن با آموزش و پرورش هم این مؤسسه طبق قراردادی که منعقد شده کارهای دارلقرآن آموزش پرورش با این مؤسسه هستش.
      و در در آخر اینکه یه نگاه به گذشته بندازیم ، همین مجتبی فردفانی خودمون مگه یک سال مرخصی نگرفت و الان شده یکی از نخبه های قرآنی و درسی ؟! پس صرفا دنبال بهانه جویی های مختلف نباشیم، و نکته آخر اینکه همینطور که بهتره از همین بچه های حفاظ در مورد شرایز درسیشون بشنوید و اگثرا خواهند گفت که خیلی خیلی پیشرفت چشم گیری داشتند به این دلیل که یکسال طریقه حفظ رو به خوبی کار کردند. موفق باشید دوست عزیز.

    2. آدم تعجب میکنه از این دست کوته فکری ها، آیا واقعا نمیدانید که آموزش و پرورش وظیفه تعلیم و تربیت رو بعهده داره؟
      آیا تعلیم و تربیت یک انسان صرفا با فراگیری چند تا فرمول ریاضی و چندتا حدود و ثغور جغرافی یا … حاصل میشه؟؟؟؟؟؟
      آیا شما دوست گرامی با مفاهیم موجود در کتاب خدا ( قرآن) اصلا آشنایی هرچند جزیی دارید؟
      آیا تا بحال کسی از آشنایانتان به حفظ قرآن نائل شده که متوجه شوید، حافظان قرآن تا چه اندازه از لحاظ قوای ذهنی و حتی سجایای اخلاقی بعد از گذراندن دوره حفظ قرآن پیشرفت میکنند؟ و حال بنظر شما دست یابی به چنین اهدافی، هدف واقعی تعلیم و تربیت نمیباشد؟

  3. سلام
    نایل شدن به این موفقیت بزرگ، معنوی و ارزشمند رو تبریک میگم…
    به امید رسیدن به ارزوی مقام معظم رهبری؛ تربیت ده میلیون حافظ قران
    همچنین تشکر از عوامل مجمع القران…

  4. به نظر من هم کار آموزش و پرورش قانونی نیست.
    حتی آموزش دروس اسلامی به تنهایی هم در سازمان آموزش و پرورش کار درستی نیس.
    آموزش و پرورش یا نباید وارد مقوله دین بشه یا اگر شد باید نسبت به همه ادیان آموزش بده تا در آینده خود شخص قابلیت انتخاب داشته باشه.
    و دست از آموزش تک محوری بودن فقط دین اسلام برداره.

  5. من صحیح قران خواندنم را مدیون معلم قران دبستانم هستم.این روزها وضع تعلیم قران در مدارس خیلی تاسف برانگیز است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 نظر
scroll to top